Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@13:56:22 GMT

قانون بیمه سفالگران شهرضا دستخوش سلیقه‌ای عمل کردن شده است

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۳۷۲۷۳

قانون بیمه سفالگران شهرضا دستخوش سلیقه‌ای عمل کردن شده است

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها_ سفالگران در شهرستان‌های گناباد خراسان رضوی و لاله‌جین همدان از یارانه دولتی بیمه استفاده می‌کنند اما به دلیل اعمال سلیقه‌ای قانون، سفالگران شهرضا باید بیمه را ۳۰ درصد پرداخت کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا ، سفال روایتگر تاریخ مردمان هر سرزمین است و سبک زندگی آنها را بر خود ثبت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفالگری در ایران بنا بر یافته‌های از شوش و ری و کاشان و دامغان، نزدیک تخت جمشید و تپه سیلک نشان می‌دهد ایرانیان نیز از دیرباز از سفال و سرامیک استفاده می‌کردند. بر اساس یافته‌های سفالین در چهار منطقه اصلی در سفالگری پیش از تاریخ که شامل کوه‌های زاگرس (لرستان)، جنوب دریای خزر (گیلان و مازندران)، شمال غرب (آذربایجان) و جنوب شرق (سیستان و بلوچستان) می‌شود، نشان می‌دهند که عمر سفالگری در ایران به حدود 8 هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. هنر اصیل سفالگری در شهرضا به 700 سال پیش برمی‌گردد.

امروزه سفالگری به عنوان هنر رایج سفالگران این منطقه، نقش پر رنگی در توسعه هنر، فرهنگ و اقتصاد این شهر داشته است. سفالگری که دارای پیشینه‌ای غنی در شهرضا است دست کم رواج و رونق آن به دوره صفویه و پس از آن باز می‌‌گردد، اگر چه وجود بقایای سفالینه‌‌ها در مناطق کاوش شده باستانی این شهر، از گذشته چند صد ساله آن می‌گوید.

شهرضا شهر ملی سفال

چند سال پیش شهرضا به عنوان شهر ملی سفال معرفی شد و هنر سفالگری آن در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد. ایجاد مرکز تخصص آموزش سفال در شهرستان شهرضا در زمینه ارائه آموزش‌های تخصصی و تولید محصولات روزآمد برای حضور در بازارهای ملی و جهانی و در نتیجه افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان این بخش را فراهم کرده است.

اما سفال شهرضا با این قدمت و پیشینه و شهرت ملی و جهانی، هنرمندان آن با مشکلاتی روبه‌رو هستند؛ مهم‌ترین مشکل آنها قطع شدن یارانه دولتی بیمه آنها است که سبب نارضایتی این قشر شده است.

کار کردن حداقل 24 ساعت در هفته با کوره‌ای گداخته برای پخت سفال و ساخت لعاب، کار کردن با رنگ های شیمیایی برای نقاشی روی سفال، یک جا نشینی و عدم تحرک برای ساعت های طولانی برای انجام کارهای خاص روی سفال بر روی سلامتی سفالگران اثر می‌گذارد.

سال‌ها است که امنیت شغلی، یکی از دغدغه‌های هنرمندان و از جمله سفالگران شده است. هنرمندانی که نه کارفرمای مشخصی دارند، نه دستمزد ثابت و نه حتی مشخص است که بیکاری‌شان چقدر طول می‌کشد.

از مهر ماه سال 98 سهم 10 درصدی بیمه سفالگران به 30 درصد تغییر پیدا کرده است و این مبلغ از 300 هزار تومان به بیش از 750 هزار تومان افزایش پیدا کرده و سبب شده که کارگاه‌های سفال دیگر رغبتی برای گرفتن کارگر نداشته باشند و حتی به دلیل افزایش قیمت به تعطیلی کارگاه خود روی بیاورند.

 سلیقه‌ای عمل کردن سبب پرداخت 30 درصدی بیمه سفالگران شهرضا

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شهرضا در این باره اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 70 کارگاه تولیدی و خانگی سفالگری با بیش از 400 نفر هنرمند در شهرضا در حال فعالیت هستند.

سجاد افشاری با اشاره به راه‌اندازی انجمن سفال و سرامیک شهرستان شهرضا با 42 عضو رسمی افزود: سفال شهرستان شهرضا قدمت آن بیش از 700 سال است و این شهرستان یکی از مراکز تولید سفال در کشور است که 70 درصد از خاک زمین‌های آن برای ساخت سفال مناسب است.

وی با اشاره به اینکه در سال 96 شهرضا به عنوان شهر ملی سفال معرفی شد گفت: سفالگران نیاز به حمایت دارند اما در سال گذشته سهم 10 درصدی بیمه سفالگران که مبلغی کمتر از 300 هزار تومان برای هر نفر بود به سهم 30 درصدی برای هر نفر حدود 750 هزار تومان تبدیل شد که سبب نارضایتی سفالگران شد.

«سفالگری»؛ یادگار هزاره سوم پیش از میلاد در گناباد/ زمینه صادرات سفال فراهم شده است گزارش تسنیم از احیای صنایع دستی فراموش شده استان مرکزی؛ سفالگری سنتی در خمین احیا شد نشانه‌هایی از آغاز کار سفالگری در تپه عمادالدین شاهرود کشف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شهرضا با بیان اینکه با افزایش سهم بیمه کارفرمایان تعداد کارگران کارگاه سفال را تعدیل کردند بیان کرد: به دلیل اینکه سهم بیمه سفالگری افزایش یافت کارفرمایان نتوانستند از عهده پرداخت سهم بیمه کارگران خود برآیند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران حرفه فخاری مشمول استفاده از یارانه بیمه دولتی است در حالی که فخاری یک کلمه عربی و معادل سفالگری است، تصریح کرد: سفالگران در شهرستان‌های گناباد خراسان رضوی و لاله‌جین همدان از یارانه دولتی بیمه استفاده می‌کنند به دلیل اعمال سلیقه‌ای قانون، سفالگران شهرضا باید بیمه را 30 درصد پرداخت کنند.

افشاری با تأکید بر اینکه اگر سهم بیمه سفالگران کاهش پیدا کند سفالگران می‌توانند با به کارگیری افراد بیشتر تولید اشتغال کنند خاطرنشان کرد: شهرستان شهرضا قطب سفال است و استادان بزرگی در این شهرستان به کار سفالگری مشغول هستند و با وجود بیش از 70 کارگاه سفالگری در شهرضا تنها 50 نفر بیمه هستند.

پرداخت 30 درصدی بیمه سفال تنها در در شهرضا و استان اصفهان

مدیرعامل انجمن سفال و سرامیک شهرضا با انتقاد از افزایش بیمه سهم سفالگران گفت: در دی ماه سال گذشته اخطاریه برای کارگاه صادر شده که سهم بیمه از 10 درصد به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

محمدحسین بهاری با بیان اینکه بر اساس اخطاریه‌ای که صادر شده بود باید از یکم مهرماه 98 تا دی ماه، مابه‌التفاوت سهم بیمه 10 درصد به 30 درصد را پرداخت می‌کردیم، بیان کرد: بیمه‌ای که حدود 200 هزار تومان پرداخت می‌کردیم به 750 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران که فخاری را شامل سهم یارانه بیمه می‌دانستند نه سفالگری را سهم بیمه سه برابر افزایش یافت تصریح کرد: در سایر نقاط کشور همچون گناباد و لاله‌جین همدان سفالگران 10 درصد بیمه پرداخت می‌کنند و فقط در شهرضا و استان اصفهان است که سفالگران باید 30 درصد پرداخت کنند.

مدیرعامل انجمن سفال و سرامیک شهرضا با بیان اینکه شکایت خود را به دیوان عدالت اداری فرستاده‌ایم تا این مشکل بررسی شود بیان کرد: چرا باید همه کشور بیمه سفالگری را 10 درصد پرداخت کنند اما در شهرضا باید 30 درصد باشد، قانون نباید سلیقه‌ای اعمال شود.

فخاری به عنوان شغل تولید آجر شناخته شده است

رئیس اداره تأمین اجتماعی شهرضا با اشاره به افزایش 30 درصدی بیمه سفالگران شهرضا گفت: با توجه به نامه ستاد مرکز در تاریخ 5 بهمن ماه 98 بیمه سفالگری مشمول سهمیه نمی‌شوند و فخاری به آن بیمه تعلق می‌گیرد.

حمیدعلی مختاری بیان کرد: در ارتباط با معافیت سهم کارفرما به صراحت در ماده قانونی که در سال 61 مصوب شده و طبق تبصره 5 تعیین نوع کارگاه و فعالیت‌ها را بر اساس آیین‌نامه اجرایی به عهده هیئت دولت گذاشته و بر اساس آن بخشنامه‌های متعددی از سوی سازمان صادر شده است.

وی یادآور شد: هیئت دولت به صراحت 38 فعالیت را مشمول کمک دولت دانسته است که یکی از آنها فخاری است در این راستا برای معافیت سهم کارفرما پیگیری‌هایی شده است اما اعلام کردند تولید سفال در شهرضا مشمول معافیت سهم کارفرما نیست و فخاری به عنوان شغل تولید آجر شناخته شده است.

انتهای پیام/173/ح

R41346/P/S6,51/CT7 بیشتر بخوانید... بانوی هنرمندی که از نقاشی بر بشقاب‌های سفالی به درآمد رسید/ مسئولان هنرمندان را حمایت کنند نمایشگاه رشتی‌دوزی، سفال و سرامیک در رشت به روایت تصویر کشف ظرف سفالی تاریخی در کاوش‌های تپه باستانی "موشلان" ساوجبلاغ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... بانوی هنرمندی که از نقاشی بر بشقاب‌های سفالی به درآمد رسید/ مسئولان هنرمندان را حمایت کنند نمایشگاه رشتی‌دوزی، سفال و سرامیک در رشت به روایت تصویر کشف ظرف سفالی تاریخی در کاوش‌های تپه باستانی "موشلان" ساوجبلاغ پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ رئیس مجلس: ‌۷۰درصد نابسامانی‌های اقتصادی کشور را ناشی از ضعف مدیریت می‌دانیم‌/ مسئولان این‌روزها از مردم فاصله گرفته‌اند ۲ جزئیات فوت دانش‌آموز ۱۱ساله دَیّری به روایت مقام قضائی/ متوفی روز حادثه در برنامه شاد "آنلاین" بوده است ۳ انتقاد شدید نماینده مردم مشهد در مجلس از تخریب مسجد "هفت‌در"/ چرا خلاف مصوبه عمل کر‌دید؟ ۴ ارزیابی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تحولات بازار ارز؛ تلاش‌ بانک مرکزی برای مهار نرخ ارز به نتیجه می‌رسد ۵ قدردانی فرمانده مرزبانی ناجا ‌از نظارت میدانی رئیس مجلس از مرزهای جنوب شرقی کشور / ۶ مطالبه ویژه مرزبانی ‌از مجلس ۶ واحد "الفین" پتروشیمی ایلام با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی افتتاح می‌شود/ اجرای پروژه به‌همت جوانان ایرانی ۷ گزارش ویدئویی| ‌روایت تلخ جوان سیستانی از روزگار ناخوش مردم زابل/ مردمانی که هنوز شناسنامه ندارند/ وعده‌هایی که به جذب فالوور انجامید ۸ زنگ خطر سهل‌انگاری مردم در استان فارس در مورد کرونا به صدا درآمد مهمترین اخبار استانها رئیس مجلس: ساختار غلط بودجه کشور را با مشکلات اقتصادی روبه‌رو کرد‌ / بودجه ۱۴۰۰ را با اصلاح ساختار می‌بندیم‌ گزارش ویدئویی| دلدادگی زائران حرم رضوی در ایام پایانی ماه صفر/ مشهدالرضا(ع) غرق در ماتم و عزاست تعرض ویلاسازان به اراضی کشاورزی کهریزک / ۴.۵ هکتار از اراضی کشاورزی ‌آزادسازی شد + فیلم رئیس سازمان بسیج سازندگی: گام سوم کمک مومنانه تا نوروز۱۴۰۰ اجرا می‌شود / مردم مواسات را به جریان تبدیل کردند مهمترین اخبار تسنیم رئیس مجلس: ‌۷۰درصد نابسامانی‌های اقتصادی کشور را ناشی از ضعف مدیریت می‌دانیم‌/ مسئولان این‌روزها از مردم فاصله گرفته‌اند روحانی: ۱۰ سال تحریم تسلیحاتی علیه ایران یکشنبه آینده برداشته خواهد شد لبنان|میشل عون: به‌دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیستیم واحد "الفین" پتروشیمی ایلام با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی افتتاح می‌شود/ اجرای پروژه به‌همت جوانان ایرانی انتقاد لاوروف از برخورد خودخواهانه و مخرب آمریکا در عرصه روابط بین‌الملل درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: درصد پرداخت کنند شهرستان شهرضا سفال و سرامیک هزار تومان رئیس مجلس سهم بیمه سلیقه ای بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۷۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، دکتر سید مهدی هاشمی باجگانی افزود:این اقدام در راستای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی جهت ارائه خدمات درمانی مناسب و ارزان قیمت به آحاد مردم صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: از امروز هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کلیه بیمارستان‌های دولتی و واحد‌های تابعه دانشگاه مکلف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیصی – درمانی و ترخیص کودکان زیر هفت سال بیمه شده را به صورت رایگان انجام دهند.
رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال به ویژه درمناطق محروم و روستایی در شورای عالی بیمه، مصوب شده است.

دیگر خبرها

  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • تدوام بیمه رایگان ۵ دهک اول
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد، چه می‌شود؟
  • اگر در حادثه ناشی از کار، کارفرما مقصر باشد چه می‌شود؟
  • چگونه سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم ؟
  • نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا
  • اتصال نسخه الکترونیک به بیمه‌های تکمیلی تا یک ماه دیگر
  • لزوم توجه به سلیقه مردم در امور مختلف
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص از خدمات بیمه سلامت