Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@20:44:42 GMT

گفتار درمانی بجای مبارزه با فساد

تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۳۴۹۵

گفتار درمانی بجای مبارزه با فساد

 این عبارت از سوی خبرگزاری مصاحبه کننده به عنوان تیتر مطالب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز هم انتخاب شده است؛ در این باره گفتنی هایی است: ظاهر این جمله، مفهوماً و منطوقاً متناقض است: اولین گام مبارزه با فساد، انحصارزدایی مبتنی بر شفافیت است. فساد در اشتغال یا ارائه خدمت وقتی شکل می گیرد و جولان می دهد که نهاد ارائه کننده شغل یا خدمت منحصر و محدود باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترده تر شدن دایره خدمت لاجرم فسادزدا است، نه فسادزا. جذب قطره‌چکانی در فضای تقاضای حداکثری، مطلوب هواداران فساد است. پرواضح است که دوران امور وکالتی بین یک حلقه خاص و بسته، مطلوب بعضا انحصارگرایان است و در تحلیل نهایی بروز فساد در این حالت، نتیجه ای غیرقابل اجتناب است.

۲- دومین اقدام در راستای مبارزه با فساد، تقویت نهادهای نظارتی و انتظامی است. مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به این مهم اهتمام جدی داشته است. دادسرای انتظامی مرکز پررونق‌تر از هر زمان دیگری است. دادسراهای انتظامی استانی هم توسط مرکز وکلاراه اندازی شده است. در عین حمایت حداکثری از قاطبه وکلای خدوم وسلیم النفس، معدود وکلای خاطی بیش از هر زمان دیگری احساس ناامنی می کنند. از طرف دیگر، کانون های وکلا اگرداعیه دار مبارزه با فساد هستند باید مکانیزم های انتظامی خود را ساماندهی کرده و ابتدا از درون به پالایش بپردازند. با وجود فعالیت چند دهه ای این اتفاق خواسته یا ناخواسته هنوز رخ نداده است و حتی بر عکس، به عنوان یک نمونه فرد انتخابی کانون مرکز برای رسیدگی به تخلفات انتظامی از حداقل های رعایت شئون وکالت هم بی‌بهره بود؛ طوری که این موضوع در فضای مجازی هم واکنش های زیادی به همراه داشت. علاوه بر این هیچ گزارشی از میزان تخلفات وکلا و رسیدگی به آنها و نتایج حاصله در کانون وکلا در دسترس نیست. ادعای مبارزه با فساد یا نگرانی در باب فساد با چنین تفاصیلی غیرقابل توجیه است.

۳- اعطای پروانه وکالت به افراد واجد صلاحیت به هر میزان که باشند، عین مبارزه با فساد است؛ از طرف دیگر، اعطای پروانه به افراد بر خلاف مُرقانون که متاسفانه به روال غیر قانونی برخی کانون های  وکلا تبدیل شده عین فساد است. در برخی کانون های وکلا ملاک مشخصی برای اعطای پروانه وکالت در دسترس نیست. نتیجه چنین نقض قانونی از سوی قسم خوردگان مجری قانون این می شود که برخی از وکلای دارای پروانه در برخی کانون های وکلا با انجام بعضا اقدامات خلاف شأن وکالت یا حتی اخلاق انسانی و اسلامی موجب بدبینی مردم به جامعه وکالت و مخدوش شدن چهره وکالت شده‌اند.
۴- افرادی که بعضا به قاضی سلب صلاحیت شده بر خلاف نص قانون پروانه اعطا کرده و سال هاست احتمالا بخاطر بهره‌برداری از منافع ارتباطی وی به ویژه در حوزه داوری از وی دفاع می‌کنند، منطقاً نمی توانند و نباید مدعی مقابله با فساد باشند و با فرافکنی جلب کارآموز از میان جوانان کشور را با احراز تمام شرایط قانونی مروج فساد معرفی کنند! پرپیداست که یکی از شقوق مبارزه با فساد، اصلاح چنین رویه‌های ناصواب و قطع همکاری با افراد سلب صلاحیت شده است.
۵- فساد وقتی بسط پیدا می کند که بدون توجه به خیل فارغ‌التحصیلان حقوقی دارای صلاحیت، صرفاً از سر حفظ و استمرار منافع خصوصی – امر وکالت محدود به یک عده محدود و بسته شود. توجه به احقاق حقوق عامه از نتایج مبارزه با فساد است که مواضع کانون های وکلا خلاف آن را نشان می دهد. چند ده هزار فارغ‌التحصیل حقوق، حقی بر گردن گردانندگان کانون های وکلا دارند که مدت مدیدی است تضییع شده است.
۶- رئیس محترم کانون وکلای مرکز در گفت و گو با ایرنا موارد دیگری را هم بر شمرده است که مخاطب اول و آخر آنها خود ایشان است. تلاش برای فرهنگ سازی در راستای نهادینه شدن استفاده از وکیل، راه‌اندازی بیمه خدمات وکالتی و بیکاری تعدادی از وکلا برای برطرف شدن نیازمند عمل کانون های وکلا است. تنها نهاد ملی ارائه کننده خدمات حقوقی در همه این موارد اقدامات در خوری داشته است: وکیل خانواده و هر مسجد یک وکیل، بیمه وکلا و بیمه خدمات وکلا، عقد قرارداد با ارگانهای متعدد برای ارجاع امور وکالتی به وکلا از جمله اقداماتی است که از سوی مرکز وکلا پیگیری شده و غالبا به سرانجام هم رسیده است. حفظ شأن وکیل و وکالت با اقدامات مرکز وکلا محقق شده است، اما از آن طرف دیگر، کانون های وکلا صرفاً با گفتاردرمانی از اقدام و عمل شانه خالی کرده است. مبارزه با فساد نیازمند اقداماتی است که از سوی کانونهای وکلا به تقریباً هیچ گرفته شده است.
۷- سنگ‌اندازی مقابل اقدامات فراوان نهاد ارائه کننده خدمات حقوقی در کشور موجب کندی حرکت این نهاد نخواهد شد که هیچ، به رسوایی بیش از پیش منتهی می شود. ادعای جلوگیری از جذب واجدان صلاحیت با اظهار خالی مبارزه با فساد نه با رویه کانون های وکلا همخوانی دارد و نه از منطق و توجیه کافی برای توجه برخوردار است. همدلی برای مبارزه با فساد، کمی بیشتر از گفتاردرمانی، اقدام و عمل می طلبد.

نایب رئیس شورای عالی وکلای مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده

برچسب‌ها کانون وکلای دادگستری قوه قضاییه ریاست مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون وکلای دادگستری قوه قضاییه کانون وکلای دادگستری قوه قضاییه اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش مواد غذایی دریایی با جوهر هوشمند ایرانی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ اسماء وردیان محقق موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی مشهد در تحقیقی جالب با استفاده از آنتوسیانین، کورکومین و نسبت بهینه آنها بر روی بستر نانوفیبرکیتین موفق به تولید جوهر و نشانگر حساس به پی‌اچ برای پایش فساد میگو با چشم غیرمسلح شد.

در این طرح جوهر هوشمند سبز از ضایعات پوسته میگو (نانوفیبر‌های کیتین) و ترکیب دو رنگدانه طبیعی کورکومین و آنتوسیانین بدست آمده از گلبرگ زعفران برای پایش تازگی میگو در طول مدت نگهداری در یخچال ساخته شد. این جوهر هوشمند حتی پس از نگهداری به مدت شش ماه در دما‌های مختلف همچنان پایدار بودند.

غذا‌های دریایی به عنوان منبع غنی از ویتامین‎ها، مواد معدنی و اسید‌های چرب غیراشباع بخش مهمی از سبد غذایی هستند.

این غذا‌ها حتی در شرایط نگهداری مناسب نیز مستعد فساد هستند و پایش تازگی آن‎ها ضروری است.

برچسب های هوشمند با قرار‌گیری در محیط بسته‌بندی می‌توانند به صورت خودکار فعال شده و به مصرف‎ کننده اطلاعات بصری در خصوص سلامت و تازگی محصول ارائه دهند.

دیگر خبرها

  • لبه تیغ
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • پیگیری طرح وکلا در مساجد از سوی رئیس قوه قضاییه
  • پایش مواد غذایی دریایی با جوهر هوشمند ایرانی
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • دولت اژدهای هفت سر فساد را در بخش‌های مختلف شناسایی کند
  • مبارزه با فساد در الوند پایان نمی‌پذیرد
  • استقرار تیم‌های دائمی اعضای مرکز وکلا در شهرک‌های صنعتی
  • نباید از اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات غافل شد