Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@22:41:54 GMT

او فقط فرستاده خداست

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۵۸۶۱

او فقط فرستاده خداست

رحلت پیامبر گرامی اسلام، مسلمانان را درمعرض نخستین آزمون دشوار در شرایط زندگی بعد از رسول خدا(ص) قرار داد، آزمونی که لازمه سربلند بیرون آمدن ازآن، فاصله گرفتن از آداب و عادات جاهلی، عمل به تعالیم مکتب، یک دل بودن و پا نهادن بر تمایلات و آرزوهای دنیا‌طلبانه بود، اما لاجرم چنین نشد، تا آنجا که شخص رسول اکرم(ص) در واپسین لحظات عمر، در عکس‌العمل نسبت به اشعاری که در تجلیل از وی و با چشمانی اشکبار خوانده می‌شد، به احتجاج برخاسته و فرمود به جای این اشعار بگویید:

 «محمد، فقط فرستاده خداست و پیش از او فرستادگان دیگری وجود داشتند، آیا اگر او از دنیا برود  یا کشته شود شما واپسگرا خواهید شد؟! هرکس به آیین پیشینیان خود بازگردد هرگز به خدا آسیبی نمی‌رساند و خداوند سپاسگزاران را پاداش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» (آل عمران 144) در منطق اسلام، دین خاتم، مجموعه تعالیمی است صادره از مقام الوهیت که حضرت محمد(ص) آن را از طریق وحی و به لسان آدمی دریافت نموده تا انسان بارقه‌هایی از فروغ هدایت را درک و مشمول و مستحق سعادت ابدی شود؛ از این‌رو گفته شده سایر ادیان آسمانی بویژه مسیحیت بر شخص نبی متمرکز بوده و آیین اسلام بر «کتاب» و «سنت» که در عرف اسلامی به سیره و سلوک پیامبر اسلام(ص) گفته می‌شود و در راستای تبیین عینی مفاهیم قرآنی است، تمرکز دارد که لازمه آن  وقوف و مراجعه آحاد مسلمان بدان‌ها جهت دریافت دستورالعمل زندگی است. محمد(ص) گرچه از نظر تاریخی متأخر است ،اما از نظر مرتبت به دلیل آنکه رسالتش مکمل رسالت سایر انبیای الهی بوده و از «عصمت» نیز برخوردار است در مرتبه برتر قرار دارد. این برتری به آیین محمدی(ص) موقعیت جهانی بخشیده و در عین جوشش ایمان قلبی و پایبندی به عقیده توحید به روابط آحاد مسلمان با یکدیگر و سایر ابنای بشردر سطوح مختلف اجتماعی می‌انجامد؛ بدین قاعده در مفهوم اسلامی وضعیتی شکل گرفته که به آن «امت اسلامی» اطلاق می‌شود. امت یک مفهوم دینی- اجتماعی حتی سیاسی است که در سایر مکاتب نمی‌توان مترادفی برای آن یافت و منظور از آن زیست مسالمت‌آمیز کنار یکدیگر است. امت شامل همه کسانی که به اسلام گرویده‌اند با هر گرایش و نسبت مذهبی و خلوص ایمانی می‌شود. به عبارت دیگر امت گستره‌ای از پیروان حضرت محمد(ص) را شامل است که از حقوق متقابل نسبت به یکدیگر برخوردارند. امت تحت لوای ایمان شکل گرفته و با مفهوم دیگری با عنوان «امام» کامل می‌شود. امام در کسوت و موقعیت «هادی» به راهنمایی مسلمانان جهت دستیابی به سعادت ازلی ظاهر شده و خیرخواه آحاد اجتماع مسلمین است. سرسلسله امامت – امیرالمؤمنین علی(ع) - به نصب الهی در واقعه غدیرخم منصوب و به عنوان جانشین پیامبر با تصریح رسول خدا(ص) معرفی شد. اما با رحلت پیامبر اسلام(ص) مفهوم امامت نادیده گرفته شده و به تبع آن امت نیز در عمل کارآیی و موقعیت خود را از دست داده و به جای آن خلافت که گونه‌ای ریاست و پادشاهی بود نضج گرفت، شالوده‌ای که به اختلافات عمیق بعدی درمیان پیروان حضرت محمد(ص) انجامید.
در دوران امام حسن مجتبی (ع) که دومین امام برحق و جانشین پیامبر خداست ابتدا در فضایی آکنده از آشوب و توطئه زعامت مسلمین را برعهده گرفت و در آن شرایط دشوار به شایسته‌ترین شکل ممکن به اداره امور پرداخت. فرمانروایان خود را برشهرها گمارد و آنان را به اجرای عدالت و نیکی مقابله با ظلم و طغیان و سرکشی سفارش فرمود و راه و روش پیامبر را پیش گرفت. اما درنهایت دشمنی و خصومت معاویه با جانشین رسول خدا(ص) ازطریق ایجاد تردید در یاران آن حضرت(ع) غلبه یافته وخلافت بار دیگر در گستره اسلامی ساری و جاری شد.
در دوران حیات امام علی بن موسی الرضا(ع) مأمون خلیفه عباسی که بر بخش شرقی خلافت اسلامی استیلا داشت برای رقابت با برادرش امین که فرمانش در بخش‌های غربی خلافت اسلامی نفوذ داشت، ریاکارانه به امام رضا(ع) پیشنهاد ولایتعهدی داد؛ آن حضرت  با هدف احیا و یادآوری رکن امامت و در پی آن شکل دادن به مفهوم امت با شرایطی ولایتعهدی را پذیرفت و با تلاشی هوشمندانه دایره نفوذ ایده امامت معصوم و اهلیت خاندان رسول خدا را برای قرار گرفتن در رأس جامعه اسلامی  وسعت بخشید، موضوعی که مأمون تاب نیاورد و سرانجام با شهادت هشتمین خورشید درخشان امامت در مسیر آن مانع ایجاد کرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رسول خدا محمد ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۵۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم

به مناسبت فرارسیدن هفته معلم مراسم قدردانی از معلمان با حضور امام جمعه امین شهر، شهردار امین شهر و مسئولان محلی در محل دبستان امام صادق (ع) برگزارشد. 

 در این جلسه حجت الاسلام ذوالفقاری، امام جمعه امین شهر  ضمن تبریک هفته معلم به دبیران حاضر در جلسه گفت: تکلیف و وظیفه معلم در راه پیش برد علم و دانش بسیار حیاتی و کاری طاقت فرسا می باشد.

در پایان از معلمان این آموزشگاه قدردانی شد. 

 از خبرنگار فرهنگی زرند قدردانی شد 

فرمانده حوزه مقاومت خواهران یزدان آباد به همراه فرماندهان پایگاه با خبرنگار فرهنگی رسول سیف الدینی دیدار و از وی تجلیل کردند

زهرا کمالی، فرمانده حوزه خواهران در این دیدار ضمن عرض تبریک رزو معلم گفت: معلمین به ما یاد می‌دهند که چگونه از کسانی که در حق ما خوبی و بزرگواری کرده اند، قدر دانی و سپاسگزاری کنیم. چگونه در قبال خوبی که در حق ما شده، عکس العمل نشان دهیم و همین طور چگونه حتی جواب بدی را با خوبی دهیم .

وی افزود: پس با این اوصاف معلمی شغل یا حرفه نیست، معلمی تعهد و عشق است، معلمی هنر توانمندی است که این هنر در تک تک شما معلمان دلسوز و بزرگ نهفته است.

کمالی پور تصریح کرد: معلمی نه تنها شغل نیست؛ بلکه عرصه و میدان و جولانگاه تأثیر گذاشتن و یاد دادن است.

رسول سیف الدینی، معلم خبرنگار نیز در این دیدار گفت:در عظمت و منزلت و مقام معلم همین کافی است که بزرگ‌ترین معلم جهان بشریت حضرت رسول خاتم (ص) به این ویژگی خود افتخار مي‌كرد و من نیز به معلمی افتخارمی کنم. 

آئین زنگ سپاس از معلمان در بخش نگین کویر
صبح امروز به مناسبت شهادت استاد مطهری و گرامیداشت روز معلم، بخشدار نگین کویر، روحانیت، امام جمعه اهل سنت به همراه دیگر مسئولان همراه با حضور در تعداد زیادی از مدارس سطح بخش نگین کویر از معلمان شاغل در این مدارس به پاس زحمات و تلاش های آن ها تجلیل کردند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • توصیه مهم امام جمعه زاهدان برای اجرای قانوان عفاف و حجاب
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم
  • اهمیت شهر مدینه و شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب