Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کم نیستند والدینی که از مشکل همیشگی فرزندشان در هنگام غذا خوردن رنج می‌برند و اکثر والدین بدغذا بودن کودک را یک مشکل بسیار پیچیده می‌دانند و حتی ممکن است در این مورد بسیار نگران شوند.

بدغذایی و غذانخوردن کودکان یکی از مشکلات رایج و اساسی والدین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذاخوردن و اشتها یک امرشخصی‌ و طبیعی است، اگر کودکتان ناگهان از غذایی متنفر می‌شود سعی کنید واکنشی نشان ندهید و اجازه دهید آنچه را که دوست دارد، بخورد.

توسل به زور برای خوردن غذا توسط والدین کار درستی نبوده و باید این علاقه‌مندی به صورت غیرمستقیم در کودک ایجاد شود، مثلا با بیان یک قصه پیرامون آن غذا، کنجکاوی وی برای خوردن ایجاد شود.

شناسایی علت مشکلات تغذیه‌ی کودکانی که غذا نمی‌خورند یا بد غذا هستند، کار پیچیده‌ای است. سنجش مشکلات غذایی کودکانی که مشکلات پزشکی دارند و یا رشدشان مشکل پیدا کرده است باید توسط متخصص اطفال انجام شود، ولی رشد و تحول اکثر کودکان، على رغم عادات و رفتار‌های غذایی نامناسب شان ادامه دار است.

سید شهرام علیزاده روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اولین مرحله در سنجش مشکلات غذایی کودکان این است که مطمئن شویم کودک معاینه کامل پزشکی و تغذیه سنجی شده است، گفت: مرحله بعدی مصاحبه با والدین است و گاهی شاهد هستیم که پدر و مادر با مشکلات تغذیه‌ای فرزندشان متفاوت برخورد می‌کنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت در درمان مشکلات تغذیه‌ای کودک همسویی والدین در روند درمان است، بیان کرد: اگر سنجش نشان دهد کودک خارج از موقعیت‌های غذایی هم نافرمانی و لجبازی دارد، قبل از درمان مشکل غذا نخوردن او، یک دوره آموزش رفتاری والدین ضروری خواهد بود و درمان مشکل غذا نخوردن کودک به وقتی موکول می‌شود که والدین تا حدی روی رفتار فرزند خود تسلط پیدا کرده باشند.

علیزاده ادامه داد: والدین روال معمول غذاخوردن فرزند خود را تغییر دهند تا بیشتر به غذاخوردن مایل شود و یک نفر باید همراه کودک غذا بخورد و نباید به زبان بازی و کنایه زدن متوسل شود چراکه کودک باید در زمان‌های مقرر، در طول روز و در مکان مشخصی غذا بخورد و برای دریافت غذا مدتی انتظار بکشد تا اشتهای او به حد آستانه برسد و به غذا خوردن متمایل شود.

او با بیان اینکه غذا‌های جدید باید با نظم خاصی به کودک خورانده شوند، افزود: نوشیدنی‌هایی مثل شیر یا آب میوه باید به مقدار محدود داده شوند و در پایان وعده غذایی در اختیار کودک قرار بگیرند.

اگر کودکتان بدغذاست، زمان غذا خوردن را به میدان جنگ با او تبدیل نکنید، چراکه به زور غذا خوراندن به کودک نه تنها چاره کار نیست، بلکه لجبازی و مقاومت او را افزیش می‌دهد و رابطه شما با کودکتان را مخدوش می‌کند.

در عوض سعی کنید از راهکار‌های بهتری برای تشویق کودک خود به غذا خوردن استفاده کنید، در ابتدا باید بدانید برخی از کودکان مانند بسیاری از انسان‌های دیگر برخی مواد خوراکی را دوست ندارند و شاید این مواد خوراکی جزء مواد مقوی و لازم برای رشد کودکتان باشند که نخوردن آن‌ها شما را نگران می‌کند.

سمانه بهزادپور روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: والدین در این موارد می‌توانند با متخصص تغذیه مشورت کنند و مواد غذایی دیگری را جایگزین کنند تا مواد مغذی لازم به بدن کودک برسد.

او با بیان اینکه اگر کودکتان به طور کلی اشتهای کمی دارد و وزن او نسبت به سن و قدش کمتر از حد لازم است، باید به پزشک مراجعه کنید، افزود: علت بررسی و در صورت لزوم مکمل‌های غذایی برای کودک تجویز شود.

بهزادپور اضافه کرد: کودک را به غذا خوردن تشویق کنید و می‌توانید ظاهر غذا را کودکانه و زیبا تزئین کنید تا کودک خوشش بیاید، همچنین برای تهیه غذا از او نظرخواهی کنید، مثلاً سه پیشنهاد مطرح کنید و از او بپرسید: "کدام یکی را دوست داری، امروز برات درست کنم؟ ".

این روانشناس گفت: می‌توانید برای تهیه مواد خوراکی جهت طبخ غذا، کودک را همراه خود ببرید و او را در خرید مواد لازم مشارکت دهید و همچنین هنگام پخت غذا نیز به او اجازه دهید برخی از کار‌های ساده را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه کودکان وقتی در خرید مواد غذایی و پخت آن مشارکت کنند، شوق و ذوق بیشتری برای خوردن غذا خواهند داشت، ادامه داد: هنگام غذا خوردن، حجم زیادی از غذا را جلوی کودک نگذارید، بلکه اجازه دهید ابتدا مقدار کمی از غذا را که در بشقابش ریخته‌اید، بخورد و سپس کمی دیگر از غذا را اضافه کنید.

بهزادپور با بیان اینکه تعداد وعده‌های غذایی کودکتان را زیاد و حجم هر وعده را کاهش دهید، گفت: قبل از غذا به هیچ عنوان به او تنقلات ندهید، بلکه تنقلات و خوراکی‌ها را به عنوان پاداش غذا خوردن، بعد از صرف غذا به او دهید.

این روانشناس بیان کرد: با کودکتان قرادادی ببندید که هر وقت مقدار لازمی از غذایش را خورد، می‌تواند بعد از غذا خوراکی مورد نظرش را به عنوان جایزه بخورد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: برای کودکان کوچکتر می‌توانید از بازی و شعر به منظور تبدیل زمان غذا به زمانی برای تفریح و خوش گذارندن کودکتان استفاده کنید و غذا دادن را با شعر همراه کنید، عروسک‌های او را بچینید و بازی غذا خوردن را با هم بازی کنید.

بیشتر بخوانید

بهترین راهکار‌ برای خوش خوراک کردن کودکان کودکان بدغذا را چگونه به غذاخوردن ترغیب کنیم؟ کودک را مجبور به غذا خوردن نکنید

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کودکان بدغذا فرزند پروری تربیت فرزندان غذا خوردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۴۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد

رئیس جمهور فرانسه خواستار آن شد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کودکان زیر ۱۵ سال در اتحادیه اروپا، تحت کنترل والدین باشد.

به گزارش ایسنا، امانوئل مکرون در یک سخنرانی مفصل درباره آینده اتحادیه اروپا در دانشگاه سوربن پاریس، گفت: قبل از ۱۵ سالگی باید کنترل والدین برای دسترسی به فضای دیجیتال وجود داشته باشد. اگر محتوا چک نشود، این دسترسی، انواع خطرات و تحریفات ذهنی را ایجاد می‌کند که می‌تواند انواع نفرت را توجیه کند.

فرانسه در سال‌های اخیر شاهد حوادث خشونت‌بار مکرری بوده که دسترسی کودکان خردسال به اینترنت در وقوع آنها، نقش داشته است.

بر اساس گزارش لوکال، اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک همچنین در ناآرامی‌هایی که پس از تیراندازی پلیس به یک نوجوان در حومه پاریس در سال ۲۰۲۳ روی داد و به بسیاری از شهرهای فرانسه گسترش یافت، نقش داشتند.

پارلمان فرانسه سال گذشته، لایحه محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کاربران زیر ۱۵ سال را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه، دسترسی کودکان زیر ۱۵ سال به شبکه‌های اجتماعی منوط به رضایت والدین شد و این مصوبه همچنین به والدین اجازه می‌دهد حساب‌های کاربری کودکان زیر ۱۵ ساله‌ خود را در شبکه‌های اجتماعی به حالت تعلیق درآورند.

پس از تصویب این لایحه در مجلس ملی فرانسه که با هدف مبارزه با هرزه‌نگاری، آزار و اذیت سایبری و رفتارهای اعتیادآور صورت گرفت، مجلس سنا هم به آن رای مثبت داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد