Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها کمبود نهاده های دامی برای دامداران و مرغداران به مشکل بزرگی تبدیل شده که اگر هرچه سریعتر دولت برای برطرف نکردن این مشکل چاره ای نیاندیشد، شاهد تعطیلی بسیاری از مرغداری ها و ضررهایی که باید دامداران متحمل شوند، باشیم.

خبرگزاری شبستان - مانه و سملقان؛ این روزها کمبود نهاده های دامی برای دامداران و مرغداران به مشکل بزرگی تبدیل شده که اگر هرچه سریعتر دولت برای برطرف نکردن این مشکل چاره ای نیاندیشد، شاهد تعطیلی بسیاری از مرغداری ها و ضررهایی که باید دامداران متحمل شوند، باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشکل در قطب کشاورزی شهرستان مانه و سملقان این روزها با وجود بیماری کرونا و صف های طولانی که برای خرید علوفه مورد نیاز برای دام ها ایجاد شده، سرو صدای زیادی کرده است.

 

***جولان دادن دلالان

یکی از دامداران شهرستان مانه و سملقان می گوید: نهاده ها شامل جو، ذرت، سویا، سبوس و گندم است، اما دامداران برای تهیه سویا، ذرت و جو با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 

«حمید کمالی» که تعداد 120 دام سبک دارد، افزود:  چرا که قبل از این، جو و ذرت و سویا با ارز دولتی 4200 وارد کشور می شد و اتحادیه های دامپروری کار تقسیم این نهاده ها را بر اساس میزان تولید شیر به دامداران بر عهده داشتند و سبوس هم از طریق اتحادیه های دامپروری بر اساس میزان تولید شیر تقسیم می شد که روال خوبی داشت، اما مدتی است در تهیه سویا، ذرت و جو با مشکل مواجه هستیم.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر دولت حمایتی از دامداران نمی کند و با بالا رفتن تورم و کمبود و گرانی علوفه، دلالان جولان زیادی می دهند.

 

یکی دیگر از دامداران روستای ملاحسن می گوید: برای آذوقه دام ها باید سویا را از بازار آزاد 5400 تهیه کنیم هر چند این نهاده به صورت دولتی 2 هزار و 720 تومان است اما این سهمیه ناچیز بوده و کفاف یک چهارم نیاز دامدار را هم نمی دهد و دامدار ناچار است مابقی را در بازار آزاد اگر سویا باشد تهیه کند که الان هم در بازار آزاد موجود نیست.

 

«فیروز رحمانی» می افزاید: با گرانی های اخیر، شرایط برای تولید دیگر مقرون به صرفه نیست از سویی با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار، برخورد جدی می شود چرا که این امر موجب نارضایتی مصرف کننده شده است.

 

وی بیان کرد: اگر نهاده های دامی به صورت تعاونی و با سهمیه بالا در اختیار دامداران و مرغداری ها قرار بگیرد، دست دلالان نیز بسته می شود.

 

***کرونا و صف های طولانی

یکی دیگر از دامداران روستای بیار می گوید: با توجه به کمبود نهاده های دامی در این شهرستان که به عنوان قطب کشاورزی خراسان شمالی است متاسفانه برای خرید نهاده های دامی به صورت تعاونی باید از صبح زود در صف بمانیم.

 

«پاسبان» می افزاید: با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی از این قبیل، دولت و جهاد کشاورزی باید یک برنامه دقیق تری را در این خصوص داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل به صرفه نبودن پرورش دام و بالا بودن نرخ نهاده های دامی مجبور هستیم دام را با قیمت پایین تر به فروش برسانیم.

 

نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از کشاورزان بخش کشاورزی و زراعت مهم است.

 

«محمد وحیدی» افزود: حمایت از بخش دامداری، تامین نهاده های دامی و خرید گوشت از دامداران است و در حال حاضر ارزش میزان خرید گوشت دامداران کاهش پیدا کرده است.

 

وی بیان کرد: نهاده های دامی هم چند برابر شده و بخش تولید کننده دچار ضرر و زیان شده است.

 

وحیدی اظهار داشت: دولت باید نهاده های دامی را در اولویت قرار بدهد و  نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شرایط بهتری قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: اگر خرید گندم در سال جاری کمتر از 5 هزار تومان باشد کشاورز با افزایش قیمت های موجود در حال ضرر است و رغبتی به تولید ندارد.

 

وحیدی تصریح کرد: برای تامین مواد اصلی و موادی که بتواند تولید را پسامد خود داشته باشد، میزان زیادی ارز از خزانه کشور داده می شود.

 

نماینده مردم خراسان شمالی در مجلس افزود: در بخش نهاده های دامی اگر به عنوان یکی از کالاهای مورد نیاز بخش دامی کشور، واردات با ارز ارزان قیمت تامین نشود، ارزش افزوده ای به تولیدات دامی داده نشده و همه بخش های تولیدی در ساختار عشایری روستایی دچار مشکل خواهد شد.

 

وی گفت: برای حفظ تولید به عنوان اولویت باید به نهاده های دامی توجه شود، امیدوار هستیم با زمانی که به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی مانه و سملقان هم گفت: این شهرستان دارای ۴۱۶ هزار راس دام سبک و ۷ هزارو ۵۰۰ راس دام سنگین است.

 

«هادی قهرمانیان» افزود: طی روزهای اخیر دامداران شهرستان با گرانی نهاده های دامی روبه رو شده اند.

 

وی بیان کرد: در ماه اخیر جهاد کشاورزی با در اختیار قرار دادن نهاده های دامی یارانه ای توانسته قیمت کنساتره را در سطح استان یکسان نگه دارد.

 

وی ادامه داد: برای گاوداران شیری شهرستان نیز نهاده های ذرت و جو به صورت مستقیم اختصاص داده شده است.

 

قهرمانیان افزود: ماهانه ۲۰۰ تُن جو وارداتی با قیمت ۱۷ هزارو ۳۵۰ ریال بین گاودارانی که قبلا ثبت نام کرده اند، توزیع می شود.

 

 

پایان پیام/638

منبع: شبستان

کلیدواژه: نهاده های دامی مانه و سملقان جهاد کشاورزی کمبود نهاده های دامی مانه و سملقان جهاد کشاورزی برای دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۳۷۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورایس: با افتخار یکی از شماها شدم

به گزارش "ورزش‌سه"، ژوزه مورایس سرمربی تیم فوتبال سپاهان درباره تغییر دین خود از مسیحیت به اسلام در نشست خبری پس از پیروزی برابر استقلال ملاثانی در اهواز مورد سوال قرار گرفت و در واکنش به آن گفت: می‌دانید که هیچ وقت برای پاسخ دادن به سوال‌های غیرمرتبط مشکلی ندارم. مشکلی ندارم ولی مسئله شخصی من با مسئله حرفه‌ای جداست.

او جملاتش را به این شکل در کنار هم قرار داد و اضافه کرد: چون پرسیدید و کنجکاو هستند، باید بگویم بله. با افتخار مدتی پیش به دین اسلام روی آوردم و یکی از شما هستم. حتی عضوی از خانواده های ایرانی. می‌خواستم آخر فصل درباره این موضوع صحبت کنم، چون مسائل شخصی را در درون خودم نگه می‌دارم. اما چون بیان کردید، بله این حقیقت دارد.

ویدئو: 331140

دیگر خبرها

  • رتبه سوم مهاباد درتولید گوشت دراستان
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • مورایس: با افتخار یکی از شماها شدم
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد