Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@04:19:24 GMT

درنگی در غزل و آواز با نگاهی به حافظ و شجریان

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۰۶۳۰

درنگی در غزل و آواز با نگاهی به حافظ و شجریان

ایسنا/اصفهان این‌که چرا شجریان از بین شعر بیدل و حافظ و خاقانی، حافظ را انتخاب  می‌کند، چرا بسیاری از مخاطبان حافظ و شجریان، بی‌اینکه مراجعۀ مداوم به غزل و آواز این دو داشته باشند، دوستشان دارند و چه وقت یک غزل و یک آواز، چنانچه حافظ سرود و شجریان خواند، در دل نخبه و عوام جا خوش می‌کند؟ سؤالاتی است که عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان به آن پاسخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود آلگونه جونقانی به ایسنا می‌گوید: با نگاهی به آثار مکتوب، چنین به نظر می‌رسد که قدمت آثار منثور ما از آثار منظوم بیشتر است اما وقتی از کتابت فاصله می‌گیریم و با سنت ادبیات شفاهی روبرو می‌شویم، ازآنجاکه شعر یک ویژگی شفاهی دارد و بیش از نثر در خاطر انسان ثبت و ضبط می‌شود، می‌توان گفت پیش از آنکه ما ادبیات منثور داشته باشیم، ادبیات منظوم داریم.

او توضیح می‌دهد: موسیقی یک شاخص بنیادین در شعر است به‌طوری‌که اگر این شاخصه را از بیت «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت، با دشمنان مدارا» که حافظ  سروده بگیریم و بگوییم «آسایش دو تا گیتی تفسیر این دو تا حرف است که با دوستان مروت و با دشمنان مدارا کنید»، دیگر کسی درک نمی‌کند که چرا حافظ یکی از بزرگ‌ترین شاعران ماست.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان می‌کند: بنابراین غزل اساسا در بحر عروضی می‌گنجد اما الزاما ملحون نیست و صرف عروضی بودن شعر را به شعری خوب برای اجرای موسیقی تبدیل نمی‌کند.

آلگونه، برای شرح این گزاره، یکسان بودن بحر بوستان و شاهنامه را یادآور می‌شود و می‌گوید: اگرچه هر دوی این آثار در بحر متقارب سروده شده‌اند اما کیفیت آوازی بوستان به لحاظ موسیقایی، با شعر فردوسی تفاوت بسیار دارد.

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، در پاسخ به این سوال که چرا خوانندگان، به برخی اشعار اقبال بیشتری نشان می‌دهند؟ اظهار می‌کند: به این خاطر که ما تنها در برخی از شعرها توان کوتاه و بلند کردن اصوات را داریم، بی‌اینکه حالت موسیقیایی آن شعر را به هم بریزیم. اصولاً برخی شعرها متأثر از موسیقی سروده شده؛ برای مثال با خوانش بیت «باقی این غزل را ای مطرب شریف/زین سان همی شمار که زین سانم آرزوست» ما درمی‌یابیم که مولانا با ضرب در حال سرودن بوده و چون هنوز جوش درونی او ادامه داشته، به این واسطه از مطرب می‌خواهد که همین ریتم را ادامه بدهد.

او می‌افزاید: حافظ نیز در ابیاتی مثل «این مطرب از کجاست که ساز عراق ساخت» و «راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد» نشان می‌دهد که آگاهی کاملی به اصطلاحات موسیقایی دارد. در فرهنگ شعری ما موسیقی بر کلام غلبه داشته و به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم که فصل «ساخت صورت و شعر حافظ» نوشتۀ تقی پورنامداریان را برای درک بهتر این مسئله مطالعه کنند.

آلگونه، این سؤال که چرا شجریان به جای صائب، بیدل یا خاقانی به حافظ، خیام یا سعدی پناه می‌برد؟ را چنین پاسخ می‌دهد: ابتدا باید به این نکته توجه داشت که نام موسیقی شجریان کلاسیک یا سنتی است و این موسیقی سنتی به لحاظ تماتیک در شعر به دنبال مضامین فخیم و فاخر است؛ درحالی‌که به‌ عنوان‌ مثال موسیقی «رپ» بخش‌های سیاه مسائل دم‌دستی جامعه را برجسته می‌کند. ازآنجاکه بین آنچه خوانده می‌شود و شکلی که خوانده می‌شود باید تناسب وجود داشته باشد، شعرهایی مورد انتخاب این خوانندۀ کلاسیک قرار می‌گیرد که در درجه اول قدرت ملحون شدن را داشته باشد و در درجه دوم قالب و مضمون آن متناسب با گام‌ها و راه‌ها و پرده‌های دستگاه موسیقی ایران باشد.

این مدرس دانشگاه ادامه می‌دهد: موسیقی سنتی ما فخیم است، تنها مجموعه‌ای از اوزان شعر ما در اصوات خود وقار و سنگینی دارند و از سوی دیگر همۀ این اوزان قدرت ملحون شدن ندارند، بنابراین استادی مانند شجریان با توجه به هر سۀ این موارد سراغ شعر شاعرانی می‌رود که خود از ظرافت‌های هنر موسیقی باخبرند و به‌واسطه این آگاهی، شعرشان هم ظرفیت خوانش موسیقایی را پیدا کرده است. از همین روست که موسیقی ما به‌عنوان‌مثال به شعر حافظ، سعدی، مولوی، رهی معیری یا هوشنگ ابتهاج نسبت به شاعران دیگر اقبال بیشتری دارد.

او با اشاره به علت گرایش عام و خاص به اشعار شاعرانی چون حافظ و سعدی و آواز خوانندگانی چون شجریان، می‌گوید: در رویارویی با هنر، یک جریان برقرار است که به آن هنر نخبه‌گرا می‌گوییم؛ در این جریان هنرمند از پیش برای محصولی که تولید می‌کند،  مخاطبی را از طبقه‌ای خاص در نظر دارد اما هنری که به مخاطب نخبه محدود شود چندان ماندگار نیست. یک جریان دیگر، نیروی اجتماعی است که در آن هنرمند روی مسائلی دست می‌گذارد که عمومی‌تر، قابل‌فهم‌تر و عاطفی‌تر است. دراین‌بین، خوشا به حال هنرمندی مانند سعدی که شعر او را هم خواص می‌فهمند و می‌پسندند هم عوام و خوشا به حال استاد شجریان که هم عوام با آلبوم «یاد ایام» او ارتباط برقرار می‌کنند و هم نخبگان با آلبوم «چشمۀ نوش».

عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان خاطرنشان می‌کند: اثری که در مرکز چهار وجه شعریت اثر، جهان واقع، جهان خارج و مخاطب  قرار می‌گیرد بسته به قدرتمند بودن هر یک از این اضلاع موفق به برقراری ارتباط با مخاطب عام و خاص و ماندگار شدن می‌شود.

آلگونه توضیح می‌دهد: وقتی حافظ می‌سراید «یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد» به زیبایی از یک معصومیت ازدست‌رفته سخن می‌گوید که مسئله‌ای جهانی است، درنتیجه او از سمت نیروهای نخبه تحسین می‌شود و سپس عوام هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند به حدی که حتی اگر معنی «الا یا ایها ساقی ادر کاسا و ناولها» ی او را هم ندانند، به این خاطر که حافظ آن را سروده حفظش می‌کنند.  

او یادآور می‌شود: بخشی از روی آوردن ما به هنر نه به‌واسطه فهم مطلب بلکه به‌واسطۀ جستجو در ساحت گمشدۀ ارزش‌ها و آرزوهایی است که به دنبال آن می‌گردیم. در ادبیات کافی است سطری از نویسنده یا شاعری به دلمان چنگ بزند و در موسیقی کافی است یک قطعه ما را با خود همراه کند. به همین خاطر می‌بینیم خیلی از افراد از موسیقی شجریان چیزی نمی‌دانند و نیز از شعر حافظ، اما آن را دوست دارند و این دوست داشتن کوشش یک نسل است برای روی آوردن به یک امر ایده‌آل.

این مدرس دانشگاه گوشزد می‌کند: البته وقتی دنبال آفتاب می‌گردیم، باید مواظب باشیم که فریفتۀ آفتاب‌های دروغین نشویم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری حافظ شیرازی محمدرضا شجريان غزل زبان وادبیات فارسی موسیقی ایرانی روز حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۰۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین شیخی چهارشنبه شب در آئین تجلیل از ۲ معلم نمونه قرآنی استان به مناسبت روز معلم در شهر بوشهر با اشاره به سخن حضرت علی (ع) در مورد معلم و یاد گرفتن مطلبی از معلم گفت: دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش‌ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بوشهر با بیان اینکه معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لا یزال الهی، نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی دانسته شده است افزود: در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است که بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان! و پروردگارت کریم‌ترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی‌دانست.

حجت الاسلام شیخی با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی شهرستان بوشهر گفت: در بوشهر بیش از ۵۰ حافظ قرآن کریم وجود دارد که این موضوع نشان از از خودگذشتگی های معلمینی همچون استاد نجفی و محبوبی است که با وقف زندگی و وقت گران بهای خود باعث به ثمر نشستن این حافظان کلام وحی شده‌اند و بر خود می‌بالیم که در مرکز استان معلمینی وجود دارند که دغدغه آنها ترویج معنی و مفاهیم قرآنی در جامعه است.

کد خبر 6094782

دیگر خبرها

  • تفال به حافظ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ برو به کار خود‌ای واعظ این چه فریادست....
  • بیش از ۵۰ حافظ در شهرستان بوشهر فعال است
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • پیرمغان را با صدای علیرضا عصار و با شعر حافظ بشنوید
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند