Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس گروه تغییر اقلیم مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست گفت: گاز‌های گلخانه‌ای در اثر فعالیت‌های انسانی به اتمسفر رها می‌شوند. زمانی که سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی استفاده شده و جنگل‌ها قطع و سوزانده می‌شوند. سیده الهام عزیزی، رییس گروه تغییر اقلیم مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با میزان گفت: واقعیت این است که انتشار گاز‌های گلخانه ای، ما را گرفتار برخی تغییرات آب وهوایی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب وهوا با انتشار گاز‌ها به سرعت تغییر کرده و این تغییر برای صد‌ها سال ادامه خواهد داشت و در نتیجه حتی اگر انتشار گاز‌ها و افزایش غلظت آن‌ها در سطح اتمسفر متوقف شود، می‌توان گفت که برای تشخیص بعضی از اثرات مهم تغییر آب و هوا مانند بالا آمدن سطح دریا، مدت زمان طولانی مورد نیاز است.
عزیزی بیان کرد: گاز‌های گلخانه‌ای در اثر فعالیت‌های انسانی به اتمسفر رها می‌شوند. زمانی که سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی استفاده شده و جنگل‌ها قطع و سوزانده می‌شوند. دی اکسید کربن (CO۲) تولید می‌شود. متان (CH۴) و اکسید نیتروژن (N۲O) نیز در اثر فعالیت‌های کشاورزی، تغییر کاربری زمین و دیگر منابع منتشر می‌شوند. مواد شیمیایی صنعتی به نام هالوکربن‌ها (CFCS۹, HCFS و PFCS۹) و دیگر گاز‌های با طول عمر بالا مانند سولفورهگزافلوراید (SF۶) در اثر فعالیت‌های صنعتی رها می‌شوند و انتشار می‌یابند.
وی افزود: افزایش مقدار گاز‌های گلخانه‌ای سبب تغییر آب و هوا می‌شود. این گاز‌ها با جذب اشعه فروسرخ، مسیر جریان طبیعی انرژی را با تغییر آب و هوا کنترل می‌کنند. سیستم آب و هوا در واکنش به انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با پوششی ضخیم از این گاز‌ها برای حفظ تعادل بین انرژی دریافتی از خورشید و انرژی برگشت داده شده به فضا تعدیل می‌شود.
رییس گروه تغییر اقلیم مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست ادامه داد: گاز‌های گلخانه‌ای اصلی شامل بخار آب، دی اکسید کربن (CO۲)، ازن تروپوسفری (O۳)، متان (CH۴)، اکسید نیتروس (N۲O)، گاز‌های صنعتی (هالوکربن‌ها) و ... می‌باشند که بجز گاز‌های صنعتی بقیه آن‌ها به طور طبیعی ایجاد می‌شوند و در مجموع کمتر از یک درصد گاز‌های اتمسفر را تشکیل می‌دهند این مقدار از گاز‌ها برای ایجاد اثر گلخانه‌ای و حفظ طبیعی دمای کره زمین در حدود ۳۰ درجه سانتیگراد بیشتر از دمای ضروری جهت حیات بر روی کره زمین کافی است.
عزیزی تصریح کرد: سطح گاز‌های گلخانه‌ای اصلی با احتساب بخار آب به طور مستقیم در اثر فعالیت‌های انسانی در حال افزایش است. انتشار دی اکسید کربن (ناشی از سوختن زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی)، متان و اکسید نیتروس (ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و تغییر کاربری زمین)، ازن تروپوسفری (حاصل از دود اگزوز خودرو‌ها و سایر منابع) و گاز‌های صنعتی با طول عمر زیاد از جمله کلروفلورکربن‌ها (CFCS)، هیدروفلوکربن‌ها (HCFS)، پرفلوروکربن‌ها (PFCS)، موجب تغییر در چگونگی جذب انرژی توسط اتمسفر می‌شود. مقدار بخار آب نیز به دلیل بازخور مثبت ممکن است افزایش یابد. این تغییرات در حال وقوع هستند و در نتیجه به عنوان تشدید کنندگان اثر گلخانه‌ای شناخته می‌شوند.
وی عنوان کرد: میزان زیاد انتشار دی اکسید کربن و رشد انتشار آن حاکی از آن است که افزایش دی اکسید کربن اتمسفر نتیجه مستقیم ورودی‌های دی اکسید کربن از منابع انسانی و از جمله سوزاندن سوخت‌های فسیلی و جنگل زدایی بوده است.

رییس گروه تغییر اقلیم مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست در پایان توضیح داد: روش‌های احتراق سوخت باعث تولید مواد گاز‌های گلخانه‌ای و همچنین آئروسل می‌شود، اما در حالی که گاز‌های گلخانه‌ای و به خصوص دی اکسید کربن دارای مدت و طول عمر و حضوری در حدود یک قرن در جو کره زمین است، ماهیت منابع انتشار در بخش انرژی یا به صورت احتراق و انتشارات فرار بوده و یا انتشار بدون احتراق. بر این اساس نیاز به تعریف دقیقی از احتراق است. صنایع کلیدی موثر در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بر اساس دستورالعمل محاسبه موجودی انتشار IPCC عبارتند از:
• صنایع معدنی، تولید سیمان و کلینکر، تولید آهک و گچ، تولید شیشه
• تولید فلزات، تولید آهن و فولاد و آلیاژ‌های فولادی، آلومینیوم
• صنایع شیمیایی، تولید آمونیاک، اسید نیتریک و اسید آدی پیک و ..   بیشتر بخوانید: اثرات زیست محیطی تغییرات اقلیمی چه تاثیراتی بر کشور ما گذاشته است؟ انتهای پیام/ برچسب ها: گاز‌های گلخانه‌ای تغییر اقلیم سازمان محیط زیست

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گاز های گلخانه ای تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گاز های گلخانه ای دی اکسید کربن انتشار گاز ها آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۰۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه های خانگی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

سعید نارویی در گفت وگو با ایسنا، افزود: از سال ۱۴۰۲ تا به امروز بالغ بر ۵ هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور ۳ هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی درسطح ۹۸ هکتار شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از این تعداد ۱۹۷۵ گلخانه‌ خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.

وی بیان کرد: کشت در محیط‌های بسته یا گلخانه، بدلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد.

وی خاطرنشان کرد: گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح ۹۰ تا ۲۹۹ مترمربع احداث می شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها و وخامت اوضاع در منطقه است/ موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ما قرار دارد