Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی نیک بخت بعدازظهر چهارشنبه در حاشیه کارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی به گزارش ردیابی تماس بیماران مشکوک به کرونا در شهرستان بابل اشاره کرد و گفت: میانگین سن بیماران سرپایی ۴۷.۹ سال و بیماران بستری ۵۸.۷ بوده که نشان می‌دهد میانگین سنی افراد بستری حداقل یک دهه بیشتر از بیماران سرپایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیک‌بخت با توجه به اینکه برای کنترل بیماری و مهار اپیدمی در جامعه و شهرستان تنها راهکار اساسی، مهم و کاربردی کاهش میزان تماس مؤثر بیماران با افراد سالم در جامعه است، گفت: اگر فردی آلوده شود به‌طور متوسط ۱۲ روز می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند و از طرفی هم اگر جامعه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند یک فرد در این مدت می‌تواند ۱۴ تماس مؤثر داشته باشد و در هر تماس این احتمال وجود دارد که فرد جدیدی مبتلابه بیماری شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف مهم ردیابی کاهش میزان تماس مؤثر در جامعه هست، گفت: تجربه سایر کشورهایی که در کنترل بیماری موفق بودند نشان می‌دهد که برای مقابله با اپیدمی کووید -۱۹ هدف اصلی، قطع زنجیره انتقال می‌باشد که بیماریابی فعال و ایزولاسیون، پی گیری موارد تماس و قرنطینه و انجام تست به میزان کافی و ارائه مراقبت‌های بالینی مناسب است.

عضوکارگروه اپیدمیولوژی و آمار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: چهار استراتژی اصلی که اخیراً توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان شد نیز تأکیدی بر ردیابی تماس در جامعه است. این موارد شامل؛ تشدید پروتکل‌های بهداشتی، انجام تست (آزمایش) فراوان، ایزوله کردن (جداسازی) بیماران و آموزش و اطلاع‌رسانی است.

ردیابی تماساس با بیماران کرونایی

نیک‌بخت تصریح کرد: در بحث ردیابی تماس با بیماران در شهرستان بابل، واحد بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی به‌طور روزانه لیست خطی بیماران بستری، سرپایی و موارد تست مثبت را از بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز ۱۶ ساعته و … گرفته و بر اساس مشخصات و آدرس در اختیار مراکز بهداشتی درمانی جهت پی گیری درمان و مراقبت، ردیابی تماس در افراد تماس نزدیک با این بیمار، آموزش و نظارت بر قرنطینه قرار می‌گیرند.

مدیر برنامه پیشگیری و کنترل اپیدمی کووید -۱۹ معاونت بهداشتی با اشاره به اینکه در این مرحله از ۲۹۴ نفر ۱۶۴ نفر ساکن روستا و مابقی شهر بودند، اذعان داشت: یکی از شاخص‌های خوب، شناسایی سریع بیماران جهت کاهش تماس مؤثر در جامعه است و مدت زمان شروع علائم تا دریافت درمان اگر چه در فروردین ماه بیش از شش روز بوده اما در این مرحله به حدود متوسط دو روز کاهش یافته و حدود ۵۰ درصد بیماران کمتر از یک روز در حال حاضر شناسایی می‌شوند.

نیک بخت بیان داشت: حدود یک سوم افراد اعلام کردند که به طور قطعی با یک بیمار دچار علائم تنفسی، تماس نزدیک داشتند و این تماس نزدیک در حدود نیمی در خانواده و تا حدود یک سوم در محل کار و شرکت در مراسمات و اجتماعات نیز در رده‌های بعدی قرار داشتند.

نیک بخت اظهار داشت: آنچه که زنگ خطر است عدم پایبندی ۶۵ درصد از افراد بیمار به قرنطینه خانگی دو هفته‌ای است، اگر چه این مقدار ۸۰ درصد بوده و در ماه اخیر بهتر شده، ولی با حد مطلوب و شرایط کنترل بیماری در جامعه فاصله داریم در این زمینه علاوه بر آموزش باید فرهنگ سازی و حمایت‌های اجتماعی و روانی صورت گیرد که همکاری‌های بین بخشی را می‌طلبد.

نیک‌بخت ادامه و گفت: بازارچه‌های محلی، مراسمات و حضور در مراکز خدماتی قابل توجه بوده که آموزش، فرهنگ سازی و نظارت بیشتر را می‌طلبد.

وی بیان داشت: نتایج این ردیابی نشان داد به طور متوسط هر کدام از بیماران با حداقل ۳ نفر تماس نزدیک داشتند و در این میان باعث ابتلاء ۵۰ نفر جدید شدند که از این موارد در ۴۸ مورد در خانواده بود بنابراین خانواده به عنوان یک کانون مهم انتشار بیماری باید مد نظر جهت آموزش و فرهنگ سازی قرار گیرد.

کد خبر 5048430

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه علوم پزشکی بابل بیمارستان ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا گرگان مجلس شورای اسلامی شهرکرد کرمانشاه شهدای مدافع حرم ستاد ملی مقابله با کرونا سیستان و بلوچستان معاونت بهداشتی ردیابی تماس تماس نزدیک نیک بخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۱۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۹هزار میلیارد برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج

مدیرکل بیمه سلامت کردستان از اختصاص ۹هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان خبر داد. - اخبار استانها -

انور اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که آیا از بیماران خاص در استان حمایت می‌شود؟ اظهار داشت: در دو سال گذشته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج راه‌اندازی شد که از 107 بیماری حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قبل از راه‌اندازی این صندوق تنها 5 نوع بیماری مشمول حمایت می‌شدند که اکنون 107 بیماری تحت پوشش قرار گرفته است، گفت: در سال نخست 5 هزار میلیارد تومان، سال دوم 7 هزار میلیارد تومان و اکنون برای سال سوم 9هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان درباره نحوه حمایت از بیماران افزود: این بیماران به دو صورت که نخست سامانه‌ای و خودکار در سیستم نشان‌دار می‌شوند که اکنون 80 هزار بیمار خاص و صعب‌العلاج در کردستان شناسایی و مشمول حمایت این صندوق هستند. 

وی بیان کرد: از این 80 هزار نفر 40 درصد مربوط به بیمه تأمین اجتماعی هستند یعنی چتر حمایتی تنها محدود به بیمه سلامت نیست بلکه تمام ایرانیان می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در سال گذشته  بار مراجعه بیماران خاص به مراکز درمانی در کشور 5 میلیون نفر و در کردستان 150هزار بار بوده است. 

وی اظهار کرد: از ابتدای طرح تاکنون بالغ بر 450میلیارد تومان بابت حمایت از بیماران خاص توسط بیمه سلامت پرداخت شده که از این میزان 40 میلیارد تومان آن در این اداره‌کل پرونده‌ها به صورت دستی از بیماران تحویل گرفته شده و بازپرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کردستان اذعان داشت: بیماران خاص و صعب‌العلاج برای بهره‌مندی از این خدمات باید حتماً عضو یکی از بیمه‌های پایه (بیمه سلامت، تأمین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح) باشند.

انتها یپیام/481/

دیگر خبرها

  • 5 تصمیم مهم برای بیماران خاص
  • خدمات صندوق صعب‌العلاج برای بیماران تالاسمی
  • روند کاهشی شاخص‌های مرده زایی و بستری متصل به تولد در استان همدان
  • اختصاص ۹هزار میلیارد برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج
  • ۶ هزار بیمار خاص تحت پوشش کمیته امداد اصفهان هستند
  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند