Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در بعضی از استان‌های کشور از جمله تهران، آذربایجان‌های شرقی و غربی، اصفهان، فارس و ایلام به دلیل عدم رعایت شیوه نامه‌ها توسط برخی هموطنان، شرایط بیماران کووید ۱۹ در بخش بستری، سرپایی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، نامناسب و رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسم جان بابایی گفت: در حال حاضر حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد از ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه در کشور مربوط به بیماران کووید ۱۹ است که این عدد بالا است و امیدواریم که با ایجاد محدودیت‌ها به عنوان اولین تصمیم و رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک، شاهد بهبود وضعیت بیماری در کشور باشیم.

او افزود: محدودیت‌های اخیر در برخی از استان‌ها نباید محدود به تعطیلی‌های پایان ماه صفر باشد و نگرانی ما بعد از این تعطیلات، بیشتر است، چون خیلی از مردم برای بعد از این تعطیلات برنامه ریزی کرده اند و اطلاع داریم که بعضی افراد حتی سالن‌های مراسم‌های عروسی را اجاره کرده اند. اگر بعد از ماه صفر، مردم بخواهند مراسم و تجمعات را که قطعا در آن شاهد انتقال بیماری هستیم را برپا کنند، شرایط به مراتب بدتر از وضعیت کنونی می‌شود.

مشخص نیست کرونا تا کی در کشور وجود دارد

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: از نظر زمانی مشخص نیست تا کی کرونا در کشور وجود دارد و هنوز درصد زیادی از مردم ایران به این بیماری مبتلا نشده اند و البته همیشه در معرض خطر قرار دارند. تا زمانی که کرونا با همین ظرفیت و قدرت بیماری زایی ادامه پیدا کند باید نگران باشیم و محدودیت‌ها نباید محدود به دو یا سه روز باشد.

بدترین استراتژی این است که بگوییم همه مردم باید به کرونا مبتلا شوند

جان بابایی اضافه کرد: تا زمانی که یک واکسن اثربخش، تولید یا ویروس در طول زمان ضعیف شود، باید پروتکل‌ها و شیوه نامه‌ها را رعایت کنیم و این تفکر که بگوییم همه مردم باید این بیماری را بگیرند، بدترین استراتژی است که قطعا در کشور ما چنین رویکردی وجود ندارد.

او تاکید کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، تولید کننده بیماری نیستند بلکه این امر در خارج از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی رخ می‌دهد. کرونا یک موضوع اجتماعی است و فقط جنبه درمانی و البته درمان قطعی ندارد.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: زمانی که فرد، مبتلا به سرطان می‌شود، تکلیف او مشخص است که باید به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و جراحی، پرتو درمانی یا شیمی درمانی شود، اما برای بیماری کووید ۱۹ که درمان قطعی ندارد، درمان آن، حمایتی است و عامل و ریشه آن، مسائل و رفتار‌های اجتماعی است.

جان بابایی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، هزینه عدم رعایت بعضی از هموطنان ما که رفتار‌های اجتماعی آن‌ها در جهت افزایش بار بیماری در جامعه است را پرداخت می‌کنند و نیرو‌های مراکز درمانی ۸ ماه است که در لباس‌های خاص، سخت و گرم شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند و آن‌ها هزینه افرادی را می‌دهند که نمی‌خواهند به شیوه نامه‌ها توجه کنند، به ماسک زدن اعتقادی ندارند، رفتار‌های اجتماعی نامناسب دارند و یا از ماسک استفاده نمی‌کنند.

او تاکید کرد: اطمینان داشته باشید زمانی یک بیماری در کشور مدیریت و کنترل می‌شود که همه جامعه مراعات کنند و اگر بخشی از مردم شیوه نامه‌ها را رعایت نکنند، اقدام به پخش ویروس در جامعه می‌کنند.

بعد‌ها هم می‌توان به مسافرت رفت

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: کووید ۱۹ بیماری خطرناکی است. درست است که اکثر افراد بهبود پیدا می‌کنند، اما مشخص نیست کسی که به این بیماری مبتلا شده همان فردی است که نجات پیدا می‌کند. مردم توجه کنند که بعد‌ها هم می‌توان به مسافرت رفت، اما جان خودشان و خانواده شان را به خطر نیندازند، چون ظرفیت خدمات بیمارستان ها، محدود است.

تجربیات کشور‌های موفق چه بوده است؟

جان بابایی تصریح کرد: کووید ۱۹ همچنان جزو بیماری‌های مهلک است و ثابت شده که رفت و آمد و تردد‌های بی مورد، یکی از مهمترین عوامل ابتلا به این بیماری است. اولین کاری که کشور‌هایی که در مدیریت کرونا، موفقیت داشته اند، انجام داده اند، ایجاد محدودیت در ترددها، اجرای فاصله گذاری، استفاده از ماسک و قرنطینه بوده است و هیچ کشوری غیر از این به نتیجه نرسیده است و نمی‌توانیم تجربه دیگری را در کشور شروع کنیم. تا الان جامعه پزشکی توانسته آبرومندانه مشکلات مردم را مدیریت کند، اما ادامه و آینده این بیماری وابسته به رفتار اجتماعی مردم در جامعه است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا در ایران دستورالعمل های بهداشتی معاون درمان وزارت بهداشت شیوه نامه ها جان بابایی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۳۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌الهی، در «ملاقات چهره به چهره نمایندگان اقشار مردمی با وزیر بهداشت» که روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: اقدامات متعددی توسط دولت سیزدهم در حوزه سلامت انجام شده و این انتظار وجود دارد که رسانه‌ها به ویژه صداوسیما به تبیین دستاوردها بپردازند.

وی بیان اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در دولت سیزدهم افزایش یافته است، افزود: ۱۶ هزار تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شد که معادل ۲۰ درصد تخت‌های بیمارستانی کشور است. وزارت بهداشت در نظر دارد که ۱۵ هزار تخت دیگر تا پایان سال جاری به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی اضافه کند.

وزیر بهداشت گفت: ۱۷۰۰ مورد به ظرفیت خانه‌های بهداشتی کشور اضافه کردیم و در نظر داریم که با افزایش ۲۷۰۰ مورد دیگر تا پایان سال جاری، تعداد خانه‌های بهداشت را به ۴۴۰۰ مورد برسانیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مانند ام‌آرآی در شبکه درمانی کشور توزیع شده است. همچنین ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک در شبکه درمانی در حال خدمت‌رسانی هستند. بررسی‌ها بیانگر این است حدود ۲۸۰۰ متخصص در کشور به ارائه خدمات می‌پردازند.

وزیر بهداشت درباره تعداد مراکز آموزشی گفت: ۱۵۰ مرکز آموزشی در کشور وجود دارد و ۱۲۰ مرکز نیز در حال ساخت هستند.

عین‌الهی با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: دولت سیزدهم نسبت به افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی اقدام کرده است؛ به نحوی که ظرفیت دوره دستیاری تخصصی و دوره دستیاری فوق تخصصی به ترتیب ۶۵ و ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین ظرفیت دوره فلوشیپ نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است. ظرفیت رشته پزشکی عمومی نیز در دولت سیزدهم معادل ۱۲ هزار مورد است.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور نیز گفت: پیش از دولت سیزدهم، نسخه الکترونیک فقط به صورت ۱۰ درصد در کشور اجرا می‌شد اما این میزان در دولت کنونی به مرز ۹۰ درصد رسیده است.

عین‌الهی با بیان اینکه درمان کودکان کمتر از ۷ سال در مراکز درمانی دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به صورت رایگان است، اظهار کرد: اگرچه در شرایط تحریم قرار داریم اما درمان کودکان کمتر از ۷ سال را رایگان کرده‌ایم. سلامت در کودکان از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ به عنوان مثال اگر مشکلی مانند تنبلی چشم در کودکان در زمان مناسب تشخیص داده نشود تا پایان عمر دچار تنبلی چشم می‌شود. ما با اجرای این طرح در زمینه خیرخواهی برای مردم گام برداشته‌ایم.

وی با اشاره به ایجاد صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج گفت: هنگامی که این صندوق تأسیس شد ۵ همت بودجه در نظر گرفتند و سال گذشته به مرز ۷ همت رسید. امیدواریم که بودجه این صندوق با توجه به گسترش حمایت‌ها، بیشتر شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: ۵ دهک پایین جامعه به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرارگرفته‌اند. همچنین ۵۷ مرکز درمان نازایی در کشور به صورت رایگان به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۱۴۰۰ شرکت دانش‌بینان در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: تعداد شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم ۱۴۰۰ مورد رسیده است در حالی که این تعداد در گذشته معادل ۷۰۰ مورد بود. این شرکت‌ها حدود ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی را تولید می‌کنند.

عین اللهی با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع جزو ابداعات جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید، افزود: ما در نظر داریم که هر ایرانی با یک کد ملی تحت نظر یک حامی سلامت قرار گیرد. برنامه نظام ارجاع و سلامت خانواده را با حضور ۲۰ کشور جهان رونمایی کردیم. اگر خواهان داشتن جامعه سالم هستیم باید خانواده سالم داشته باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری پویش سلامت در سال گذشته گفت: ۴۶ میلیون نفر در پویش سلامت وزارت بهداشت شرکت کردند که یک رقم فوق‌العاده به حساب می‌آید. آمار و ارقام پویش سلامت بیانگر این است که ۸۸۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در این پویش به بیماری دیابت و ۴۶۰ هزار نفر به فشار خون مبتلا بودند اما از بیماری خود مطلع نبودند. همچنین ۸ میلیون نفر نیز مشکوک به دیابت و ۴ میلیون مشکوک به فشارخون بودند اما از این مورد اطلاعی نداشتند.

وی ادامه داد: در نظر داریم ۲ پویش دیگر برگزار کنیم. پویش ملی سرطان و پویش ملی سلامت کودکان جزو پویش‌های آتی وزارت بهداشت به حساب می‌آید. ما با پویش سرطان در نظر داریم از سرطان‌هایی مانند سرطان پستان در زنان و برخی سرطان‌ها در مردان پیشگیری کنیم. بررسی‌ها بیانگر این است برخی والدین نیز از بیماری فرزندان خود خبر ندارند.

وزیر بهداشت در پاسخ به درخواست رئیس هیأت‌مدیره بیماری‌های نادر ایران در خصوص حمایت از بیماری‌های نادر و نقش انجمن‌ها در این زمینه گفت: ۲۲ هزار عضو هیأت علمی در ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم‌پزشکی مشغول به فعالیت هستند. اساتیدی که عضو کمیته علمی هستند در خصوص مسائل مختلف به ارائه نظرات تخصصی می‌پردازند؛ به طور مثال، این گروه‌های تخصصی می‌گویند که بهترین دارو برای درمان یک بیماری چیست؛ همانطور که در دوران پاندمی کرونا عمل کردند.

کد خبر 6097516 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • بیمارستان رازی کوهدشت سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود