Web Analytics Made Easy - Statcounter

امی برت، نامزد پیشنهادی ترامپ برای عضویت در دیوان عالی است. تصمیم در  این باره با مجلس سنا است؛ مجلسی که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است. جلسه معارفه برت در مجلس سنا برگزار شد و به مشاجره سیاسی بین سناتورها دامن زد.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، تلاش دونالد ترامپ برای به کرسی نشاندن عضویت امی کنی برت در دیوان عالی آمریکا به مشاجره شدید بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز دوشنبه ۱۲ اکتبر، جلسه معارفه امی برت در مجلس سنا آغاز شد. ترامپ در همراهی با سناتورهای جمهوریخواه بر آن است تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز سوم نوامبر، به عضویت برت در دیوان عالی قطعیت ببخشد.

جلسه معارفه امی کنی برت در برابر سناتورها همزمان هم به شکل حضوری و هم به شکل دیجیتال برگزار شد.

شماری از سناتورها ترجیح داده بودند که به شکل دیجیتال در این جلسه شرکت کنند. تست کرونای چند سناتور جمهوریخواه ظرف روزهای گذشته و به‌ویژه پس از شرکت در مراسم ضیافت معرفی برت در باغ رز کاخ سفید مثبت بوده است.

مشاجره بر سر چیست؟

در ماه سپتامبر، درگذشت قاضی روث بیدر گینزبرگ، یکی از اعضای دیوان عالی آمریکا، خبر ساز شد. دونالد ترامپ، بی درنگ تلاش خود را برای عضویت امی کنی برت در دیوان عالی آغاز کرد. چنین اقدامی در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، امری نامتعارف است، اما غیرقانونی نیست.

امی کنی برت، یک حقوق‌دان محافظه‌کار است و گزینش  او به عنوان یکی از قاضیان حاضر در ترکیب دیوان عالی آمریکا، بر وزن نیروهای محافظه‌کار در این نهاد عالی می‌افزاید. تصمیم گیری درباره عضویت در دیوان عالی برعهده مجلس سنا است؛ مجلسی که اکثریت آن در اختیار سناتورهای جمهوریخواه قرار دارد.

دمکرات‌ها نگران آن هستند که عضویت برت در دیوان عالی بیمه درمانی آمریکا که به اوباماکر شهرت یافته را به خطر بیاندازد. افزون بر آن، امی برت مخالف سقط جنین و از هواداران حق تملک سلاح برای شهروندان آمریکا است.

همچنین در صورت بروز اختلاف نظر بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تصمیم در این باره نیز از جمله وظایف این نهاد حقوقی است.

تاکید بر استقلال نظر

گرچه ناظران و تحلیلگران بر این باورند که دیوان عالی آمریکا تبدیل به اهرمی سیاسی شده و از استقلال حقوقی برخوردار نیست، امی برت بر استقلال نظر و رای خود به عنوان یک حقوق‌دان تاکید کرده است.

امی برت در سخنرانی خود خطاب به سناتورها گفته است: «تصمیم‌های سیاسی در شمار وظایف نمایندگان سیاسی است که از سوی مردم انتخاب می‌شوند و به آن‌ها پاسخگو هستند. حال آنکه مردم نمی‌توانند از دادگاه‌ها انتظار داشته باشند، تصمیم‌های سیاسی اتخاذ کنند و دادگاه‌ها نیز نمی‌بایست به چنین امری تن بدهند.»

این در حالی است که عملا افزایش نقش دیوان عالی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی می‌تواند از اختیارات و وظایف کنگره آمریکا بکاهد.

امی برت و هفت فرزندش در مسیر خود به سوی جلسه سنا اعتراض دموکرات‌ها

اعلام نامزدی امی برت برای عضویت در دیوان عالی آمریکا به خودی خود، بیش از پیش به نقش این نهاد جلوه‌ای سیاسی بخشیده است.

سناتورهای دموکرات جلسه معارفه روز دوشنبه ۱۲ اکتبر را عمدتا به اوباماکر اختصاص دادند. هر یک از سناتورهای دموکرات، تصویری از خانواده‌ای را به همراه خود آورده بود که از مزایای این بیمه درمانی بهره گرفته‌ است.

پس از جلسه معارفه، سناتورهای هر دو  حزب فرصت خواهند داشت درباره پیشنهاد عضویت امی برت از سوی دونالد ترامپ، به بحث و گفت‌وگو بپردازند. جمهوریخواهان روز ۲۳ اکتبر (حدود ۱۰ روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) را به عنوان موعد رای‌گیری بر سر امی برت تعیین کرده‌اند.

برخی از سناتورهای دموکرات و از جمله کامالا هریس، نامزد پست معاونت ریاست جمهوری جو بایدن اعلام کرده است که تصمیم‌گیری درباره عضویت در دیوان عالی پیش از برگزاری انتخابات اقدامی ناصحیح بوده است.

هریس گفته است: «قانون اساسی آمریکا مجلس سنا را موظف کرده، نامزدی عضویت مادام العمر فردی در دیوان عالی را بررسی کند. به‌رغم آن، اکثریت مجلس سنا [جمهوریخواهان] بر آنند تا عضویت نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای این مقام را به کرسی بنشانند، آن‌هم در شرایطی که انتخابات جریان دارد.»

کامالا هریس درباره اوباماکر  گفته است: «جمهوریخواهان سرانجام متوجه شده‌اند که بیمه درمانی اوباماکر از محبوبیت زیادی برخوردار است و نمی‌توان آن را با رای کنگره لغو کرد. اکنون تلاش دارند، اراده رای‌دهندگان را دور زده و کار کثیف لغو اوباماکر را از طریق دیوان عالی پیش ببرند.»

برچسب هاامی برت ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ دیوان عالی آمریکا سنای آمریکا قاضی روث بیدر گینزبرگ

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ دیوان عالی آمریکا سنای آمریکا آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو انتخابات ریاست جمهوری عضویت در دیوان عالی دیوان عالی آمریکا برت در دیوان عالی دونالد ترامپ جلسه معارفه مجلس سنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۷۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سیدابراهیم رییسی، ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است را به این شرح برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ابلاغ کرد:

«ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه جلسه ۴۶۳ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به تصویب رسیده است به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌گردد:

«ماده واحده- با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی (مصوب جلسه ۳۹۸ مورخ ۱۳۷۶/۰۳/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن)، خانم عاطفه خادمی به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی انتخاب می‌شود».

کد خبر 6096888 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • حکم محمود مهرابی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است
  • بهبود وضعیت بنادر، گمرکات وانبارهای اموال در استان هرمزگان
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»