Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به مشکلات نرم‌افزاری آموزش غیر حضوری افزود: یکی از مشکلاتی که دانشگاه‌ها دارند، موضوع نحوه ارائه خدمات مربوط به سرویس های اینترنتی است که مدیریت آن از اراده دانشگاه‌ها خارج است و این مشکل همچنان باقی است و کاربران و دانشجویان علاوه بر پرداخت هزینه‌ زیاد برای این خدمات، از کیفیت و سرعت اینترنت برای دریافت و ارسال اطلاعات ناراضی‌اند و این مساله بر کیفیت و جذابیت ارائه آموزش غیر حضوری تاثیر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر عباس پاک در گفت و  گو با ایسنا اظهار کرد: شرایط فعلی در آموزش عالی و آموزش‌ به صورت غیر حضوری موضوع جدیدی نیست. اساتیدی در کشور داریم که در دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس غیرحضوری دارند. بنابر این بحث آموزش غیر حضوری پیش از این نیز هم مرسوم بوده است و برخی از دانشگاه‌های بزرگ ما نیز از قبل زیرساخت های آموزش غیر حضوری را داشته‌اند.

وی با بیان مشکلات مربوط به آموزش غیر حضوری در دوران کرونا ادامه داد: مشکلی که دانشگاه‌ها در ابتدا با آن مواجه بودند، نبود زیرساخت‌های کافی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری بود. بخش سخت‌افزارها شامل تجهیزاتی مانند سرورها، رایانه‌ها و شبکه‌های انتقال داده‌ها می شود و بخش دیگر شامل نرم‌افزارها و خدمات سرویس‌دهی شبکه‌های داخلی جهت اجرای آموزش غیر حضوری در بستر فضای مجازی است. البته در حال حاضر و با گذشت یک ترم کرونایی، دانشگاه‌های مختلف کشور با توجه به ظرفیت‌های خود این مشکلات را تا حدودی برطرف نموده و تجهیزات لازم را فراهم کرده اند.

دکتر پاک با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا همدان به سرعت در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آموزش غیر حضوری است، اظهار کرد: با فراهم شدن زیرساختهای کافی امکان بارگذاری محتواهای آموزشی تهیه شده توسط اساتید  هم بصورت بر خط (آنلاین) و هم بصورت برون خط (آفلاین)، محقق شده است. ولی موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد برخی خدمات آموزشی مانند ارائه دروس عملی و خدمات غیر آموزشی و دانشجویی مانند خدمات مربوط به برخی از مراحل انتخاب واحد، حضور در آزمایشگاه‌ها و کارگاه ها،  فعالیت‌های پژوهشی، دفاع از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی و تسویه حساب دانشجویی است که هنوز برخی دانشگاه‌ها در این زمینه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بحث پژوهش در دوران کرونا یادآور شد: در حال حاضر، فعالیت‌های پژوهشی بدلیل عدم امکان حضور مستمر محققان و دانشجویان در آزمایشگاه‌ها  و مراکز تحقیقاتی با کاهش مواجه شده است. البته این مشکل در سایر دانشگاه‌های دنیا نیز بوجود آمده است. چراکه نمی‌توان فعالیت‌های پژوهشی بویژه فعالیت‌های آزمایشگاهی  را در بستر فضای مجازی و غیر حضوری به انجام رساند. البته دانشگاه‌ها تلاش دارند با فراهم کردن فضاها و آزمایشگاه های تحقیقاتی مطابق با پروتکل‌های بهداشتی و  کنترل شده  تا حدودی موضوع حضور و فعالیت محققان و دانشجویان را در این شرایط فراهم نمایند که البته کار آسانی نخواهد بود.

وی با اشاره به راهکارهای موجود در بهبود آموزش عالی در دوران کرونا گفت : بخشی از راهکارها نیازمند حمایت و تامین منابع مالی است به این ترتیب که هم دانشگاه‌ها زیرساخت‌های لازم از جمله سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم را تامین کرده و توسعه دهند و هم این که سازمان‌های متولی مانند وزات ارتباطات شرایطی را فراهم کنند تا ارائه سرویس های شبکه و خدمات اینترتی با پهنای باند و سرعت مناسب در اختیار دانشگاه‌ها و دانشجویان قرار گیرد.

دکتر پاک با اشاره به موضوع جذب دانشجو ، ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر، وضعیت جذب دانشجویان باید بازنگری شود، گفت: بر خلاف رشته‌های علوم پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برخی از رشته‌های دانشگاهی توسعه نامتوازنی داده است. مثلا در استان همدان چندین واحد اقماری دانشگاهی و دولتی در شهرستان‌های کوچک وجود دارد که بعضا رشته‌های تحصیلی آنها با نیازهای استان و آموزش عالی کشور تناسب ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد باید در موضوع جذب دانشجو و توسعه آموزش عالی بازنگری شود. در این میان با توجه به شیوع کرونا، این شرایط می‌تواند فرصتی مناسب برای اجرای این بازنگری باشد. بدیهی است با کاهش تعداد مراکز آموزش عالی می‌توان خدمات کیفی‌تری در آموزش و تحقیقات ارائه نمود.

دکتر پاک با بیان اینکه جذب دانشجو باید مدیریت شود خاطر نشان کرد: ما باید با مدیریت توسعه مراکز آموزش عالی کشور، امکانات متناسب و مناسب را اختیار  این مراکز قرار دهیم. در حال حاضر فرصت خوبی است که مراکز آموزش عالی که غیر کارشناسی ایجاد شدند و هم‌اکنون هم با صندلی‌های خالی مواجه هستند ساماندهی شوند. البته  در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم اقدامات اولیه را انجام داده‌اند،اما این اقدامات به صورت عملیاتی و اجرایی به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای از جمله مسائل بخش‌نگری در حوزه آموزش عالی به اجرا نرسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آموزش مجازی دانشگاه بوعلی سینا آموزش غیر حضوری حال حاضر دانشگاه ها آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۱۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکادمی ورزش و تندرستی دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌اندازی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، این دانشگاه به منظور با لابردن کیفیت خدمات ورزشی و تندرستی و با هدف ارائه خدمات تخصصی ورزشی و تندرستی به کارکنان و دانشجویان و همچنین ایجاد بستری در زمینه توانمندسازی و اشتغال دانشجویان، به کوشش معاونت دانشجویی دانشگاه، در مجموعه ورزشی پردیس مرکزی دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شد.
دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در آیین افتتاح این آکادمی گفت: برای بنده جالب بود که دانشجویان با چه عشق و علاقه‌ای زمینه راه‌اندازی این آکادمی را فراهم کردند. این مرکز می‌تواند منشا خدمات ارزنده‌ای به جامعه دانشگاهی و عموم مردم باشد.

وی با بیان اینکه سلامت تاجی بر سر ما است، افزود: شروع به کار این آکادمی تجربه بسیار خوبی است. نقشی که این آکادمی می‌تواند در جهت سلامت افراد و تهیه یک برنامه مناسب سلامت ایفا کند، بسیار قابل توجه است.

رییس دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: از دست دادن سلامتی که بخشی از آن مربوط به سبک زندگی ما می‌شود را نمی‌توان با هیچ سرمایه‌ای جبران کرد. بنابراین وجود چنین مراکزی که بتواند آگاهی ‌ببخشد، اطلاعات دهد و کمک کند تا ما فراموش نکنیم که مواظب سلامتی خود باشیم، بسیار با اهمیت است.

وی به ضرورت ارائه خدمات تخصصی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه حوزه ورزش اشاره کرد و افزود: افرادی که به دنبال فرصت بیشتر هستند و یا کسانی که در معرض آسیب قرار گرفته‌اند، می توانند از شرایط و خدمات این مرکز استفاده کنند. بنابراین باید با کمک رسانه، ظرفیت‌های این مجموعه را اطلاع‌رسانی کنیم تا به یک الگو تبدیل شود.

مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز در این آیین گفت: در دو سال اخیر، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه، همکاری‌های علمی و اجرایی بسیار خوبی را با مرکز تربیت بدنی داشته است. امیدوار هستم که این همکاری‌ها تدام پیدا کند و ما از علم و تجربه اعضای هیئت علمی، نیروی متخصص، جوانی و انگیزه استادان جوان به نفع ارتقا وضعیت سلامت و ورزش دانشگاه استفاده کنیم.

محمدرضا قاسمیان مقدم، مدیر تربیت بدنی دانشگاه علامه دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز گفت: حوزه‌های فعالیت آکادمی ورزش و تندرستی شامل «تناسب اندام و تندرستی»، «توانبخشی و حرکات اصلاحی»، «ارتقاء عملکرد ورزشی»، «ورزش کودکان» و «ورزش سالمندان» است. خدمات این حوزه‌ها در چهار بخش اصلی «ارزیابی و پایش تندرستی»، «ارائه مشاوره ورزشی»، «ارائه برنامه‌های تمرینی» و «برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی در رشته‌های ورزشی» ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: مخاطبان استفاده از خدمات در گام نخست، دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه هستند و در گام بعدی، این خدمات قابل ارائه به عموم افراد جامعه نظیر ورزشکاران، کودکان و سالمندان است. نکته قابل توجه این است که ارائه خدمات در این مرکز توسط متخصصان حوزه سلامت و علوم ورزشی و زیر نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی انجام می‌شود.

کد خبر 6087815

دیگر خبرها

  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • وداع با نگرانی از مشکلات گوشی، اِلبان تضمین کیفیت عالی در تعمیرات موبایل
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو
  • شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است
  • شهرداری به دنبال ارائه کیفیت خدمات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب است
  • آکادمی ورزش و تندرستی دانشگاه علامه‌طباطبایی راه‌اندازی شد
  • اعلام آمادگی دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان شهرستان میاندوآب برای برگزاری امن کنکور سراسری
  • فرهنگ داوطلبی را به مردم آموزش دهیم/ ارائه خدمات باید منجر به توانمندسازی نیازمندان شود