Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:34:23 GMT

نابینایان؛ قهرمانانی با عصای سفید

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۱۷۹۰

نابینایان؛ قهرمانانی با عصای سفید

حس بینایی یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین حس‌های پنج گانه بدن است که محرومیت از آن فرد را در برابر تاریکی مطلقی قرار خواهد داد که تنها واژه برای توصیف آن می‌تواند عنوان «هیچ» باشد عنوانی که برای فرد روشن دل نه مفهومی به نام رنگ معنا دارد و نه می‌تواند تصور خود را از اطراف به راحتی به دیگران انتقال دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که از «هیچ» برای نابینایان مادرزادی سخن به میان خواهد آمد به معنای آن است که نه می‌شود درباره مفاهیم کلی به راحتی او را توجیه کرد و نه او می‌تواند به راحتی مفاهیمی مانند رنگ‌ها برای مخاطب توضیح دهد. 

اما این گروه در برخی از مواقع تبدیل به افرادی خواهند شد که نه تنها بر مفهوم هیچ در پیرامون خود غلبه خواهند کرد بلکه با چشم دل به موفقیت‌هایی خواهند رسید که یک فرد عادی نیز از رسیدن به آن عاجز است. موفقیت‌هایی که نمونه‌های آن در یک دهه اخیر در حوزه‌هایی مانند علم و ورزش به دست آمده است.

برای این قشر ورزش یکی از پله‌های ترقی به شمار می‌رود. هر چند که برای یک نابینا ورود به ورزش و دستیابی به موفقیت در آن به راحتی امکان پذیر نیست اما روشندلان نشان دادند که می‌شود با حضور در میادین بزرگ ورزشی زمانی برای دیده شدن خود فراهم کنند.

افتخار قشر از ورزشکاران پارالمپیکی کم نیست و تنها در یک رشته آن مانند شطرنج نابینایان که یک ورزش فکری و لمسی است آنان در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا موفق به کسب ۱۴ مدال رنگارنگ شدند مدال‌هایی که نقش ویژه‌ای در تغییر جایگاه رده بندی ایران در جدول نهایی مسابقات داشت. البته موفقیت نابینایان و کم بینایان تنها به شطرنج ختم نشد بلکه در رشته جود نیز هفت مدال انفرادی و تیمی ره‌آورد این گروه از شرق دور بود. 

شاید که حضور در بازی فکری مانند شطرنج و یک مسابقه جودو برای زورآزمایی روشندلان کار سختی نباشد اما زمانی که گروهی از ورزشکاران این رشته توانستند بام ایران را فتح کنند اهمیت ارداده و توانمندی دارندگان عصای سفید بیش از پیش نمایان شد گروهی که با تلاش و سخت کوشی توانستند دیو سپید افسانه‌های ایرانی را در بند خود کنند و طبع هنریشان را بر فراز دماوند به را به نمایش درآوردند.

پانزدهم اکتبر هر سال هر چند عددی در تقویم بین‌المللی محسوب می‌شود اما نهادهای جهانی با تعیین آن به عنوان روز نابینا، فرصتی فراهم کردند تا در این روز بیش از پیش به توانایی و خواسته‌های قشر روشندلتوجه شود. در ایران نیز این روز افزون بر آنکه موجب دیده شدن نابینایان در حوزه‌های مختلف می شود می تواند به زمانی تبدیل شود تا فدراسیون ورزش نابینایان ضمن گرامیداشت مقام قهرمانان با عصای سفید در راستای مشکلات پیش روی این قشر قدم بردارد. فدراسیونی که ریاست ان بر عهده یکی از روشندلانی است که هم در جبهه ایثارگری و هم در جبهه مدیریت ورزشی تا کنون توانسته است خدمات زیادی  به جامعه ارائه کند.

برچسب‌ها توکیو جاکارتا دماوند کمیته ملی پارالمپیک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توکیو جاکارتا دماوند کمیته ملی پارالمپیک توکیو جاکارتا دماوند کمیته ملی پارالمپیک اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۱۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق عجیب در لیگ برتر؛ گل گهر در نیمه اول با لباس آبی و در نیمه دوم با لباس سفید! / فیلم

در اتفاقی جالب، تیم گل گلهر در نیمه اول دیدارش مقابل شمس آذر لباس آبی بر تن داشت ولی در نیمه دوم آن را به سفید تغییر داد.

دانلود (1.6MB)

دیگر خبرها

  • اوج سلامت مغز چه زمانی است؟
  • موسی عصمتی؛ شاعر روشندل: رسانه ملی با «سرزمین شعر» حرکت نویی را آغاز کرد
  • ۱۰ مدال برای مازندران در مسابقات شنای کم بینایان و نابینایان کشور
  • درخشش شناگران روشندل ساروی در مسابقات قهرمانی کشور
  • اتفاق عجیب در لیگ برتر؛ گل گهر در نیمه اول با لباس آبی و در نیمه دوم با لباس سفید! / فیلم
  • اردوی تیم دوومیدانی نابینایان و کم‌بینایان با حضور ۶ ورزشکار
  • رسول الله (ص) محور وحدت هستند
  • شناگر کردستانییک یک رکورد ملی به نام خود ثبت کرد
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • کسب چهار مدال مسابقات شنای نابینایان و کم‌بینایان کشور توسط شناگر کردستانی