Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@21:07:57 GMT

چرا باید «امام رضا و کرامت انسانی» را خواند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۱۵۹۴

چرا باید «امام رضا و کرامت انسانی» را خواند؟

دانستم که دو دیگر برادران بزرگوار ایشانند که اهل فضل و علم و ساکن مشهد مقدس هستند. بعدها کتاب‌های دیگری به قلم جناب استاد محمد حکیمی دیدم و خواندم و بهره بردم تا این کتاب آخر که «امام رضا علیه‌السلام و کرامت انسانی» نام دارد و ارادت مرا به ایشان دوچندان ساخت.

رویکرد کتاب مانند سایر آثار ایشان حدیثی و مبتنی بر میراث روایی خاندان رسالت است، اما موضوع کتاب و تقسیم‌بندی فصول و عناوین را بسیار نوگرایانه و کاربردی انتخاب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما همواره به دلایل گوناگون ازجمله تلاش برای حفظ تمایز و هویت مستقل خود در مقابل تهدیدها از ایمان سخن گفته‌ایم و تمرکز فراوان‌تری بر خصوصیات اعتقادی داشته‌ایم و به این ترتیب از یک مسئله اساسی‌تر یعنی اشتراک انسانی خود با سایر بشر غافل شده‌ایم، درحالی‌که کرامت انسان و ارزش آحاد بشر از منظر خلقت و عنایت الهی یک اصل بسیار بنیادین در معارف دینی ماست.

استاد محمد حکیمی به موضوع «انسان» توجه کرده و در این کتاب از «موجودی باکرامت» نوشته‌اند:«این موجود برتر و باکرامت، همین انسانی است که در سراسر کره خاکی پراکنده است و همگان از او سخن می‌گویند و جایگاه و ارزش او را می‌ستایند و از حقوق او دفاع می‌کنند. با این همه عظمت و بی‌کرانگی هستی او، انسان همواره مظلوم زیسته و از حقوق خود محروم بوده است.

اکنون باید ژرف بیندیشیم که این انسان‌ها با آن همه اوج و عظمت خدایی، همان‌ها هستند که در کوچه و بازار و شهر و روستا پراکنده‌اند، همان کارگران ساختمانی، همان کشاورزان آفتاب‌سوخته دشت‌ها و همان معدنچیان زغال‌سنگ هستند.»

نویسنده پس از این به جستجوی علت ناکامی‌ها و ناهنجاری‌ها در حوزه آسایش و کرامت انسان می‌پردازد و ریشه این نابسامانی را در این می‌بیند که یا کرامت انسان شناخته نمی‌شود و یا راه برای گرامی‌داشت او هموار نیست و موانع این راه «از جنس انسان است؛ یعنی انسان سد راه انسان است و همین انسان حقوق انسان‌ها را پایمال می‌کند و به انسان‌ها ستم روا می‌دارد.»

مؤلف معتقد است که اگر بخواهیم رضایت امام هشتم علیه‌السلام را محقق کنیم باید بکوشیم که در اطراف حرم ایشان نیازمندی گرسنه باقی نماند: «خواسته امام در این است که پیروان ایشان در آتش دشواری‌های زندگی نسوزند و همواره با رنج‌های جانکاه دست به گریبان نباشند. سال‌هاست که برای شکوه ظاهری بارگاه ملکوتی امام تلاش می‌شود، اکنون بکوشند و برنامه‌ریزی کنند که در مشهدالرضا فقیری یافت نشود، بیمار بی‌دارویی وجود نداشته باشد و دختر و پسر محروم از ازدواج به هم برسند.»

کتاب بخش‌های متنوع و سرفصل‌های جذابی دارد؛ ازجمله: کرامت انسانی در گفتگوهای علمی، چشم‌پوشی و کرامت انسانی، کرامت انسانی بینوایان، حق‌‌محوری و کرامت انسانی.

در بخشی از کتاب با عنوان «کرامت انسانی و احترام به اندیشه‌ها» چنین می‌خوانیم: «افکار و اندیشه‌های هر انسانی باید مورد احترام باشد و جامعه به باورهای آنان حرمت نهند، امام رضا علیه‌السلام از امام علی علیه‌السلام نقل کردند که مسلمانان به پیامبر گفتند: ای رسول خدا! اگر کسانی را که در حوزه قدرت تو هستند، در پذیرش اسلام مجبور کنی، نفرات ما زیاد می‌گردد و در برابر دشمنان نیرومند می‌شویم. پیامبر در پاسخ فرمود: من هیچ‌گاه با انجام دادن کاری که بدعت است و درباره آن دستوری نرسیده، به دیدار خدا نخواهم رفت. خدای متعال پس از این جریان این آیه را فرو فرستاد: ای محمد! اگر خدا می‌خواست همه مردم روی زمین به دین می‌گراییدند. آیا تو مردم را مجبور می‌سازی که دین‌باور باشند؟»

مؤلف در اینجا به تشریح این نکته می‌پردازد که اقتضای کرامت انسانی اختیار و آزادی مردم در انتخاب آیین و عقیده است و در حقیقت «احترام و کرامتی که انسان‌ها دارند، مانع می‌گردد که پیامبر اسلام همگان را به‌اجبار به دین‌باوری وادارد و با زور و قدرت آنان را معتقد بار آورد، زیرا که چنین دین‌باوری جایگاه و کرامت انسانی انسان‌ها را نادیده می‌گیرد و این کار در منطق دین نادرست است.«

بخش‌های مختلف کتاب که بر اساس سخنان امام هشتم علیه‌السلام شکل گرفته و سرشار از احادیث نورانی پیامبر اکرم و خاندان مطهر ایشان است، تصویری کمتر دیده‌شده از رأفت و محبت اولیای خدا نسبت به انسان ترسیم می‌کند و چشم‌اندازی متفاوت از جامعه اسلامی چنان‌که خاندان پیامبر خواسته‌اند، پیش چشم خواننده قرار می‌دهد.

«امام رضا (ع) و کرامت انسانی»
نویسنده:محمد حکیمی
ناشر:  به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) ، چاپ دوم 1399/ 136 صفحه، 20000 تومان

کد خبر 1444245

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: امام رضا ع محمدرضا زائری معرفی کتاب کرامت انسانی کرامت انسان علیه السلام انسان ها امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی حجت الاسلام میکائیل اسکندری در جلسه شورای برنامه ریزی بزرگداشت دهه کرامت و آیین‌های مربوط به بزرگداشت ۱۴ خرداد سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام راحل و قیام ۱۵ خرداد افزود: نهاد‌های فرهنگی باید برنامه‌های ویژه خود برای این دهه را به دبیرخانه ستاد ارسال کنند تا با زمان بندی و برنامه ریزی دقیق آحاد مردم را برای حضور و شرکت در این برنامه‌ها دعوت کنیم.

وی هدف اصلی از اجرای برنامه‌های مربوط به دهه کرامت را توجه به نهاد خانواده اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس انتظار می‌رود تمام ادارات، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و عمومی حداقل برای اجرای یک ویژه برنامه برنامه ریزی کنند تا در طول ۱۰ روز این برنامه‌ها به شکل باشکوه و با مشارکت خانواده‌ها برگزار شود.

حجت الاسلام اسکندری فضاسازی محیطی توسط شهرداری ها، اجرای جنگ‌های شادی در بوستان ها، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اعطای تخفیف‌های ویژه از سوی نهاد‌های خدمات رسان همچون دستگاه قضائی، شهرداری ها، میراث فرهنگی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در امامزاده‌ها و تجلیل از بانوان نمونه، تدوین برنامه‌های فرهنگی در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز مذهبی را از جمله رئوس برنامه‌های مربوط به دهه کرامت در آذربایجان شرقی برشمرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی به روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد مصادف با ارتحال امام راحل و قیام تاریخی مردم ایران ضد رژیم ستم شاهی اشاره و اضافه کرد: برای اجرای ویژه برنامه‌های این روزهای مهم ۱۴ کمیته در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی راه اندازی شده است که باید در حوزه‌های تخصصی وارد شده و برنامه‌های جامع خود را برای برگزاری باشکوه این دو رویداد ارائه دهند.

وی تبیین ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، آماده سازی مساجد و پایگاه‌های بسیج، راه اندازی گروه سرود دانش آموزی با محوریت سوگواری، اجرای برنامه‌های متنوع برای جانبازان و ایثارگران، مسابقات نقاشی، تبیین و تشریح وصیت نامه امام راحل، برنامه‌های مختلف ورزشی، توزیع اقلام معیشتی برای نیازمندان و اجرای مسابقات فرهنگی و کتابخوانی در فضای مجازی، برگزاری نشست‌های تخصصی اندیشه‌های امام را از جمله برنامه‌های مدنظر برای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه اعلام کرد.

از سالروز ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) تا سالروز میلاد ثامن الائمه امام رضا (علیه السلام) برابر با اول تا ۱۱ ذیقعده _ که امسال مصادف شده است با ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه _ به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است.

 

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • دهه کرامت به یک اقدام روتین تبدیل نشود
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • نهاوند میزبان پرچم متبرک حرم رضوی