Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:10:33 GMT

کلینیک سوگ زنجان، مرهمی بر دل داغدیدگان

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۰۲۹۱

کلینیک سوگ زنجان، مرهمی بر دل داغدیدگان

 هشت ماه از بیماری هزار چهره کرونا در کشور و جهان سپری می شود  و در این مدت خانواده های زیادی بسیاری از عزیزان خود را بر اثر ابتلای به این بیمار ی از دست دادند؛  این رخداد در دیدگان  بسیاری از آنان بسیار  شوک آور و باورنکردنی بوده است، چرا که هرگز درخیالشان  نمی گنجید که روزی با عزیزان و جگر گوشه های خود در چنین وضعیت حزن آلود خداحافظی کنند به طوری مه حتی نتوانستند  عزیرانشان را برای آخرین بار ملاقات کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی محدودیت های کرونایی موجب شد که این خانواده های داغدار و حتی خانواده های غیر کرونایی نتوانند مراسم ختم برگزار کنند تا تالمات روحی وارد شده را با دیگران به اشتراک بگذارند.  بروز همین مساله از دیدگاه کارشناسان می تواند تبعاتی ناخوشایند  به همراه داشته باشند بنابراین ارائه خدمات مشاوره ای  در چنین شرایطی امری ضروی به نظر می رسد.   .

بر این اساس متولیان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به واسطه رصد این موضوع و پیگیری های انجام گرفته تصمیم  به راه اندازی کلینک فوق تخصصی  سوگ در بیمارستان روانپزشکی شهید بهشیتی شهر زنجان کردند که از نظر کارشناسان مختلف این کار می تواند گامی موثر برای شناسایی خانواده های داغدار دچار مشکلات شدید روحی و ارائه  خدمات مشاوره ای و درمان های به موقع  سلامت روان باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان روز چهارشنبه درمراسم افتتاحیه کلینیک سوگ شهر زنجان هدف از راه اندازی این مرکز را ارائه انجام وظایف و خدمات روانشناختی و اجتماعی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی  کشور عنوان کرد و گفت: بر مبنای این ابلاغیه، دانشگاه‌ها موظف شدند که خدمات روانشناسی، آموزشی و مددکاری  را برای گروههای هدف خود انجام دهند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود : در شرایط کرونایی بسیاری از افراد در بیمارستانها  بستری می شوند، بطوری که این افراد با وحشت مواجه می شوند که در  این راستا روانپزشکان مستقر  در بیمارستان ها هستند و بیماران بسیار بدحال را با جان و دل پذیرش کرده و مشاوره های لازم را ارائه می کنند،  

وی اضافه کرد: در شریط کرونایی بسیاری از خانواده ها عزیزان خود را در بیمارستان بستری می کنند اما نبود و ارائه اطلاعات قوی موجب می شود با خبر فرد فوت شده  شوک بزرگی به آنان وارد شود و  افسردگی و بیقراری و حتی خشم درونی از سیستم درمانی دارند که چرا عزیز خود را بستری کرده اما در نهایت چنین وضعیتی بوجود می آید.

این روانپزشک  ادامه داد: برخی افراد در مواجهه با سوگ می توانند سازوکار لازم را داشته باشند اما تعدادی زیادی  از افراد هستند که به بلوغ روانشتاختی نرسیده اند، به عنوان نمونه  کودکانی که مادران خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند، این گروه‌ها نیز فشار روانی زیادی را تحمل می کنند  چرا  که  اصلی ترین گروه رکن خانواده را از دست داده اند.

وی اظهار داشت: وقتی پدر خانواده ای نیز فوت می کند در واقع ستون اصلی و اقتدار یک خانواده از بین می رود و فرزندان و دیگر اعضای خانواده به مشکلات متعدد روحی و روانی مبتلا می شوند، بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی زنجان درصدد راه اندازی کلینیکی شد تا بتواند از این طریق در تمامی ابعاد از گروههای هدف حمایت های لازم را داشته باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: وقتی سوگ ایجاد می شود عوارض متعدد اجتماعی، روانشناختی و روانپزشکی و در واقع  افت عملکرد  را برای افراد در پی دارد و چالش هایی متعددی را پیش روی افرد قرار می گیرد.

آرمانی کیان  افزود: در این کلینیک چند تست استاندارد شامل تست هوگان ویژه سوگ، تست های دیگر افسردگی  و اضطراب و تست های تخصصی دیگر نیز با هدف ارزیابی فرد آسیب دیده انجام می گیرد که در مجموع با تست های انجام گرفته به صورت ترپاژ و به صورت مدیریت شده فرد به متخصص مربوطه ارجاع داده می شود.

وی با اشاره به اینکه  پنج نفر از متخصصان روانپزشکی بالینی، روانشناسان و مددکاران اجتماعی نیز بنا بر نیاز، مداخلات مربوطه را انجام می دهند، اضافه کرد: این کلینیک دارای بخش های از قبیل نوروتراپی است،  در مواقعی که فرد تحت دارو درمانی قرار دارد،  ازتکنیک های جدیدی از قبیل تی بی سی اس، نوروفیتبک و مسئال مختلف شناختی انجام می شود تا خدمات بدون نقص کامل و جامع ارائه شود و در  این راستا هیات اندیشه ورزان استان، انجمن روانشناسی و کمیته نخبگان روانشناسی، جامعه شناسی و وانشناسی استان کمک حال این کار هستند.

وی  اظهار داشت:  بسیاری از مشکلات جسمی، در سال های آتی  برای گروههای هدف به دلیل  همین مشکلات روانی است که بعدها خود را به طریق  مشکلات قلبی، گوارشی و معضلات عدیده دیگر  بروز می دهد، در این مرکز روان تنی " هم روان و تن"  افراد با هم مورد  ازیابی قرار می گیرد.

آرمانی کیان خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی ها در آینده مقرر شده شاخه ای از این مرکز نیر در شهرستان ابهر  با عنوان طرح سراج باهمکاری متخصصان امر در مرکز بهداشت این شهرستان ایجاد شود.

ارائه خدمات رایگان به خانواده های دادغدیده 

 رییس اداره درمان و سلامت روان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز  در این مراسم گفت: نخستین کلینیک سوگ کشور در زنجان به صورت رایگان به خانواده‌های داغدیده ناشی از کرونا خدمات خواهد داد.

احسان فکور افزود: با توجه به اینکه  شیوع کرونا و تبعات ناشی از آن از اسفند سال گذشته در کشورمان  برای خانواده‌های  داغدار  مشکلاتی ایجاد کرده و به دلیل ممنوعیت  نمی‌توانند در مراسم خاکسپاری به نحو احسن حاضر شوند و مراحل سوگ به درستی طی نمی‌شود، همین موضوع می‌تواند عواقب مادام‌العمری را بر روی افراد و خانواده بر جای ‌گذارد که هدف از افتتاح کلینیک نیز جبران همین عواقب است.

وی با اشاره به اینکه بحران ناشی از بیماری کرونا سبب وارد شدن فشار روانی و استرس شده است، اضافه کرد: این کلینیک با همکاری های بین بخشی در حد استانداردهای سازمان جهانی  بهداشت راه اندازی شده  و دارای ۱۱ اتاق است.

این مسؤول ادامه داد:  در این مرکز با تشکیل یک تیم درمانی کامل،  خدمات روانشناسی به گرو ههای هدف ارائه می شود.

فکور خاطر نشان کرد: نظیر این کار در دنیا فقط در یک یا ۲ کشور انجام گرفته که چنین اقدامی در استان با هدف  ارسال پیام همدلی، انسان دوستی و نوعدودستی درهفته بهداشت سلامت روان است.

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان حوزه سلامت روان استان از همان ابتدای  شیوع  بیماری  در سخت ترین شرایط کرونایی درکنار مردم و دیگر کادرمانی  بوده و هستند.

بحران سوگ نیازمند مداخلات روانشناختی  است

رییس  مرکز روانپزشکی شهید دکتر بهشتی نیز در این مراسم با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: شیوع این بیماری در  هشت ماه  گذشته موجب  تغییر رفتار های اجتماعی و فردی شده و تتحت تاثیر تبعات آن،  زنگ خطر در حوزه روانشناسی نیز به صدا درآمده است .

دکتررامین ملکی افزود: بحران سوگ نیازمند مداخلات روانشناختی است چون ماهیت سوگ تغییر کرده به تبع تغییر ماهیت نیازمند تغییر رفتار نیز خواهیم بود.

وی اضافه کرد: برای فردی که فوت می کند امکان انجام مراسم  تشییع و خاکسپاری محدود شده و عدم طی این مراحل بار روانشناسی را به بازماندگان وارد می‌کند و لازمه تطابق این افراد با شرایط، در کنار انگ های اجتماعی مضاعف بر خانواده ها،  مداخله روان شناسی را به وجود می‌آورد.

گفتنی است این مرکز همه روزه صبح تا پایان وقت اداری به گروه‌های هدف خدمات ارائه می کند.
 

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان سلامت روان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان سلامت روان کرونا دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان سلامت روان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر خدمات درمانی رایگان دریافت کردند 

ایسنا/زنجان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: طی ۲ روز گذشته ۷۰۰ زنجانی از طرح نذر سلامت هلال احمر خدمات رایگان درمانی و دارویی دریافت کردند و روند ارائه خدمت ادامه دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی هلال‌احمر استان زنجان، حکمت‌اله هاشمی، افزود: جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه الکفیل ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در مجموعه ۶ هزار نفری ورزشگاه انقلاب زنجان کرده است.

وی تصریح کرد: ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند که از این تعداد ۲۴۰ نفر از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر وظیفه خدمت‌رسانی به مراجعان را بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه یک هزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی تامین شده است، گفت: پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم‌ها به بیماران نیازمند تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت:  بیمارستان درمان و توانبخشی در کنار خدمات دندانپزشکی راه‌اندازی شده که خدمات ویزیت و ارائه داروی رایگان انجام می‌شود.

هاشمی تاکید کرد: تا ۱۵ اردیبهشت ماه پزشکان عمومی، متخصص کودکان، متخصص عفونی اطفال، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در این بیمارستان بیماران نیازمند را ویزیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال‌احمر استان ارجاع داده می‌شوند.

هاشمی افزود: پنج مشاور داوطلب برای ارائه خدمات رایگان نیز در حال ارائه‌ خدمات مورد نیاز هستند.

وی ادامه داد: ارائه آموزش‌های رایگان کمک‌های اولیه توسط مربیان هلال‌احمر از دیگر خدماتی است که در حال انجام است.

گفتنی است، ارائه خدمات درمانی با همکاری قرارگاه جهادی الکفیل از ۱۲ اردیبهشت شده و تا ۱۵ ماه جاری ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همکاری ۲۰۰داوطلب هلال احمر زنجان در نذر سلامت
  • تقدیر معاون استاندار زنجان از گروه‌های جهادی
  • ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر خدمات درمانی رایگان دریافت کردند 
  • خدمات دندانپزشکی با استفاده حداکثری از ظرفیت گروه‌های جهادی ارائه می‌شود
  • حضور جمعیت هلال‌احمر زنجان در ارایه خدمات جهادی پر رنگ است
  • حضور جمعیت هلال‌احمر زنجان در ارائه خدمات جهادی پر رنگ است
  • ارائه خدمات پزشکی گروه جهادی الکفیل در زنجان
  • درس‌هایی برای روانپزشکان از پروژه‌های کنترل ذهن سیا
  • ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان در زنجان
  • دست مایوالکترونیک توسط مرکز توانبخشی هلال احمر به تولید انبوه می رسد