Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی نکویی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت تولید سیست آرتمیا افزود: در سال جاری تولید ۱۲۰ تن سیست و ۱۸۰ تن بیومس پیش بینی شده که در صورت تحقق، شش میلیون دلار صرفه‌جویی در خروج ارز و اشتغالزایی برای ۴۰۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.

وی به راه اندازی بانک سیست و اطلاعات ژنتیکی آرتمیا در کشور برای نخستین بار در راستای احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این بانک، جلوگیری از انقراض نسل آرتمیای ارومیانا و حفظ، نگهداری و تجدید نسل آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکویی فرد درباره خصوصیات آرتمیا نیز توضیح داد: این جانور آبزی در شرایط بد مانند کم آبی و شوری زیاد آب تخم مقاوم ایجاد می‌کند که می‌تواند در کف دریاچه در لایه‌های نمک بماند و برای سال‌های بعد با بهتر شدن شرایط آب، تبدیل به نوزاد شود.

۵ طرح کاربردی در زمینه آرتمیا در دست اجراست

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اظهار کرد: آرتیما در شرایطی که میزان شوری آب و غذا مناسب باشد زنده زایی می‌کند و یک آرتیمای ماده در طول زندگی سه ماهه خود چهار هزار نوزاد تولید خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای دو پروژه بنیادی در این مرکز طی ۶ ماه گذشته، گفت: تعداد ۵ فقره پروژه کاربردی توسعه‌ای و یک فقره طرح خاص از پروژه‌های اجرایی این مرکز به شمار می‌رود.

نکویی فرد افزود: همچنین ارائه ۲ فقره مقاله علمی پژوهشی، ۵ یافته ترویجی مورد تأیید، یک دستاورد تولید دامش فنی، ٣مقاله چاپ شده در ژورنال‌های بین المللی، ۶ گزارش طرح تحقیقاتی، ٨ مقاله ترویجی و اجرای پروژه ارزیابی ذخایر آرتمیای دریاچه نمک میقان اراک و نیز چاپ یک کتاب از جمله فعالیت‌های این مرکز است.

وضعیت مطلوب آرتمیا در دریاچه ارومیه

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: ارزیابی ذخایر شاه میگوی ارس، تولید ماده نگهدارنده آرتمیای بالغ، ایجاد بانک ژن آرتمیا، پایش ذخایر آرتمیای ارومیه و بررسی تأثیر عوامل اکولوژیکی بر آن از مهمترین پروژه‌هایی است که در دست اجرا هستند.

وی ادامه داد: ۷۲ ساعت آموزش کارکنان پهنه، چهار مورد فعالیت یاوران تولید و ۶ نشست ترویجی از جمله دستاوردهای مرکز در زمینه فعالیت‌های ترویجی در شش ماهه اول سال جاری است.

نکویی فرد با بیان اینکه هم اکنون وضعیت آرتمیا در دریاچه ارومیه مطلوب است، اضافه کرد: سالانه نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می‌شود و ۱۰ تا ۳۰ تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود.

بنابر این گزارش، اولین بار در کشور از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ برداشت صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه انجام شد که این برداشت به دلیل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه، افزایش میزان شوری آن و به صفر رسیدن آرتمیای زنده موجود در دریاچه به صفر رسید.

صنعت آبزی‌پروری جهان سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد و نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در این صنعت در کل جهان مشغول به کار هستند که همگی وابسته به تولید و پرورش آرتمیاست که در همین راستا ایران می‌تواند در تولید این جانور دریایی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا کند

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می‌تواند زیست کند، ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.

کد خبر 5048326

منبع: مهر

کلیدواژه: مرکز تحقیقات آرتمیای کشور دریاچه ارومیه ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر گرگان مجلس شورای اسلامی شهرکرد کرمانشاه ستاد ملی مقابله با کرونا شهدای مدافع حرم سیستان و بلوچستان دریاچه ارومیه سیست آرتمیا نکویی فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۰۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع و آشکارسازی ۹ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌غربی گفت: از ۲۴ نقطه حادثه‌خیز استان ۱۴ نقطه در شهرستان ارومیه قرار دارد که تاکنون ۹ نقطه از این نقاط رفع یا آشکارسازی شده است.

ایرج دست نشان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی متولی ۲ امربسیار مهم، ایمنی جاده، راهداری و نگهداری راه های شریانی وغیر شریانی به عنوان یک دستگاه خدمات رسان و حمل و نقل جاده ای است، تصریح کرد: وجود ۵ پایانه مرزی رسمی و یک سایت مرزی ظرفیت و پتانسیل مهمی برای استان بوده و این اداره کل راهداری  تمام ظرفیت خود را در جهت بهره‌مندی از ان بکار گرفته است. 

دست نشان با اشاره به اینکه در سال جدید تلاش خواهد شد در حوزه ایمنی راه ها به مرکز استان توجه و نگاه ویژه ای شود، خاطر نشان کرد: هزار میلیارد تومان از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به آذربایجان غربی برای بهسازی و احداث ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی استان در ظرف ۳سال تخصیص داده شده است که ۱۶۷میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه در هر سال، ۱۲۶میلیارد تومان نیز  سهم وزارت راه و شهرسازی در هر سال و ۱۲۰میلیارد تومان نیزسالانه سهم اعتبارات استانی است.

وی افزود: از ۳۵۰کیلومتر مصوب سفر ریاست جمهوری برای آسفالت راههای روستایی استان تا دهه فجر سال گذشته ۲۷۴کیلومتر آسفالت ریزی و به بهره برداری رسیده که ۷۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دست نشان ادامه داد: سهم ارومیه از این عملیات، آسفالت ریزی بطول ۴۵کیلومتر است که طبق آمار از ۱۴ پروژه مصوب برای آسفالت راه روستایی ارومیه تاکنون۱۲پروژه بطور کامل به اتمام رسیده است.

دست نشان اظهار کرد: در سفر ریاست جمهوری به آذربایجان غربی مصوب شد طی ۳سال ۵۵۰ کیلومتر راه شریانی و غیر شریانی روکش آسفالت انجام شود که تا دهه فجر سال گذشته ۳۹۹ کیلومتر روکش آسفالت با پیشرفت فیزیکی ۷۳ انجام شده و از این میزان سهم جاده های شهرستان ارومیه ۵۹کیلومتر است.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۲۰پروژه آسفالت ریزی به مساحت ۷۳کیلومتر برای سال جاری تعیین شده است، یاد آور شد: در ۹کیلومتر از محور راژان شهرستان ارومیه در صورت تامین آسفالت بزودی عملیات عمرانی آن شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: عملیات نصب نیوجرسی در محور  ارومیه به قوشچی به اتمام رسیده و به زودی از گردنه قوشچی به سمت سلماس نیز  آغاز می شود همچنین عملیات نصب گاردریل در حوزه شهید کلانتری نیز شروع شده است.

دست نشان با اشاره به اینکه  ۷۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی حوزه شهرستان ارومیه  در سال گذشته خط کشی شده است، ادامه داد: در پایانه مرزی سرو و مقابل ساختمان ایکس ری مسائل و مشکلاتی از جمله مشکل برق به وجود داشت و علی رغم اینکه  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مسئولیتی درخصوص نداشت اما  مشکل برق این بخش نیز توسط این اداره کل برطرف شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • مصدومیت ۷ تن در تصادف زنجیره‌ای در محور ارومیه-سلماس
  • خشونت علیه دانشجویان و اساتید ذات واقعی آمریکا را نشان داد
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • وجود ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده‌های ارومیه
  • پیشرفت ۷۸ درصدی طرح ساماندهی راه‌های روستایی آذربایجان غربی
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • رفع و آشکارسازی ۹ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی ارومیه