Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@17:18:56 GMT

شباهت ‌های "سل" و "کرونا"

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۵۶۶۲

شباهت ‌های 'سل' و 'کرونا'

شباهت ‌های رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شباهت‌های بیماری سل و کرونا، گفت: در شرایطی که همه‌ افکار به سمت کووید۱۹ است، امکان غفلت از تشخیص و درمان سل وجود دارد، اما با ایجاد تمایز میان علائم این دو، می‌توان بیماریابی فعال سل را ادامه داد. ناطقان: دکتر مهشید ناصحی  به بهانه روز جهانی سل گفت: روز جهانی سل در ۲۴ مارس سال ۲۰۲۰ برگزار شد و شعار آن «زمان آن رسیده است که به بیماری سل خاتمه دهیم» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز مانند سال قبل شعار «هم‌پیمان تا پایان سل» را در نظر گرفته ایم. البته در ذیل این شعار موارد مهمی را در دستورکار خود قرار داده‌ایم که مواردی مانند "پایان دادن به باورهای ذهنی اشتباه در مورد سل در جامعه"، "بر اثرات منفی پاندمی کووید۱۹ در دست‌آوردهای برنامه کشوری کنترل سل پایان دهیم" و "زمان آن فرا رسیده که علاوه بر بیماری سل فعال، تلاش برای اجرای نظام‌مند و غربالگری و درمان سل نهفته در گروه‌های پرخطر به عنوان رکن اصلی برنامه کنترل سل درنظر گرفته شود" را شامل می شود.


میکروب سل چگونه بیماری‌زایی می‌کند؟

وی افزود: بیماری سل به وسیله‌ یک باکتری ایجاد می‌شود؛ این باکتری به غیر از مو و ناخن که می‌توان گفت بافت زنده نیستند، هر بافت زنده‌ای در بدن را درگیر می‌کند و با توجه به محل و بافت درگیر شده علائم نیز طیف گسترده‌ای خواهند داشت. از آنجایی که میکروب سل اکسیژن دوست است در ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ریه‌ها را درگیر می‌کند در واقع شکل شایع بیماری سل، ریوی است. بنابراین شایع‌ترین علائمی که برای بیماری وجود دارد، علائم تنفسی است؛ یعنی در سل ریوی شایع‌ترین علامت سرفه طولانی مدت است. معنای این واژه به این صورت است که فرد حداقل دو هفته سرفه می‌کند. این سرفه هم می‌تواند با خلط همراه باشد و هم با خلط همراه نباشد.

رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: در شرایطی که مدت زیادی از آغاز بیماری گذشته باشد و بیماری پیشرفته شده باشد ممکن اسن سرفه‌ها با خلط خونی همراه باشد. یکی از باورهای اشتباه در ذهن مردم این است که سرفه‌های مریض مسلول الزاما با بالا آوردن خون همراه است؛ اما این حالت تنها زمانی رخ می‌دهد که بیماری خیلی دیر تشخیص داده شود. بیشتر بیماران ما علامت سرفه با خلط خونی را در زمان تشخیص ندارند.

وی درباره سایر علائم ابتلا به سل، تصریح کرد: سرفه با شرایط ذکر شده که شاه علامت ابتلا به سل است می‌تواند همراه با تب، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و حتی در موارد پیشرفته تنگی نفس از علائم ابتلا به سل باشد.

شباهت‌های سل با کووید۱۹

ناصحی با اشاره به شباهت علائم بیماری سل به کووید۱۹، اظهار کرد: در پاندمی کووید۱۹ که همه‌ افکار مردم و کادر درمانی مشغول این بیماری است، این احتمال وجود دارد که تشخیص برخی بیماران مسلول در سایه کرونا مغفول بماند. تنها تفاوت میان سل و کرونا این است که علائم سل ناگهانی و سریع نیست، اما در کرونا علائم به سرعت اتفاق می‌افتد و بیمار می‌تواند زمان دقیق آغاز سرفه‌هایش را تخمین بزند. علی‌رغم موفقیت‌های بسیار زیادی که در زمینه کنترل سل داشتیم؛ به طوری که اکنون کمتر از ۱۱ مورد در هر ۱۰۰ هزارنفر جمعیت بیماری سل دارند، اما هیچ استانی در کشور نیست که عاری از سل باشد. بنابراین هنگام شیوع بیماری‌های تنفسی به سل نیز باید توجه شود.

وی افزود: در صورتی که فردی پس از شیوع علائم به یاد می‌آورد که در خانواده‌اش بیمار مسلول وجود داشته، بهتر است این احتمال را بدهد که شاید بیماری او نیز سل بوده و به پزشک مراجعه کند؛ بیماری سل به این شکل نیست که به فاصله کمی از برخورد با فرد مبتلا به سل ما هم بیمار شویم. در سل‌های خارج ریوی به جز سل حنجره آن هم به دلیل حرکت تارهای صوتی که احتمال انتقال میکروب به بیرون را فراهم می‌کند، بقیه‌ سل‌های خارج ریوی سرایت ندارند. آنچه که سرایت دارد، سل ریوی است که در انتقال این نوع سل نیز نیاز به تماس نزدیک و نسبتا طولانی است. در صورتی که فرد مسلول ریوی تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند ۱۰ تا ۱۱ نفر از میان اطرافیان خود آلوده کند.

HIV و خطر سل فعال

ناصحی دراین‌باره ادامه داد: مفهوم ایجاد آلودگی به آن معنا است که میکروب وارد بدن افراد شود. فردی که دچار عفونت سلی شده، نه بیمار است و نه بیماری را به کسی انتقال می‌دهد؛ زیرا سیستم ایمنی او بلافاصله میکروب را محاصره کرده و به خواب فرو می‌برد. البته اگر این افراد که تازه دچار عفونت سل شده‌اند به دلایل متعددی دچار ضعف سیستم ایمنی باشند، این میکروب می‌تواند از حصار سیستم ایمنی خارج شده و پس از تکثیر، بیماری سل فعال را ایجاد کند. یکی از مجموعه عواملی که سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و در نتیجه عفونت سل می‌تواند به بیماری فعال تبدیل شود، عفونت HIV است. البته عوامل موثر دیگری همچون سوء تغذیه، نارسایی کلیه، اعتیاد، دیابت، استعمال دخانیات، افرادی که دچار سرطان شدند و شیمی‌درمانی می‌شوند، افرادی که پیوند عضو داشته‌اند و... نیز در تضعیف سیستم ایمنی بدن موثر است.

وی در ادامه تاکید کرد: حتی ۲۰ تا ۲۵ درصد افراد بدون علامت نیز در زمانی از ابتدای عمر خود دچار عفونت سلی شده‌اند ولی بیمار نشدند. تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد کسانی دچار عفونت سلی می‌شوند، ممکن است در زمانی دچار بیماری سل شوند؛ یعنی ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد اگر سیستم ایمنی قوی داشته باشند به سل فعال مبتلا نخواهند شد.

سل درمان‌پذیر است

وی با تاکید بر درمان‌پذیر بودن بیماری سل، تصریح کرد: البته شرط درمان‌پذیری آن است که رژیم دارویی همانگونه که پزشک تجویز می‌کند در دوره کامل خود مصرف شود و بیماری مقاوم نشود. در نظام بهداشتی کشورمان تشخیص و درمان سل رایگان است. علی‌رغم کاهش آمار نسبت به سالیان گذشته، سل همچنان وجود دارد اما باید بدانیم بیماری درمان پذیری است.

۳ استان رکورددار ابتلا به سل

رئیس اداره کنترل سل و جذام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص آمار مبتلایان به سل در سال ۱۳۹۸، گفت: سال قبل ۸۰۵۱ مورد مبتلا شناسایی و در سیستم ما ثبت شده‌اند؛ این یعنی کمتر از ۱۰ مورد در هر ۱۰۰ هزارنفر مبتلا شدند. از این تعداد ۴۲۱۲ نفر مرد و ۳۵۶۱ نفر نیز خانم بوده‌اند. همچنان استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان در میزان ابتلا در صدر قرار دارند؛ البته رتبه استان گیلان نیز بالا آمده و از نظر استانی رتبه سوم کشور شده است.
منبع: عصر ایران برچسب ها: سل ، کرونا ، ناطقان ، درمان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سل کرونا ناطقان درمان دچار عفونت سل سیستم ایمنی ابتلا به سل بیماری سل کنترل سل سل فعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟

به گزارش خبرآنلاین، تقریبا همه با «زالو درمانی» آشنا هستیم و بسیار در این مورد شنیده‌ایم یا خود نیز این روش درمانی را امتحان کرده‌ایم. اصولا آیا زالو درمانی، درمان است؟ آیا مورد تایید علم روز پزشکی است؟ عوارض دارد یا خیر؟

ایسنا در گزارشی نوشت: بشر قرن بیست و یکم بیش از هر زمان دیگری در تاریخ به دنبال ارتقاء سطح کیفیت زیست فردی و اجتماعی‌ست. سطح رفاه ارتقاء یافته و همین امر علی‌رغم تمامی مواهبش دارای مشکلاتی جدی نیز هست. امروزه دخالت بیمار در نوع انتخاب روش درمان و مصرف دارو به معضلی تبدیل شده که خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد. از عمل‌های زیبایی گرفته تا درمان‌های متنوع و مختلف سنتی و طب گیاهی آنقدر در این روزها شایع شده که لزوم شناخت و آگاهی از شرایط درمانی یا برعکس، آسیب‌رسان بسیاری از این روش‌ها بیش از پیش نمود یافته است. از اینرو در شماره‌هایی سریالی به اطلاع‌رسانی در خصوص پرکاربردترین روش‌های درمانی از این دست خواهیم پرداخت.

تقریبا همه با «زالو درمانی» آشنا هستیم و بسیار در این مورد شنیده‌ایم یا خود نیز این روش درمانی را امتحان کرده‌ایم. اصولا آیا زالو درمانی، درمان است؟ آیا مورد تایید علم روز پزشکی است؟ عوارض دارد یا خیر؟

این روزها خبرهایی مبنی بر انتقال بیماری‌هایی نظیر هپاتیت و ایدز از طریق زالو درمانی شایع شده است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا در این خصوص با دکتر مریم مقیمی متخصص طب سنتی گفت‌وگو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

در آغاز گفت‌وگو درباره مبنای علمی زالودرمانی و این که در علم پزشکی چه قدر مورد تایید است، بفرمایید؟

اکثر کشورهای دنیا از زالودرمانی استفاده می‌کنند. اگر کسی بخواهد مطمئن شود، کلمه leech therapy را سایت‌های معتبر پزشکی مثل google scholar و pubmed جستجو کند، می‌بیند که چه قدر مقالات در طب رایج در زمینه زالو درمانی در بسیاری از کشورهای دنیا نوشته شده است.

تاثیرات زالو درمانی در مکانیسم بدن چگونه است؟

زالو مواد زائد در خون را می‌مکد. همچنین در بزاق‌ زالو موادی وجود دارد که تا مدتی در بدن می‌ماند و مانع از لخته شدن خون می‌شود. در کشورهای دیگر بیشتر در پیوندهای پوستی و جراحی‌ها از زالودرمانی استفاده می‌شود تا مانع لخته شدن خون شود و عمل پیوند به درستی صورت بگیرد. در طب سنتی ایرانی علاوه بر موارد بالا، در موارد دیگری هم از زالودرمانی استفاده می‌شود. یکی از این موارد خارج کردن مواد زائد از یک موضع است. برای مثال کسی که جوش صورت دارد بعد از پاکسازی کلی بدن و استفاده از داروهای خوراکی ممکن است در موضع‌هایی از صورت هنوز جوش باقی مانده باشد، روی آن مواضع زالو می‌گذاریم، تا زالو آن موضع را از مواد زائد پاک کند. البته مریض باید شرایط لازم مانند نداشتن کم‌خونی و توانایی انجام آن را داشته باشد.

در بسیاری از موارد مریض با علامت سردرد به ما مراجعه می‌کند در اینجا درمان ما فقط زالو درمانی نیست. یعنی اول پاکسازی کلی بدن انجام می‌دهیم تا مواد زائد به طور کامل از بدن پاک شود. سپس برای فردی که سردرد دارد پشت گوش‌اش زالو می‌گذاریم تا زالو مواد زائدی که در پاکسازی کلی از بدن خارج نشده است از موضع سر خارج کند. زالو معمولا تا شعاع ۲۰ سانتی خود را پاکسازی می‌کند. بنابراین برای پاکسازی موضع‌ای از زالو استفاده می‌کنیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند بسیاری از بیماری‌ها فقط با زالو درمانی، درمان می‌شود. اما این گونه نیست قبل از زالو درمانی یک پاکسازی قوی به طور معمول لازم است بعد زالو را روی آن موضع قرار می‌دهیم تا اگر ماده‌ای باقی مانده باشد آن موضع پاکسازی شود.

درباره بیماری‌های دیگری که می‌توان از زالو درمانی برای آن‌ها استفاده کرد توضیح دهید؟

برای انواع مختلف بیماری‌های پوستی، سردردها، مشکلات چشمی، دیابت یا کسانی که مشکل عروقی دارند معمولا بعد از پاکسازی کلی، از زالو درمانی استفاده می‌کنیم. برای مثال فردی که در اثر دیابت چشم‌اش دچار مشکل شده بعد از پاکسازی کلی و کنترل دیابت، زالودرمانی هم می‌توانیم در ناحیه چشم‌اش انجام دهیم.

زالودرمانی قدم اول و تنها قدم ما برای درمان نیست. کارهای مختلفی انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها زالو درمانی است.

کسانی که در قسمت‌های مختلف بدن‌شان مشکل عروقی دارند. برای مثال کسانی که زخم پای دیابتی دارند. برای این افراد در ابتدا قند را کنترل می‌کنیم، پاکسازی کامل را انجام می‌دهیم زخم را اگر بافت مرده داشته باشد حتما بافت مرده باید خارج شود. یک زخم تمیز را علاو بر این که درمان‌های موضعی انجام می‌دهیم برای خون رسانی بهتر زالو درمانی هم انجام می‌دهیم. چرا که یکی از مشکلاتی که در دیابت داریم عدم خون رسانی خوب است.

همان‌طور که قبلا هم گفتم زالودرمانی قدم اول و تنها قدم ما برای درمان نیست. کارهای مختلفی انجام می‌دهیم که یکی از آن‌ها زالو درمانی است. خیلی وقت‌ها در گرفتگی‌های عروق قلبی و بیمارهای قلبی مریض اول باید به پزشک متخصص قلب مراجعه کند تا موارد اورژانسی رد شود. اگر دکتر قلب داروهاش را داد بیمار داروهای پزشک قلب‌اش را مصرف می‌کند. افرادی که گرفتگی عروق دارند می‌توانیم در کنار طب رایج، زالو درمانی هم روی قفسه سینه برای آن‌ها انجام دهیم تا کمک کند خون رسانی عروق بیشتر شود و مشکل گرفتگی عروق حل شود.

چه کسانی نمی‌توانند از زالو درمانی استفاده کنند؟

بستگی به شرایط بیمار دارد. برای کسانی که به شدت از زالو می‌ترسند زالو درمانی را توصیه نمی‌کنیم، حتی اگر برای او مفید باشد. به خاطر وحشتی که دارد ممکن است زالو برایش مضر هم باشد. ما قوَت را با توجه به شرایط مزاج و نبض مریض می‌سنجیم کسی که نیرو و توانایی خوبی داشته باشد و کم‌خونی نداشته باشد معمولا می‌تواند از زالو درمانی استفاده کند.

اهمیت سن افراد در زالودرمانی چیست؟

سن افراد مهم است. برای مثال برای نوزادان معمولا زالو درمانی انجام نمی‌دهیم یا در افرادی که خیلی پیر هستند و در اثر کهولت سن بسیار کم توان باشند ممکن است نتوانیم از زالو درمانی استفاده کنیم. بنابراین در این افراد، معمولا از راه‌های درمانی دیگر استفاده می‌کنیم بنابراین اگر لازم باشد و فرد توانایی انجام آن را داشته باشد زالو درمانی را انجام می‌دهیم .در بچه‌های ۲سال به بالا اگر ضرورت داشته باشد انجام می‌دهیم.

برای کسانی که به شدت از زالو می‌ترسند زالو درمانی را توصیه نمی‌کنیم، حتی اگر برای او مفید باشد. به خاطر وحشتی که دارد ممکن است زالو برایش مضر هم باشد.

افراد مسنی که مشکلات واریس دارند زالو درمانی مفید است؟

زالو درمانی یکی از راههای درمان‌ واریس است. منتها در قدم اول پاکسازی کلی انجام می‌دهیم. بعد مریض ۱۰ یا ۲۰ روز داروهاش را که استفاده کرد زالو درمانی را شروع می‌کنیم. در سنین بالا بستگی به قوت مریض و تشخیص پزشک دارد. اگر مریض کم خونی دارد یا قوت لازم را ندارد. معمولا برای این افراد زالو درمانی انجام نمی‌دهیم سعی می‌کنیم ازدرمان‌های دیگری استفاده کنیم.

شایعاتی وجود دارد که بیماری‌های ایدز و هپاتیت از طریق زالودرمانی انتقال می‌یابد؟

زالو درمانی اگر در مراکز پزشکی معتبر انجام شود، هر زالو برای یک نفر استفاده می‌شود. بعد از این‌که زالو خون را مکید و کارش تمام شد جلوی چشم بیمار از بین می رود. این گونه نیست که زالو نگهداری شود و برای کس دیگری استفاده شود. در صورتی باعث انتقال بیماری‌های خونی می‌شود که یک زالو برای چند نفر استفاده شود. این موضوع ممکن است در مراکزی که معتبر نیستند و افرادی که تحصیلات لازم را ندارند یا اطلاعات نداشته باشند یا صرف مسائل مالی بیایند یک زالو را برای چند نفر استفاده کنند، باعث انتقال بیماری شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901301

دیگر خبرها

  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • زالو درمانی؛ انجام بدهیم یا نه؟
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار