Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گل کلم یکی از اعضای پرتعداد خانواده کلم‌ها است که بروکلی و دیگران انواع کلم‌ها نیز به آن تعلق دارند. خیلی از افراد از مصرف این کلم پرخاصیت امتناع می‌کنند چون برخی آن را بدبو می‌دانند و برخی دیگر به دلیل واکنش‌هایی که داخل شکم ایجاد می‌کند جرات مصرف آن را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با این حال گل کلم شایستگی این را دارد که در برنامه غذایی‌تان حضوری پررنگ داشته باشد. در واقع این نوع کلم سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که سلامتی بدن را ارتقا می‌دهند. نباید صرفاً گل کلم را در ترشی استفاده کنید بلکه باید بدانید که این نوع کلم در تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده می‌شود. با مطالعه این مطلب بدون شک بیش از گذشته به این کلم سفید زیبا علاقه‌مند خواهید شد.

گل کلم دوست قلب و مغزتان

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان بالای التهاب در بدن با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آلزایمر و پارکینسون در ارتباط است. خوشبختانه گل کلم به‌خصوص به دلیل دارا بودن ویتامین K، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و همچنین اسید‌های چرب امگا 3 خواص ضدالتهابی دارد و به حفظ سلامت رگ‌ها و کاهش تجمع پلاک در آن‌ها کمک زیادی می‌کند. به این ترتیب نیز خطر افزایش فشار و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید قلب و مغزتان از سکته و بیماری‌های دژنراتیو در امان بماند بهتر است بیش از پیش گل کلم را وارد برنامه غذایی‌تان بکنید.

میزان بالای فیبر موجود در گل کلم باعث شده است که این سبزی خواص ملینی نیز داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که گل کلم باعث کاهش یبوست شده و برای دستگاه گوارش مفید است

گل کلم به حفظ تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی کامل، سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مانند گل کلم به کاهش میزان نامناسب استروژن و در نتیجه تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. داشتن تغذیه‌ای نامناسب و عادت‌های نادرست به اختلالات هورمونی دامن می‌زند. متأسفانه مواد غذایی دستکاری شده مانند سویا، گوشت، محصولات لبنی و محصولات غذایی تصفیه‌شده به به هم خوردن میزان استروژن در بدن منجر می‌شوند. استروژن بیش از اندازه در خون نیز به بروز مشکلاتی در سلامتی مانند کم‌کاری تیروئید، بیماری‌های خودایمنی، خستگی مزمن و افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان می‌شود.

گل کلم دوست چشم‌های شما

گل کلم حاوی سولفورفان است که این ترکیب باعث حفظ سلامتی بافت‌های ناحیه شبکیه چشم در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد می‌شود. این سلول‌های موذی عامل اصلی کوری، آب مروارید، دژنراسیون ماکولای چشم و غیره محسوب می‌شوند. بنابراین برای حفظ سلامت چشم‌ها صرفاً به مصرف هویج اکتفا نکنید و گل کلم بیشتری میل کنید.

گل کلم ادرارآور است

درصد زیادی از این سبزی مفید را آب تشکیل داده است. گل کلم همچنین سرشار از پتاسیم بوده و مقدار اندکی سدیم دارد. بنابراین یک دیورتیک یا مدر طبیعی محسوب می‌شود. دقیق‌تر اینکه گل کلم می‌تواند باعث دفع مایعات اضافی جمع شده در بافت‌های بدن شود. این خاصیت خوب گل کلم برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند بسیار مفید است چون این سبزی با افزایش میزان ادرار به تنظیم فشار خون نیز کمک می‌کند. همچنین باید بدانید که گل کلم خاصیت سم‌زدایی دارد چون باعث تحریک دفع سموم و ترکیبات انبار شده در بدن مانند اسیداوریک یا اوره و غیره می‌شود.

گل کلم مفید برای خانم‌های باردار

مصرف گل کلم برای خانم‌های باردار مفید است چون منبع خوب اسیدفولیک محسوب می‌شود. حتماً می‌دانید که این ویتامین برای رشد خوب جنین بسیار مهم و ضروری است. فولات‌ها نیز در تولید گلبول‌های قرمز و سفید و تولید آنتی‌بادی‌های محافظ سیستم ایمنی نقش دارند. مصرف گل کلم همچنین برای افرادی که داروهای ضدبارداری مصرف می‌کنند بسیار توصیه می‌شود چون این قرص‌ها باعث کاهش میزان اسیدفولیک بدن خانم‌ها می‌شود.

گل کلم دوست دستگاه گوارش

میزان بالای فیبر موجود در گل کلم باعث شده است که این سبزی خواص ملینی نیز داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که گل کلم باعث کاهش یبوست شده و برای دستگاه گوارش مفید است. حتماً می‌دانید که فیبرهای غذایی جزو مواد مغذی ضروری برای تحریک حرکات روده‌ها بوده و به دفع ضایعات کمک زیادی می‌کنند. گل کلم حاوی ترکیب مفیدی به نام «گلوکرافانین» است که برای محافظت از معده و روده‌ها در برابر بیماری‌های جدی مانند سرطان و زخم‌ها بسیار مفید است.

گل کلم قاتل سلول‌های سرطانی

گل کلم همانند دیگر اعضای خانواده خود حاوی ماده‌ای است که به طور طبیعی خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. این ترکیب «سولفورفان» نام دارد و ثابت شده است که نه تنها می‌تواند از بروز برخی سرطان‌های ناشی از ترکیبات سرطان‌زا پیشگیری کند بلکه می‌تواند با سرطان‌های مادرزادی نیز مقابله کند. گل کلم می‌تواند رشد تومورها را به تأخیر بیندازد. به عقیده برخی از محققان این ماده غذایی مفید راهی برای کنترل بیماری سرطان است. ترکیبات دیگر موجود در گل کلم مانند «ایندول‌ها» و «ایزوتیوسیانات‌ها» نیز اثرات مثبتی برای پیشگیری و درمان سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، پروستات، کولون، مثانه، کبد و ریه نشان داده‌اند.

گل کلم دوست تناسب‌اندام

گل کلم کم‌کالری (یک لیوان گل کلم حاوی فقط 29 کالری است) و در عین حال سرشار از مواد مغذی است. گل کلم فاقد چربی بوده و میزان کربوهیدرات و قند آن بسیار اندک و در عین حال سرشار از فیبر است. به همین دلیل نیز برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند بسیار مفید است. فیبرهای موجود در گل کلم باعث احساس سیری طولانی‌مدتی می‌شود. این مواد همچنین به کنترل اختلالات غذایی مانند میل مداوم به دریافت کالری کمک زیادی می‌کنند.

گل کلم دوست پوست شما

شاید باورتان نشود اما همین یار قدیمی‌ ترشی برای داشتن پوستی زیبا و سالم نیز کارساز است. چون سرشار از میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی است. مصرف گل کلم باعث تحریک روند احیای سلول‌های پوستی می‌شود. این ماده غذایی همچنین به کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد که اصلی‌ترین عامل پیری زودهنگام پوست هستند کمک زیادی می‌کند.

حرف آخر

توصیه می‌شود در تهیه انواع سالادها، پوره و غیره از این سبزی پرخاصیت استفاده کنید. بهترین کار این است که هر هفته حداقل یک تا دو مرتبه گل کلم میل کنید تا از تمام خواص آن بهره‌مند شوید. افرادی که مشکل تیروئیدی دارند بهتر است آن را به صورت بخارپز مصرف کرده و اعتدال را رعایت کنند.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت خواص گل کلم آنتی اکسیدان کمک زیادی گل کلم سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۹۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز

آفتاب‌‌نیوز :

طعم این سبزی‌ها می‌تواند از شیرین و آبدار تا تند متفاوت باشد، اغلب به فصلی که رشد می‌کنند و آن‌ها را مصرف می‌کنید بستگی دارد. کشاورزان قرن‌ها است که سبزی‌های آلیوم را می‌کارند. بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، چین بزرگ‌ترین تولید کننده پیاز در سراسر جهان است.

به طور معمول می‌دانیم خرد کردن پیاز باعث آبریزش چشم می‌شود. با این حال، پیاز همچنین مزایای بالقوه‌ای را برای سلامتی شما فراهم می‌کند این موارد شامل کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان، بهبود خلق و خو و حفظ سلامت پوست و مو است.

در این مقاله ما در مورد فواید احتمالی پیاز، ارزش غذایی آن و چگونگی گنجاندن تعداد بیشتری از پیاز در رژیم غذایی بحث می‌کنیم.

فواید پیاز

پیاز تاثیرات مثبتی روی چندین جنبه مختلف سلامتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نقش پیاز در پیشگیری از سرطان

محققان سبزی‌های خانواده آلیوم را به طور گسترده در رابطه با سرطان به ویژه سرطان‌های معده و روده بزرگ بررسی کرده اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مجله سرطان بالینی آسیا و اقیانوسیه ۸۳۳ نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ و ۸۳۳ نفر را که به این بیماری مبتلا نبودند را مورد ارزیابی قرار داد. محققان دریافتند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که به طور منظم از سبزی‌های آلیوم مانند پیاز استفاده می‌کنند ۷۹ درصد کمتر است.

متخصصان مکانیسم دقیقی را که برخی از ترکیبات موجود در پیاز از سرطان جلوگیری می‌کنند، درک نمی‌کنند. برخی فرض می‌کنند پیاز از رشد تومور و جهش سلولی جلوگیری می‌کند، همچنین یک فنجان پیاز خرد شده حداقل ۱۳.۱۱ درصد از میزان توصیه شده روزانه ویتامین C در بزرگسالان را تامین می‌کند. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان به مقابله با تشکیل ترکیبات رادیکال آزاد که با سرطان ارتباط دارند، کمک می‌کند.

یک بررسی از سال ۲۰۱۵ نشان داد یک رابطه کلی بین افزایش مصرف سبزی‌های آلیوم و کاهش خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان‌های معده و دستگاه گوارش وجود دارد. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند ترکیباتی به نام گوگرد ارگانیک در پیاز وجود دارد که برخی از آن‌ها جنبه‌های رشد تومور را سرکوب می‌کنند.

با این حال، آن‌ها نتیجه می‌گیرند که همه گوگرد‌های ارگانیک خاصیت آنتی اکسیدانی ندارند. برای تایید اینکه کدام ترکیبات در پیاز اثرات محافظتی در برابر سرطان دارند، تحقیقات بیشتری لازم است، همچنین این بررسی خلا موجود در تحقیقات تاکنون را برجسته کرده است. نویسندگان پیشنهاد کردند پیاز و سایر سبزی‌های آلیوم به طور جداگانه از سرطان جلوگیری نمی‌کنند بلکه همزمان با سایر عوامل سبک زندگی برای کاهش خطر کار می‌کنند. به علاوه، آن‌ها توصیه کردند در حالی که تحقیقات نشان داده است ارتباط بین مصرف سبزی‌های آلیوم و کاهش خطر ابتلا به سرطان مشخص شده است، اما مقدار مورد نیاز فرد برای دریافت حداکثر سود هنوز مشخص نیست.

تاثیر مصرف پیاز بر سلامت پوست و مو

پیاز به عنوان منبع خوبی از ویتامین C از ساخت و نگهداری کلاژن پشتیبانی می‌کند یعنی در واقع کلاژن ساختار پوست و مو را فراهم می‌کند.

ارتباط مصرف پیاز و تعدیل فشار خون

یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد کوئرستین، ترکیبی موجود در پوست پیاز هنگامی که محققان آن را استخراج کرده و آن را به عنوان مکمل تجویز می‌کنند با کاهش فشار خون ارتباط دارد. با این حال، مطالعه به جای مصرف کوئرستین به صورت مکمل اثرات احتمالی فشار خون ناشی از خوردن پیاز را به عنوان بخشی از رژیم بررسی نکرد.

ارزش غذایی پیاز

پیاز یک ماده غذایی غنی از مواد مغذی است به این معنی که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است در حالی که کالری کمی دارد. یک فنجان پیاز خرد شده فراهم می‌کند:

۶۴ کالری

۱۴.۹ گرم کربوهیدرات

۰.۱۶ گرم چربی

۰ گرم کلسترول

۲.۷۲ گرم فیبر

۶.۷۸ گرم قند

۱.۷۶ گرم پروتئین

با توجه به مقدار مجاز توصیه شده روزانه (RDA) و مقدار کافی دریافت (AI) از دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی ها، پیاز منبع خوبی از مواد مغذی زیر است:

مواد مغذی درصد نیاز روزانه در بزرگسالان

مقدار مجاز توصیه شده روزانه ویتامین C: ۱۳.۱۱ برای مردان و ۱۵.۷۳ برای زنان

مقدار مجاز توصیه شده روزانه ویتامین B۶: ۱۱.۲۹ تا ۱۴.۷۷ بسته به سن

مقدار کافی دریافت منگنز: ۸.۹۶ برای مردان و ۱۱.۴۴ برای زنان

همچنین پیاز حاوی مقادیر کمی از موارد زیر است:

کلسیم

آهن

فولات

منیزیم

فسفر

پتاسیم

آنتی اکسیدان‌های کوئرستین و گوگرد

خطرات و عوارض جانبی مصرف پیاز
پیاز خطرات و عوارض جانبی کمی برای افرادی که آن را می‌خورند ایجاد می‌کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است به پیاز حساسیت یا عدم تحمل داشته باشند. هر فردی که پس از خوردن آن واکنشی را تجربه می‌کند حتما باید به پزشک مراجعه کند.

چرا خرد کردن پیاز باعث آبریزش چشم می‌شود؟

پیاز شهرت زیادی در گریه انداختن افراد هنگام برش یا خرد کردن دارد. این پاسخ به دلیل وجود گازی به نام “سین پروپنتیال اس اکسید” رخ می‌دهد. این ماده شیمیایی یک مایع ترکیبی است که به عنوان یک عامل آبریزش چشم و اشک عمل می‌کند به این معنی که باعث اشک یا سوزش چشم می‌شود. برای کاهش اشک حین خرد کردن انجمن ملی پیاز توصیه می‌کند یک عدد پیاز را به مدت ۳۰ دقیقه سرد کرده، سپس قسمت بالای آن را برش دهید.

فرد باید لایه خارجی پیاز را پوست کند و ریشه را دست نخورده باقی بگذارد، زیرا این قسمت بیشترین غلظت عوامل ایجاد اشک را دارد. با وجود اشک‌هایی که می‌توانند تولید کنند پیاز می‌تواند علاوه بر تامین سلامتی برای هر برنامه غذایی مفید باشد. با این حال، الگوی غذایی کلی افراد در پیشگیری از بیماری و سلامتی بسیار مهم است.

رژیم غذایی

هنگام انتخاب پیاز، افراد باید قبل از پوست کندن به دنبال آن‌هایی باشند که خشک و سفت هستند و رایحه کمی دارند یا بدون عطر هستند. قرار دادن پیاز در ظرف راهی عالی برای تقویت عطر و طعم بدون افزودن کالری، چربی یا سدیم است.

پیاز در بسیاری از آشپزخانه‌ها ماده اصلی محسوب می‌شود و مکمل اکثر غذا‌ها است. مردم می‌توانند از پیاز خرد شده خام در ساندویچ یا به عنوان بخشی از ترکیب سالاد استفاده کنند. علاوه براین پیاز بر افزودن طعم لذیذ به سالسا و دیپ‌ها نیز نقش اساسی را ایفا می‌کند، دستورالعمل‌های مفید شامل پیاز به عنوان یک ماده اصلی شامل:

پیاز ترشی

املت سیب زمینی و پیاز اسپانیایی

دیپ پیاز بدون لبنیات

همچنین وقتی افراد آن‌ها را ساطوری می‌کنند و تفت می‌دهند، کبابی یا کاراملی می‌کنند طعم خوبی دارند. اگرچه پیاز در یک رژیم غذایی متعادل و سالم افزودنی خوبی به شمار می‌آید، اما افراد باید به جای تمرکز روی گزینه‌های فردی غذا‌های متنوعی بخورند.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • (عکس) یک اورانگوتان زخمی با گیاه دارویی خود را درمان کرد!
  • تصاویر شگفت‌انگیز از جاری شدن سیل در اصفهان و خرم‌آباد + ویدئو
  • شگفت‌انگیز: 2 ستاره ایرانی در فینال لیگ قهرمانان
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی
  • داستان شگفت‌انگیز یک معلم در«مدیر مدرسه شریعت»/ از مبارزه با بهائیت تا تربیت چوپانی که مدیر مدرسه شد