Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-05@03:25:10 GMT

اسلوب هنری حافظ در به‌کارگیری الفاظ و مفاهیم قرآنی

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۰۶۱۳

اسلوب هنری حافظ در به‌کارگیری الفاظ و مفاهیم قرآنی

استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق به ارائه توضیحاتی درباره اسلوب هنری حافظ در به‌کارگیری الفاظ و مفاهیم قرآنی پرداخت.

کامران شاه مرادیان، استادیار رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره نحوه به‌کارگیری مفاهیم قرآنی در شعر حافظ گفت: حافظ در بسیاری از مقوله‌های عاشقانه، عارفانه و مفاهیم دینی و اجتماعی به زبان غزل سخن گفته و یکی از ابواب ارزنده این شاعر گرانقدر مفاهیم قرآنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از وجوه تسمیه تخلص این شاعر، به عنوان «حافظ» این است که نه تنها حافظ کل قرآن مجید بوده بلکه استاد قرائت و صاحب علم قرائت هفتگانه و روایات چهارده‌گانه نیز بوده است. حافظ در یکی از ابیات خود به این موضوع اشاره می‌کند که «عشقت رسد به فریادگر خود به سان حافظ/ قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت».

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق بیان کرد: حافظ، فقط یک قاری ساده قرآن نبوده است و دانش او در زمینه قرآنی به قرائت‌های هفتگانه ختم نمی‌شود، بلکه این شاعر خوش ذوق در باب قرآن‌پژوهی هم لب به سخن گشوده و طبع‌آزمایی کرده است. «ز حافظان جهان کس چو بنده جمع نکرد/ لطایف حکمی با نکات قرآنی یا در جای دیگر مؤانست و همدمی خود را با قرآن این‌گونه اظهار می‌کند که «ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ/ به قرآنی که اندر سینه داری».

شاه‌مرادیان عنوان کرد: از دیگر وجوه اعتبار شعر حافظ که به مدد الهام از مفاهیم قرآنی شکل گرفته است، می‌توان به تضمین آیات قرآنی در دل اشعار و ابیات او اشاره کرد. بیت «شب وصل است و طی شد نامه هجر/ سلام فیه حتی مطلع الفجر» به آیه ۵ سوره قدر اشاره دارد. همچنین بیت «چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت/ شیوه جنات تجری تحتها الانهار داشت» به آیه ۱۰۰ سوره توبه اشاره می‌کند.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، با اشاره به تجلی مفاهیم قرآنی در اشعار حافظ به شیوه اشاره و تلمیح به آیات افزود: این شیوه اشاره و تلمیح به آیات، یکی دیگر از هنرهای دامنه‌دار حافظ در دیوان اشعار اوست؛ خواجه شیراز به زیبایی هرچه تمام‌تر مفاهیم قرآنی را در بسیاری از ابیات و غزلیات خود، منعکس کرده است. بیت «صبر کن حافظ به سختی روز و شب/ عاقبت روزی بیابی کام را» اشاره به آیه ۱۴۹ سوره بقره دارد که می‌فرماید «استعینوا بالصبر و الصلوة». همچنین حافظ در بیت «سیر سپهر و دور قمر را چه اختیار/ در گردشند بر حسب اختیار دوست» به آیه ۵۳ سوره اعراف اشاره دارد که می‌فرماید «والشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره».

وی ادامه داد: از این دست مفاهیم و اشارات قرآنی در شعر حافظ فراوان بوده و این امر نشانگر این موضوع است که نفحه نفس رحمانی در اشعار حافظ ارزندگی غزلیات او را صد چندان کرده است. البته تک تک اشعار این شاعر گرانقدر سرشار از رایحه معرفت است و به قول خود حافظ «شعر حافظ همه بیت الغزل معرفت است/
آفرین بر نفس دلکش و لطف سخنش»

انتهای پیام/4118/

منبع: آنا

کلیدواژه: هنر حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق مفاهیم قرآنی شعر حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۰۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۴ حافظ در آزمون ارزیابی و اعطای مدرک آذربایجان‌غربی شرکت کردند

ادریس آقالو مدیر دارالقران سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: نوزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان‌قرآن‌کریم از جمله مرد و زن سراسر استان از اقشار مختلف از جمله جامعه نابینایان، روحانیون، پزشکان، معلمان و دانش‌آموزان در ارومیه برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این آزمون قرآنی در مجموع ۱۱۴ نفر از حافظان‌قرآن از سراسر استان شرکت کرده اند که از این تعداد ۸۳ نفر زن و ۳۱ نفر مرد هستند.

آقالو ادامه داد: در بین شرکت‌کنندگان ۲ نفر روشن‌دل نیز حضور داشت که قابل توجه بود.

مدیر دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: این آزمون در سه رشته حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن برگزار شد.

آقالو گفت: نتایج آزمون یک ماه بعد از برگزاری اعلام خواهد شد و شرکت‌کنندگان در صورت کسب نمره قبولی در این مرحله به آزمون شفاهی راه خواهند یافت.

وی افزود: افراد حاضر در صورت کسب نمرات لازم، درجه ۵، ۴ و ۳ را اخذ کرده و می‌توانند با این مدارک بدون آزمون در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل ادامه دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (16 اردیبهشت)
  • شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است
  • ۱۱۴ حافظ در آزمون ارزیابی و اعطای مدرک آذربایجان‌غربی شرکت کردند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (15 اردیبهشت)
  • بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور بیش از ۱۶۰۰ حافظ از خراسان رضوی برگزار شد
  • حضور ۱۵۴ حافظ قرآن کریم بوشهری در کسب مدرک تخصصی
  • شرکت ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی
  • آزمون‌ اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن آذربایجان غربی
  • رقابت ۱۶۳ لرستانی در نوزدهمین آزمون تخصصی قرآن
  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی