Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@10:30:57 GMT

کشت کلزا در نقده ۴ برابر شد

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۴۶۷۱۴

کشت کلزا در نقده ۴ برابر شد

سید کریم ابراهیم‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به افزایش کشت کلزا در این منطقه، پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جدید بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا در این شهرستان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی کلزا ۷۸ هزار ریال اعلام شده، افزود: این رقم نشانگر افزایش ۶۸ درصدی قیمت خرید تضمینی کلزا نسبت به سال گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی نقده با بیان اینکه در راستای حمایات از کشاورزان کلزاکار ۶۰ میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای هر هکتار در نظر گرفته، گفت: خرید تضمینی، اختصاص نهاده‌ها کود، انواع بذرهای هیبریدی و سم به صورت یارانه‌ای و ارائه آموزش‌های لازم برای کشت بهتر از جمله دیگر خدماتی است که به کلزاکاران اختصاص می‎یابد.

وی با تشویق مردم برای کاشت محصول کلزا بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی در منطقه، خشک شدن دریاچه ارومیه است که کشت محصولات پرآب‌بر و کشاورزی سنتی یکی از عاملان آن محسوب می‌شود؛ کلزا به عنوان یک محصول کم آب‌بر نه تنها می‌تواند در احیای دریاچه ارومیه نقش آفرینی کند بلکه با آب و هوای منطقه سازگار بوده و به فصل سرما مقاوم است.

ابراهیم‌زاده همچنین با تاکید بر اینکه کشت کلزا برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد، اظهار داشت: با توجه به نقش این محصول کشاورزی در خودکفایی تامین روغن خوراکی کشور و حاصل‌خیزی خاک، دولت از کشاورزان کلزاکار حمایت لازم را دارد.

کلزا یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

گل کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

روغن کلزا به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار می‌باشد.

برچسب‌ها نقده کلسترول کلزا دریاچه ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نقده کلسترول کلزا دریاچه ارومیه نقده کلسترول کلزا دریاچه ارومیه اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۶۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر اداره جهادکشاورزی اسدآباد از افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در سال‌جاری در این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته میزان سطح زیرکشت کلزای این شهرستان حدود ۱۴۸ هکتار بوده که این میزان در سال زراعی جاری به ۳۷۰ هکتار افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعهد کشت کلزا شهرستان اسدآباد در سال‌جاری حدود ۷۰۰ هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: از این میزان تعهد بیش از ۵۰ درصد تعهد محقق شده و ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان انجام شد.

مرادی، یکی از جمله مشکلات کشاورزان کلزاکار را سرمازدگی برشمرد و یادآور شد: امسال سرمازدگی سطح زیرکشت کلزا در این شهرستان موجب شد تا از ۳۷۰ هکتار کشت کلزا در مزارع این شهرستان حدود ۲۰ هکتار آن دچار بدسبزی و سرمازدگی و شوک شود که با این اتفاق در حال حاضر سطح زیرکشت موجود حدود ۳۵۰ هکتار است.

وی از پیش‌بینی برداشت ۸۷۵ تا ۱۰۰۰ تن کلزا از مزارع این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و تصریح کرد: از هر هکتار سطح زیرکشت کلزا میانگین ۲.۵ تا ۳ تن محصول قابل برداشت خواهد بود.

مرادی، تعداد کلزاکاران این شهرستان را ۱۲۸ نفر برشمرد و مطرح کرد: محصول کلزای شهرستان به کارخانه روغن نهاوند ارسال می‌شود، ضمن اینکه از سال گذشته در شهرستان بهار نیز یک سیلو برای تحویل و خرید تضمینی کلزاکاران اسدآبادی اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار با خانواده شهید عباسعلی الماس زاده در نقده
  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • خرید بیش از ۵۹۴ هزار تن گندم و کلزا در خوزستان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • رفع مشکل کمبود فشار آب در مناطق کوی دانشگاه شهرستان نقده
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند