مقایسه موسیقی ایرانی و جهانی اشتباه است/ لذتبردن از موسیقی جهانی فقط برای مخاطب است نه نوازنده! +صوت
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۹۹۴۱
یک موسیقیشناس و رهبر ارکستر، مقایسه موسیقی ایرانی و موسیقی جهانی را امری نادرست میداند.
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «منوچهر صهبایی» آهنگساز، رهبر ارکستر و سولیست ساز «اِبوا» و در گفتگو با برنامه «وقتی خیال در میزند» شبکه رادیویی فرهنگ از تفاوت موسیقی جهانی و موسیقی ایرانی میگوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به این که موسیقی جهانی تکنیکهای پیچیده و بسیار خاص دارد گفت: در موسیقی جهانی، نوازنده باید بر این تکنیکها مسلط باشد و وقتی که آنها را اجرا میکند آن قدر به آنها مشغول میشود که معمولاً خودش لذت نمیبرد.نوازنده موسیقی جهانی صرفاً این لذت را صرفاً به شنونده میدهد، اما موسیقی ایرانی اینگونه نیست و به ذوق و به روحیه نوازنده بستگی دارد؛ به عبارت دیگر، موسیقیِ دل است و راحت هم به دل مینشیند.
این موسیقیشناس 72 ساله همچنین معتقد است که در موسیقی ایرانی، کلام و شعر بیشتر از موسیقی روی مخاطب تأثیر دارد.
لازم به یادآوری است، منوچهر صهبایی (رهبر ارکستر، دکتر در رشتههای موزیکولوژی و هنرها، سولیست ابوا، استاد کنسرواتوآر و دانشکده موسیقی در اطریش) در سال ۱۳۲۷ در تهران به دنیا آمد.
پس از به اتمام رسانیدن دوره متوسطه، همزمان با گذراندن دوره عالی کنسرواتوار تهران، سالها به عنوان سولیست با ارکستر سمفونیک تهران همکاری داشت. همچنین در سال آخر اقامت خود در ایران استاد کنسرواتوار تهران، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرسه موسیقی صداوسیما بود و کنسرتهای متعددی را با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر مجلسی صداو سیما به عنوان تکنواز ابوا اجرا کرد. در کنار این فعالیتها، وی در سالهای آخر اقامت خود در ایران با همکاری تالار رودکی، انجمن فیلارمونیک تهران، ژونس موزیکال ایران و تلویزیون ملی ایران کنسرتهای متعددی را در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران از قبیل مشهد، تبریز، ارومیه، اصفهان و شیراز با موفقیت بسیار اجرا کرد.
در سال ۱۳۵۴ به منظور ادامه فعالیتهای هنری خود و تحصیل در زمینه رهبری ارکستر و موزیکولوژی عازم اروپا شد و در آنجا ابتدا زیر نظر استادان سرشناس مانند هاینتس هولیگر (Heinz Holliger) در فرایبورگ (آلمان)؛ پی یر پی یرلو (Pierre Pierlot) در پاریس (فرانسه)؛ میلان هوروات (Milan Horvath)، در سالزبورگ (اتریش)؛ فرانکو فرارا (Franco Ferrara) در سی ینا (ایتالیا) و سرجو چلیبیداکه (Sergiu Celibidache) در مونیخ (آلمان) به تحصیل پرداخت و به زودی از سوی آنان به عنوان همکار پذیرفته شد.
منوچهر صهبایی در سال ۱۹۷۶در مسابقه ویرتوزیته در فرانسه شرکت کرد و جایزه نخست آنرا به خود اختصاص داد. وی از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ میلادی در مدرسه موسیقی شهر افن بورگ در آلمان تدریس کرد. در سال ۱۹۷۹در مسابقه استخدام نوازنده ابوای اول، که از طرف ارکستر سمفونیک شهر سن گالن در سوییس برگذار شد، شرکت کرد و بین ۱۶۵ نفر داوطلب متخصص به مقام اول رسید و دوازده سال به عنوان رهبر ارکستر و سولیست ابوا همکاری داشت.
در همان سال از طرف کنسرواتوار شهر فلدکیرش برای تدریس به کشور اتریش دعوت شد و از طرف دولت آن کشور درجه پرفسوری به او اهدا شد. ارکستر سمفونیک آن کنسرواتوار بارها به رهبری صهبایی برنده جایزه اول مسابقات اروپایی شد.
وی مدت چهارده سال نیز رهبری ارکستر مجلسی شهر آمریس ویل در سوییس را به عهده داشت. منوچهر صهبایی در سال ۱۹۸۷ در مسابقه رهبری ارکستر در بلژیک شرکت کرد و مقام نخست و مدال طلای این مسابقه را از طرف وزارت فرهنگ آن کشور دریافت نمود. در سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۸۷ برای اجرای کنسرت و تدریس در کلاسهای تابستانی (master class) به کشورهای ژاپن، هنگکنگ، تایوان و سنگاپور دعوت شد و از طرف دانشگاه تایپه (Taipeh) به دریافت بالاترین لوح هنری کشور تایوان نایل شد.
وی هیچگاه دست از تحقیق و مطالعه بر نداشته و در سالهای نخست اقامت خود در سوییس به مدت چهار سال در مدرسه عالی ترجمه شهر سن گالن به تحصیل پرداخت و در زبانهای آلمانی، فرانسه، ایتالیایی و انگلیسی فارغ التحصیل شد و پس از سالها تحقیق و تحصیل در زمینههای مختلف از جمله موسیقی شناسی، جامعه شناسی، هنرشناسی و فلسفه در سال ۱۹۹۵ رسالهای نوشت با عنوان "تحقیق بر طرح های پارتیتور پرستش بهار " اثر ایگور استراوینسکی، به منظور روشن کردن چگونگی آفرینش آن اثر.
در سال ۱۹۹۶ رساله دیگری با عنوان "نوسانها در پارتیتور نویسی پرستش بهار" اثر ایگور استراوینسکی به دانشکده علوم انسانی دانشگاه استراسبورگ ارائه کرد.
وی از سال ۱۹۹۳ به مطالعه و تحقیق در مورد تاریخ موسیقی سمفونیک ایران و آثار آهنگسازان ایرانی پرداخت و در سال ۱۹۹۹ رسالهای در این مورد به نام "موسیقی چند صدایی ایران ۱۲۴۷-۱۳۷۷ "La musique polyphonique persane 1868-1998 به دانشگاه استراسبورگ ارائه داد و به دریافت بالاترین درجه دکترای دانشگاهی کشور فرانسه نایل شد: دکترای دانشکده علوم انسانی دانشگاه استراسبورگ. تخصص: هنرها (تاریخ ،مبانی و تجربه هنرها) با ذکر: درجه عالی و با تبریک هیئت داوران.
منوچهر صهبایی در چند سال اخیر در صدد معرفی و اجرای قطعات سمفونیک آهنگسازان ایرانی برآمده است و تاکنون به همت وی آثاری که بعضی از آنها به دست فراموشی سپرده شده و یا تقریباً از بین رفته بودند بازسازی شده و در کنار آثار آهنگسازان بزرگ جهان در برنامههای مختلف در اروپا اجرا شدهاند.
به عنوان مثال آثاری از: علیرضا مشایخی، حسین دهلوی، ثمین باغچه بان، حسین ناصحی، دکتر محمدتقی مسعودیه، مصطفی کمال پورتراب، حشمت سنجری، مرتضی حنانه، حسین یوسف زمانی و ... تا کنون قسمتی از این آثار به وسیله موسسه ماهور در تهران و موسسه آریان اِ ام اس (Aryens EMS) در اروپا منتشر شده و آثار دیگری در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.
منوچهر صهبایی در حال حاضر مقیم کشور سوییس و اتریش است و در کنسرواتوار شهر فلدکیرش (Feldkirch) در اتریش، تدریس میکند و رهبری چند ارکستر اروپایی را به عهده دارد.
صهبایی اخیراً رهبری موقت ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفته است.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: موسیقی رادیو منوچهر صهبایی رادیو فرهنگ منوچهر صهبایی ارکستر سمفونیک موسیقی ایرانی موسیقی جهانی رهبر ارکستر سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۹۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
پیمان خازنی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی که این روزها پروژه موسیقایی نمایشی «مجنون آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان را در تالار حافظ به صحنه برده اسن در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره انگیزه های خود برای به صحنه بردن این اثر که به نوعی چندمین تجربه او در حوزه تلفیق موسیقی و نمایش محسوب می شود، توضیح داد: زبان و ادبیات فارسی غنیترین ثروت ما ایرانیان است و پرداختن به متون کهن فارسی، یک مراجعه درست در راستای ساختن دنیای جدید برای اقوام ایرانی محسوب میشود. در این راستا منظومه «لیلی و مجنون» حکیم نظامی گنجوی به قدری غنی است که به جرات میتوان آن را بزرگترین منظومه عاشقانه در ادبیات جهان دانست.
وی افزود: از زمانی که با این شاهکار آشنا شدم هربار که به سراغش میروم، ظرفیت تازهای در آن پیدا کرده و تشویق میشوم از زاویهای دیگر به آن بپردازم. «لیلی و مجنون» هنوز برای من تمام نشده است. پرداختن به چنین آثاری کار دشواری است؛ چراکه بیش از هر چیز در این زمینه باید برداشت درستی از مخاطب داشت و این مهم به راحتی میسر نیست.
این آهنگساز بیان کرد: شناخت جهان شاعر و مطابقت آن با سلایق متعدد مخاطب امروزی از طرفی و بازنویسی اثر به زبان امروز از سوی دیگر کار سختی است. رسیدن به این مرحله تازه بنا نهادن سنگ اول است. پس از آن باید به سراغ موسیقی رفت. موسیقی ایرانی ظرفیتهای فراوانی دارد و همراه ساختن آن با گستره وسیع شهر ایرانی نیازمند دقت بالایی است. البته با توجه به اهمیت آشنایی کارگردان با ظرافت موسیقی ایرانی، خودم کارگردانی نمایش را برعهده گرفتم که امیدوارم در این کار بتوانم اندازهها را رعایت کنم. البته آثار پرفروش معمولا جنبه ادبی و فرهنگی را به ناچار قربانی گیشه میکنند اما ما در «مجنون آن لیلی» به دنبال دوسر برد هستیم.
خازنی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: «مجنون آن لیلی» پر از رنگ و لایههای درونی و بیرونی است. به عبارتی درونش فلسفی و بیرونش عاشقانه است و نمایشنامه این ابزار را در اختیارم گذاشت تا لایهها برای سطوح مختلف سنی و فکری جاگذاری شود. طراحی لباس و طراحی نور نیز ۲ رکن مهم صحنهاند. با این ابزار تلاش کردم که رویا تولید کنم
وی در پایان اظهار کرد: البته من این کارها را یک رشته منظم میبینم؛ این رشته تالیف که توسط یک آهنگساز کارگردانی میشود، به زودی حضور آهنگسازان جوان را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه معتقدم آهنگسازی به دلیل انتزاعی بودن از کارگردانی دشواریهای بیشتری دارد و امیدوارم علاقهمندان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.
پروژه موسیقایی نمایشی «مجنونِ آن لیلی» به نویسندگی محمود توسلیان، آهنگسازی طراحی و کارگردانی پیمان خازنی، تهیه کنندگی ساسان سالور و حمیدرضا علی نژاد، روایت رشید کاکاوند، خوانندگی هادی فیض آبادی (با همراهی زهره فیروزی و امید نصری) و بازی عمار تفتی، زهره فیروزی، ملیکا شهاب، رز ایزدی، سپیده موسوی، علی تیمور فامیان، آتنا قرایی، سیما نوروزیان روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت های 18:30 و 21 در تالار حافظ تهران میزبان مخاطبان است.
کد خبر 6096120 علیرضا سعیدی