Web Analytics Made Easy - Statcounter

مداح آستان مقدس رضوی گفت: متأسفانه برخی مداحان برای ایجاد شور و درآوردن اشک مستمعان هر شعری را می‌خوانند ولو در شأن «اهل بیت (ع)» نباشد، اما برخی دیگر با مطالعه تاریخ اسلام توانسته‌اند در شأن و منزلت «اهل‌بیت (ع)» بخوانند و با روضه‌خوانی، مستمعان را از وقایع تاریخی آگاه کنند.

خبرگزاری میزان - با فرا رسیدن ایام پایانی ماه صفر، همواره موضوع پیاده‌روی زائران به سوی حرم منور رضوی برجسته می‌شود، اما امسال با توجه به شرایط پیش‌آمده، زائران از این سعادت بزرگ محروم‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مداحان و ذاکرن «اهل‌بیت (ع)» این روز‌ها حال‌ و هوای خاصی دارند. در گوشه و کنار شهر و در حرم منور رضوی برای زائران و مجاوران مرثیه‌سرایی می‌کنند و این‌گونه عشق و ارادت فراوان خود به «امام رضا (ع)» را به اثبات می‌رسانند.

سیدناصر کهربایی، متولد ۱۳۴۸ در مشهد مقدس، یکی از مداحان پیشکسوت حرم مطهر رضوی است که در راه خدمت به «اهل‌بیت (ع)» مسیری را رفت که پدرش طی کرده بود. پدرش مشوق اصلی او در این راه، و از مداحان و ذاکران قدیم مشهد و خادم حرم «امام رضا (ع)» بود.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

به مناسبت نزدیک شدن به سالروز شهادت «امام رضا (ع)» و عرض ارادت ذاکران «اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)» و مرثیه‌خوانی آنان در این روز‌ها خبرگزاری میزان به گفت‌وگو با سیدناصر کهربایی از مداحان پیشکسوت حرم مطهر رضوی نشسته است که در ادامه خواهید خواند: 

کهربایی ابتدا از عشق و ارادت دیرین خود به ساحت «اهل‌بیت (ع)» و «امام رضا (ع)» گفت: از کودکی در گروه‌های سرود مدرسه تک‌خوانی می‌کردم، اما بعد‌ها به علت درس و دانشگاه عقب افتادم. بعد از فوت پدرم دوباره انگیزه پیدا کردم راه او را ادامه دهم. دو برادرم نیز مداح هستند. در سال ۷۸ در بیست‌وشش‌سالگی به صورت جدی وارد عرصه مداحی شدم و تاکنون به این خدمت مشغول هستم.

این پیرغلام حرم رضوی پیرامون جایگاه مهم مداحی در بارگاه رضوی برای وی بیان کرد: هر مداحی که در مجلس وارد می‌شود، جدا از مستمعش، مسائل معنوی صاحب مجلس برایش مهم است که از لحاظ معنوی و اخلاص در چه مقامی قرار دارد، قطعا مداحی در محضر «علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)» که امام معصوم است و درجه ایشان توصیف نمی‌شود، افتخاری بزرگ است و در حقیقت، عنایت «حضرت رضا(ع)» به یک مداح است و من افتخار می‌کنم. گاهی که تنهایی وارد حرم می‌شوم، دو خط برای حضرت و در حضور ایشان می‌خوانم.

کهربایی با اشاره به این که قائل به وظایف سنگین یک مداح در جامعه است بیان کرد: وقتی یک مداح شروع می‌کند به خواندن ابیات، باید به این نکته توجه کند که برای حضار جلسه چه می‌خواند و اینکه باید اشعارش مستند باشد. در غیر این صورت، تبعات جبران‌ناپدیری در پی خواهد داشت، خوشبختانه آستان قدس رضوی معیار‌هایی برای انتخاب مداح در نظر دارد که یکی از آن‌ها استفاده از اشعار مستند و معتبر است.

وی در همین راستا ابراز کرد: متأسفانه برخی مداحان برای ایجاد شور و درآوردن اشک مستمعان هر شعری را می‌خوانند ولو در شأن «اهل بیت (ع)» نباشد. اما برخی دیگر با مطالعه تاریخ اسلام توانسته‌اند در شأن و منزلت «اهل‌بیت (ع)» بخوانند و با روضه‌خوانی، مستمعان را از وقایع تاریخی آگاه کنند.

این «مداح اهل بیت(ع)» با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون رویکرد مداحان در اشعار منتخب خود خاطرنشان کرد: یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری این است که مداحان با ملایمت، قبل از شروع مداحی، به مسائل مهم جامعه بپردازند و به ظلم و ستم‌هایی که به مسلمانان و جامعه شیعه می‌شود اشاره کنند. این مصائب، ظلم و جنایات را با جنایاتی که در آن دوران بر اهل‌بیت «پیامبر اکرم (ص)» شده تلفیق کنند تا از این طریق بینش و نگاه مردم را به حوادث و اتفاقات پیرامون جامعه مسلمانان به‌ویژه شیعیان روشن و آنها را با حقیقت واقعی آشنا کنند. مداحان در حقیقت باید پیام‌رسانان واقعه عاشورا و حوادث کربلا باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مذهبی امام رضا ع

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار مذهبی امام رضا ع امام رضا اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۶۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما فرهاد قائمیان امروز در دیدار مدیران و دبیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما دوست و همراهانی هستیم که فقط به عشق امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم، تا کارهای بهتری را برای شیفتگان امام هشتم (ع) انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره روستایی امام رضا (ع) در روستای کردر گفت: مردمان روستا خانه‌های خود را در اختیار جشنواره و هنرمندان گذاشته بودند، برای مردمی کردن این جشنواره فضایی ایجاد کردیم که مردم بدانند چه نوع فرهنگ رضوی را می‌خواهیم در بین مردم رواج دهیم.

قائمیان گفت: در جشنواره هنرهای نمایشی به دبیری اتابک نادری، او نه فقط برای این جشنواره همراهی خوبی داشت بلکه تلاش زیادی کرد تا نمایش‌ها در استان‌های مختلف کشور به صورت عمومی اجرا شود و مردم آشنایی بیشتری با فرهنگ رضوی پیدا کنند.

مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا(ع) با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره گفت: تلاش شد تمام جشنواره‌ها در بین خود مردم باشد و امید است مدیران کل فرهنگ در استان‌ها همراهی خوبی با این رویداد داشته باشند.

وی افزود: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا(ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (9 اردیبهشت)
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • ویدئو| نوحه‌خوانی مداح عراقی برای عملیات «وعده صادق»
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (8 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • برگزاری رویداد جوانی جمعیت یک اتفاق بزرگ است