Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر ایران و روسیه گفت: در خصوص همکاری‌های نظامی ایران و روسیه برنامه‌ای در این رابطه تهیه‌کرده‌ایم و این برنامه‌ها با گذشت زمان اجرا خواهند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا ، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت‌وگو کرد. 

وی در این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) تاریخ اعتبار تحریم تسلیحاتی در رابطه با ایران به پایان می‌رسد و همان‌طوری که بارها در مسکو اعلام کرده‌اند، محدودیت‌ها در حوزه همکاری‌های فنی- نظامی روسیه و ایران به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت کاربردی این امر برای ایران چه خواهد بود؟ آیا ایران تصمیم دارد که دست به خرید کلی تسلیحات در خارج از کشور بزند و از چه کشورهایی قصد دارد خرید کند؟ آیا توافقات مشخصی در این مسئله با روسیه وجود دارد؟ پاسخ داد: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌صورت واضح و روشن گفته‌شده است که از تاریخ ۱۸ اکتبر تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران رفع می‌شود. آمریکایی‌ها تلاش بسیار زیادی کردند تا این قطعنامه را خنثی کنند، اما خوشبختانه در این مسئله در منزوی ماندند.

وی افزود: جامعه جهانی توانست در این مسئله با آمریکایی‌ها مقابله کند و روسیه و چین تلاش‌های زیادی از خود نشان دادند. طی دهه‌های گذشته و از زمان جنگ تحمیلی از جانب صدام حسین، در آن زمان بسیاری از کشورها از او حمایت می‌کردند و ما در دریافت تسلیحات تجهیزات جنگی محرومیت‌های زیادی را تحمل کردیم. آن زمان برای ما روشن شد که لازم است که خودمان در این صنعت سرمایه گذاری کنیم و درزمینهٔ دفاعی آماده‌باشیم. به همین دلیل توانایی خودمان درزمینهٔ تولید تسلیحات نظامی و تجهیزات جنگی در داخل کشور را افزایش دادیم و ما کاملاً در بسیاری از صنایع خودکفا هستیم.

کاظم جلالی همچنین یادآور شد: اما البته که ما به‌طورقطع با کشورهای علاقه‌مند در حوزه همکاری‌های فنی- نظامی و در مسئله خرید تجهیزات لازم برای ما، همکاری خواهیم کرد. برای ما محدودیتی وجود نخواهد داشت و ما با تدبیر از این مسئله استفاده خواهیم کرد.

اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد داشت

سفیر ایران در مسکو درباره اینکه آیا در حال حاضر چیز مشخصی در حوزه همکاری‌های فنی و نظامی بین مسکو و تهران وجود دارد؟ اظهار داشت: ما روابط خیلی خوبی با مسکو داریم و روسیه کمک زیادی به ما کرد و با قطعنامه آمریکایی‌ها مقابله کرد و به آن رأی منفی داد و ما رایزنی‌های بسیار نزدیکی را در این مسئله انجام می‌دهیم. در خصوص همکاری‌های نظامی باید بگویم که البته ما برنامه‌ای در این رابطه تهیه‌کرده‌ایم و ان‌شاءالله این برنامه‌ها با گذشت زمان اجرا خواهند شد.وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه وضعیت مالی در ایران در شرایط تحریم‌های بی‌سابقه به تهران اجازه خرید تسلیحات را می‌دهد؟ و آیا الان درمجموع با احتساب اینکه واضح است که ایران تولیدات خود را در این حوزه دارد، چنین ضرورتی وجود دارد؟ عنوان کرد: در بسیاری از حوزه‌های تأمین تجهیزات نظامی توانسته‌ایم به سطح بالایی دست‌یابیم. علاوه بر آن پتانسیل صادرات تجهیزات نظامی خودمان را نیز داریم. با احتساب رفع محدودیت‌ها ما خواهیم توانست تسلیحات خود را صادر کنیم، می‌توانیم آن‌ها را بفروشیم و سود خود را از آن کسب کنیم. اگر نیازی به خرید برخی تسلیحات داشته باشیم، هیچ محدودیتی برای ما وجود نخواهد دا

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این سؤال که در اواخر ماه سپتامبر شما اعلام کردید که ایران و روسیه می‌توانند به‌زودی موافقت‌نامه تولید مشترک واکسن کرونا را امضا کنند. آیا پیشرفت و تاریخ‌های مشخصی در خصوص این مسئله وجود دارد؟ بیان کرد: گفت‌وگو در این مورد بین ایران و روسیه در جریان است و طبیعتاً در تماس تلفنی چندی پیش روسای جمهور نیز به این موضوع اشاره شد. من خیلی امیدوارم که ما بتوانیم قدم‌های مؤثری را با هم در این زمینه برداریم.

از ابتکاراتی که منجر به مصالحه بین آذربایجان و ارمنستان شود، استقبال می‌کنیم

وی درباره موضع ایران در خصوص مسئله حل‌وفصل قره‌باغ و اینکه آیا شما واقعاً آماده میانجیگری به‌صورت مشترک با روسیه و ترکیه هستید؟ و آیا این واقعیت دارد که ایران از کار گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ناراضی است؟ گفت: قبل از هر چیز باید بگویم ما خواهان صلح بین دو کشور همسایه هستیم و معتقدیم این جنگ می‌تواند به ضرر مردم دو کشور و مردم کل منطقه باشد. به این دلیل جمهوری اسلامی ایران با حفظ موضع بی‌طرف در این مسئله، به شکل فعالانه‌ای با مقامات مسئول این دو کشور همسایه کار می‌کند. ما تلاش‌های لازم را به کار می‌گیریم و آن‌ها را به خویشتن‌داری فرامی‌خوانیم. ما از آن ابتکاراتی که منجر به مصالحه بین دو کشور می‌شود، استقبال می‌کنیم، ازجمله از ابتکاری که روسیه با میانجیگری رئیس‌جمهور پوتین انجام داد و وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان به مسکو آمدند و مذاکره کردند. ما از سایر ابتکاراتی که به هر شکل می‌توانند منجر به صلح شوند، استقبال می‌کنیم.

کاظم جلالی بیان کرد: گزینه‌های مختلفی وجود دارد: برخی می‌گویند فرمت میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان کشورهای ضامن بر اساس مدل فرمت آستانه یا مدل‌های دیگر- به‌عنوان‌مثال یک مدل مشترک بین گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و ایران و ترکیه- و سایر ابتکارات. این ابتکارات هم می‌بایست بررسی شود. فکر می‌کنیم این ابتکارات می‌بایست مؤثر باشند و درنهایت موجب صلح بین آذربایجان و ارمنستان شود.

ساعت ۳: ۳۰ بامداد یکشنبه ۲۷ مهرماه (۱۸ اکتبر) محدودیت‌های تسلیحاتی ایران به‌صورت خودکار پایان می‌یابد و آن‌گونه که حسن روحانی رئیس‌جمهور اعلام کرد از یکشنبه می‌توانیم اسلحه‌مان را به هر که خواستیم بفروشیم و از هر که خواستیم اسلحه بخریم.

انتهای پیام/4106/

منبع: آنا

کلیدواژه: آذربایجان کاظم جلالی ارمنستان جمهوری اسلامی ایران و روسیه دو کشور برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۴۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  در این مراسم شخصیت‌های سیاسی ترکیه به بیان نقطه نظراتشان درباره عملیات وعده صادق پرداختند.
دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه گفت: ما با نقشه‌های شوم آمریکا و اسرائیل روبرو هستیم، آنها به روی مردم منطقه سلاح کشیدند و جوابش را از ایران دریافت کردند، ما از عزم راسخ ایران از صمیم قلب حمایت و قدردانی میکنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت ترکیه گفت:ایران پاسخ خوبی به گستاخی رژیم صهیونسیتی داد و این پاسخ، حساب شده و در چهارچوب قوانین بین المللی بود، اقدام ایران قابل ستایش است و می‌تواند گام موثری در راستای شکست رژیم صهیونسیتی و آزادی مردم فلسطین باشد.
محمت سعید باز نماینده مجلس از حزب حاکم ترکیه با تشبیه رژیم صهیونسیتی به سپاه ابرهه و موشک‌های ایران به ابابیل آهنین طبق سوره فیل قرآن کریم گفت:رژیم صهیونسیتی بسان اصحاب فیل توسط ابابیل آهنین ایران به شکلی بی سابقه و در مسافتی ۱۱۰۰ کیلومتری مورد هدف قرار داده شد.
میبینم که این عملیات قابل تحسین و ستایش، ترس بر دل صهیونیست‌ها انداخته و راه فراری ندارند.
محمد حسن حبیب الله زاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در این مراسم با اشاره به خویشتنداری و پاسخ متناسب ایران در برابر حمله تروریستی رژیم صهیونسیتی به بخش کنسولی سفارت کشورمان در سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر عزم تزلزل ناپذیر خود برای جلوگیری از تعدی نسبت به حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و دفاع از مردم و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه و پاسخگویی قاطعانه منطبق بر قوانین بین المللی تصریح می‌کند.
ارتشبد ضیا جمال کادی اوغلو، فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه ضمن تشکر از یاری رسانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در بحران‌های طبیعی ترکیه گفت: ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر با روابط دیرینه و نیرو‌های مسلح دو کشور نیز در برابر تهدید‌ها همواره در کنار هم بوده و همکاری و روابط خوبی دارند.
سرهنگ خلبان تورج زین الدین رایزن نظامی ایران در ترکیه با اشاره به رویکرد و نقطه نظرات مستشاران نظامی مامور در کشور میزبان درباره عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونسیتی گفت: عملیاتی که به نام وعده صادق انجام شد امروزه باعث افتخار ایران و کشور‌های مستقل دنیا است.
وی افزود: از گفته‌های نمایندگان نظامی می‌توان دریافت که عملیات وعده صادق چقدر موجب حیرت و خوشحالی کشور‌های مستقل شده است.......
مصاحبه ها:
یک - دوغو پرینچک: رهبر حزب وطن ترکیه
دو - تمل کارا ملا اوغو: رهبر حزب سعادت ترکیه
سه - محمت سعید یاز: نماینده مجلس از حزب حاکم ترکیه
چهار: تورج زین الدین: رایزن نظامی ایران در ترکیه

دیگر خبرها

  • ایران و پاکستان در اجرایی کردن توافقات همکاری دوجانبه مصمم هستند
  • سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند
  • روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است
  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • امضای ۵ سند همکاری بین ایران و سریلانکا
  • محدودیت‌ها به تدریج اعمال می‌شود/ برخی دستگاه‌ها فناوری مطلوبی ندارند
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه
  • ایران قدرتی منطقه‌ای است که به تدریج به قدرت جهانی تبدیل خواهد شد
  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی