Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصصین فیزیوتراپی در زمینه ارزیابی و درمان اختلالات اسکلتی عضلانی تخصص دارند و با انجام معاینات جسمانی می‌‌توانند اختلالات مرتبط با عضله، رباط، تاندون، مفصل، استخوان و عصب را تشخیص دهند. البته گاهی اوقات شما باید ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا شرایط شما را ارزیابی نماید و در صورت نیاز شما را به متخصص فیزیوتراپی ارجاع دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به درمان چه اختلالاتی بپردازد؟

متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به درمان انواع مختلفی از اختلالات بپردازد که برخی از آنها عبارتند از درد سیاتیک و کمر، درد کمر، اختلالات مرتبط با دیسک از بیماری تحلیل برنده دیسک، اختلالات شانه، شانه یخ زده، آسیب دیدگی ناشی از کشیدگی مکرر عضو، سردرد، التهاب تاندون و پارگی آن، التهاب بورس، کشیدگی و پیچ خوردگی عضو، دررفتگی مفصل و ناپایداری آن، انواع مختلف آرتروز از قبیل آرتروز کمر، اسپوندیلیتیس، اسپونزیلوزیس، اسپوندیلولیستزیس، درد حاصل از جراحی مفصل به منظور ترمیم مینیسک و تاندون و رباط، پس از تعویض کامل مفصل و جراحی آرتروپلاستی ران، پس از شکستگی استخوان، آسیب دیدگی ناشی از تصادفات خودرویی مانند کشیده شدن سر و گردن به سمت جلو، مشکلات عمومی مرتبط با تعادل و زمین خوردن، و خستگی عمومی‌. فیزیوتراپی در کنترل علائم و نشانه‌های برخی از اختلالات و بیماری‌ها نقش دارد که عبارتند از سندروم روتاتور کاف، تنیس البو، گلف البو، سندروم قفسه سینه، سندرم تنگی کانال کارپ، شانه شناگران، زانوی دوندگان، درد و تورم استخوان ساق پا، زانوی پرش کنندگان، سندروم کمپارتمنت، بیماری کورین، سندروم پیریفورمیس، سندروم طناب ایلیوتیبیال و پلانتار فاسیا.

انواع روش‌های درمانی مورد استفاده در فیزیوتراپی

مدالیته‌های فیزیوتراپی می‌‌توانند به تقویت بافت نرم آسیب دیده و بهبود حجم عضله در ناحیه مورد نظر کمک کنند. استفاده از این مدالیته‌های فیزیکی می‌تواند به کنترل التهاب و بهبود گردش خون در این قسمت کمک نماید. از آنجایی که شرایط همه افراد یکسان نیست متخصص فیزیوتراپی با توجه به شرایط خاص هر فرد به طراحی یک برنامه درمانی خاص می‌پردازد که شامل یک مجموعه از روش‌های درمانی زیر است:

درمان دستی شامل به حرکت در آوردن مفصل آسیب دیده است که با حرکات کششی و استقامتی همراه می‌باشد.

برنامه ورزشی که شامل تمرینات مخصوص تقویت عضلات، کشش قلبی عروقی و تمرینات مخصوص بهبود حالت بدن است.

الکتروتراپی که شامل تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، لیزر درمانی و التراسوند تراپی است.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست یک روش غیر تهاجمی و کم خطر است که از امواج الکتریکی به منظور تحریک اعصاب استفاده می‌‌شود. در این روش از یک جریان الکتریکی خفیف به منظور جلوگیری از ارسال سیگنال درد از نقاط خاص بدن به مغز استفاده می‌‌شود. تحریک الکتریکی همچنین باعث افزایش سطح اندروفین خواهد شد که یک نوع مسکن طبیعی است و توسط مغز تولید می‌شود.

مگنت تراپی

در مجموع طراحی از یک میدان مغناطیسی قوی استفاده می‌‌شود که باعث افزایش سرعت بهبودی و درمان انواع خاصی از اختلالات خواهد شد. بدن به طور طبیعی دارای میدان مغناطیسی و الکتریکی است و همه مولکول‌های بدن مقداری انرژی مغناطیسی درون خود دارند. عقیده ای که در ارتباط با مگنت تراپی وجود دارد این است که برخی از اختلالات خاصی که در بدن به وجود می‌آیند ناشی از عدم تعادل میدان مغناطیسی بدن است و در صورتی که بدن در مجاورت هم یک میدان مغناطیسی قرار بگیرد می‌تواند به حالت طبیعی برگردد. برخی از یون‌ها از قبیل کلسیم و پتاسیم به سلول‌ها کمک می‌کنند به ارسال پیام عصبی بپردازند. دانشمندان در تحقیقاتی که انجام داده اند مشاهده کردند که میدان مغناطیسی باعث تغییر عملکرد این یون‌ها می‌شود. با این حال هنوز شواهدی ارائه نشده که نشان دهد می‌دان مغناطیسی دقیقاً عملکردی شبیه میدان مغناطیسی خود بدن را دارد.

استفاده از لیزر سرد

لیزر سرد یا لیزر کم توان یک روش درمانی هست که از انرژی نور با طول موج خاص به منظور درمان برخی از اختلالات بدن استفاده می‌کند. می‌توان از لیزر سرد برای درمان بیماران استفاده کرد که دچار اختلالات مزمن و شدید هستند تا درد و تورم و اسپاسم آنها کاهش پیدا کرده و توانایی عملکردی شان افزایش یابد. لیزر سرد باعث کاهش التهاب و درد می‌شود و پرتوهای نوری آن تورم ناشی از مفاصل ملتهب را از بین می‌‌برند. به این ترتیب توانایی حرکتی مفصل و فرایند ترمیم بافت افزایش خواهد یافت. لیزر سرد باعث می‌شود که سیستم تخلیه مایع لنف فعال گردد و به تخلیه تورم ایجاد شده در بدن و کاهش التهاب بپردازد. لیزر سرد یک روش غیر تهاجمی و بسیار ایمن است که باعث آسیب رساندن به سلول‌های بدن نخواهد شد. لیزر درمانی باعث تحریک بیش از حد بدن نمی‌شود و یک روش بدون درد و غیر سمی محسوب می‌گردد.

لیزر درمانی هم مانند همه روش‌های درمانی موجود با برخی عوارض جانبی همراه است و این مسئله باعث شده که میزان موفقیت آن ۹۰ درصد باشد. پس از درمان با لیزر بیماران می‌‌توانند پس از چند هفته به زندگی معمولی خود برگردند بدون آنکه هیچ گونه دردی داشته باشند. لیزر درمانی فرایند ترمیم بافت را نیز افزایش می‌دهد و ریسک تشکیل بافت اسکار ناشی از بریدگی و خراشیدگی، سوختگی یا عمل جراحی را به حداقل می‌رساند. لیزر درمانی باعث جذب مجدد بافت فیبروزی می‌شود و روند بهبود را افزایش خواهد داد. می‌توان از این روش برای درمان آرتروز و تسکین درد و التهاب حاصل از آن نیز استفاده کرد. پس از درمان با لیزر سرد بیمار شاهد افزایش دامنه حرکات مفصل خود و بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی خواهد بود.

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی روشی است که از امواج پرقدرت صدا که فرکانس بالایی دارند برای نفوذ به درون بافت عمیق بدن استفاده می‌کند. بدین منظور پزشک از دستگاه تولید کننده صدا استفاده خواهد کرد. هدف از درمان با اولتراسوند تراپی افزایش دمای بافت است تا گردش خون در ناحیه افزایش پیدا کند، التهاب مزمن آن کاهش یابد و انعطاف پذیری بافت بیشتر شود همچنین درد بیمار نیز کاهش پیدا کند.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی و یک روش غیر تهاجمی است که با استفاده از حرکات دست می‌‌توان بافت همبند و بافت اسکلتی عضلانی را ماساژ داد تا دامنه حرکات آنها افزایش پیدا کند و از میزان درد بیمار کاسته شود.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

کمپرس سرد و گرم جز روش‌های درمانی قدیمی اما بسیار پرکاربرد هستند و باعث بهبود مشکلات بیمار خواهند شد. کمپرس سرد باعث کاهش التهاب می‌شود حال آنکه کمپرس گرم عضلات را شل می‌کند به این ترتیب اگر شما دچار گرفتگی یا کشیدگی یک ناحیه شده اید از کمپرس سرد استفاده نمایید تا التهاب آن ‌قسمت کاهش پیدا کند. از سوی دیگر اگر دچار سفتی و گرفتگی عضلات شده ‌اید اما آن ناحیه التهاب ندارد باید از کمپرس گرم استفاده نمایید.

منبع: الف

کلیدواژه: متخصص فیزیوتراپی میدان مغناطیسی تحریک الکتریکی روش های درمانی لیزر درمانی کمپرس سرد لیزر سرد یک روش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۵۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند

به گزارش خبرنگارسلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی موسی‌خانی فوق تخصص آنکولوژی کودکان در نشست خبری کنگره دوسالانه بین‌المللی آنکولوژی کودکان یادبود «پروانه وثوق» در بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان «محک» با بیان اینکه ۲۰درصد کودکان سرطانی کشور در بیمارستان محک تحت درمان قرار می‌گیرند، گفت:شایع‌ترین سرطان در کودکان سرطان خون و پس از آن تومور مغزی است.

وی ادامه داد:درمان آنکولوژی به یک کار تیمی نیاز دارد که در محک به این موضوع توجه خاصی می‌شود.

وی با بیان اینکه اساتید حاضر در محک هیئت علمی‌های با سابقه دانشگاه هستند، گفت: در این بیمارستان پلن‌های درمانی خاصی برای درمان کودکان مبتلا به سرطان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه درصد درمان کودکان مبتلا به سرطان در کشور‌های توسعه یافته بین ۷۵ تا ۸۰ درصد است، گفت: در ایران و محک ۶۵تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان درمان می‌شوند، ما در محک تلاش می‌کنیم که این فاصله کاهش پیدا کند.
 
دانشگری، معاون درمان بیمارستان محک نیز در این نشست تصریح کرد: کنگره کودکان ۲۶لغایت ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی در این کنگره شرکت می‌کنند و امتیاز باز آموزی دارد.

وی ادامه داد:یکی از نیاز‌های همیشگی رسیدن به درمان‌های روز دنیا در درمان سرطان است؛ باتوجه به اینکه محک بیشترین بیماران کودک سرطانی را در تومور‌های مغزی دارد، این موضوع در کنگره مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد:محیط، ژنتیک و وراثت از جمله علل بروز سرطان در کودکان است؛ در نتیجه اینکه  بیماری صعب العلاج گفته می‌شود به دلیل نامشخص بودن علت بیماری است.

دانشگری خاطرنشان کرد:در بیمارستان محک کودکان تا ۱۸سال مبتلا را درمان می‌کنیم و سرطان خون و لنفوم شایع‌ترین سرطان در بین کودکان است.

میترا قالیبان آنکولوژیست ابراز کرد:تومور‌های مغزی اولین علت مرگ در سرطان‌های کودکان است.

وی ادامه داد:تومور‌های کودکان با تومور‌های بزرگسالان متفاوت است؛ در نتیجه برخورد تیم درمان با کودک سرطانی باید متفاوت باشد.

قالیبافیان بیان کرد:هدف اول این کنگره این است که بگوییم که تومور‌های مغزی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؛ نحوه برخورد با این کودکان نیز متفاوت است و سوم اینکه این کودکان نیازمند بازتوانی دارند و باید برای این بیماران فکری شود.

وی تصریح کرد:زمان بقای کودکان مبتلا به تومور سرطانی به زمان مراجعه به پزشک بستگی دارد. کودکان به عوارض درمان بیماری سرطان نسبت به بزرگتر‌ها حساس‌تر هستند. جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی سه روش درمانی در کودکان سرطانی است.


این آنکولوژیست زمان بقای یک کودک سرطانی را به میزان توانایی بدن کودک در مقابله با روش‌های درمانی برشمرد و گفت:در برخی کودکان پس از ۵سال درمان کاملا بهبودی حاصل می‌شود.

روزسرخ جراح اطفال بیان داشت:پیگیری درمان کودکان در محک تا ۱۸ سالگی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا یک درصد سرطان‌ها  کودکان را شامل می‌شود، گفت:سالانه هزار تا ۱۵۰۰ مورد جدید از کودک سرطانی در ایران شناسایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار کودک سرطانی به زندگی طبیعی خود بازگشتند؛ ضمن اینکه از ابتدا تأسیس محک از سال ۷۰ بالغ بر ۴۲ هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند.

آراسب احمدیان، مدیر عامل موسسه خیریه درمان کودکان سرطانی محک با بیان اینکه درمان کودکان سرطانی در محک رایگان است، گفت: حمایت‌های لازم در طول بیماری کودک نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه محک ۳۰سال پیش با هدف درمان کودکان سرطانی ایجاد شده، افزود:مجوز مرکز تحقیقات سرطان در محک گرفته شده تا پروتکل‌های درمانی کامل شود.

احمدیان تاکید کرد:خیرین هزینه‌های درمانی در محک را تامین می‌کنند؛ ضمن اینکه محک از نظر علمی و تخصصی با بیمارستان‌های خارج کشور ارتباط دارد؛ از جمله پزشکان ایرانی خارج از کشور.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ 
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • سفرهای درمانی رایگان با اسنپ
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • اگر صافی کف پا نوعی بمب ساعتی نباشد چه؟
  • خیران پیشگامان اصلی رفع نیازهای درمانی هستند
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • بعد از ورزش بدن‌درد دارید؟ برای تسکین، این روش‌ها را امتحان کنید