Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست کارشناسی «هم گفت» با حضور فعالان اجتماعی و چند عضو شورای شهر اهواز با موضوع بررسی مدیریت شهری در دوره پنجم شورای شهر برگزار شد.

«محمدرضا ایزدی» عضو شورای شهر اهواز در این نشست در پاسخ به سؤالی درباره انتصابات شهرداری، اظهار کرد: اعضای شورا طبق قانون هیچ حقی در عزل و نصب شهرداری ندارند و فقط از بُعد نظارتی می‌توانند اثرگذار باشند؛ قطعاً انتخاب شهردار می‌تواند خط و مش و سیاستی را تعیین کند که اگر این انتخاب از سوی شورا درست باشد، به طور حتم این سلامت به زیر مجموعه سرایت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو شورا افزود: اعضای شورا نه تنها در اهواز بلکه در کل کشور اگر چه تأثیرگذاری خود را برای انتخاب مدیران بر روی شهردار می‌گذارند اما این جریان عرفی است و قانونی به شمار نمی‌رود.

ایزدی با بیان اینکه بعضی از اعضای شورا در بحث انتصابات ورود و بعضاً افراد نالایقی را معرفی کردند، گفت: بحث انتصاب و سیاسی و به ویژه قومی در انتصابات تأثیرگذار بود.

وی اضافه کرد: به تازگی طرح استیضاح شهردار مطرح نبود بلکه طرح سوال از شهردار در شورا بود و دستور کار شورا، پاسخ به سوالات اعضای شوراست؛ طبق قانون، شهردار یا باید در صحن شورا حاضر می‌شد و به سوالات اعضا پاسخ می‌داد یا به صورت مکتوب پاسخ خود را ارائه می‌کرد که پاسخ خود را ارائه داد.

ایزدی به تبدیل وضعیت کارگران شهرداری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته کلان‌شهرهای کشور در تهران تجمع کردند و مقرر شده تا شهرداری‌های مشهد و اهواز روی نرم افزاری کار کرده و اطلاعات مربوط به نیروهای خود را وارد این نرم‌افزار کنند که پس از جمع آوری اطلاعات مربوط به نیروها، هر کدام از آنها یک درجه ارتقا پیدا کنند که تاکنون در حال وارد کردن اطلاعات به سیستم هستیم.

۷۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی

وی با اشاره به مشکلاتی که شهرداری اهواز با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، بیان کرد: برای جمعیت یک میلیون و ۲۵۰ هزاری اهواز باید یک هزار و ۲۵۰ اتوبوس داشته باشیم اما اکنون یک صد و ۷۰ اتوبوس برای این جمعیت داریم که نصف آن‌ها کولر ندارند؛ برای خرید هر اتوبوس مبلغ ۲ میلیارد تومان نیاز است که ۸۲.۵ درصد را باید دولت پرداخت کند که پرداخت نمی‌کند.

ایزدی افزود: سالانه باید حدود ۷۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی بگیریم و این در حالی است که بیشترین مبلغی که شهرداری پیش از این شورا گرفت، ۲۹ میلیارد تومان است؛ اکنون این مبلغ به ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیارد تومان رسیده است که با ۷۰۰ میلیارد تومان خیلی فاصله دارد.

وی به ویژگی‌های شورای پنجم اشاره کرد و افزود: همیشه سال‌های آخر شوراها به ویژه که نزدیک به انتخابات سنگین است؛ قطعاً چهار دوره شورا چهار تجربه بود که هر کدام محاسن و معایب خاص خود را داشت اما یکی از عواملی که روی عملکرد شوراها سایه می‌انداخت، مسائل سیاسی بود.

وی در ادامه عنوان کرد: اینکه عملاً اعضای شوراها چقدر به وظایف خود پایبند هستند و سمت حاشیه‌ها نرفته‌اند، یک بحث است؛ تا یک مقطعی این شرایط را می‌پسندم و البته تلاش شده است که این شرایط کم شود اما بعد از آن در گودال افتادیم.

این عضو شورای شهر گفت: به عنوان مثال در انتخاب شهردار بحث کارشناسی کردیم که شهردار باید چه شاخص‌هایی باید داشته باشد؛ اینکه تجربه داشته باشد، رشته تحصیلی وی مرتبط است یا خیر؟ روحیه جهادی، سلامت شخصیتی و… داشته باشد.

محمد فلسفی دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز گفت: این در حالی است که در بُعد سیاسی در ابتدای شروع شورای پنجم به دنبال شخصیت‌های ملی برای تصدی شهرداری اهواز بودیم و با توجه به اختلافات سلیقه‌ای که وجود داشت، به اجماع رسیدن در مورد شهردار سخت بود.

اجرای طرح «محرومیت‌زدایی» در اهواز

وی با بیان اینکه خیلی مهم است که بدانیم شورای پنجم در چه شرایطی کار خود را آغاز کرد، عنوان کرد: شورای پنجم زمانی کار را آغاز کرد که منطقه بسیار وسیع «مهدیس» به تازگی به شهرستان اهواز ملحق شده بود که باتلاقی بیش نبوده است.

فلسفی از سیاسی کردن فعالیت شوراها انتقاد کرد و گفت: هر زمانی شوراها از طریق سیاسی‌کاری، کارها را پیش بردند، شکست خوردند؛ در اهواز حتی اگر فرد سیاسی انتخاب شود اما بافت جمعیتی همچنان در این انتخاب تعیین‌کننده است.

حجت‌الاسلام جاسم موسی پور دیگر عضو شورای شهر اهواز نیر با بیان اینکه «به نظرم ورود قرارگاه خاتم الانبیا به فضای اجرایی شهر اهواز یکی از دستاوردهای بسیار مهم این دوره از مدیریت شهری است» در ادامه گفت: قرارگاه کارهای بزرگی را در زمینه احداث تقاطع‌های چند سطحی آغاز کرده و قرارداد خیلی مهم محرومیت‌زدایی و ازسرگیری ساخت مترو از دیگر پروژه‌های قرارگاه خاتم الانبیا در این راستا به شمار می‌رود.

وی افزود: رقم ۳۰۰ میلیارد تومان که برای طرح «محرومیت‌زدایی» دیده شد، اسمش ۳۰۰ میلیارد تومان است اما به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که در تاریخ مدیریت شهری اهواز بی‌نظیر بوده است و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر اجرا شود.

این عضو شورای شهر خارج شدن شهرداری از چالش و پاس‌کاری با شرکت آبفا استان را از دیگر کارهای شاخص شورا عنوان کرد و افزود: در این دوره بر پروژه‌های نیمه تمام از دوره شهردار قبلی و فعلی تمرکز کردیم.

موسی پور در خصوص سکونت یکی از اعضای شورای شهر در تهران، بیان کرد: در شورا کمیسیون تحقیق و تفحص وجود دارد و در سال اول دغدغه این موضوع را داشتم؛ این وظیفه فرمانداری است که این قضیه را شفاف کند اما باید توجه کنیم بحث سکونت عضو شورا در تهران در چه فضایی و با چه هدفی مطرح می‌شود.

تفاوت سوال و استیضاح

موسی پور در خصوص استیضاح شهردار گفت: اصلاً بحث استیضاح نبود؛ وقتی برخی افراد تفاوت طرح سوال و استیضاح را نمی‌دانند، چرا به این مسائل دامن می‌زنند؟ توئیت می‌زنند؟ مطلب می‌زنند؟ وقتی استیضاح نیست چطور مدعی می‌شوید اعضای شورا در خصوص انتصابات اخیر با شهردار معامله کردند؟

فلسفی نیز در خصوص برکناری شهردار گفت: طبق ماده ۸۳ چنانچه شهردار استنکاف کند یا پاسخ‌های آن قانع‌کننده نباشد، در این صورت وارد فرایند استیضاح می‌شود. البته برای استیضاح باید یک‌سوم اعضای شورا متقاضی استیضاح باشند و کسانی که می‌خواهند استیضاح کنند باید دو رویکرد داشته باشند.

وی افزود: چه دلیلی برای این همه انتصابات و تغییرات وجود دارد؟ در این بازده زمانی این رویه را نمی‌پسندم که البته این دخالت در کار شهردار نیست بلکه حق ما است که بدانیم چرا این کار را کرده است؟ در حالی که دخالت این است که به شهردار بگویم فلان فرد را منصوب بکند یا نکند.

این عضو شورای شهر از تغییر معاون خدمات شهری شهرداری اهواز انتقاد کرد و گفت: مگر دغدغه بحران نداریم؟ کدام آدم عاقل در این شرایط فردی را که در حال مدیریت آب‌های سطحی است، عوض می‌کند.

ایزدی نیز در این خصوص تصریح کرد: یکی از کارهای خوبی که صورت گرفت، اعتماد به جوانان بود که عمدتاً جوانان دلسوز و سالمی هستند و این مسئله در طول تاریخ شهرداری بی‌سابقه بود و در این زمینه از یک سری فسادها در شهرداری جلوگیری شد.

پیشرفت پروژه‌ها

وی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از شوراها بحث محرومیت‌زدایی با این جدیت توسط اعضا دنبال نشد، افزود: منطقه مهدیس پس از ۲۷ سال که مردم آسفالتی در این منطقه ندیده بودند، در این شورا آسفالت آن انجام شد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه کارهای بزرگی در شهرداری صورت گرفت، بیان کرد: اکنون پروژه تقاطع غیر هم‌سطح شهید کجباف حدود ۸۱ درصد پیشرفت دارد و تا بهمن‌ماه امسال افتتاح می‌شود؛ پل زیرگذر زردشت با ۹۸ پیشرفت فیزیکی در حال آسفالت است و تقاطع غیر هم‌سطح میدان دانشگاه توسط قرارگاه خاتم در مدت زمان کوتاهی که آغاز شده است و ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ در حال حاضر فاز اول رینگ کمربندی پل ششم تا پل فولاد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال پیگیری برای ایجاد روشنایی و نصب پایه‌های برق از طریق سازمان آب و برق هستیم و با بهره‌برداری از این پروژه بار ترافیکی زیادی از شهر کم می‌شود.

همچنین پروژه پل ولایت تا بلوار فرودگاه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است؛ مسیر ۴۴ متری کیانشهر تا بلوار قدس با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و فقط جدول کاری و آسفالت آن مانده تا تکمیل شود؛ پروژه جاده ساحلی حد فاصل پارک ربیع تا پل ششم فولاد ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پروژه جاده ساحلی از کوی ملت تا پل سوم که پروژه نفت جلوی پیشرفت آن را گرفته است، فرهنگسرای فرهنگیان صد در صد تمام شد و فقط باید تجهیز شود.

حجت الاسلام جاسم موسی پور در ادامه اظهار کرد: به نظرم نقطه تمایزی که در بُعد وظایف شورا نسبت به شورای قبلی وجود داشت، این بوده است که در این شورا بیشتر به سمت شورای شهر رفتیم تا شهرداری و این مسیری که در این دوره آغاز شد.

تقسیم کار و شفاف سازی وظایف

وی افزود: به عنوان مثال در بحث آب‌گرفتگی اهواز با وجود اینکه برخی توپ را در زمین شهرداری و برخی در زمین آبفا می‌انداختند در این شورا موفق شدیم جلسه‌ای را با حضور نماینده ولی‌فقیه، استاندار، شهردار، رئیس دادگستری، فرماندار تشکیل دهیم و تفاهم‌نامه‌ای را که در صحن شورا کارشناسی شده بود امضا کنیم تا تقسیم‌کاری بین شورا و شهرداری به وجود آمد.

این عضو شورای شهر گفت: چنانچه در آینده در شهر آب‌گرفتگی به وجود بیاید، با توجه به تقسیم کاری که به وجود آمده است، به طور کامل شفاف هم مردم و هم نهادهای نظارتی می‌توانند از دو دستگاه شهرداری و آبفا مطالبه کنند.

موسی پور بیان کرد: در بحث فرهنگی نیز همه مدیرکل‌های مربوط به موضوعات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در قالب کمیسیون فرهنگی شورای شهر با آنها جلسه‌ای را تشکیل داده و در بُعد نظارتی و سیاست‌گذاری سعی کردیم که تقارنی ایجاد شود.

وی بیان کرد: سال آخر هر دوره شورا خیلی مهم است و امید می‌رود عاقبت شورای پنجم این‌گونه نباشد که دستاوردهای آن مانند شوراهای دوره‌های قبل دیده نشود.

ایزدی نیز با بیان اینکه در این سه سال روی بحث سالم‌سازی (مدیریت شهرداری و نظارت شورا) نسبت به دوره‌های قبل بهتر کار شد، اظهار کرد: در یک زمانی پست‌های مدیریتی (علاوه بر مسائل سیاسی و قومیتی نرخ وجود داشت و پست‌ها خرید و فروش می‌شد) که این وجه تمایز بسیار خوب این شوراست که در این دوره از شورا خبری از این موضوعات نیست.

کد خبر 5048925

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای شهر اهواز شهرداری اهواز محمدرضا ایزدی ویروس کرونا اربعین 99 شیراز اربعین حسینی بوشهر شیوع کرونا آمار کرونا گرگان مجلس شورای اسلامی شهرکرد شهدای مدافع حرم کرمانشاه ستاد ملی مقابله با کرونا سیستان و بلوچستان عضو شورای شهر اهواز درصد پیشرفت فیزیکی عضو شورای شهر محرومیت زدایی میلیارد تومان عضو شورا شورای پنجم اعضای شورا موسی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری

فاطمه زارع رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر یزد گفت: با این حال برخی از نقاط شهر دچار مشکل و حادثه شد که نسبت به شناسایی آنها اقدام و قراراست با حفر چاه‌های متعدد و سایر راهکار‌ها رفع گردد.

به گفته او: نقاط حادثه خیز شهر در بارندگی اخیر از جمله میدان صنعت، بلوار شهید بارتکوب زاده، محله حسن آباد و برخی معابر شهر است که در صدد هستیم در اسرع وقت رفع تا در هنگام وقوع بارندگی دیگر شاهد آبگرفتگی در هیچ منطقه‌ای از شهر نباشیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر یزد در بخش دیگر از سخنان خود مطرح کرد: همچنین در این جلسه از کمیسیون با توجه به إرائه گزارش سازمان پسماند مقرر شد جهت حفظ بهداشت و محیط زیست شهری و جلوگیری از آلودگی آب و خاک، محل دفن پسماند‌های مراکز درمانی با ظرفیت دفن ۵ ساله با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال احداث شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • استیضاح شهردار ارومیه ناکام ماند
  • شهردار ارومیه با چهار رأی موافق ابقا شد
  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • اجرای ۱۷۶ طرح عمرانی شهری زنجان در دولت سیزدهم
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • شبهات مطرح شده درباره بودجه شهرداری صحت ندارد
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • ۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است
  • تامین ۲۰ درصد سهم اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری