Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: هنوز پیوند بین علم و فناوری و اقتصاد به نحو مناسبی برقرار نشده است و حتی در بعضی از حوزه‌های علمی این پیوند وجود ندارد. مثلا چنین چیزی در بسیاری از این شرکت‌های دانش‌بنیان که فرض بر این است که تولید یا توسعه فناوری مبتنی بر دانش دارند، وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی امروز در اولین کنفرانس ملی علم، فناوری و پیچیدگی اقتصادی، با بیان این که«یک حلقه حمایت اقتصادی از بخش ایده‌پردازی تا طراحی خط تولید کم داریم»، گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به درستی حمایت خود را محدود به بخش پایه یعنی تحقیقات علمی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر این تحقیقات علمی معطوف به کاربرد باشد حاصل آن حداکثر یک نمونه آزمایشگاهی است و اگر معطوف به توسعه مرزهای دانش باشد، نتیجه‌ی آن انتشار مقالات خوب در ژورنال‌های بین‌المللی است. منابع تحقیقاتی کشور چگونه باید توزیع شود؟ به بخش علم برای علم و علم برای کاربرد چه قدر باید اختصاص یابد؟ حمایت اقتصادی از کاربردی که قرار است توسعه فناورانه یابد، باید چه قدر باشد؟ این‌ها نامعلوم است. حمایت‌های جسته گریخته انجام می‌شود اما به این بستگی دارد کدام مسئول، مدیر یا استادی با برقراری ارتباطات حمایت بیشتری را بگیرد. به عبارت دیگر یک برنامه ملی و همگرا در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به وضعیت علوم پایه در کشور گفت: ما در علوم پایه قبل از انقلاب اصلا وضعیت خوبی نداشتیم و بعد از انقلاب نیز ما رشد بسیار زیادی به صورت عمومی پیدا نکردیم. در رشته‌های فیزیک، ریاضی، شیمی، زیست‌شناسی نخبه‌هایی را داشتیم و المپیادهایی را برگزار کردیم و توانستیم با حمایت علمی مشخص، در دوره زمانی معین، دانش‌آموزان علاقمندی را پرورش دهیم تا بتوانند  در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشند اما این درخشش هیچ گاه به معنی توان عمومی کشور در حوزه ریاضیات یا فیزیک نبوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: برنامه تعالی و ارتقای علوم پایه کشور را داریم. این برنامه دو رویکرد می‌تواند داشته باشد؛ یک رویکرد ارتقای عمومی علوم پایه و دیگری ارتقای نخبه‌گرا. ما نخبه‌گرا را انتخاب کردیم زیرا رویکرد دیگر هم زمینه‌ ضعیفی دارد و امکانات و مقدورات اقتصادی ما اجازه نمی‌دهد به آن بپردازیم.

رحیمی با تاکید بر این که هنوز پیوند بین علم و فناوری و اقتصاد به نحو مناسبی برقرار نشده است و حتی در بعضی از حوزه‌های علمی این پیوند وجود ندارد گفت: مثلا چنین چیزی در بسیاری از این شرکت‌های دانش‌بنیان که فرض بر این است که تولید یا توسعه فناوری مبتنی بر دانش دارد، وجود ندارد.

وی افزود: من به مدت پنج سال با این شرکت‌ها در صندوق نوآوری و شکوفایی زندگی کرده‌ام البته برخی شرکت‌ها از جمله تعدادی از شرکت‌های دارویی یا تولید تجهیزات پزشکی یا الکترونیکی و نرم‌افزاری پیوندهای خوبی با نهادهای علمی و متخصصان علمی دارند اما بسیاری از شرکت‌های ما فاقد این پیوند هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که خوشبختانه تحقیقات ما رشد بسیار خوبی در دو دهه گذشته داشته است و از لحاظ کیفی نیز در پنج سال اخیر کیفیت خوبی داشته است، گفت: در سال جدید رتبه کمی و کیفی مقالات چاپ شده ما در سطح بین‌المللی یکسان شد یعنی رتبه‌ی ما در Scopus  شانزده و در web of science پانزده است. همین رتبه را از نظر میزان استنادات در سطح بین‌المللی داریم.

وی در پایان با اشاره به این که «توسعه فناوری ما قطعا پا به پای تحقیقات نیست،» گفت: توسعه واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان، احداث و توسعه مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری هنوز تبدیل به یک جریان نشده‌اند اما اگر همه‌ی کشور کمک کنند چهار پنج سال دیگر وقتی تبدیل به جریان شدند، جامعه در سطح کلان و جامعه جهانی متوجه آن می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کنفرانس ملی علم فناوری و پیچیدگی اقتصادی علم و فناوری بین المللی وجود ندارد علوم پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۲۸۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی زاده صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دولت سیزدهم اقدمات بسیار خوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان در استان انجام شده است و دستاوردهای خوبی در حوزه دانش بنیان ها و شرکت‌های فناور در سال گذشته داشته ایم.

استاندار بوشهر افزود: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان از جمله قوانین مهم و خوبی بود که طی سالیان اخیر به مرحله اجرا رسیده و تمامی دستگاه‌های خدمت رسان مکلف هستند که ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان را در اولویت قرار دهند.

رئیس ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر در ارزیابی سال ۱۴۰۲ وزارت کشور و شاخص های ده گانه شامل ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان، برنامه ریزی اقتصاد دانش بنیان، ماموریت گرایی دانشگاه ها، تعیین ماموریت پارک های علم و فناوری، تعیین ماموریت کارآفرینان، تعیین ماموریت نخبگان، اقدامات تسهیلگرانه، افزایش تولید دانش بنیان، مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان و صادرات دانش بنیان، با اقدامات در خور تحسین عملکرد مناسبی را ثبت و با کسب ۸۴ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز این ارزیابی، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

محمدی زاده گفت: طبق ارزیابی وزارت کشور، استان بوشهر در شاخص های تشکیل جلسات ستاد اقتصاد دانش بنیان، اقدامات تسهیگرانه و مردمی سازی اقتصاد رتبه دوم و در مجموع شاخص ها رتبه سوم را کسب کرده است.

استاندار بوشهر افزود: استان بوشهر در برنامه اقتصاد دانش بنیان، ماموریت گرایی پارک های علم و فناوری و هیئت های اندیشه ورز و تولید دانش بنیان نیز از استان های پیشرو و گروه اول در سطح کشور معرفی شده است.

محمدی زاده با بیان اینکه رتبه استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ رتبه ۲۱ بوده است، افزود: با حمایت های معاونت اقتصادی استانداری و تلاش پارک علم و فناوری خلیج فارس و هم افزایی و تلاش مدیران دستگاه های اجرایی و روسای دانشگاه‌های عضو ستاد اقتصاد دانش بنیان و با تلاش جمعی، استان بوشهر توانسته رتبه سوم کشوری در توسعه اقتصاد دانش بنیان را بدست آورد.

وی اضافه کرد: کسب این توفیق که نشان از توسعه و نفوذ دانش و فناوری در فعالیت‌های اقتصادی است نوید بخش آینده ای درخشان برای جوانان استان خواهد بود.

کد خبر 6092682

دیگر خبرها

  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • حمایت معاونت علمی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری استان سمنان
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران