Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقف به عنوان یک سنت حسنه با کارکردهای مختلف و متنوع برای بهبود چالش های اقتصادی و اجتماعی جامعه کارگشا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، سنت حسنه وقف یک عمل انسان دوستانه و توام با خیر و برکت دنیا و آخرت و همسو با رفع نیازهای جامعه اسلامی است که به عنوان چشمه همیشه جاری در اقتصاد، فرهنگ، مذهب و سایر عرصه های عام المنفعه دارای سود و منفعت می باشد و واقف نیز از برکات آن در دنیا، برزخ و آخرت بهره می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از صدر اسلام تاکنون وقف یک اقدام جاری و همیشگی در بین مردم بوده و امام حسن مجتبی علیه الاسلام به عنوان نماد و الگوی فعال در این حوزه برای مسلمین معرفی شده و همگان به آن حضرت را و دیگر معصومین را پیشوا در این امر قرار داده اند.

 

یک میلیون و 800 هزار موقوفه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با نیت های فرهنگی، مذهبی، مناسبتی، عام المنفعه، اقتصادی، مدرسه سازی، توسعه مساجد و بقاع متبرکه، خدمت به موجودات زنده و توسعه عمران مراکز مذهبی عراق و بهداشت و درمان به ثبت رسیده است.

 

بر اساس اعلام این سازمان 70 درصد نیت موقوفات کشور برای تکریم و بزرگداشت ائمه معصومین است و البته در حوزه قرآنی میزان موقوفات به کمتر از پنج درصد می رسد.

 

استان اصفهان با بیش از 20 هزار موقوفه و  50  هزار رقبه جز پنج استان برتر کشور در تعداد موقوفات است که تنوع موضوعی در این منطقه متناسب با نیازهای مختلف گسترده شده است.

 

در بیش از یک دهه گذشته سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اقدامات گسترده تبلیغی برای ترویج فرهنگ وقف و اقدامات عملیاتی برای ساماندهی و ثبت و اخذ سند این مراکز انجام داده و موضوع نیازسنجی را برای هدایت و جهت دهی نیت واقفان مطرح کرده که نتیجه های خوبی داشته است.

 

توجه به این سنت حسنه از جنبه های مختلف مثل کمک به رفع نیازهای افراد، جامعه و موانع پیش روی اتفاقات اجتماعی دارد و از جنبه اقتصادی این حوزه بسیار موثر و کارآمد است و به عنوان یکی از مولفه های اساسی اقتصاد اسلامی مطرح است.

 

وقف تنها به ملک نیست بلکه خودرو، تخصص، توانایی، تولیدات و توانایی های هر فرد نیز در امر وقف موثر است که اگر پزشکی در هفته بخشی از وقت خود را برای درمان بیماران نیازمندان و یا فرهنگسازی برای پیشگیری از بیماری صرف کند و برای آن حد و حدود قانونی تعریف کند یک واقف بوده و بسیاری از مشکلات جامعه را حل خواهد کرد.

 

تبیین نیازهای جامعه و جنبه های مختلف وقف برای مردم در گرایش به این سنت حسنه موثر است و البته شفاف سازی و پاسخ به شبهات و بدبینی ها، شتاب دهنده خوبی برای این حوزه خواهد بود.

 

*نقش وقف در جامعه برای مردم نهادینه شده است

 

امام جمعه اصفهان گفت: گرایش مردم به انجام وقف در جامعه پس از انقلاب تاکنون افزایش یافته و نقش این سنت حسنه در بین مردم نهادینه شده است.

آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد» از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد کرد و افزود: کسانی که در این سنت حسنه سرمایه گذاری می کنند برای دنیا و آخرت خود سرمایه جمع آوری کرده و بسترسازی برای ماندگار اجر و پاداش برای خود داشته اند.

 

وی با بیان اینکه باید اعتمادسازی و ترویج فرهنگ وقف در جامعه انجام شود، تصریح کرد: اگرچه موضوع وقف بعد انقلاب در بین مردم نهادینه و گسترش یافته اما باز هم باید در این حوزه فعالیت و سرمایه گذاری کرد.

 

امام جمعه اصفهان تخلفات حکومت پهلوی در موقوفات را موجب کاهش رغبت مردم به  این سنت حسنه معرفی کرد و یادآورشد: نباید بی اعتمادی و بی توجهی به موقوفه ها بشود و نیت واقف واقعا در هر مسیری که بود هزینه و مصرف شود.

 

وی احساس انسان دوستانه و خدمت به جامعه را از مصادیق حسن نظر واقفان بیان کرد و ادامه داد: به وقف گندم برای پرندگان در فصل زمستان یکی از موقوفات استان اصفهان است که نشان از انسانیت بالای یک شخص بوده و توجه به تغذیه حیوانات در یک فصل خاص و بدون خوراک است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان فواید موقوفات  برای مردم را سبب رغبت بیشتری برای وقف بیان کرد و گفت: ا راهنمایی مردم برای انجام وقف در جهت  نیازهای جامعه را لازم و ضروی است تا اینکه خیرین در چه موضوعی نیت داشته باشند تا مره بیشتری اقدام آن ها پیدا کند.

 

*تعامل و همکاری با بخش خصوصی و مردمی برای ترویج فرهنگ وقف

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: تعامل و همکاری با بخش خصوصی و مردمی برای ترویج فرهنگ وقف و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی با نهادهای مختلف وجود دارد.

 

حجت الاسلام «محمد حسین بلک» با اشاره به نگاه مدیریت این سازمان افزود: با مدیریتی مبتنی بر تعامل و فعالیت های مشارکتی برای بهبود وضعیت کیفی مردم و توسعه فرهنگی، قرآنی و اجتماعی گام برداریم.

 

وی ادامه داد: با همکاری و تعامل بین سازمان ها و نهادهای خدمات رسان امکان محرومیت زدایی در بخش های مختلف استان اصفهان مثل منطقه حصه اصفهان وجود دارد اما برای این کار نیاز به همکاری تمامی بخش ها است.

 

حجت الاسلام بلک به ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و یادآورشد: در راستای جهش تولید و توسعه اقتصادی کشور از ظرفیت وقف به عنوان یک مقوله در اقتصاد اسلامی می توان استفاده کرد و از سرمایه گذاری بخش خصوصی در مراکز وقفی با نیت اقتصادی و تجاری استقبال می شود.

 

وی با بیان اینکه وقف ۴ هزار واحد تجاری و ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وقفی در استان اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این دارایی در حوزه وقف فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و انجام فعالیت اقتصادی و محرومیت زدایی است.

 

*نقش آفرینی زنان در حوزه وقف

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد گفت: زنان جامعه نقش مهمی در ترویج و انجام سنت حسنه وقف داشته اند.

 

حجت الاسلام «رضا صادقی» با اشاره به نقش اقشار مختلف در حوزه وقف یادآورشد: بیش از چهار هزار موقوفه کشور مثل اراضی کشاورزی، منازل مسکونی، دارالیتام و عام المنعه توسط زنان وقف شده و در استان اصفهان و شهرستان نجف آباد نیز این قشر نقش خوبی داشته اند.

 

وی ادامه داد: زنان از حق و سهم خود برای جامعه وقف کرده اند و وجود چنین فرهنگی در بین مردم زنان موجب ترویج سنت های حسنه در بین اعضای خانواده به ویژه فرزندان می شود.

 

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه 20 درصدموقوفات استان اصفهان توسط بانوان انجام شده اظهارداشت: مشارکت بانوان در توسعه فرهنگ اسلامی به یادگار مانده و باید این سنت ها در جامعه بیشتر از حد حاضر نهادینه شود.

 

وی اضافه کرد: بسیاری از فرزندان خانواده ها برای انجام وقف دارایی پدر و مادران خود پیشتاز و آن ها را راهنمایی می کنند و این دسته از اقدامات مایه ماندگاری و خیر و برکت برای اعضای خانواده و نسل آن ها خواهد شد.

 

 

 

 

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: ائمه معصومین سنت حسنه وقف اقتصاد اسلامی اصفهان وقف اوقاف و امور خیریه ترویج فرهنگ وقف سرمایه گذاری استان اصفهان سنت حسنه حجت الاسلام بین مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۵۸۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟

احمد احمدی صدر در این باره گفت: در طرح مشارکتی بین سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی و سازمان پسماند شهرداری تهران مقرر شده معتادان متجاهر بهبود یافته و افراد آسیب دیده با هدف خروج از چرخه آسیب و بازگشت به خانواده و جامعه در حوزه پاکبانی فعالیت کنند که در این راستا بخشی از این افراد جامعه پذیر مشغول به کار شدند و بخش دیگر در حال ثبت نام و ارزیابی قرار دارند.

او افزود: عوامل این سازمان و سازمان پسماند به شکل دوره‌ای در تمامی ۲۰ مددسرا حضور پیدا می‌کنند و پس از تمایل این افراد و نام نویسی مورد پایش قرار می‌گیرند و در یک بازه زمانی کوتاه مشغول به کار می‌شوند.

احمدی صدر ادامه داد: حقوق و مزایای این افراد مطابق با قانون وزارت کار است که از سوی پیمانکاران سازمان پسماند با نظارت مدیریت شهری پرداخت می‌شود.

منبع: خبرگزاری شهر

tags # شهرداری تهران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • زکات مستحبی گره های اقتصادی جامعه را می گشاید
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • آغاز ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی /جزییات این طرح چیست؟
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی