Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-کارآفرین هرمزگانی با اشاره به اینکه طرح تبدیلی ضایعات خرما در کشور دومین طرح و در خاورمیانه هفتمین است، گفت: با خرید ضایعات چوب، تنه، برگ خرما و مرکبات از کشاورزان و استفاده از صنعت فرآوری، کود ارگانیک کمپوست و سرکه چوب تولید می‌کنم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، شرایط آب وهوایی در استان هرمزگان به گونه‌ای است که انواع مختلفی از خرما در نخلستان‌های این استان رشد می‌کنند به همین دلیل هر ساله 150 هزار تن خرما در روستاهای کوچک و بزرگ از زمین‌هایی که مساحت کل آن بیش از 37 هزار هکتار است برداشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم یزد در مجلس: تولیدکنندگان، کارآفرینان و صنعتگران در سردرگمی اقتصادی به سر می‌برند38 درصد وام‌های صندوق کارآفرینی امید روستاهای مرزی تعلق می‌گیرد154 فیلم با موضوع کارآفرینی و جهش تولید، متقاضی شرکت در "سینماحقیقت" شدند

علاوه بر تولید خرما و صادرات آن در داخل و خارج کشور، گام نهادن در عرصه فرآوری از دیگر محصولات درخت نخل علاوه بر اشتغال‌زایی، موجب رونق صنعت فراوری در کشور می‌شود.

استفاده از شاخ و برگ این درخت و کاربرد آن در صنایع تبدیلی باعث شده تا برخی کارآفرینان با ورود به حیطه صنایع تبدیلی و احداث کارگاه‌های کوچک و بزرگ از ضایعات خرما برای تولید کود ارگانیک کمپوست و سرکه چوب استفاده کنند.

غلامرضا انباز، کارآفرین هرمزگانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه در زمینه تولید و صادرات خرما فعالیت دارد، اظهار کرد: متاسفانه از ضایعات خرما در صنعت فرآوری و تولید استفاده نمی‌شود، در حالی که ضایعات  نخل کاربردهای فراوانی دارند که با فرآوری آن می‌توان موادی که با قیمت بالایی از خارج کشور وارد می‌شود را کاهش داد.

کارآفرین هرمزگانی بیان کرد: من ضایعات چوب، تنه، برگ خرما و مرکبات را از کشاورزان خریدار می‌کنم و با استفاده از صنعت فرآوری از آنها کود ارگانیک کمپوست و سرکه چوب و مواد اولیه کاغد و نوپان تولید می‌کنم.

انباز با بیان اینکه این طرح در کشور دومین طرح و در خاورمیانه هفتمین طرح است، ادامه داد: با راه‌اندازی این کارخانه در فاز اول سی نفر به طور مستقیم و هزاران نفر که همان کشاورزان زحمتکش هستند به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

وی با بیان اینکه طرح فرآوری ضایعات درخت نخل با همکاری شرکت نقش آهوی زرین و تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان و مرکز رشد دانشگاه هرمزگان در حال انجام است اظهار کرد: تاکنون توانسته‌ایم سرکه چوب برای مصارف کشاورزی که نسبت به کودهای شیمیای صرفه اقتصادی دارد را تولید کنیم.

کارآفرین هرمزگانی ادامه داد: این سرکه چوب که از ضایعات خرما با دانش امروزی فرآوری شده قابلیت‌های زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به تقویت رشد بوته ها، دفع حشراتی مانند مگس سفید، شته، تریپس، کنترل و درمان بیماری‌های ریشه‌ای، جلوگیری از بوته میری و کنترل و درمان بیماری‌های قارچی اشاره کرد.

انباز با اشاره به اینکه سرکه چوب، به عنوان کاتالیست موجب رشد آنزیم‌های مختلف، افزایش فتوسنتز و در نتیجه افزایش جذب مواد مغذی می‌شود، گفت: از آنجا که سرکه چوب حاوی مقادیر کمی از مواد قابل انتشار مانند الکل‌ها، کتون‌ها، آلدهیدها است به راحتی جذب گیاه می‌شود و همچنین با حل کردن مواد شیمیایی در خود باعث جذب ساده‌تر مواد شیمیایی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از کارآفرینانی که طرح‌های قابل قبولی در رابطه با صنایع تبدیلی و فرآوری دارند حمایت شود خاطرنشان کرد: استفاده از ضایعاتی که در نخلستان‌های کشور خودمان وجود دارد برای تولید موادی که قابل دسترس نیست یا تولید آنها به صورت شیمیایی هزینه‌های زیادی دارد، می‌تواند بسیاری از موانع تولید مرغوب محصولات کشاورزی را بردارد.

انتهای پیام/872/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کارآفرین هرمزگانی ضایعات خرما سرکه چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۱۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴

معاون اقتصادی استاندار کرمان گفت: استان کرمان با ارائه پنج محصول زنجیره ارزش راهبردی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده است.

امیر حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمان، با اشاره به حضور پنج شرکت بومی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴، اظهار کرد: پنج محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در زمینه گیاهان دارویی، پسته، خرما، فرش و مس در این نمایشگاه ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نوآوری و محصولات جدید، زنجیره ارزش خرما با تولید سرکه خرما و شکر خرما در نمایشگاه رونمایی شده است، افزود: در حوزه زنجیره ارزش ویژه تولید صنایع دستی، محصولات شرکت مس شهید باهنر برای نخستین‌بار به نمایش درآمده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان تصریح کرد: در حوزه گیاهان دارویی شرکت‌های فعال محصولات خود شامل دمنوش‌های مختلف و محصولات آرایشی و بهداشتی تولید شده از گیاهان دارویی دارای زنجیره ارزش کامل را عرضه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا، حضور داشته و مذاکره و امکان برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف وجود دارد، یادآور شد: عرضه محصولات معدنی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی مس می‌تواند فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را برای استان کرمان به ارمغان بیاورد.

به گزارش ایمنا، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت با حضور تاجران و بازرگانان خارجی از ۱۰۰ کشور و حدود ۸۰۰ شرکت ایرانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد بود.

کد خبر 748694

دیگر خبرها

  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای در نمین به بهره برداری رسید
  • «چرم دوزی» اشتغال کهن برای نسل نو