Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخچه پست و صنعت پست در ایران به دوران حکومت هخامنشیان بر می‌گردد، زمانی ک نه صنعتی رشد کرده بود و نه تمدنی در جایی از دنیا شکل گرفته بود، داریوش چاپار را در ایران راه اندازی کرد و پس از آن و با گذشت زمان صنعت پُست به طور گسترده‌تر در تمام جهان فراگیر شد و روز هجدهم مهر مصادف با نهم اکتبر را روز جهانی پُست نامگذاری کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مهرداد فاخر، مدیر عامل شرکت تیپاکس، که بنیانگذار پُست خصوصی در ایران است، تصمیم گرفته است تا به مناسبت این رویداد مسابقه نامه نگاری با نام«برسد به دست خودم» را برگزار کند.

مهرداد فاخر درباره شکل گیری این ایده می‌گوید: «به مناسبت روز جهانی پست که هجدهم مهر(نهم اکتبر) است، این ایده در ذهن من شکل گرفت و از آنجایی که از زمان هخامنشیان، ما بنیانگذار این صنعت بودیم و تکمیل‌ترین زنجیره را در درون کشور داشتیم، تصمیم گرفتیم در روز جهانی پست یک کاری را انجام دهیم که ضمن تبریک این روز، موضوع نامه و نامه نگاری که کمتر از آن استفاده می‌شود نیز بپردازیم.»

او در اینباره ادامه می‌دهد: «با توجه به گسترش شبکه ارتباط جهانی و برقرای ارتباط از طریق دنیای دیجیتال، تصمیم گرفتم این مسابقه را برگزار کنم و جرقه این موضوع هم از جایی زده شد که چندین نامه از پدرم پیدا کردم که در زمان دانشجویی و زمانی که من خارج از کشور مشغول تحصیل بودم، آن را برای من ارسال کرده بودند. به همین دلیل به ذهنمان رسید که یک مسابقه‌ای را به این صورت برگزار کنیم و از آنجایی که من همیشه به خودم در آینده فکر می‌کنم، تصمیم گرفتیم تا این موضوع را انتخاب کنیم.»

مدیر عامل شرکت تی پاکس درباره تاخیر دربرگزار مسابقه می‌گوید: «روز جهانی پست هجدهم آبان بود اما زمان آغاز این مسابقه ۲۰ مهر بود، ما قصد داشتیم این خبر را در همان روز نهم اکتبر (۱۸ مهر) منتشر کنیم که متاسفانه مصادف شد با درگذشت استاد محمدرضا شجریان، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در آن موقعیت که تمام ایران داغدار درگذشت ایشان هستند، آغاز این مسابقه را خبر ندهیم، به همین دلیل انتشار خبر را چند روز به تاخیر انداختیم و گرنه قرار بود که این کار مصادف با روزجهانی پُست انجام شود.»

فاخر همچنین درباره زمان مسابقه و جوایز برندگان می‌گوید: «این رویداد از سوم آبان آغاز می‌شود و تا پنجم آبان ادامه دارد و جوایز به این صورت است که به نفر اول مبلغ ۳میلیون تومان، نفر دوم مبلغ ۲میلیون تومان و نفر سوم مبلغ ۱میلیون تومان کارت هدیه اهدا خواهد شد.»

او درباره نحوه انتخاب برندگان می‌گوید: «برندگان نیز بر اساس صلاحدید داوران انتخاب می‌شوند، آقای عبدالجبار کاکایی، آقای عبدالجواد موسوی و خانم مهسا ملک‌مرزبان، از داوران این مسابقه هستند و داوران نیز با توجه به مهارت و تواناییشان انتخاب شده‌اند.»

 این مدیر عامل درباره سرانجام نهایی نامه‌ها می‌گوید: «در نهایت هدف ما این است که این نامه‌ها را جمع آوری کنیم و به صورت یک کتاب آن را منتشر کنیم.»

او درباره استفاده از نامه طی ده سال اخیر می‌گوید: «متاسفانه خود من در ده سال اخیر از نامه برای ارسال پیام استفاده نکرده‌ام و یکی از دلایلی که این مسابقه برگزار شد، همین موضوع بود. چرا که حالا اطلاعات از طریق ایمیل و واتساپ جا به جا می‌شود و متاسفانه آن احساس خوشایند دیدن دست خط نویسنده از بین رفته است.»

فاخر درباره استفاده از نامه و از بین رفتن آن می‌گوید: «البته استفاده از نامه به طور کامل منسوخ نشده، اما بسیار کم شده است، در بعضی از شهرها و روستاهای کشور هنوز هم کمابیش از نامه استفاده می‌شود اما بسیار کمتر از گذشته. وایبر و این قبیل از شبکه‌های اجتماعی از بین رفتند، به این خاطر که جایشان را به چیز دیگری دادند، به مرور زمان یک امکانات جدیدی، در دسترس مخاطبان قرار گرفت و آن قبلی‌ها از بین رفتند و با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، نمی‌توان توقع داشت که همچنان از نامه استفاده شود.»

۵۷۲۴۵

کد خبر 1442705

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: پست الکترونیک ایمیل عبدالجبار کاکایی روز جهانی پ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۲۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن

کیوان جعفری طهرانی کارشناس معدن و تحلیلگر ارشد بازار‌های جهانی معدن و صنایع معدنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: برخی از معادن بزرگ دولتی مانند چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران دچار پیری شده اند. شایان ذکر است که وضعیت معدن گل‌گهر کمی بهتر است، همچنین منظور از سنگ آهن مرکزی معدن چغارت بافق است؛ چرا که معدن سه‌چاهون طی چند سال اخیر به بهره‌برداری مناسب رسیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه معادن اصلی چادرملو و چغارت پیر شده اند و تنها راه برخورد با این قضیه کشف ذخایر جدید است. البته لازم به ذکر است که این معادن عمق ۱۰۰ متر را رد کرده اند و به صورت روباز از آنها برداشت شده است. زمانی که به این عمق می‌رسیم، ادامه برداشت در صورت داشتن ذخیره به صورت زیر زمینی مهیا است، اما ما تکنولوژی و ماشین آلات مناسب برای این نوع برداشت را در اختیار نداریم.

جعفری طهرانی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال زمانی که آقای دکتر کرباسیان رییس ایمیدرو بود، ذخیره‌ای در استان کرمان کشف شد که در عمق ۵۰۰ متری قرار دارد. این ذخیره را به عنوان منبع برداشت برای گل‌گهر می‌توانستیم در نظر بگیریم، اما ما برای برداشت در این عمق فاقد ماشین آلات و تکنولوژی لازم بودیم.

چرایی ضعف در صنعت معدن

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برای غلبه بر مشکل کمبود قطعات ماشین آلات اقدام به مهندسی معکوس شده است. این امر کمی هزینه‌های ساخت را در ابتدا افزایش می‌دهد، اما در ادامه تولید قطعات برای این ماشین آلات با توجه به موارد متعدد استفاده آنها توجیه اقتصادی خواهد یافت؛ به عنوان مثال حتی گل‌گهر پا را فراتر گذاشت و اقدام به ساخت دامپ‌تراک کرد، اما همچنان محدودیت‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد از یک تناژی به بالاتر ساخته شود.

این تحلیلگر ارشد بازار‌های جهانی معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: دامپ تراک‌های سنگین معمولا ۱۰۰ درصد دیزل نیستند و موتور‌های الکتریکی دارند که ساخت آنها در حالت عادی در کشور ممکن نیست. تحریم‌ها نیز باعث شده است که نتوانیم این قطعات را وارد کنیم و قیمت ارز هم که معضلی دیرینه است.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که پروژه‌های اکتشاف در خیلی از کشور‌ها صرفا توسط دولت آن کشور اتفاق نمی‌افتد، بلکه سرمایه گذاران خارجی نیز در این نوع پروژه‌ها همکاری دارند. اما در کشور ما به واسطه تحریم‌ها این مورد محقق نمی‌شود. جمیع موارد ذکر شده باعث شده است که ما در زمینه توسعه تکنولوژی معادن دچار ضعف شویم.

توسعه وسیع صنعت فولاد در سایه کمبود انرژی 

جعفری طهرانی در خصوص افزایش حجم تولید فولاد به ۳۲ میلیون تن گفت: خیز بلند تولید فولاد در ایران حقیقت دارد و حجم حدودا ۵ درصد در سال ۱۴۰۲ به تولید افزوده شده است. قابل ذکر است، همانطور که آقای دکترسبحانی رئیس انجمن فولاد گفته است اگر ما کسری انرژی نداشتیم می‌توانستیم به تولید ۴۰ میلیون تن فولاد در سال نیز برسیم.

وی ادامه داد: با همین میزان تولید ما در رتبه دهمین تولید کننده فولاد در دنیا هستیم، اما لازم است که برای بدست آوردن برتری و حفظ جایگاه خود در بازار جهانی برای کمبود انرژی تمهیداتی اندیشیده شود. این کمبود انرژی سال به سال حادتر خواهد شد، هرچند در سال ۱۴۰۲ این کسری با مدیریت خوب کارخانجات و دولت کمتر از سال قبل موجب آسیب به تولید شد، اما لازم است این مسئله را به صورت پایه‌ای حل کنیم.

دانش بنیان‌ها و تولید

جعفری طهرانی در خصوص حل مشکلات تولید مواد معدنی با استفاده از پتانسیل دانش بنیان‌ها گفت: جدای از توان فنی دانش بنیان‌ها نباید فراموش کنیم که مشکل اصلی در تمام پروژه‌های کشور تامین نقدینگی است. در زمینه دانش فنی تولید فولاد با وجود اینکه فعلا فولاد سبز تولید نمی‌کنیم، اما مشکلی در توسعه تولید نداریم.

وی ادامه داد: هم اکنون مشکل شرکت‌های دانش بنیان نقدینگی است وگرنه کار که از تولید تسلیحات پیشرفته‌ای که هم اکنون می‌سازیم سخت‌تر نیست. مشکل فعلی تامین نقدینگی است و باید دست به دست هم راه حلی برای افزایش ارزآوری و تامین نقدینگی فراهم کنیم. شرکت‌های دانش بنیان هم اکنون قادر به تامین منابع از بانک‌ها نیز نیستند، چرا که خود بانک‌ها هم مشکل دارند.

این کارشناس صنایع معدنی در پایان تصریح کرد: تولید تکنولوژی مشکل بزرگی نیست؛ چرا که مشکلات تکنولوژی در نهایت ۳۰ درصد گره تولید را شامل می‌شود. اگر تامین نقدینگی که باعث ۷۰ درصد مشکلات است به درستی مرتفع شود، قطعا دانش بنیان‌ها قادر به انجام تولید و یا انتقال تکنولوژی و همچنین مهندسی معکوس هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست باشگاه سپاهان برای دیدار با پرسپولیس
  • نامه باشگاه سپاهان در آستانه بازی با پرسپولیس
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • مهرداد با وزنه سنگین آماده بازی با تراکتور (عکس)
  • ارتقا فرودگاه جده با استفاده از تکنولوژی های جدید در حمل و نقل ریلی
  • وی‌ای‌آر چینی در لیگ برتر ایران!
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • عبدالکریم حسن در فهرست 19 نفره بهترین مدافعان چپ تاریخ پرسپولیس
  • تصویری تاریخی از علی انصاریان و مهرداد میناوند در پشت صحنه «نود»