Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشگاه ارتباطات گفت: هم اکنون استارت آپ‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند با داده‌ها و خدمات در اختیار دولت، سرویس‌های خوبی راه‌اندازی کنند که به این شکل این بخش می‌تواند به صورت بازوی دولت عمل کند و دولت نیز کوچکتر می‌شود.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری آنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجاه و هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «حکمرانی در فضای مجازی» با حضور مهدی فسنقری، معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و رضا عزمی دانشیار گروه مهندسی کامپیوتر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه الزهرا برگزارشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی فسنقری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در فضای مجازی مرزها تعریف دیگری دارند، گفت: حکمرانی به این معنی است که فرایندی در نهادهای موجود شکل می‌گیرد که می‌تواند به اعمال قدرت منتهی شود، البته در این حوزه قانون و  مقررات نیز دخیل هستند.

وی افزود: در حکمرانی دولت، بخش خصوصی و در نهایت مردم را هم داریم که در ارتباط با هم عمل می کنند، حکمرانی فضای مجازی فضای تنیده‌ای از فضای مجازی و واقعی است که دارای توان، قدرت و هنجارها و ارزش هایی است که در برخی از حوزه‌ها همان مرزهای واقعی در فضای مجازی وجود دارد اما در برخی حوزه‌های دیگر مرزهای جدیدی تعریف می شود.

عزمی نیز با بیان اینکه در حکمرانی فضای مجازی عقب هستیم، گفت: برای فعالیت در این فضا نیاز به زیرساخت و پلتفرم و رگولاتوری داریم که هم اکنون رگولاتوری سنگین باعث حذف سرویس‌ها می‌شود به همین دلیل در عصر جدید رگولاتوری‌های سبک حداقلی تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی به اجزای حاکمیت در فضای مجازی اشاره و بیان کرد: این اجزا دولت، بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی هستند که در ابتدا باید دیتاها برای استفاده این اجزا باز شود و زمانی که صحبت از حکمرانی در فضای مجازی داریم به معنای نظارت دولت بر داده‌ها نیست بلکه برعکس داده‌ها بر دولت نظارت دارند.

تصمیم‌سازی در فضای مجازی مبتنی بر داده به‌روز، واقعی و صحیح باشد

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: معنی درست این است که تصمیم‌سازی مبتنی بر داده به‌روز، واقعی و صحیح انجام شود و این معنی تصویر غلطی که از حکمرانی در فضای مجازی وجود دارد را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون استارت آپ‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند با داده‌ها و خدمات در اختیار دولت، سرویس‌های خوبی راه‌اندازی کنند که به این شکل این بخش می‌تواند به صورت بازوی دولت عمل کند و دولت نیز کوچکتر می‌شود و فقط به سیاست‌گذاری می‌پردازد.

فسنقری نیز با اشاره به اینکه رگولاتوری فضای مجازی در دنیا دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است، گفت: در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که رگولاتوری در 3 موضوع خدمات، محتوا و زیرساخت تعریف می‌شود.

وی به موضوع رگولاتوری فرکانس به عنوان مثالی در ایران اشاره کرد و افزود: در این حوزه صدا و سیما و وزارت ارتباطات متولی هستند در صورتی که بر اساس قانون وزارت ارتباطات متولی این حوزه معرفی شده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: در دنیا قدرت دولت در حوزه ارائه خدمات کم شده و بیشتر بخش خصوصی و جامعه مدنی انجام می‌دهند که این موضوع تفاوت اصلی فضای واقعی و فضای مجازی است.

با استفاده از دیتا، ابرچالش‌ها قابل حل هستند

فسنقری با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی برای حل ابرچالش‌ها، تصریح کرد: کشور با چهار ابرچالش محیط زیست، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هست و عامل مشترک بین این ابرچالش‌ها دیتاست و بر اساس دیتا این ابر چالش‌ها قابل حل است.

در ادامه این نشست، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه الزهرا با بیان اینکه در حوزه ساختار شبکه‌های اجتماعی از دنیا عقب نیستیم، گفت: اما به دلیل عدم حکمرانی، آفت این فضا را داریم و از مزایای آن نمی توانیم استفاده کنیم.

وی به ورود نسل‌های جدید تلفن همراه اشاره کرد و افزود: این در حالی است که از نسل‌های حال حاضر تلفن همراه استفاده آنچنانی نشده و ما خواهان استفاده از نسل‌های جدید هستیم.

این استاد دانشگاه به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و فروشگاه‌های مجازی اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از این کسب‌و‌کارها می‌توانیم برای ارائه سرویس‌های مختلف به مردم استفاده کنیم در صورتی که هم اکنون برای ارائه سرویس‌ها از دسته‌بندی دهک‌ها استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کشور در حوزه فناوری وضعیت خوبی دارد، افزود: مشکل در استفاده و ارائه سرویس از فناوری است و اگر بتوانیم 20 درصد مشکلات اصلی مرتبط با توسعه فناوری را مرتفع کنیم خودبه‌خود 80 درصد مشکلات دیگر نیز حل می شود.

فسنقری نیز داده‌ها را ثروت و دارایی هر کشوری عنوان کرد و گفت:  در ایران بعضی از موارد و اهمیت آن در حوزه داده‌ها مغفول مانده است. 

وی با بیان اینکه بودجه‌ها در کشور بر اساس ابرچالش‌ها برنامه‌ریزی نمی‌شود، افزود: برخی از این ابرچالش ها سخت افزاری نیست و رویکرد بالا به پایین در تدوین بودجه‌ها باید تغییر کند.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات رگولاتوری نقد و اندیشه ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات فضای مجازی ابرچالش ها بخش خصوصی سرویس ها هم اکنون داده ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۷۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع فعالان حوزه آی سی تی کردستان گفت: برای توسعه اقتصاد دیجیتال و خدمات نرم‌افزاری مرزی بودن استان کردستان می‌تواند به عنوان یک مزیت مورد توجه قرار گیرد.

عابدی با اشاره به اینکه سال گذشته در 10استان کشور فعالیت دیجیتالی ویژه دانش‌آموزان انجام شد افزود: با همکاری وزارت آموزش و پرورش امسال 10 هزار دانش‌آموز کردستانی مهارت‌های دیجیتال را آموزش می‌بینند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: سال گذشته برای تأمین مالی شرکت‌ها در کشور 2هزارو 600میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

وی؛ در ادامه از احصا‌ء‌ مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه صنعت در استان کردستان و چاره‌اندیشی برای پیگیری و رفع آن‌ها از طریق وزارتخانه خبر داد.

سوری رییس پارک علم و فناوری استان هم عنوان کرد: 60 شرکت در استان کردستان در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند.

کمبود تسهیلات و حمایتهای مالی از مطالبی بود که توسط صاحبان شرکتهای فناوری اطلاعات در این جلسه بیان شد.

دیگر خبرها

  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • «ابر دولت» در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  • ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان
  • اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • طرح «ایران دیجیتال» در کردستان اجرا می‌شود
  • ۱۶ شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است
  • پاکسازی و مسدود شدن 84 صفحه اینستاگرامی هنجار شکن