Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعدادی از رهبران و مقامات کشورهای دنیا نتوانسته‌اند از بیماری کرونا بگریزند و هر یک از آنها به نوع خفیف تا شدید این بیماری مبتلا شده‌اند. در ادامه به اسامی برخی از آنها اشاره شده است:

بوریس جانسون (Boris Johnson)

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، اولین رهبر از میان رهبران دنیاست که به کرونا مبتلا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به دلیل اینکه در ابتدا این بیماری را دست کم گرفته بود، انتقاد همه را برانگیخته بود. وقتی علایم بیماری او پس از یک روز ابتلا شدت گرفت، او را به بیمارستان منتقل کردند. در بیمارستان به جانسون اکسیژن دادند اما او به دستگاه ونتیلاتور نیازی پیدا نکرد. او بعدها از کادر درمان بیمارستان که درمان او را به عهده داشتند، قدردانی کرد و معتقد بود که آنها او را از خطری که می‌توانست پایان مرگباری داشته باشد، نجات دادند.

همچنین چارلز، شاهزاده ولز، وارث تاج و تخت انگلیس هم به علایم خفیف کرونا مبتلا شده بود.

ژائیر بولسونارو (Jair Bolsonaro)

آزمایش کرونای ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیلی، در ماه ژوئیه مثبت شد. او با استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین، داروی تاییدنشده مالاریا، به درمان خود پرداخت. او ماه‌ها پیش از ابتلا به کرونا، این ویروس را جدی نگرفته بود و آن را «آنفلوآنزا کوچولو» می‌نامید و اهمیتی به فاصله‌گذاری اجتماعی نمی‌داد و بدتر از همه که مردم را به ماسک نزدن تشویق می‌کرد.

برزیل با بیش از ۴,۸ میلیون نفر مبتلا به کرونا و مرگ بیش از ۱۴۴هزار نفر به سومین کشور جهان از نظر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا تبدیل شد.

الکساندر لوکاشنکو (Alexander Lukashenko)

رهبر بلاروس در ماه ژوئیه، پیش از انتخابات ریاست جمهوری، اعلام کرده بود که به کرونا مبتلا شده است. منتقدان او می‌گفتند که لوکاشنکو خود را بیمار جلوه می‌دهد تا بتواند نتیجه انتخابات را به نفع خود تمام کند.

بلاروس یکی از چند کشور اروپایی است که به دنبال عالم‌گیری ویروس کرونا، کشور را قرنطینه نکرد و خود لوکاشنکو معتقد بود که اقدامات کشورهای دیگر افراطی است و شدت ویروس در دنیا را کم‌اهمیت جلوه می‌داد. این کشور ۸۳۹ فوت ناشی از کرونا ثبت کرده است.

نیکول پاشینیان (Nikol Pashinyan)

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، اول ژوئن اعلام کرد که به بیماری کوید۱۹ مبتلا شده است. او در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که آزمایش کرونای او، همسر و چهار فرزندش مثبت شده است.

همچنین نیکول پاشینیان گفت که آنها علایم خاصی نداشتند و بیماری‌شان بسیار خفیف بوده است. او تا مدتی کارها و وظایف خود را در خانه انجام می‌داد.

بیشتر بخوانید: ۲۰ درصد از مبتلایان به کووید ۱۹ فاقد هرگونه علامت هستند

خوان اورلاندو ارناندز (Juan Orlando Hernandez)

خوان اورلاندو ارناندز، رئیس‌جمهور، ماه ژوئن اعلام کرد که آزمایش کرونای او و دو تن از افرادی که از نزدیک با او همکاری داشته‌اند، مثبت شده است. او درمان MAIZ را که یک درمان آزمایشی و تاییدنشده‌ای از چند داروی میکرودایسین، آزیترومایسین، ایورمستین و ماده معدنی روی است را شروع کرد.

خوان اورلاندو ارناندز، مدت کوتاهی در بیمارستان بستری و سپس مرخص شد. او در گردهمایی رهبران دنیا در سازمان ملل خواست که پس از تولید واکسن، مردم دنیا به آن دسترسی عادلانه داشته باشند و می‌گفت نباید اجازه داد که مردم جان‌شان را به‌ خاطر این بیماری از دست بدهند.

آلبرت دوم، شاهزاده موناکو (Prince Albert II of Monaco)

آزمایش کرونای آلبرت دوم اواسط ماه مارس مثبت اعلام شد. این شاهزاده ۶۲ ساله سه روز پس از اینکه نخست‌وزیر موناکو «سرژی تل» به کرونا مبتلا شده بود، گرفتار این بیماری شد.

آلخاندرو جیاماتی (Alejandro Giammattei)

 آلخاندرو جیاماتی، رئیس‌جمهور گوتمالا، سپتامبر اعلام کرد که آزمایش کرونای او مثبت است. او گفت که علایم بیماری‌اش بسیار خفیف است و فقط بدن درد دارد. بیماری او مثل یک سرماخوردگی شدید بود. تب نداشت و فقط کمی سرفه می‌کرد. او وظایف کاری خود را از خانه انجام می‌داد.

گواتمالا بیش از ۹۲هزار مبتلا به کرونا داشت که بیش از ۳‌هزار نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

لوئیس ابی‌نادر (Luis Abinader)

لوئیس ابی‌نادر که اخیرا رئیس‌جمهور جمهوری دومینیکن شد، در روزهای کمپین انتخاباتی‌اش به ویروس کرونا مبتلا شده بود. او پیش از انتخابات ریاست جمهوری کشورش در ژوئیه مجبور شد هفته‌ها در قرنطینه بماند.

جمهوری دومینیکن، بیش از ۱۰۰هزار مبتلا به کوید۱۹ داشته که بیش از ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

سوفی گرگوار (Sophie Grégoire)، همسر جاستین ترودو (Justin Trudeau) (نخست‌وزیر کانادا)

آزمایش کرونا سوفی گرگوار همسر جاستین ترودو در ماه مارس پس از سفری که به بریتانیا داشت، مثبت اعلام شد و به همین دلیل جاستین ترودو هم به همراه همسر و سه فرزندش به مدت ۱۴ روز در خانه‌شان قرنطینه شد. سپس قرنطینه کلی در کانادا اعلام شد. ترودو به مدت یک ماه در قرنطینه باقی ماند و تا ۸ آوریل به پارلمان نرفت. البته او هیچ یک از علایم کرونا را بروز نداد و فقط نوعی آزمایش پادتن‌ برای او انجام شد.

ارین اوتول (Erin O'Toole)

ماه گذشته، ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا، و همسرش به کرونا مبتلا شدند. اوتول تازه به رهبری حزب محافظه‌کار انتخاب شده بود. او می‌گوید که این ویروس را از یکی از کارمندان دفتر کارش گرفته است.

بیل مورنو (Bill Morneau)

بیل مورنو، وزیر اقتصاد کانادا، پس از ملاقات با دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل، در اوتاوا، به ویروس کرونا مبتلا شد. دیوید بیزلی، یک هفته قبل از ملاقات مورنو، کرونا گرفته بود.

سیلوی پرنت (Sylvie Parent)

سیلوی پرنت، شهردار لونگوی، شهرکی در ناحیه مونترژی در استان کبک کانادا، ماه گذشته به کرونا مبتلا شد. او و حداقل ۷ نفر از سیاستمداران کبک به کرونا مبتلا و تا پایان درمان، قرنطینه شده بودند.

سورش آنگادی (Suresh Angadi)

در هند که ویروس کرونا بیداد می‌کند، چندین سیاستمدار هند به این ویروس مبتلا شدند. از میان این سیاستمداران، سورش آنگاندی، وزیر راه‌آهن، که ۶۵ ساله بود، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد.

جنین آنز (Jeanine Anez)

خانم جنین آنز، سیاست‌مدار ۵۳ ساله اهل بولیوی که از نوامبر ۲۰۱۹ ریاست‌جمهوری بولیوی را به‌طور موقت برعهده دارد، ماه ژوئیه به کرونا مبتلا شد. او و چند تن از مقامات دولت، مانند وزیر بهداشت بولیوی که به کرونا مبتلا شده بودند، به مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کردند و اواخر ژوئیه کار خود را از سر گرفتند.

مترجم: نادیا زکالوند/ منابع: سی‌بی‌ای / تولسا

۴۷۲۳۷

کد خبر 1440378

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا مبتلا شده کرونا مبتلا شد آزمایش کرونای آزمایش کرونا ویروس کرونا رئیس جمهور نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۲۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟

مریم محلوجی‌راد همزمان با روز جهانی آسم و آلرژی درباره بیماری آسم توضیح داد: فرایند ابتلا به آسم مانند بیماری‌های عفونی نیست و معمولا به صورت خود به خود ایجاد می‌شود؛ به عبارت دیگر، آسم، پیامد یک بیماری نیست. آسم یک بیماری التهابی ریه است و عفونت در ابتلا به این بیماری هیچ نقشی ندارد.

وی درباره تاثیر عفونت بر شدت آسم گفت: عفونت به عنوان یک عامل محرک می‌تواند سبب افزایش شدت بیماری یا شروع حمله آسم باشد. باز هم تاکید می‌کنم، آسم یک بیماری التهابی مزمن است که در کودکان به دلیل آلرژی ایجاد می‌شود.

حدود ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره آسم کودکان توضیح داد: بیشتر «آسم کودکان» از نوع آسم آلرژیک است؛ در حالی که عوامل آلرژیک و غیرآلرژیک به طور برابر در ابتلای آسم بزرگسالان نقش دارند. 

محلوجی گفت: عوامل آلرژیک محیط، سبب بروز و تشدید عوارض آسم  آلرژیک می‌شوند. عوامل آلرژیک بر ابتلا به آسم آلرژیک تاثیرگذار هستند؛ همچنین دیگر مولفه‌ها، آسم غیرآلرژیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. 

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به آسم در کشور بررسی شده، اظهار کرد: وضعیت ابتلا به آسم در میان گروه‌های سنی بررسی شده، حدود ۹ تا ۱۳ درصد از گروه‌های سنی مختلف به بیماری آسم مبتلا هستند. منظور این است میزان ابتلا به آسم با توجه به شرایط سنی افراد تغییر می‌کند. همچنین وضعیت ابتلا به آسم در سطح جهانی حدود  ۳ تا ۱۵ درصد گزارش شده که در برخی کشورها به ۲۰ درصد نیز می‌رسد.

استان‌های رکورددار آسم

محلوجی با بیان اینکه بسیاری از کشورها نسبت به کنترل عوامل محرک و آلرژی‌زا اقدام کرده‌اند، افزود: آن ها با کنترل عوامل محرک و آلرژی‌زا توانسته‌اند، شیوع آسم را کاهش دهند یا میزان ابتلا به این بیماری را به یک سیر ثابت برسانند. به نظر می‌رسد، میزان ابتلا به آسم در کشور رو به افزایش است. یکی از دلایل افزایش ابتلا به آسم در کشور، آلودگی کلان‌شهرها است که جزو عوامل مهم ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.  شهرهای اراک و اهواز و استان سیستان‌و بلوچستان، بیشترین میزان شیوع آسم را تجربه‌کرده‌اند. 

تاثیر آلودگی هوا بر افزایش ابتلا به آسم

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: آلاینده‌های مضر هوا وارد دستگاه تنفس می‌شوند؛ این آلاینده‌ها برحسب اندازه‌ای که دارند (ذرات حدود ۴ تا ۵ میکرون) می‌تواند به «راه‌های هوایی پایین‌تر» وارد شوند. همچنین ذرات بسیار ریز می‌توانند تا انتهای ریه نفوذ کنند و حتی وارد خون شوند. اغلب آلاینده‌ها، «رادیکال‌های آزاد» هستند که سبب التهاب ریه یا سایر قسمت‌های بدن می‌شوند و جزو موارد آسیب‌زا به حساب می‌آیند. به دلیل اینکه آسم یک بیماری التهابی است آلودگی هوا می‌تواند میزان بروز و شدت این بیماری را افزایش دهد. کلان‌شهرها، آلودگی هوای بیشتری دارند، به همین دلیل، میزان ابتلا به این بیماری در شهرهای بزرگ افزایش می‌یابد.

محلوجی درباره تفاوت آسم بزرگسالان و کودکان گفت: «ژنتیک» و «عوامل محیطی» در بروز آلرژی نقش دارند؛ به نحوی که اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد، احتمال ابتلای فرزند آن ها به آلرژی حدود ۵۰ درصد است. همچنین اگر پدر و مادر هر ۲ دارای آلرژی باشند، احتمال ابتلای فرزند به آلرژی به ۷۰ درصد می‌رسد. بنابراین باید گفت ژن، نقش ۵۰ درصدی در بروز آلرژی دارد و ۵۰ درصد دیگر نیز برای عوامل محیطی است.

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره نقش عوامل محیطی بر بروز آلرژی گفت: عوامل محیطی که منجر به آلرژی می‌شود به ۲ دسته «آلرژن‌ها» و «عوامل محرک» تقسیم می‌شود. آلرژن‌ها نیز به ۲ دسته «بیرونی» و «درونی» تقسیم می‌شود. گرده درختان، چمن‌ها و علف‌های هرز جزو  آلرژن‌های محیط‌ باز هستند؛ همچنین «مایت‌های گردوغبار»، سوسک، کپک‌ها و حیوانات خانگی مثل گربه و سگ جزو آلرژن‌های درونی محسوب می‌شوند.

وی درباره دسته محرک‌ها توضیح داد: نه تنها موارد دخانی بلکه سایر موارد استنشاقی جزو محرک‌ها به حساب می‌آیند. همچنین شوینده‌ها و موادی که بوی تند دارند باید در دسته محرک‌ها لحاظ شوند. ژنتیک و عوامل محیطی که موجب بروز آلرژی می‌شوند در سیر خود به صورت «اگزما اتوپیک»، «آسم کودکان» و «رینیت آلرژیک» تظاهر پیدا می‌کنند.

پزشک کلینیک آسم و آلرژی سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره میزان کودکان مبتلا به آسم گفت: نتایج مطالعات کشوری که با همکاری «مرکز تحقیقات ایمونولوژی» و «انجمن آسم و آلرژی ایران» انجام شده، بیان می‌کند میزان ابتلا به آسم در میان کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است. با توجه به آمار ۹ تا ۱۳ درصدی آسم در کشور باید گفت که عددهای بالاتر مربوط به آسم کودکان است.

نقش داروهای استنشاقی در کنترل و درمان آسم

محلوجی درباره روش‌های درمانی نوین گفت: داروهای استنشاقی، مهم‌ترین دارو در زمینه کنترل و درمان آسم است که سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته‌ و نتایج خوبی برجای گذاشته‌اند. مقاومت‌هایی برای استفاده از اسپری‌های استنشاقی وجود داشت که با بهره‌ گرفتن از آموزش توانستیم در راستای رفع آن گام برداریم.

وی با بیان اینکه استفاده از عوامل «بیولوژیک» جزو روش‌های جدید درمان آسم به حساب می‌آید، گفت: استفاده از  «امالیزوماب» که در واقع یک  “Anti IgE”  است برای درمان آسم کاربرد دارد.   امالیزوماب حدود ۲ سال است در کشور تولید شده، تجربه در مواجهه با بیماران نشان داده که اثرگذاری نمونه داخلی و خارجی این دارو بیانگر یکسان است.

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: برخی از داروهایی بیولوژیک که شاید اثربخشی بیشتری داشته باشند در دسترس نیستند. امیدواریم که شرایط به نحوی باشد که این داروها در دسترس بیماران قرار گیرند.  

ضرورت توجه به آموزش در کنترل آسم

محلوجی با بیان اینکه «آموزش بیماران» اولین نکته در مدیریت آسم به حساب می‌آید، افزود: هفتم می به عنوان روز جهانی آسم شناخته می‌شود و  هر ساله شعاری را برای این روز در نظر می‌گیرند. «توانمندکردن بیماران مبتلا به آسم از طریق آموزش» به عنوان شعار سال جاری انتخاب شده است. بیماران مبتلا به آسم باید بپذیرند که به این بیماری مبتلا هستند و باید برای درمان آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: وظیفه مراکز بهداشتی و دانشگاهی این است که به بیماران آموزش دهند و به آن ها بگویند درمان فقط مصرف دارو نیست؛ بلکه شامل اجتناب از عوامل مسبب حمله آسم هم می‌شود. بیماران با بهره‌ گرفتن از آموزش باید بدانند که درمان در وهله نخست، اجتناب از عوامل محرک‌زا و گام دوم نیز استفاده از داروها است. حملات آسم با افزایش علائم سرفه، خس‌خس کردن و تنگی‌نفس شروع می‌شود و با پیش‌روی می‌تواند سبب افت اکسیژن خون‌ شود. در چنین شرایطی، بیمار باید در بیمارستان و حتی ای‌سی‌یو بستری شود. اغلب مرگ‌ومیر ناشی از آسم به علت حمله حاد آسم است که سبب تنگی نفس و کاهش اکسیژن می‌شود. 

محلوجی درباره آموزش در حوزه آسم گفت: تلاش‌هایی در زمینه آموزش آسم توسط انجمن آسم و آلرژی ایران با همکاری مرکز  تحقیقات ایمونولوژی اسم و آلرژی صورت گرفته است. همایش علمی آسم هر ساله همزمان با روز جهانی این بیماری برگزار می‌شود و جدیدترین موارد مرتبط آسم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار همایش علمی، «همایش آموزش خانواده» نیز برگزار می‌شود و نکاتی درباره بیماری آسم به بیماران و خانواده‌های آن ها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: پزشکان تلاش می‌کنند که به بیماران به ویژه بیمارانی که برای نخستین‌بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، نکات آموزشی لازم را ارائه دهند. 

۴۵۰ هزار فوتی ناشی از آسم در دنیا

محلوجی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آسم گفت: حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آسم مبتلا  هستند و میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری حدود ۴۵۰ هزار نفر گزارش شده است. آماری مربوط به میزان مرگ و میر ناشی از آسم در کشور در دسترس نیست.

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران درباره کلینیک آسم و آلرژی جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران گفت: کلینیک سازمان جهاد دانشگاهی حدود ۱۲ سال پیش تاسیس شده و پزشکان فوق‌تخصص ایمنولوژی که عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند، تازه ترین خدمات علمی به بیماران را ارائه می‌دهند. بیماران این کلینیک در صورت لزوم، تحت تست‌های آلرژی از جمله «تست‌های پوستی آلرژی» قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین انواع تست‌های تنفسی اعم از تست‌های چالشی با «برونکودیلاتور»، تست ورزش، تست‌های متاکولین و نیتریک‌اکسید بازدمی به منظور شناسایی نوع بیماری فرد در این مرکز انجام می‌شود. پس از تشخیص نوع بیماری، روش‌های درمانی نوین مانند تزریق داروهای بیولوژیک، ایمونوتراپی (تزریق واکسن  آلرژی) با توجه به نوع بیماری ارائه می‌شود. افرادی که مبتلا به آسم‌های آلرژیک هستند مورد «ایمونوتراپی» قرار می‌گیرند و پروسه واکسن‌درمانی برای آن ها انجام می‌شود. 

محلوجی در پایان گفت: توصیه می‌کنم بیمارانی که به آسم مبتلا هستند بیماری خود را جدی بگیرند. بیشتر موارد آسم، قابل کنترل است. بیماران با درمان‌های استنشاقی می‌توانند بیماری خود را  کنترل کنند و به زندگی طبیبعی خود ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • بیماری پارکینسون را سه سوته تشخیص دهید
  • چند درصد ایرانی‌ها آسم دارند؟ بالاترین میزان ابتلا در این سن
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟