Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@11:02:51 GMT

راه اندازی اینترنت۵G به نفع چه کسانی است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۲۶۹۹۲

راه اندازی اینترنت۵G به نفع چه کسانی است؟

نام فناوری ۵G به گوش بسیاری از افراد تازه می‌نشیند و خیلی از کاربران گمان دارند این پیشرفت در توسعه اینترنت به تازگی صورت گرفته است. اما درباره ایننترنت نسل پنجم نکاتی وجود دارد که هرکسی باید آن را بداند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نام فناوری ۵G به گوش بسیاری از افراد تازه می‌نشیند و خیلی از کاربران گمان دارند این پیشرفت در توسعه اینترنت به تازگی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما درباره  ایننترنت نسل پنجم نکاتی وجود دارد که هرکسی باید آن را بداند.

شرکت ITU R از سال ۲۰۱۲ پروژه‌ای را برای توسعه ۵G با عنوان IMT for 2020 and Beyond آغاز کرد. کشورهای ژاپن و کره جنوبی از سال ۲۰۱۳ در حال فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه این فناوری بوده‌اند.

شرکت‌های سامسونگ، هوآوی و اریکسن از سال ۲۰۱۳ مدل‌های اولیه خود برای توسعه اینترنت نسل پنج را آغاز کردند و شرکت‌های اریکسن و تلیاسونرا از سال ۲۰۱۸ این فناوری را به استکهلم و تالین رساندند.

در حقیقت نسل پنجم اینترنت از اوایل ۲۰۱۹ در برخی مناطق آمریکای شمالی فراهم بود و شرکت مخابراتی Deutsche Telekom نیز از سال ۲۰۱۹ فناوری ۵G را در برلین، دارشتاد، مونیخ و بون عرضه کرد.
در مجموع باید اظهار داشت که زمان عرضه نهایی و کامل فناوری ۵G سال ۲۰۱۹ بود با این حال این اولین باری نبود که نام این سرویس به گوش مردم می‌رسید و نسل پنجم اینترنت‌ها از سال‌ها پیش در حال آماده‌سازی بود.

فناوری نسل پنجم اینترنت تنها به معنای سریع شدن اینترنت همراه کاربران نخواهد بود بلکه بیشتر به آن معنی است که افراد می‌توانند گجت‌ها و دستگاه‌های بیشتری را همواره به اینترنت متصل نگه دارند. یک خانه هوشمند و یک اتومبیل خودران از مواردی هستند که با استفاده از فناوری ۵G می‌توانند به‌طور مدام به اینترنت وصل باشند.

کاربرد اصلی فناوری ۵G چیست؟


هر نسل جدیدی از شبکه اینترنت‌های بی‌سیم به همراه مقدار زیادی قابلیت‌ها و کاربردها عرضه می‌شوند. فناوری ۵G از این قاعده مستثنا نیست و تمرکز بسیاری را بر روی اینترنت اشیاء و توسعه هوش‌های مصنوعی قرار داده است. اگر بخواهیم برخی از پیشرفت‌های این فناوری را نام ببریم باید آن‌ها را به این گونه توصیف کنیم:

بهبود و توسعه پهنای باند از سال ۲۰۲۰
قدرت اتصال فوق‌العاده و ستودنی به سیستم اینترنت اشیاء
نرخ تأخیر بسیار پایین در اتصال به دستگاه‌ها و ارسال داده‌های مختلف

از آن‌ جایی که برخی دستورات اجرایی بر روی خودروهای هوشمند و خودران نیازمند سرعت بسیار بالا برای انجام صحیح عملیات هستند، می‌توان گفت از برترین کاربردهای نسل پنجم اینترنت هدایت این نوع اتومبیل‌ها است.

آیا فناوری ۵G ایمن است؟

نسل چهارم اینترنت امروزه از فناوری USIM برای برقراری امنیت اطلاعات رد و بدل شده بین کاربر و شبکه اینترنتی استفاده می‌کند. وجود چنین سیستم امنیتی وابسته به سیم‌کارت‌ها و یا تراشه‌های UICC است.

چنین قابلیتی برای برقراری امنیت اطلاعات کاربران بسیار حیاتی و مهم است؛ بر طبق اطلاعاتی که تا به امروز منتشر شده نسل پنچم اینترنت‌ها نیز از سرویس مشابه‌ای استفاده می‌کند چرا که این قابلیت یک سرویس احراز هویت دو طرفه و مطمئن است.

البته باید اظهار داشت که استاندارد احراز هویت برای شبکه اینترنت نسل پنجم متفاوت است و در سال ۲۰۱۸ به صورتی متفاوت تنظیم شد. امنیت فناوری ۵G به دلیل اتصال گسترده آن به اینترنت اشیاء اهمیت بسیار بالایی دارد و در نتیجه از سیستم اجرایی بر روی ۴G توسعه‌یافته‌تر است.

چه کسانی از راه اندازی اینترنت۵G بیشتر سود می‌برند؟

اینترنت۵G بدون شک یکی از داغ ترین موضوعات بحث درزمینه شبکه های بی سیم است. بسیاری از برجسته ترین محققان این صنعت و پردرآمدترین مدیران می خواهند هر چه زودتر این شبکه اینترنتی فوق سریع و با پهنای باند بالا را ارائه دهند.

بسیاری از مشتاقان ۵G می گویند این شبکه می تواند داده های موبایل را با سرعت برق آسا و ظرفیت نامحدود انتقال دهد و کل شهر را با اینترنت کیفیت بالا پوشش دهی کند.

علاوه براین، اتصالات اینترنت اشیاء را برای میلیاردها دستگاه فراهم کرده و حتی رانندگی خودکار را ممکن می سازد، اما این صنعت استانداردهایی را تعیین کرده که قابلیت های شبکه ۵G را تعریف می کنند و در همان مراحل اولیه آن را آزمایش می کنند تا محدودیت های آن مشخص شود. اما عبارت ۵G در میان مردم به عنوان نوش دارویی شناخته شده که هم اکنون وجود دارد.

شاید به همین دلیل است که «سیزو اونوئه»، مدیر ارشد تکنولوژیNTT DOCOMO، بزرگ ترین اپراتور موبایل ژاپن به نقاط مختلف جهان سفر کرده و کنفرانس هایی برگزار می کند تا با شفاف سازی در این زمینه، مانع افزایش توقعات مردم از این تکنولوژی شود. اونوئه اخیراً در کوالالامپور سخنرانی کرد و در جریان آن سعی داشت بعضی از باورهای اشتباه رایج درباره ۵G را از بین ببرد.

در آخر باید اظهار داشت که این فناوری در کنار سرعت بخشیدن به زندگی روزمره انسان، آن را بیشتر به سمت فناوری می‌کشاند و اینترنت اشیاء موج جدیدی از توسعه را به خود خواهند دید. این فناوری به راحتی می‌تواند راه عرضه همگانی اتومبیل‌های خودران را باز کند و در نتیجه نیاز به رانندگان کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نسل پنجم اینترنت اینترنت اشیاء شبکه اینترنت فناوری ۵G

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۶۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی اصغر انصاری معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از منطقه ویژه اقتصادی پیام بازدید کرد.

انصاری در ابتدای این بازدید نشستی با مدیران و معاونان منطقه ویژه اقتصادی پیام و نمایندگان شرکت‌های مرکز داده مستقر در منطقه داشت، عملکرد این مجموعه فراتر از تکالیف تعیین شده ابزار دانست و گفت: منطقه ویژه اقتصادی پیام، ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد که باید تدبیر شود تا این ظرفیت‌ها هرچه سریعتر بالفعل شود تا اثرات اقتصادی این توسعه بر اقتصاد کلان کل کشور اثرگذار باشد. 

وی با بیان اینکه برنامه‌های منطقه پیام جزء اولویت‌های وزارت ارتباطات قرار دارد، افزود: یکی از این موارد ایجاد مراکز داده در منطقه پیام بعنوان یک قطب است چرا که استعداد لازم را بدلیل همجواری با تهران و همچنین زیرساخت‌های موجود در منطقه دارد. 

معاون وزیر ارتباطات همچنین از برنامه ریزی برای اجرای طرح «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام خبر داد و گفت: طرح ابردولت توسط سازمان فناوری اطلاعات با سرمایه گذاری دولت و مشارکت بخش خصوصی در مناطقی از جمله تهران اجرا می‌شود و علاوه بر آن قصد داریم که این طرح را در قطب مرکز داده پیام نیز پیاده سازی کنیم.

انصاری همچنین موضوع برق را یکی از مهمترین مطالبات سرمایه گذاران مراکز داده دانست.

در ابتدای این نشست اکبر قنبرپور، مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام گزارشی از عملکرد منطقه ویژه اقتصادی پیام ارایه کرد و با اشاره به فعال شدن ظرفیت ۲ نیروگاه در این منطقه گفت: با فعال شدن نیروگاه ها، این امکان فراهم شده که به صورت مستقیم به متقاضیان برق واگذار شود.

در ادامه نشست نیز نمایندگان شرکت‌های مرکز داده به بیان آخرین وضعیت و برنامه‌های آتی پروژه‌های خود پرداختند.

پس از پایان نشست، انصاری از محل احداث مراکز داده شرکت‌های ارتباطات زیرساخت، آسیاتک و همراه پرداز زرین بازدید بعمل آورد و از نزدیک جزییات پیشرفت اجرای این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌‎شود
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • اعضای شبکه «چتر بیت» دستگیر شدند؛ شبکه «چتر بیت» چه کسانی هستند و چه کاری انجام می‌دادند؟!
  • «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد
  • استفاده از راهکار‌های اصولی و فنی به جای قطع اینترنت در زمان کنکور