Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ستاد ویژه فناوری نانو، یکی از چالش‌های کلیدی در توسعه موثر و هدفمند سرطان، ناهمگنی سلول‌های سرطانی است. این تنوع، شناسایی، پاسخ ‌دادن و مبارزه فعالانه با تومورها را برای سیستم ایمنی بدن دشوار کرده است.

با این حال، پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌نانو امکان تحویل واکسن شخصی‌سازی شده را برای درمان سرطان فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعه جدیدی که در نشریه ساینس ادونس Science Advances به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که با استفاده از چارچوب‌های آلی فلزی در مقیاس نانومتری می‌توان رادیکال آزاد ایجاد کرد. این رادیکال آزاد شده توسط تابش اشعه ایکس می‌تواند به‌صورت مستقیم سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد.

علاوه‌بر این، از این چارچوب‌های آلی فلزی می‌توان برای رساندن مولکول‌های سیگنال‌دهنده ایمنی موسوم به PAMP استفاده کرد که این کار موجب فعال کردن پاسخ سیستم ایمنی در برابر سلول‌های تومور می‌شود.

با ترکیب این دو رویکرد در یک واکسن که به راحتی قابل تجویز است، محققان فناوری جدیدی ارائه کردند که قادر به درمان سیستماتیک سرطان‌های صعب‌العلاج است.

در این همکاری مشترک بین گروه شیمی دانشگاه شیکاگو و آزمایشگاه وایسلبوم در دانشگاه پزشکی شیکاگو، محققان از ترکیب شیمی معدنی و زیست‌شناسی سرطان برای حل چالش درمان سرطان استفاده کردند.

این گروه از ویژگی‌های چارچوب‌های آلی فلزی در مقیاس‌نانومتری که دارای واحدهای تکرار شونده در شبکه آن‌ها است،  برای نفوذ به تومور استفاده کردند.

این چارچوب‌های آلی فلزی را می‌توان با پرتو ایکس تحت تابش قرار داد و غلظت بالایی از رادیکال آزاد اکسیژن را تولید کرد. با این کار سلول‌های سرطانی از بین رفته و آنتی‌ژن‌ها و مولکول‌های التهابی تولید می‌شوند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و پاکسازی کنند که این کار شبیه کار واکسن است.

در این پروژه، محققان ساختارهای چارچوب آلی فلزی را طراحی کردند که می‌توان آنها را با داروهای موسوم به الگوهای مولکولی مرتبط با پاتوژن یا PAMP پر کرد. این داروها با آزاد شدن در تومور سرطانی موجب پاسخ بسیار قوی سیستم ایمنی بدن بر علیه تومور سرطانی می‌شوند. با این روش حتی سلول‌های سرطانی بسیار مقاوم در برابر سیستم ایمنی بدن، قابل درمان می‌شوند.

برچسب‌ها فناوری نانو سرطان مواد معدنی زیست فناوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فناوری نانو سرطان مواد معدنی زیست فناوری فناوری نانو سرطان مواد معدنی زیست فناوری اخبار کنکور چارچوب های آلی فلزی سلول های سرطانی سیستم ایمنی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۲۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک آموزگار هدایای روز معلم را به کودکان سرطانی اهدا کرد

ابوالفضل سهیلی مدیرکل سمای مدارس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: کمک‌های نقدی اکرم نعمتی آموزگار دبستان پسرانه سمای دامغان به مؤسسه ماهک که کودکان مبتلا به سرطان را تحت پوشش دارد همه‌ساله به مناسبت هفته معلم در مدت ۳۰ سال فعالیت آموزشی وی  صورت می گیرد که هدایای دریافتی خود را به مؤسسه مذکور اهدا می‌کند.

وی اضافه کرد: بخشش و نوع‌دوستی جزء تفكیک‌ناپذیر فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است كه همواره به‌عنوان چتر حمایتی از اقشار ضعیف و امور عام‌المنفعه جلوه‌گری داشته و این بار شكوفه‌های ایثار و بخشش در سمای دامغان به نفع بیماران سرطانی به ثمر نشسته است.

مدیرکل سمای مدارس واحد دامغان با تجلیل از روحیه نیکوکاری این آموزگار بیان کرد: برنامه‌های نیک‌اندیشانه و نیکوکارانه مجتمع سمای دامغان ادامه خواهد داشت.

سهیلی از کارکنان، آموزگاران و خانواده‌های دانش‌آموزان این مجتمع دعوت کرد تا با همکاری و تشریک مساعی در امور خیر به‌خصوص یاری رساندن به بیماران، ضمن فرهنگ‌سازی این خصلت والا بین اقشار مختلف جامعه به‌خصوص آینده‌سازان این مرز و بوم در پایین آوردن هزینه‌های قشر مستضعف و دردمند جامعه اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک آموزگار هدایای روز معلم را به کودکان سرطانی اهدا کرد
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • یادی از اولین خطوط اتوبوسرانی | از بلیت فلزی تا بلیت کاغذی و باجه بلیت‌فروشی
  • قیمت قالب فلزی لبه ۵ با قیمت دلار بالا رفت؟!
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • تولید کنندگان مبلمان فضای باز
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟