Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@01:32:53 GMT

تحریم؛ مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش پول ملی

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۱۳۴۴

تحریم؛ مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش پول ملی

خبرگزاری آریا - یک نماینده سابق مجلس با اشاره به برخی دلایل تاثیرگذار بر کاهش ارزش پول ملی، تحریم را مهم‌ترین دلیل افت ارزش ریال ذکر کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، مهرداد لاهوتی درخصوص کاهش ارزش پول ملی گفت: ارزیابی کاهش ارزش پول ملی نیاز به بررسی تمام جوانب دارد. در ابتدا باید به بحث صادرات اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌های قبل دو میلیون و 600 هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم، یعنی 20 میلیارد دلار بابت فروش نفت وارد کشور می‌شد. علاوه بر آن نزدیک به 50 میلیارد دلار هم صادرات کالاهای غیرنفتی داشتیم که در بدبینانه‌ترین حالت حاصل آن 150 میلیارد دلار ارز بود.
وی در ادامه اضافه کرد: واردات کشور هم بحث دیگری است که از 60 تا 70 میلیارد دلار تجاوز نمی‌کرد. به این معنا واردات ارز به کشور بیش از صادرات آن بود. بنابراین عمده این داستان کاهش ارزش پول ملی به بحث تحریم‌ها برمی‌گردد که در نتیجه آن مقدار ارزی که مورد اشاره قرار گرفت، اکنون وارد کشور نمی‌شود. البته مباحث مدیریتی هم در این خصوص بی‌ایراد نیست. همان مقطع ارز 4200 تومانی اتفاقات امروز قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری بود.
این نماینده سابق مجلس راهکار خود را درباره حل مشکل کاهش ارزش ریال چنین بیان کرد: درصدی از فضای به وجود آمده، روانی است. کشور در حال جنگ قرار دارد و منتقدان باید این نکته را مورد توجه داشته باشند. پمپاژ مثبت دیده نمی‌شود و متاسفانه عده‌ای در تلاش هستند تا در این فضا بر بی‌اعتمادی که به وجود آمده، بیافزایند. البته مسئولان نظام هم می‌توانند شرایط و واقعیات جامعه را متناسب با نیاز آن ترسیم کنند.
لاهوتی در ادامه افزود: نکته دیگر منطقی شدن واردات است، به این معنا زمانی که ارز به راحتی وارد کشور می‌شد در واردات کالاها محدودیتی وجود نداشت، اما امروز که چنین نیست، واردات باید بر اساس ضرورت صورت گیرد. مسئله بعدی برگشت پول صادرات غیرنفتی به کشور است، زیرا فعالان اقتصادی مختلفی عنوان کردند که پول صادرات کالاهای آنها برنگشته است.
وی در این خصوص تاکید کرد: کنار عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور این نکته هم جای تامل دارد که برخی از افراد که خانواده آنها خارج از ایران زندگی می‌کنند، آرام آرام پول خود را صادر می‌کنند به این معنا آنان ریال گرفته در ایران را پس از تبدیل به دلار به خارج از کشور می‌فرستند.
به گزارش ایبنا ، این نماینده سابق مجلس یادآور شد: علاوه بر این موارد، دولت باید از پیمان‌های دوجانبه پول استفاده کند. به این معنا با کشورهایی که ارتباط دوجانبه داریم مانند روسیه یا چین از این ظرفیت قانونی بهره ببرد تا از وابستگی به دلار کم شود.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کاهش ارزش پول ملی میلیارد دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۱۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد

امتداد - از اول فروردین ماه تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، 4 میلیارد و 444 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛‌علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار،‌برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ ۲ میلیارد و ۵۴۹  میلیون دلار و برای خدمات ۱۲۱ میلیون و برای واردات در مقابل صادرات  به نرخ توافقی ۷۴۷ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

 

 

طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۹۳۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۷ میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.   معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل ۵۰۹ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۴۹ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۷۶ میلیون دلار ، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۴۹ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۰۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ۲۲۸، ۳۳، ۱۸۸، ۱۰۸ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز هشتمم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۸۹ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

گفتنی است، در روز نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۳۵۹ تومان، یورو با نرخ ۴۷ هزار و ۴۵۶ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۷۸ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۱ هزار و ۴۱۸ تومان، یورور با نرخ ۴۴ هزار و ۳۰۸ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۲۷۸ تومان بود.

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • همراه پرخرج
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد