Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، مرتضی اکبری اظهار کرد: وجه التزام یا جریمه تأخیر تأدیه همان پولی است که بانک‌ها بابت تأخیر در بازپرداخت اقساط تسهیلات از مشتریان خود دریافت می‌کنند. در واقع وجه التزام نوعی ضمانت است که باعث انضباط مالی مشتریان بانک‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک‌ها ناگزیر از دریافت وجه التزام هستند، زیرا این جریمه به نوعی ابزار وصول مطالبات است.

وی ادامه داد: به بیان ساده اگر فرد تسهیلات گیرنده تفاوتی بین پرداخت سر موعد و دیرتر از آن احساس نکند، چرا باید بدهی خود به بانک را در زمان سررسید اقساط بپردازد و آن را به تأخیر نیندازد؟ معرفی نشدن ابزار جایگزین از سوی مخالفان با وجه التزام و تحت فشار قرار گرفتن بانک‌ها از منظر ریسک اعتباری و ریسک نقدینگی در صورت حذف این ابزار، باعث شده بانک‌ها ناگزیر از دریافت جریمه یاد شده باشند.

 

نقش بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی پررنگ تر می‌شود

اکبری اظهار کرد: در بانک‌های اسلامی سایر کشورها جریمه تأخیر صرفاً به فعالیت‌های خیریه اختصاص می‌یابد و با سایر منابع بانک ادغام نمی شود. جریمه تأخیردر بازپرداخت اقساط، در اکثر بانک‌های اسلامی در حسابی مجزا جمع آوری می‌شود و صرفاً در فعالیت‌های خیرخواهانه و غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی، بانک از جرایم دریافتی از تأخیر، هیچ نفعی نمی‌برد.

وی این طور ادامه داد: بانک مهر ایران به عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض الحسنه کشور که صرفاً بر اساس عقد قرض الحسنه عمل کرده و تمام محصولات خود را بر مبنای این عقد تعریف می‌کند، در سال‌های اخیر در ترویج بانکداری اسلامی نقشی اساسی داشته است. داشتن بیش از 9 میلیون مشتری و پرداخت هفت میلیون و 800هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه گواهی بر گستردگی فعالیت‌های این بانک است.

مدیرعامل بانک مهر ایران بیان کرد: این بانک در رابطه با نحوه هزینه کرد جریمه تأخیر تأدیه نیز پیشگام شده و هیئت مدیره این بانک در آخرین مجمع عمومی که 30 شهریور برگزار شد، پیشنهاد کردند تا وجه دریافتی بابت این جریمه در حوزه مسئولیت اجتماعی صرف شود. خوشبختانه این موضوع مورد موافقت سهامداران بانک مهر ایران قرار گرفت و این بانک برای نخستین بار در سطح شبکه بانکی کشور، نسبت به صرف وجوه دریافت شده بابت تأخیر تأدیه در امور خیر و حوزه مسئولیت اجتماعی اقدام خواهد کرد.

اکبری یادآور شد: بانک مهر ایران پیش از این نیز در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت‌های جدی داشته است. بیمه 500هزار خانه روستایی در سه استان محروم که تقدیر معاون پارلمانی رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت بحران را در پی داشت، ساخت 100 واحد مسکونی برای سیل زدگان و همچنین ساخت مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم برخی از اقدامات بانک در این حوزه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/2258

منبع: فارس

کلیدواژه: بانک جریمه وجه التزام مسئولیت اجتماعی حوزه مسئولیت اجتماعی بانک مهر ایران جریمه تأخیر قرض الحسنه وجه التزام بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۱۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده مردم شاهین شهر درباره استنکاف دستگاه‌ها از وظایف خود که باعث اشکالات توزیع دارو شد، گفت: مسئولیت کمبود و گرانی دارو بر عهده سه دستگاه وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بانک مرکزی بوده و قطعاً بانک مرکزی در تأمین ارز دارو تأخیر داشته است.

به گزارش عصر ایران به نقل از خانه ملت؛  حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تذکری با استناد به ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به اینکه موضوع دارو تاکنون ۴ مرتبه در جلسه نظارتی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما تاکنون مشکل مردم در حوزه کمبود و گرانی دارو حل نشده است، گفت:آخرین جلسه نظارتی در این خصوص در ۱۹ دی ماه سال گذشته بود که رئیس مجلس به وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی فرصت دو ماه برای اصلاح وضعیت داد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در ادامه با اشاره به دو اتفاقی که قرار بود در حوزه دارو رخ دهد، عنوان کرد: بنا بود ۷۰ درصد هزینه دارو را بیمه‌ها و ۳۰ درصد آن را مردم پرداخت کنند، اما در حال حاضر این هزینه بین بیمه و مردم نصف شده است.   وی افزود: از سوی دیگر بیش از وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مسئول این قضیه بودند به نحوی که بانک مرکزی باید به موقع منابع ارزی را تأمین می‌کرد که این اتفاق صورت نگرفت و به جای آن شاهد ارزپاشی برای سفر‌های خارجی و افزایش ۵۰۰ دلار به هزار دلار بودیم.   عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه نیز تاکنون ۷۰ هزار میلیارد تومان طلب داروسازان و داروفروشان را نداده است، همچنین سازمان تأمین اجتماعی نیز هزینه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت نکرده؛ این در حالی است که مجلس شورای اسلامی حکیمانه و به صورت مقبول این موضوع را دنبال کرده است.   قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز که باعث اشکالات توزیع دارو شد، محرز است   محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه بعد از بررسی‌ها و جلسات برگزار شده درخصوص دارو، شخص بنده نیز جلسه جداگانه‌ای با بانک مرکزی و وزارت بهداشت داشتم، گفت: بر اساس گزارش جمع‌بندی نظارتی کمیسیون بهداشت از این جلسه، سه دستگاه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت در این خصوص مسئول هستند.   رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه قطعا بانک مرکزی در واگذاری ارز در اواخر بهار و ابتدای تابستان تأخیر داشته است، یادآور شد: این موضوع اشکالاتی را در توزیع دارو به وجود آورد که البته در پایان سال ۱۴۰۲ توانست به تعهدات خود عمل کند، اما به هر حال تأخیر داشت.   رئیس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: موضوع کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی در این جلسه بر اساس ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به رأی گذاشته می‌شود تا مجلس تشخیص خود را درباره آن اعلام کند، اما به هرحال موضوعات دیگر در حوزه ارزی و بودجه را پیگیری خواهیم کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد
  • وام بزرگ ۳۰۰ میلیون تومانی را از این بانک‌‎ها دریافت کنید
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو رفع شد | این سه دستگاه مسئولند
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • رییس مجلس: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است + فیلم
  • قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است
  • تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است