Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@03:04:33 GMT

تولید زعفران گلخانه‌ای به روش هواکشت

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۴۸۴۳

تولید زعفران گلخانه‌ای به روش هواکشت


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، یاسین نوروزی، دانشجوی دکتری زراعت دانشگاه رازی و مجری طرح کشت زعفران گلخانه‌ای به روش هواکشت گ،فت: زعفران با نام علمی Crocus Sativus گیاهی چند ساله از خانواده زنبقیان (Irideceae) و گرانبهاترین ادویه جهان است. امرزوه کشت زعفران با توجه به چند ساله بودن گیاه و نیاز آبی کم مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: علاوه بر مزیت‌های زراعی زعفران نسبت به سایر گیاهان، در سالیان اخیر به دلیل خاصیت ضد افسردگی همواره مورد توجه شرکت‌های داروسازی جهان بوده است و به دلیل داشتن مزیت‌ها و ارزش افزوده بالای این گیاه، پرورش زعفران در کشورهای پیشرفته برای رسیدن به سوددهی بالا اهمیت ویژه‌ای دارد از جمله این کشورها می‌توان به چین اشاره کرد که برنامه‌های مهمی را برای دستیابی به کشت این گیاه باارزش دنبال می‌کند و استفاده از روش‌های صنعتی و مدرن در کشت این گیاه مورد توجه است.

به گفته نوروزی، یکی از این روش‌ها، کشت آیروپونیک یا هواکشت زعفران است. در این روش در مرحله تولید جوانه گل و تا زمان برداشت گل‌ها نیازی به زمین کشاورزی و خاک برای پرورش محصول نیست (کشت بدون آبیاری مستقیم و خاک).

دانشجوی دکتری زراعت و مجری طرح کشت زعفران دانشگاه رازی گفت: از مزایای این روش می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف آب، کنترل آسان بیماری‌ها و آفات، بازگشت سریع سرمایه، کنترل دما و رطوبت، کاهش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت و افزایش سطح زیرکشت (امکان کاشت حدود ۴ الی ۶ تن پیاز زعفران در ۱۰۰ مترمربع) اشاره کرد.

نوروزی بیان کرد: با توجه به مزایای کشت آیروپونیک زعفران و به منظور تلاش در جهت اشتغال‌زایی و کارآفرینی دانشجویان، انجمن علمی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی اقدام به کشت زعفران هواکشت در ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی کرد.

وی افزود: در این طرح علاوه بر آموزش دانشجویان بصورت عملی، اهداف دیگری در قالب فعالیت‌های پژوهشی با مقایسه پیازهای کشت شده از شهرستان‌های کرمانشاه، جوانرود، نیشابور، تربت حیدریه و قائنات از نظر تاثیر بر عملکرد کمی و کیفی زعفران بررسی خواهد شد.

نوروزی خاطرنشان کرد: امسال کشت زعفران هواکشت در دانشگاه رازی به صورت مستقل توسط من و با همکاری انجمن علمی دانشجویی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی انجام شده و فعالیت‌های ما تا زمان گل‌دهی و برداشت محصول به طور جدی انجام می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت علوم، وی تصریح کرد: با توجه به عدم امکان کشت زعفران به صورت کشت مستقیم داخل زمین، انجمن علمی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی آمادگی دارد در برخی مناطق استان با دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد و با هدف اشتغال‌زایی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و افراد عادی، نسبت به آموزش کاشت زعفران به روش گلخانه‌ای و بازاریابی و فروش این محصول با تمام ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی همکاری کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: جنگ ناگورنو قره باغ 2020 خان طومان محمدرضا شجریان جریمه کرونایی شهدای خان طومان یاسین نوروزی دکتری زراعت هوا کشت کشت زعفران جنگ ناگورنو قره باغ 2020 خان طومان محمدرضا شجریان جریمه کرونایی شهدای خان طومان دانشگاه رازی کشت زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۴۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، سه کتاب نمایش‌نامه با عنوان‌های «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» از انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شوند.

«رازی بین من و تو» به قلم محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی علی، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینه‌کاری است که در جبهه‌های جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که هم‌رزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار می‌شود.

پیش از این و در هفته هنر انقلاب مراسم رونمایی و نمایشنامه خوانی از اثر محمد رضا امیرخانی در حوزه هنری استان یزد با استقبال خوب هنرمندان، مسئولین و عموم مردم برگزار شد.

کد خبر 6091098

دیگر خبرها

  • آموزش روز اول، طرز تهیه مرغ خوشمزه با کشمش و زرشک
  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب