Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@07:23:14 GMT

بوسه دستان پینه بسته بر مروارید سرخ

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۲۰۲۸

بوسه دستان پینه بسته بر مروارید سرخ

ایسنا/خراسان جنوبی کشاورزان عناب کار خراسان جنوبی این روزها در تلاشند تا آخرین نوبت از عناب‌ها را برداشت کنند، عنابی که سال‌ها برای به ثمر نشستنش تلاش کرده و اینک فصل باروری آن است.

کشاورزان خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد عناب ایران قطب تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. مرغوبیت عناب خراسان جنوبی آن قدر زیاد است که دو رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشاورزان سال‌ها و ماه‌ها تلاش می‌کنند تا درختان عنابشان، محصولی که در کشور حرف اول را می‌زند، به بار بنشیند. در سوزش سرما برای رسیدگی به درختان شب و روز در باغند و در سوزش گرمای تابستانی شروع به برداشت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در کوچه باغ‌های بسیاری از روستاهای این استان که قدم می‌زنی عطر ناب عناب مشامت را می‌نوازد و درختانی که دو طرف باغ رخ نمایی می‌کنند و دوست داری در سبزی و زردی پاییزی درختانش تا انتهای باغ قدم بزنی.

مردمانی که سخاوت را از درختان عنابشان به ارث برده و با وجود مشکلات و دستانی که گویای زحمات یک کشاورز است، هنوز هم دست از رسیدگی به درختان عنابشان برنداشته و صبح تا شب با شوق و ذوق در تلاشند.

هرچند کشاورزان اکنون از روش‌های سنتی برداشت فاصله گرفته‌اند و با دستگاه این کار را انجام می‌دهند، اما سختی برداشت را زمانی متوجه می‌شوی که مجبوری درختان بزرگ عناب را بتکانی و یا عناب را از روی زمین‌های خاکی جمع‌آوری کنی و این برداشت تازه آغاز ماجراست. وقتی با این همه سختی عناب را برداشت می‌کنی و مجبوری به دست واسطه‌ها آن هم با قیمتی که معلوم نیست برسانی؛ سختی کار کشاورزی بیشتر از همیشه برایت هویدا می‌شود.

عناب سال گذشته بسیاری از کشاورزان هنوز روی دستشان مانده، چراکه دلشان نیامده دسترنج سال‌ها تلاش خود را به قیمتی که تقریبا مفت است، بفروشند و این به معنای نادیده گرفتن تمام زحمات این دستان است.

پای درددلشان پای درختان عناب که می‌نشینی می‌گویند جایی برای نگه داشتن عناب خود ندارند و مجبورند سریعا بفروشند، حتی مقداری را همان پای درخت و در هنگام برداشت. نبود اتحادیه خاص، نبود قیمت مشخص هرساله براساس نرخ تورم و نبود صنایع فرآوری و خام فروشی مشکلاتی است که کشاورزان را درگیر خود کرده، مشکلاتی که انگار نمی‌خواهند حل شوند.

با اینکه تحقیقات زیادی در حوزه عناب و فرآوری آن در استان شکل گرفته، اما این تحقیقات نیز به دلیل عدم حمایت دیده نشده است؛ اما نباید از نظر دور داشت که همین تحقیقات نجات‌دهنده این محصول ناب خراسان جنوبی است چراکه عدم فرآوری و خام فروشی، مشکل اصلی عناب است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی عناب منطقه خراسان جنوبی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، به گفته لطفی کارشناس هواشناسی، دمای هوا هم تا اواسط هفته افزایشی است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی
  • فرآیند کشت، برداشت و فرآوری هزاران تن پیاز توسط کشاورزان آمریکایی (فیلم)
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • ادامه ناپایداری‌های جوی تا فردا در خراسان جنوبی
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان