Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مرگ مغزی با حالت زندگی نباتی متفاوت است در مرگ مغزی تمام قسمت های مغز از بین رفته و تنفس بدون دستگاه تنفس مصنوعی وجود ندارد.

تصادفات رانندگی،ضربه شدید به سر ،سقوط ارتفاع،خونریزی های داخلی مغز یا سکته های مغزی از دلایل مرگ مغزی به شمار می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرگ مغزی با نظر کارشناسی ۴ پزشک متخصص داخلی، بیهوشی، مغز و متخصص اعصاب و پزشکی قانونی تایید می شود.

 برای گفت و گو  در همین رابطه به سراغ آقای دکترمجید حمیدی رئیس انجمن اهدا عضو استان همدان رفتیم، او گفت: سالانه ۸ تا ۱۰ هزارنفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند یعنی در هر ۲ ساعت یک نفر بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست می دهد که از این تعداد ۵۰ درصد افراد ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر قابلیت اهدای عضو را  دارند.

حمیدی با اشاره به اینکه برخی اعضای فرد مرگ مغزی شده را می توان به بیماران اهدا کرد،گفت: از قلب،کلیه، ریه، کبد، روده کوچک، لوزالمعده و نسوج بیماران مرگ مغزی می توان برای پیوند به بیماران نیازمند عضو استفاده کرد.

او با بیان اینکه از بیماران مرگ مغزی آزمایش های متعددی قبل از پیوند انجام می شود،گفت: آزمایش هپاتیت ب ،هپاتیت c ،ایدز و آزمایش کامل در مورد سلامت اعضای  اهدایی و آزمایش کووید ۱۹  قبل از اهدای عضو از اهدا کننده گرفته می شود.

رئیس انجمن اهدای عضو استان همدان در ادامه بیان کرد: این آزمایش ها برای یک اهدای عضو موفق الزامی است .

حمیدی در ادامه تصریح کرد:  هزینه های آزمایش ها و همچنین هزینه های درمانی فرد مرگ مغزی در مدت زمان بستری به شرط رضایت به اهدای عضو رایگان و از سوی وزارت بهداشت پرداخت می شود.

رئیس انجمن اهدای عضو استان همدان با اشاره به اینکه فعالیت انجمن دراستان همدان از سال ۸۱ آغاز شده است،اضافه کرد:هر ساله برای فرهنگ سازی اهدای عضو ، کارگاه و همایش هایی در بیمارستان های استان برگزار می شود که در هر کارگاه ۶۰  نفر از کادر بیمارستان و خانواده های اهدا کننده عضو مشارکت دارند.

بیماران دیالیزی از مهمترین گیرندگان اعضای اهدایی

ابوالفتح میرزایی مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان،گفت: سالانه ۴۰ تا ۵۰ عمل پیوند کلیه در استان همدان انجام می شود.

او افزود: با شیوع ویروس کرونا بخش پیوند کلیه در استان همدان تعطیل  و ۸ عمل پیوند کلیه مر بوط به بیماران همدانی در تهران انجام شد .

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان در ادامه افزود: شیوع بیماری کووید ۱۹ عمل پیوند کلیه را ۶ ماه به تعطیلی کشاند.

میرزایی بیان کرد: در استان همدان ۶۵۲ بیمار دیالیزی وجود دارد که ۲۱ نفر در صف انتظار پیوند کلیه هستند.

او یادآور شد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۲۵ بیمار دیالیزی در استان همدان پذیرش شده است.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: ۱۰۵ دستگاه دیالیز برای ۱۰۵ تخت در ۹ مرکز در استان همدان وجود دارد . میرزایی با بیان به اینکه باشیوع بیماری کووید ۱۹ متاسفانه شاهد فوت بیماران دیالیزی بودیم گفت:از آغاز بیماری کووید ۱۹ از اسفند ماه تا کنون ۱۰۰ بیمار دیالیزی فوت کرده اند که ۲۵ نفر از آنها به بیماری کرونا مبتلا بودند.

او تاکید کرد: با ترویج بیش از پیش فرهنگ اهدای عضو در جامعه می توان به بیماران نیازمند عضو به ویژه بیماران دیالیزی جان دوباره بخشید.

خانم روناک حمیدی جوان ۳۵ ساله شهروند همدانی در خصوص فرهنگ سازی اهدا عضو به خبرنگار ما گفت:با فرهنگ سازی در کتب درسی دانش آموزان می توان نقش اهدا عضو را از دوران نوجوانی و جوانی به آیندگان منتقل کرد.

آقای حمید محمدی دانشجوی رشته هنر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت :با برگزاری تئاتر های خیابانی با موضوع اهدای عضو و با برنامه های مختلف فرهنگی از طریق  رسانه ها به ویژه صدا وسیما می توان اطلاع رسانی موثرتری را در این زمینه به مردم منتقل کرد.

بیشتر بخوانید

 

اهدا اعضای بیمار مرگ مغزی به ۴ بیمار در کاشان

مرگ زندگی بخش بانوی سیاهکلی

اهدای عضو در مشهد به شش بیمار زندگی دوباره بخشید

 

 

اما متاسفانه همچنان برخی خانواده های افراد دچار مرگ مغزی تمایلی برای اهدای عضو ندارند و برای دریافت پاسخ این سوال که چرا برخی خانواده ها راضی به اهدای عضو نمی شوند؟ به سراغ آقای دکتر علیرضا کریمی وکیل روانشناس بالینی رفتیم.

کریمی وکیل گفت: وجود حس امیدواری در همه انسان ها باعث می شود که اطرافیان بیمار مرگ مغزی این امید را داشته باشند که ممکن است تا آخرین لحظات امکان بازگشت به زندگی و بهبود در بیمار مرگ مغزی وجود داشته باشد به همین خاطر به سختی با اهدای عضو موافقت می کنند و حاضر به اهدا عضو نمی شوند.

او در ادامه تاکید کرد: برای افرادی که اهدا عضو می کنند قبول کردن این موضوع و کنار آمدن با آن بسیار دشوار است اما به طور قطع در صورت رضایت دادن به اهدای عضو،  احساس رضایت و خشنودی و آرامشی که با دادن حیات دوباره به افراد چشم انتظار اهدای عضو در آنها به وجود می آید از این عمل به عنوان بهترین تصمیمی که می توانستند در کل عمرشان بگیرند یاد می کنند.

خانم فاطمه بیات مادر ۶۰ ساله ای که سال گذشته دختر ۳۳ ساله  خودش را در اثر سانحه تصادف از دست داد از جمله افرادی است که در آن شرایط سخت به امید بازگشت دخترش به زندگی با اهدای عضو فرزندش موافقت نکرد .

او با گذشت یکسال از این حادثه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: درست است که در آن لحظه و شرایط ، قبول کردن این موضوع برایم خیلی سخت بود و حاضر به اهدا عضو دخترم نشدم  اما  الان که فکر می کنم می بینم بهترین کاری که در کل زندگی ام می توانستم انجام بدهم،اهدا عضو دخترم مهدیه بود و اکنون افسوس می خورم که چرا این کار درنگ کردم؛ اگر به اهدای عضو رضایت داده بودم الان اعضای پاره تنم در بدن عزیز یک یا چند خانواده دیگری زنده بود و بسیاری از مشکلات آنها  را حل می کرد.

حجت الاسلام  مهدی صیفی استاد حوزه علمیه استان همدان هم در پاسخ به سوال ما که اهدا عضو در دین مقدس اسلام چه جایگاهی دارد،با اشاره به آیه 32 سوره مائده از قرآن کریم،گفت: ومن احیا ها فکانما احیا الناس جمیعا (هرکسی نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است).

صیفی با بیان اینکه نجات یک انسان حس بسیار زیبا یی است،افزود: قرآن کریم موافق از خودگذشتگی و نجات جان انسان ها است و فردی که در این زمینه گذشت و ایثارگری می کند علاوه بر احساس رضایتمندی در زندگی ، از پاداش زیاد اخروی هم برخوردار خواهد شد .

تصمیم گیری درست در شرایط سخت 

به سراغ خانواده مرحومه آمنه نظری رفتیم چون شرایط روحی پدر و مادر او به خاطر از دست دادن فرزند شان مناسب نبود گفت و گویی با آقای محمد روستایی داماد خانواده کردیم که در این زمینه گفت: مرحومه آمنه نظری ۲۷ ساله اهل روستای دهنو آورزمان از توابع شهرستان ملایر بود که در تاریخ ۲۳ شهریور ماه گذشته بر اثر سانحه تصادف دچار مرگ مغزی شد .

او از شرایط سخت آن موقع به ما می گوید:وقتی پزشکان به ما گفتند آمنه دچار مرگ مغزی شده و امیدی به برگشت او نیست شرایط سختی بود این که مرحومه آمنه در جمع مان نباشد برای تک تک مان سخت بود .

آقای روستای از نحوه رضایت دهی پدر و مادر مرحومه آمنه نظری گفت: تیم کادر اهدای عضو جلسه ای با پدر و مادر مرحومه آمنه گذاشتند و توضیحاتی در خصوص مرگ مغزی و بازگشت ناپذیری او و تاثیر اهدا عضو بر نجات بیماران نیازمند ارائه کرده بودند و فرم اهدا عضو در اختیار شان گذاشته بودند .

داماد خانواده مرحومه  آمنه نظری افزود:با توجه به اینکه مرحومه آمنه خواهر خانمم شخصیت سخاوتمندانه ای داشت و از خودگذشتگی می کرد پدر و مادر خانمم راضی به اهدا عضو آمنه شدند .

او در ادامه گفت:هدف پدر و مادر  همسرم  از اهدا عضو، اول رضای خدا و کمک به بیماران نیازمند و بعد زنده نگهداشتن اعضای بدن مرحومه آمنه دختر شان در  بدن افراد نیازمند عضو بود.

امسال ۹  اهدای عضو موفق در استان به ثبت رسیده است

 ابراهیم جلیلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت : در سال جاری در استان همدان از  ۱۲  مورد مرگ مغزی، ۹ اهدای عضو موفق به ثبت رسیده است.

جلیلی بیان کرد : ۳ بیمار مرگ مغزی به دلیل ابتلا به کرونا از لیست اهدا عضو خارج شدند.

بیشتر بخوانید

اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند عضو اعضای یک بیمار مرگ مغزی در استان همدان به ۴ بیمار جان دوباره بخشید اهدای عضو شهروند لنگرودی به بیمار نیازمند

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: با اقدام سخاوتمندانه خانواده های افراد دچار مرگ مغزی شده و از اهدای عضو ۹ بیمار مرگ مغزی در استان همدان، ۳۰ بیمار نیازمند به زندگی دوباره بازگشتند.

او در ادامه اضافه کرد: این آمار در سال گذشته ۱۴ بیمار مرگ مغزی و ۳۵ گیرنده نیازمند عضو بودندکه عمل پیوند بر روی آن ها انجام شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی به منظور فرهنگ سازی اهدای عضو در استان همدان،یادآور شد : ۶ مصاحبه تلویزیونی با هدف فرهنگ سازی در اهدای عضو ،نصب بنر برای تسلیت به خانواده هایی که راضی به اهدا عضو شدند و برگزاری همایش های اهدای عضو در بیمارستان های استان با حضور کادر درمان و مردم از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی استان همدان برای  فرهنگ سازی اهدای عضو است که  در استان همدان برگزار شده است.

با توجه به اینکه انجمن اهدا عضو استان همدان هر ساله همایش و کار گاه های آموزشی به منظور  اطلاع رسانی اهدای عضو را برگزار می کند اما همچنان نیاز به اطلاع رسانی در حوزه اهدا عضو در جامعه احساس می شود چرا که برخی از افراد به اشتباه بر این باورند که بازگشت بیمار مرگ مغزی وجود دارد .

 ساخت فیلم و تئاتر های با موضوع اهدا عضو ، یادداشت ها و نوشته هایی بر روی کتاب یا دفترچه های کوچک و توزیع در مدارس و مکان های عمومی، ورود موثر و بیشتر هنرمندان عرصه های مختلف از جمله سینما و موسیقی در این حوزه با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو می تواند در نهادینه شدن آن در جامعه و نجات بیشتر جان بیماران موثر خواهد شد .

انتهای پیام/م

گزارش از : سعیده مختاری 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرگ مغزی اهدا عضو دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیماران نیازمند عضو بیماران نیازمند فرهنگ سازی اهدا عضو استان همدان استان همدان بیمار مرگ مغزی دچار مرگ مغزی اهدای عضو اهدای عضو اهدا عضو مرگ مغزی مرگ مغزی شد انجمن اهدا خانواده ها پیوند کلیه مرگ مغزی پدر و مادر شرایط سخت عمل پیوند کووید ۱۹ ما گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۵۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجمین اهدای عضو در چهارمحال و بختیاری همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مسئول تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری از ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری در این استان خبر داد.

پانته‌آ رمضان‌نژاد در تشریح این خبر اظهار کرد: سید کریم هاشمی مطلق ۴۲ ساله اهل و ساکن باباحیدر از توابع شهرستان فارسان بر اثر عارضه مغزی در بیمارستان سیدالشهدا (ع) فارسان بستری بود.

وی افزود: پس از انتقال بیمار به مرکز آموزشی درمانی آیت‌الله کاشانی و تایید مرگ مغزی وی از سوی پزشکان، خانواده فهیم و نوع دوست بیمار رضایت به اهدای عضو دادند.

وی اضافه کرد: صبح امروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) عمل جداسازی کلیه‌ها و کبد این بیمار جهت اهدا به بیماران نیازمند عضو انجام شد.

وی در پایان از خانواده‌های ایثارگر اهدا کننده عضو بیماران مرگ مغزی تقدیر و برای این عزیزان از درگاه خداوند صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیمار مرگ مغزی به ۴ نفر زندگی دوباره بخشید
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در شهرکرد
  • ۲ عمل اهدای عضو در مشهد نجات بخش جان پنج بیمار شد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو طی سالجاری درچهارمحال وبختیاری
  • نجات جان ۵ بیمار با اهدای عضو جوان بجنوردی
  • اهدای عضو بیمار مرگ مغزی همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • پنجمین اهدای عضو در چهارمحال و بختیاری همزمان با شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • اهدای ۸ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در هریس
  • اهدا اعضا جوان جانبخش ارومیه‌ای به بیماران نیازمند
  • اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به ۳ بیمار جان دوباره بخشید