Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه حقوق جزای دانشگاه تهران، طی نوشتاری در صفحه اینستاگرامش به موضوع اوباش‌گردانی و دستور آیت‌الله رییسی مبنی بر ممنوعیت تعرض به متهم ولو اوباش، پرداخت و این موضع ستودنی رئیس دستگاه قضا را موجب دلگرمی مضاعف دانست.

علی خالقی، مدیر گروه حقوق جزای دانشگاه تهران، طی نوشتاری در صفحه اینستاگرامش به موضوع اوباش‌گردانی و دستور آیت‌الله رییسی مبنی بر ممنوعیت تعرض به متهم ولو اوباش، پرداخت و نوشت:

«تقریباً یک هفته پس از گرداندن متهمان واقعه بیمارستان پورسینای رشت در خیابان‌های این شهر توسط نیروی انتظامی، نظیر چنین اقدامی، و این بار با رفتاری خشونت‌بار تر، در یکی از خیابان‌های مرکزی تهران اتفاق افتاد که نمایی از آن در بالا مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من چند روز پیش، بلافاصله پس از اقدام نخست، درباره عملکرد مأموران قضایی و انتظامی در رشت پستی گذاشتم، و ضمن تأکید بر لزوم به کیفر رساندن مجرمانی که از آن‌ها به عنوان اراذل و اوباش یاد می‌شود، نقض قانون در برخورد با بی‌قانونی را مورد انتقاد قرار دادم؛ در ممنوعیت چنین اقدامی، از میان مواد متعددی که در این زمینه وجود دارد، تنها به یک ماده از ق. آ. د. ک استناد کرده و به روشنی به غیرقانونی و جرم بودن رفتار‌های مجریان قانون اشاره نمودم.

در پاسخ به کسانی که این اقدامات را در سایه تشهیر در فقه، مجاز می‌شمردند نوشتم که در فقه نیز تشهیر تنها در برخی جرائم معین، آن هم برای محکومان پذیرفته شده، که شامل متهمان مذکور آن هم در مرحله تحقیقات مقدماتی نمی‌شود. در برابر کسانی هم که بدون هیچ استدلال حقوقی و استناد قانونی، در تأیید اقدام غیرقانونی مأموران قضایی و انتظامی دست به ضعیف‌ترین استدلال از طریق مقایسه و تشبیه زدند گفتم که من در اینجا از قانون سخن می‌گویم، نه از احساس خود، و اقدامات مذکور را با ضابطه قانون می‌سنجم، نه با خاطره دل.

اما دیروز، خبر دستور آیت الله رئیسی مبنی بر برخورد با بازپرس و مأموران متخلف در گرداندن متهمان در تهران، منتشر شد. به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس قوه قضاییه از همان لحظات اولیه اطلاع از واقعه اخیر، به دادستان تهران دستور داده است که در خصوص مصادیق تعدی از قانون و نقض حقوق شهروندی، با متخلفین اعم از بازپرس و یا مأمورین برخورد شود. وی ضمن تأکید بر برخورد قاطع و بی‌امان با اراذل و اوباش، حکم به تشهیر را صرفاً در صلاحیت دادگاه و آن هم در چارچوب قوانین و مقررات می‌داند که تعرض به متهم ولو اوباش، قطعاً مجاز نیست.

برای من، پس از دریافت پیام‌های امیدوار کننده‌ای از برخی قضات محترم، که همچون جمع کثیری از قضات شریف و زحمتکش کشورمان قانونمداری پیشه کرده و از رفتار‌های افراطی و خلاف قانون تبری می‌جویند، اطلاع از این موضع ستودنی رئیس دستگاه قضا موجب دلگرمی مضاعف شد. این واکنشِ به موقعِ رئیس قوه قضاییه به اقدامات اخیر که نشان می‌دهد این قوه توسط خردورزان اداره می‌شود، امیدواری به حاکمیت قانون در دستگاه قضاء و رعایت اصل قانونی بودن دادرسی را تقویت می‌کند».

لینک کوتاه: asriran.com/0039Tf

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۳۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قانونی با سوء استفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، گفت: برابر ماده ۶۰ قانون جرایم و مجازات خدمت وظیفه عمومی کسانی که با ارتکاب اعمالی چون جعل شناسنامه، مهر، امضا، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به حبس تعزیزی از یکسال تا ۵ سال محکوم می‌شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، گفت: چنانچه تقلب یا جعل و یا اخذ رشوه تأثیری در وضعیت مشمول نداشته باشد، مرتکبین با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به انفصال از یکسال تا ده سال از خدمات دولتی و ضبط رشوه به عنوان جریمه و شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهند شد.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: مشمولان و خانواده‌های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir و یا کانال سازمان در پیام رسان های داخلی (سروش،ایتا و روبیکا) به نشانی khabaresarbazi@ از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

کد خبر 6097121

دیگر خبرها

  • تمجید رئیسی از اعتراضات در دانشگاه‌های غربی
  • برخورد قانونی با سوء استفاده کنندگان از قانون معافیت سربازی
  • دستور رئیسی به بانک ها درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال
  • آیین‌نامه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها اجرایی شود
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین
  • دستگیری ۷ نفر اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز
  • درخواست ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو در کنگره
  • درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو
  • توضیح دانشگاه تهران درباره پست جدید همسر ابراهیم رئیسی
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده