Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، طبق طرح جامع قبلی بافت فرسوده پیرامون اطراف حرم رضوی، قراربود مسجد هفت درب به واسطه قرارگیری در مسیر شارستان تخریب شود، اما با ابلاغ طرح جدید توسط مشاور در روز ۱۲ مهر ماه سال جاری حفظ مسجد در حاشیه خیابان در دستور کار قرار گرفت.

حالا از نظر نمایندگان مجلس و اداره کل اوقاف، تخریب مسجد هفت درب که بعد از ابلاغ جدید صورت گرفته خلاف قانون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که شهردار منطقه ثامن معتقد است تخریب مسجد قبل از ابلاغ طرح جدید و بر اساس طرح جامع قبلی صورت پذیرفته است.

این اتفاق منجر شد تا مردم امروز در تجمعی اعتراض خود را اعلام کنند؛ حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت الاسلام فاطمی ارفع، مسئول امور مساجد خراسان رضوی، مصطفی نعمتی، شهردار منطقه ثامن و عابدزاده، معاون معماری و شهرسازی منطقه ثامن در مراسم حضور داشتند.

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در جمع اهالی منطقه ثامن، از نیروی‌های انتظامی و امنیتی برای برگزاری این تجمع و تأمین امنیت آن و همچنین اهالی منطقه ثامن بخاطر پیگیری حفظ آثار هویتی منطقه تشکر کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه تخریب مسجد هفت درب اتفاق ناخوشایندی بود که در روز اربعین رخ داد، اظهار کرد: همه ما که دلبسته دین و این نظام هستیم پیگیر این مسئله خواهیم بود.

وی در تشریح روند تخریب این مسجد گفت: طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی از ابتدا در عین شفافیت‌هایی که داشت، در آن شاهد تخلف‌هایی هم بودیم و علاوه بر آن با تحمیل مشکلات عدیده دیگر، اکنون نارضایتی ساکنان را درپی داشته است.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: در مجلس دهم ۱۹۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور اعتراض خود را به این طرح، مطرح کردند. در مجلس یازدهم هم ۲۳۰ نماینده طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری، اعلام کردند طرح نوسازی بافت اطراف حرم رضوی، ظلم به فرهنگ، دین و مردم ساکن منطقه است.

وی ادامه داد: نتیجه این پیگیری‌ها، اصلاح این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی بود و قرار شد با مشاوره‌های دانشگاه تهران حقوق مردم با اصلاحیه‌هایی که انجام می‌شود ضایع نشود. همچنین در جلسه‌ای که حدود دو ماه پیش انجام شد، این اصلاحیه‌ها به استحضار مردم رسید و قرار شد همگی مسئولان و مردم از این اصلاحیه‌ها و تغییراتی که در طرح انجام شده حمایت کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: در جلسه اصلاحیه طرح که در محل دادگستری و با حضور اعضای شورای شهر، شهردار، معاون دادگستری و سازمان بازرسی برگزار شد، تصویب شد که اگر در مسیر شارستان نیاز به تغییر بود، تغییراتی مثل کاهش عرض معبر اعمال شود. نتیجه این اصلاحیه هم عدم تخریب مسجد هفت درب و خانه تاریخی طلایی بود.

وی اضافه کرد: همان جا از اداره کل اوقاف خواسته شد تمامی این تغییرات، طی نامه‌ای به شورای شهر و شهرداری ابلاغ شود و این کار هم انجام شد اما بالاخره در روز اربعین امسال این تخریب صورت پذیرفت که از نظر ما این اتفاق خلاف شرع است چون برای تخریب مسجد نظر ولی فقیه و یا نماینده آن و اداره اوقاف شرط است که با توجه به طرح جدید و مخالفت اداره اوقاف این مسئله خلاف قانون صورت گرفته است.

حجت الاسلام پژمان فر اضافه کرد: خواسته اول ما از قوه قضائیه برخورد با متخلفین و عاملین این اتفاق است که الحمدلله قول رسیدگی سریع از طرف دستگاه قضا داده شده است. همچنین خواسته دوم ما احداث مجدد بنای مسجد در همان مکان قبلی است و هیچ‌گونه جابجایی پذیرفته نیست.

همچنین مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هم در این تجمع گفت: حساسیت اوقاف درباره مساجد بر کسی پوشیده نیست و طی سال‌های گذشته هم مساجدی که تخریب شده بود، بازسازی شده‌اند.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده افزود: طبق طرح بهسازی، سال ۸۷ قرار بود مسجد هفت درب تخریب شود و جواز شرعی هم بر این بود که با توجه به قرارگیری مسجد در مسیر طرح تخریب آن مانعی ندارد. اما در ۱۲ مهر ماه جاری با اطلاع از تغییرات طرح توسط مشاور، به شورای شهر اطلاع دادیم که تخریب مسجد ضرورتی ندارد.

وی ضمن تشکر از پیگیری‌های مردم افزود: در جلساتی که با مسئولین شهرداری داشتیم تاکید بر این شد که مسجد در همان مکان قبلی احداث شود.

در حاشیه این تجمع، اهالی منطقه ثامن خواستار استعفای مسببان و برخورد با عاملین تخریب مسجد هفت درب شدند.

گفتنی است، شهردار منطقه ثامن قبل از این تجمع عنوان کرده بود که هیچ مکاتبه مکتوبی از سوی مشاور تهیه کننده بازنگری طرح تفصیلی مبنی بر خراب نشدن مسجد، کم نشدن عرض خیابان یا قرار داشتن مسجد در طرح به شهرداری منطقه ثامن واصل نشده است. این نامه از سوی آن‌ها تنها به اداره اوقاف فرستاده شده و ما نیز سه روز پس از انجام تخریب، این مطلب را در پیوست نامه اوقاف متوجه شدیم.

نعمتی با بیان اینکه روز اربعین کارگاه به حرمت این روز کاملاً تعطیل بود و هیچ فعالیت عمرانی در آن روز انجام نشده و تخریب این مسجد نیز قبل از آن صورت گرفته، گفته که ما با استناد به اسناد و مدارک در مراجع قانونی ذی‌صلاح پاسخگو خواهیم بود و آمادگی حضور در آن را داریم.

در پایان تجمع نیز پژمانفر قول پیگیری داد تا بنای مسجد در همان مکان قبلی مجدد ساخته شود.

کد خبر 5047458

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری نوسازی بافت اطراف حرم مشهد مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر گرگان مجلس شورای اسلامی شهرکرد کرمانشاه ستاد ملی مقابله با کرونا خطبه های نماز جمعه شهدای مدافع حرم تخریب مسجد هفت درب حجت الاسلام منطقه ثامن مکان قبلی پژمان فر کل اوقاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۰۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد شناور الجبار (+تصاویر)

عصر ایران - مسجد جامع الجبار (Al Jabbar Grand Mosque) در باندونگ جاوه غربی، اندونزی قرار دارد. با توجه به این که اطراف آن را آب فرا گرفته است، گاهی اوقات از این مسجد به عنوان مسجد شناور الجبار نیز یاد می شود. این مسجد در منطقه Gedebage در شرق باندونگ واقع شده است.

جبار از اسامی خداوند و به معنای جبران کننده، باشکوه و صاحب قدرت و نفوذ است. اتفاقا جبار سرنام جاوا برات (Jawa Barat) و نام مستعار استان جاوه غربی نیز است، از این رو، نام مسجد الجبار را می توان به "مسجد در جاوه غربی" یا "مسجد جاوه غربی" نیز ترجمه کرد.

پس زمینه

در گذشته، منطقه Gedebage باتلاقی به نام موارس گگر هانجوانگ (Muras Geger Hanjuang) بود. این باتلاق ها بقایای دریاچه باندونگ باستانی هستند. در پایان قرن نوزدهم، این باتلاق ها شروع به خشک شدن کردند و به مزارع برنج تبدیل شدند. شرکت راه آهن دولتی، Staatsspoorwegen، مسیر ریلی را ایجاد کرد که باندونگ و Cicalengka را در میانه این باتلاق ها به هم متصل می کند.

منطقه Gedebage پس از تقسیم شهر باندونگ در سال 2006 به یک ناحیه فرعی تبدیل شد. این گسترش موجب افزایش سرزندگی در منطقه شد زیرا مردم شروع به ساخت مسکن جدید در آنجا کردند.

ساخت مسجد الجبار

ساخت و ساز مسجد الجبار در 29 دسامبر 2017 آغاز شد. احمد هریاوان فرماندار سابق، و ددی میزوار معاون سابق فرماندار مراسم کلنگزنی را انجام داده و اولین سنگ را برای آغاز رسمی ساخت مسجد در جای خود قرار دادند.

به دلیل همه گیری کووید-19، روند ساخت و ساز در سال 2020 متوقف شد و یک سال و نیم بعد در 24 آگوست 2021 از سر گرفته شد. پس از 5 سال ساخت و ساز، مسجد الجبار در 30 دسامبر 2022 توسط فرماندار رضوان کمیل به طور رسمی افتتاح شد.

مشخصات و ویژگی ها

مساحت کلی مسجد الجبار برابر با 21799 متر مربع است. طبقه همکف 11238 متر مربع و طبقه اول آن 8329 متر مربع مساحت دارند. این مسجد دارای یک نیم طبقه 2232 متر مربعی نیز است. این در شرایطی است که مساحت اختصاص یافته به دریاچه ها و مخزن آب 6930 هکتار است. مساحت پارکینگ ها، میدان ها و فضاهای سبز نیز برابر با 11163 هکتار است.

مسجد الجبار می تواند تا 9822 نفر را در طبقه اول، 3188 نفر را در نیم طبقه، 3627 نفر را در هال ها و 16363 نفر را در حیاط پذیرا باشد. در مجموع این مسجد می تواند حدود 33000 نفر را در خود جای دهد.

این مسجد دارای چهار مناره به ارتفاع 99 متر است که هر یک در چهار گوشه مسجد قرار دارند. تعداد 6136 ورق شیشه برای تقلید فلس های ماهی طراحی و در نما و گبند مسجد الجابر استفاده شده اند. این مسجد دارای 27 ورودی است که نشان دهنده 27 شهر یا منطقه جاوه غربی هستند. روی هر یک از این ورودی ها یک موتیف باتیک وجود دارد که بومی هر از شهرها یا مناطق است. فرش های ترک بافت نیز برای پوشش کف مسجد استفاده شده اند.

با توجه به این که مسجد در منطقه سیل خیز Gedebage قرار دارد، اطراف آن توسط یک مخزن آب 6.9 هکتاری احاطه شده است که می تواند هنگام سیل آب را جذب کند. مسجد الجابر دارای یک باغ و موزه ای است که به اسلام اختصاص یافته است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دبی میزبان نخستین مسجد چاپ سه بعدی جهان (+عکس)

دیگر خبرها

  • مسجد شناور الجبار (+تصاویر)
  • قبرستان دهخدا تبدیل به پارک می‌شود
  • قبرستان متروکه منطقه دهخدای زنجان تعیین تکلیف می‌شود
  • نقش برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی هولناک شفت ‌
  • تعیین تکلیف پروژه ۱۵ ساله سد قشلاق تا ۳۱ اردیبهشت
  • برخورد دستگاه قضا با ترک فعل انجام شده در حادثه امامزاده ابراهیم
  • چرا ژاپن سیاست تخریب و ساخت مجدد دارد؟
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست
  • خسارت بارش‌های شدید به زیر ساخت‌های شهری جنت مکان گتوند