Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ، تلفن همراه، وسیله‌ی مهم و ضروری است که امروزه استفاده از آن برای انجام امور روزمره لازم است و در اختیار تمام افراد جامعه است. از دانش آموزان گرفته که کلاس‌های مجازی خود را با استفاده از آن انجام می‌دهند تا افرادی که به دلیل مشغله‌های گوناگون مجبورند تنها با آن افراد خانواده را از طریق فضای مجازی ملاقات کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز‌ها قیمت این وسیله ضروری حسابی اوج گرفته که به گواه فروشندگان، افزایش قیمت نسبت به چند سال گذشته سه تا چهار بوده و حتی در برخی از مدل‌ها این افزایش تا ده برابر نیز بوده است. این افزایش قیمت دلیلی شده تا توجه سارقان به این وسیله زیاد شود و سارقان نسبت به گذشته میل بیشتری پیدا کنند.

سری به یکی از بزرگترین مراکز خرید و فروش در تهران زدیم. فروشنده‌ی موبایلی گفت: بخش عمده‌ی خریداران کسانی هستند که تلفنشان به سرقت رفته است و به همین دلیل برای خرید دوباره به آن‌ها مراجعه کرده اند. این فروشنده تلفن همراه کار سارقان را راحت می‌دانست به این شکل که بعد از سرقت تلفن همراه به خریداران اموال مسروقه مراجعه می‌کنند و قطعات را جدا می‌کنند و دوباره به فروش می‌رسانند.

آمار‌های موجود نیز این هشدار را می‌دهند که در خیابان باید بیشتر مراقب تلفن همراه خود باشیم تا توجه این افراد را برای سرقت تلفن همراه جلب نکنیم.

سرهنگ موذن معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:دو دسته از سارقان داریم، دسته‌ی اول کسانی هستند که صرفا برای سرقت تلفن همراه اقدام می‌کنند و دسته‌ی دیگر کسانی هستند که همراه با سرقت کیف و مدراک ،تلفن همراه را هم به سرقت می‌برند، اما سهل انگاری در نگهداری و حفظ تلفن همراه باعث می‌شود تا سرقت‌ها بیشتر شود و افراد سارق راحت‌تر این کار را انجام دهند.

تلفن‌های همراه سرقت شده سرنوشت‌های مختلفی دارند. یکی از سارقان دستگیر شده از سرنوشت تلفن های همراهی ‌که به سرقت برده ، به باشگاه خبرنگاران جوان این گونه گفت:موبایل های سرقت شده را به میدان شوش و خیابان مولوی می‌بریم و در آن جا به مالخر می‌فروشیم و در آنجا قطعه قطعه می‌شود و بعضی از آن ها هم توسط پلیس کشف می‌شوند.

بعضی از این تلفن‌های همراه هم مقصدی فرامرزی دارند و به کشور‌های همسایه انتقال داده می‌شود. یکی از خریداران اموال سرقتی که توسط پلیس دستگیر شده بود در پاسخ به سوال میزان سود آن ها از این کار به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:تلفن های همراه‌ سرقتی را می‌خریدیم و آن‌ها را به افغانستان انتقال می دادیم.برای مثال تلفن همراهی که به مبلغ دو میلیون تومان می‌خریدیم را با ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان سود به فروش می‌رسانیم و به آن طرف مرز‌ها انتقال می‌دادیم.

هر چند تلفن‌هایی که به سرقت می‌ روند را می‌توان به راحتی ردیابی کرد، اما مقررات سخت و روند رسیدگی طولانی به شکایت‌ها کاری کرده تا برخی از مال باختگان اصلا به دنبال شکایت و پیگیری نروند و برخی نیز پیگیری خود را به آخر نرسانده و آن را نیمه کاره رها کنند.

مال باخته‌ای روند پیگیری را دشوار دانست و ادامه داد:به ما در اداره پلیس گفتند که ابتدا به سامانه همیاب مراجعه کنید و بعد از این که در این سامانه درخواست شما ثبت شد که تلفن همراه شما به سرقت رفته است می‌توانید شکایت کنید و بعد از این کار راه طولانی مراحل اداری شروع می‌شود.

امانی کارشناس انتظامی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: زمانی که تلفن همراه به سرقت می‌رسد باید در مرحله اول به اداره پلیس مراجعه کرد، پلیس به دفاتر پیشخوان دولت ارجاع می‌دهد و اقدامات لازم را انجام می‌دهد و دوباره شما را به کلانتری ارجاع می‌دهد. در مجموع می‌توان گفت مقررات سخت، دست و پا گیر و خسته کننده را داریم.

وی ادامه داد: مراحل شکایت سختگیرانه باعث می‌شود جلوی این سرقت‌ها گرفته نشود مگر اینکه اقدامات پلیس، وزارت ارتباطات و فناوری و شرکت‌های که سازنده هستند و خدمات پس از فروش را بر عهده دارند با هم همکاری کنند و وظایف خود را به درستی انجام دهند اصلا سرقت تلفن همراه اتفاق نخواهد افتاد.

حالا که سارقان در کمین ما هستند بهتر است قبل از این که تلفن همراهمان به سرقت رود در زمان مکالمه با تلفن در خیابان از هندزفری استفاده کنیم و کمتر در سطح خیابان تلفن همراه را در دست بگیریم .

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر بخوانید

اجرای طرح جلوگیری از موبایل‌قاپی و کیف قاپی در پایتخت

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تلفن همراه سرقت نیروی انتظامی باشگاه خبرنگاران جوان سرقت تلفن همراه تلفن های همراه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۳۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۵۰۰ موبایل سرقتی در عملیات پلیس آگاهی پایتخت / کاهش آمار وقوع سرقت مسلحانه

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از کشف بیش از ۵۰۰ دستگاه تلفن همراه مسروقه از ۷۴ سارق به‌عنف و قاپ‌زنی حرفه‌ای در پایتخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار علی ولیپور گودرزی اظهار کرد: همکاران من در پلیس آگاهی تهران بزرگ پس از چندین روز کار اطلاعاتی، موفق به شناسایی تعدادی از سارقان به عنف و قاپ‌زن شدند و در نهایت طی ۴۸ ساعت گذشته با هماهنگی مقام قضائی، عملیات متعددی را به اجرا گذشتند و در مجموع ۷۴ نفر از سارقان به عنف حرفه‌ای و قاپ‌زن را دستگیر کردند.

وی با اشاره به انجام بازجویی از متهمان دستگیر شده افزود: این افراد در بازجویی‌های اولیه به سرقت بیش از ۵۰۰ دستگاه تلفن همراه اعتراف کردند و با دستگیری این افراد ۲۱ باند سرقت نیز منهدم شد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: علاوه بر سارقان دستگیر شده، چند کلاهبردار و اخاذ هم دستگیر شده‌اند، همچنین مالخران اموال مسروقه نیز شناسایی، برخی از آنان دستگیر شدند و برخی دیگر نیز به زودی دستگیر خواهند شد.

سردار ولیپور گودرزی با بیان اینکه عمده افراد دستگیر شده، سابقه‌دار و جزو سارقان حرفه‌ای هستند، گفت: هماهنگی خوبی با دستگاه قضائی داریم و این افراد روانه زندان خواهند شد؛ بعد از آن هم با پابندهای الکترونیک کنترل خواهند شد.

وی در خصوص آمار سرقت مسلحانه ادامه داد: سرقت مسلحانه کاهش یافته است، اما در مواردی همچنان سلاح در دسترس مجرمان هست و ما در حال برخورد با این افراد هستیم، همچنین قانون تشدید مجازات در حال پیگیری است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در مورد امنیت کنکور سراسری گفت: در زمینه کنکور کارگروهی در وزارت کشور تشکیل شده که فراجا هم عضو آن است و اقداماتی برای بهتر برگزار شدن آن انجام می‌شود.

سردار ولیپور گودرزی درباره اینکه آیا انتشار ویدئوهایی مانند زورگیری در بزرگراه صدر نشان‌دهنده افزایش جرایم خشن است یا خیر، گفت: چنین مواردی در گذشته هم وجود داشته، اما در گذشته ضریب نفوذ اینترنت به اندازه امروز نبوده است؛ آمارها نشان می‌دهد که در چنین سرقت‌هایی با کاهش روبه‌رو هستیم، اما انتشار گسترده ویدئو سبب می‌شود که افراد بیشتری از وقوع یک مورد باخبر شوند، در این پرونده همانطور که اخبارش منتشر شد، کاراگاهان پلیس آگاهی در کمترین زمان ممکن مجرمان را شناسایی کردند.

وی درباره روند وقوع جرایم از سال ۱۴۰۱ به بعد خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ به دلیل اتفاقاتی که رخ داد شاهد افزایش ۲۰ درصدی جرایم بودیم و در ماه‌های پایانی سال موفق به توقف رشد این روند شدیم و در سال ۱۴۰۲ نیز با اقدامات انجام شده، وقوع جرایم ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

کد خبر 747497

دیگر خبرها

  • ممنوعیت استفاده از گوشی آیفون درمراکزنظامی کره‌جنوبی
  • کره‌جنوبی استفاده از گوشی آمریکایی آیفون را در مراکز نظامی ممنوع کرد
  • سارقان خودرو را همراه کودک ربودند
  • ۵۶ دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد
  • کشف ۵۶ دستگاه خودرو سرقتی در گیلان
  • دستگیری سارق، نوجوانان کرمانی را خوشحال کرد
  • قیمت انواع گوشی موبایل در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • توقیف محموله گوشی‌های تلفن همراه در مرز بانه
  • کشف بیش از ۵۰۰ موبایل سرقتی در عملیات پلیس آگاهی پایتخت / کاهش آمار وقوع سرقت مسلحانه
  • دستگیری ۷۰ سارق و کشف ۵۰۰ موبایل مسروقه در پایتخت