آخرین خبرها از سینما در روزی که گذشت
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۷۶۷۳
سینمای ایران طی ماههای گذشته با اخبار و حواشی فراوانی روبرو بوده است، چرخه اکران با توقف طولانی مدت روبرو شده و از سویی تولیدات سینمایی نیز اختلالات فراوانی را تجربه کرده اند. حال بعد از تعطیلات دهه ماه محرم بار دیگر سینماها بازگشایی خواهند شد، سینمایی که ماههای نگران کنندهای را پشت سر گذاشته و امیدی به ادامه سال جاری ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سینما، اما از تیر ماه ۹۹ با بازگشایی سالنها روبرو شد، اتفاقی که توانست در بدو امر امید تازهای به علاقمندان به این هنر ببخشد، اما در نهایت با موج دوم بیماری بار دیگر هنر هفتم با افت در عرصه تولید و نمایش روبرو شد.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید
«جنایت بیدقت» در سه کشور اروپایی روی پرده میرود
همزمان با اعلام حضور «جنایت بیدقت» تازهترین ساخته شهرام مکری در فستیوال ویناله مجله سینمایی «ددلاین» در آمریکا از واگذاری حقوق پخش این فیلم به کمپانی «تریگون فیلم» خبر داد.
در این نشریه آمده است: «بعد از فستیوال ونیز نخستین نمایش «جنایت بیدقت» در امریکای شمالی و در فستیوال شیکاگو خواهد بود. این فیلم به تهیهکنندگی نگار اسکندرفر و محصول موسسه فرهنگی هنری کارنامه در قراردادی بین کمپانی «دریم لب» با مدیریت نسرین میرشب و «تریگون فیلم» برای نمایش در سه کشور المان؛ سویس و اتریش آماده میشود.
والتر راگل مدیر ارشد «تریگون فیلم» در گفتوگو با این نشریه میگوید: «این کمپانی افتخار پخش و توزیع «ماهی و گربه» را هم به کارگردانی شهرام مکری داشت. فیلمی که بسیار هنرمندانه و در یک نما فیلمبرداری شده بود و من آنجا، فیلمسازی را کشف کردم که از فیلم برای روایتی نو در مدل زمان استفاده کرده و به ما ثابت میکرد، سینما هنوز به طور کامل کشف نشده است. حالا او در «جنایت بی دقت» هم همین کار را کرده و این بار با حرکت در زمان، ما را به درون جهانی از دل سینما دعوت میکند. چیزی که ما این روزها به آن نیاز داریم.»
این فیلم با سرمایهگذاری نگار اسکندرفر و فرح سلطانی تولید شده و بعد از پایان اکران جشنوارهای در سال ٢٠٢١ در سینماهای این سه کشور اروپایی به نمایش گذاشته میشود.
به این ترتیب بعد از کمپانی «دامندفیلم» در فرانسه؛ دومین شرکت پخش اروپایی نمایش و توزیع فیلم را برعهده دارد.
«نفر سوم» از ایران راهی استونی میشود
چند فیلم کوتاه ایرانی به جشنواره «شبهای سیاه تالین» راه یافتند.
فیلم کوتاه «نفر سوم» به نویسندگی و کارگردانی پویا امین پوری در بخش مسابقه استعدادهای تازه، «خرچنگ» ساخته شیوا صادق اسدی در بخش مسابقه انیمیشن و «خورده شده» ساخته محسن رضاپور در بخش مسابقه انیمیشن برای کودکان همچنین «زائران» ساخته مشترک فرنوش صمدی و علی عسگری محصول ترکیه در بخش مسابقه فیلم کوتاه در بیست و چهارمین جشنواره «شبهای سیاه تالین» به رقابت میپردازند.
این جشنواره هرساله در کشور استونی برگزار میشود. بخش کوتاه جشنواره «شبهای سیاه تالین» مورد تائید آکادمی اسکار و بفتا است و فیلم برگزیده آن برای بررسی برای رقابت در بخش کوتاه به این آکادمی معرفی خواهد شد.
«نفر سوم» پیش از این از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلمهای فانتزی بوچئون کرهجنوبی برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی شده است.
بیست و چهارمین دوره جشنواره «شبهای سیاه تالین» از ۱۳ نوامبر تا ۲۹ نوامبر برابر با ۲۳ آبان تا ۹ آذرماه برگزار خواهد شد.
در خلاصه داستان فیلم کوتاه «نفر سوم» آمده است: «یک بیمار روانی از آسایشگاهی در جنگلهای شمالی ایران فرار میکند و واحدهای گشتی ۲ کلانتری مجاور آسایشگاه در جادههای اطراف به دنبال او هستند.»
فهرست عوامل این فیلم به این شرح است: بازیگران: روشنک گرامی، مجتبی بتوندی، هومن رستگار، مازیار ملکی و سیاوش چراغی پور، نویسنده و کارگردان: پویا امین پوری، مدیر تصویربرداری: مهرداد حمیدیان، تدوین: پویا امین پوری، طراح صحنه و لباس: سارا فلاح، طراح گریم: سپیده سلیمانی، مدیر تولید: علی قاسمیان، سعید فرجی، موسیقی: سالار اصغری، صدابردار: حامد حسین زاده، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی، انتخاب بازیگر: سیاوش چراغی پور، دستیار اول کارگردان: مصطفی سالم، عکاس: شاهین دانشفر، طراح دپوستر: روژان ایرجی، تهیه کننده اجرایی: آریان گلصورت، پخش کننده: فینیش فیلمز، تهیه کننده: پویا امین پوری، مهرداد حمیدیان.
مشاوران بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
مهدی جعفری، مسعود مددی، مرتضی قیدی، مهتاب ابراهیمزاده، رزت قادری، مهدی موسوی برزکی، مجید گرجیان، علی درخشنده و پوریا ذوالفقاری به عنوان مشاوران انتخاب فیلمهای بخش داستانی، سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را همراهی کردهاند.
مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری و کارگردان سینما، متولد ۱۳۴۸ در اهواز و فارغالتحصیل کارگردانی سینماست. او ساخت فیلمهای سینمایی «۲۳ نفر»، «ایستگاه اتمسفر»، «بلوگا»، «نقش و نقاش» و فیلمبرداری آثار متعددی را برعهده داشته است.
مسعود مددی فیلمساز و متولد ۱۳۴۲ و کارشناس کارگردانی سینما و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است و کارگردانی فیلمهای «فراموشی»، «گیتا» را برعهده داشته است.
مرتضی قیدی مدیر فیلمبرداری و متولد ۱۳۶۰ در تهران است. وی تاکنون مدیریت فیلمبرداری فیلمهای «ناهید»، «مغز استخوان»، «۲۳ نفر»، «اسرافیل»، «مادری»، «ناکوک» انجام داده است.
مهتاب ابراهیمزاده فیلمساز و متولد ۱۳۴۹ نیز در بوشهر و دارای مدرک کارگردانی سینما از دانشگاه عالی هنر آلمان است. این فیلمساز جوایز مختلفی را از جشنوارههای داخلی و خارجی کسب کرده است.
رزت قادری سینماگر و متولد ۱۳۴۸ در تهران و دارای مدرک کارشناسی سینما و صاحب امتیاز و مدرس مدرسه فیلمسازی هیلاج است. وی تاکنون فیلمبرداری بیش از ۳۰۰ فیلم مستند را به عهده داشته است.
مهدی موسوی برزکی فیلمساز و متولد ۱۳۶۷ در کاشان، مدرس انجمن سینمای جوانان ایران و عضو انجمن صنفی کارگردانان خانه سینما است. وی تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری، بهترین صدای فیلم و لوح افتخار هنر و تجربه را برای فیلم «عزیز» از سی و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران کسب کرده است.
مجید گرجیان فیلمبردار و کارگردان سینما متولد ۱۳۵۶ و دانش آموخته انجمن سینمای جوان همدان است. وی همچنین عضو انجمن مدیران فیلمبرداری سینمای ایران و انجمن فیلم کوتاه است.
علی درخشنده سینماگر و متولد سال ۱۳۶۳ در تهران و فارغالتحصیل کارگردانی است. فیلم سینمایی «دشمنان» اولین اثر سینمایی علی درخشنده در مقام کارگردان است که در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
پوریا ذوالفقاری منتقد و فیلمساز و متولد ۱۳۶۲ است. وی فارغالتحصیل رشته حقوق و فارغالتحصیل آموزشگاه استاد سمندریان است. ذوالفقاری ساخت فیلمهای کوتاه را از سال ۱۳۸۸ شروع کرد و از سال ۱۳۹۰ نیز عضو تحریریه مجله فیلم است.
سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی ۷ تا ۱۳ آبان برگزار میشود.
فیلم کوتاه «زمین شماره اس ۷» در جشنواره جهانی ژنو
فیلم کوتاه «زمین شماره اس ۷» ساختهی آبتین سرابی پس از حضور در بخش مسابقهی جهانی جشنوارهی لوکارنو، در بیست وششمین جشنوارهی جهانی ژنو به نمایش درمیآید.
این فیلم که محصول مشترک «کریستالید دیفوزیون» و «استر کریتیو پیکچرز» است، در شهری مرزی بین سنگال و موریتانی فیلمبرداری شده است که مشکلات کارگران آن منطقه را با سبکی شاعرانه به تصویر میکشد.
فیلم کوتاه مستند-تجربی ۲۸ دقیقهای «زمین شماره اس ۷» محصول مشترک سنگال، ایران و فرانسه است و عوامل اصلی دیگر آن عبارتند از نویسنده و کارگردان و مدیر فیلمبرداری: آبتین سرابی، تهیهکنندگان: کریسالید دیفوزیون – استر کریتیو پیکچرز – آبتین سرابی، صدابردار : جاکوب وینر، موسیقی: کریستوف رضاعی، طراح صدا: ترنت هدایتی، اشعار : سهراب سپهری، مشاور امور بینالملل: قصیده گلمکانی
رازهای انیو موریکونه، آهنگساز اسکاری آشکار میشود
مجموعهای از ۷ قطعه منتشر نشده از انیو موریکونه، موسیقیدان فقید و برجسته، در قالب یک آلبوم منتشر خواهد شد.
چهار ماه پس از مرگ انیو موریکونه آهنگساز برنده اسکار، دو شرکت موسیقی ایتالیایی، مجموعهای از قطعات منتشر نشده او که به اواخر دهه ۱۹۶۰ تا اوایل دهه ۱۹۸۰ تقعلق دارد را منتشر خواهد کرد. این آلبوم که شامل ۷ قطعه منتشر نشده است به ایتالیایی "Morricone Segreto" به معنی رازهای موریکونه، نام دارد.
این مجموعه در تاریخ ۶ نوامبر (۱۶ آبان ماه)، چند روز قبل از تولد ۹۲ سالگی Maestro در ۱۰ نوامبر منتشر میشود و به صورت دیجیتالی، سی دی در دسترس خواهد بود.
رازهای موریکونه، مجموعهای متشکل از ساختههای آزمایشی و ابتکاری موریکونه برای فیلمها است که در برخی موارد هرگز اکران نشدهاند.
اِنیو موریکونه آهنگساز بزرگ در یک نگاه
اِنیو موریکونه آهنگساز بزرگ ایتالیایی در ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان ماه) ۱۹۲۸ چشم به جهان گشود. این موسیقیدان از سال از ۱۹۶۱، برای بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی نوشتهاست. علاوه بر این، افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینههای دیگری، چون موسیقی برای ارکسترهای بزرگ یا مجلسی، کنسرتوهایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و قطعاتی برای باله از دیگر ساختههای اوست. وی با کارگردانان بسیاری، چون سرجیو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، الیور استون، کوئنتین تارانتینو، جوزپه تورناتوره، و پیر پائولو پازولینی همکاری داشتهاست.
موریکونه کار سینما را با ارکستراسیون برای چند اثر سینمایی، چون مرگ یک دوست (۱۹۵۹)، و باراباس (۱۹۶۱) آغاز کرد. موسیقی فیلم فاشیست ۱۹۶۱ نخستین اثر او در مقام آهنگساز فیلم است. آثار او در حدود ۳۰ پارتیتور برای فیلمهایی با گونه وسترن را شامل میشود که یک مشت دلار (۱۹۶۴)، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵)، خوب، بد، زشت (۱۹۶۶)، و روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸) از آن جملهاند.
موسیقی برای روزی روزگاری در آمریکا (۱۹۸۴)، ماموریت (۱۹۸۶)، تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، سینما پارادیزو (۱۹۸۸)، هملت (۱۹۹۰)، باگزی (۱۹۹۱)، افسانه ۱۹۰۰ (۱۹۹۸)، مالنا (۲۰۰۰)، بهترین پیشنهاد (۲۰۱۳)، و هشت نفرتانگیز (۲۰۱۵) از دیگر آثار اوست.
انیو موریکونه از سوی دولتهای ایتالیا، فرانسه نشان لیاقت دریافت کردهاست. وی در سال ۲۰۰۷ اسکار افتخاری آکادمی اسکار را دریافت کرد. او که از ۱۹۷۹ تاکنون نامزد دریافت شش جایزه اسکار در بخش بهترین موسیقی فیلم بودهاست در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت این جایزه برای موسیقی «هشت نفرتانگیز» در بخش رقابتی نیز گردید. وی نخستین آهنگساز سینما است که در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه پولار مشهور به «نوبل موسیقی» در استکهلم سوئد شد.
بسیاری از کارشناسان از انیو موریکونه به عنوان پرکارترین آهنگساز سینمای جهان یاد میکنند و روزنامه گاردین در فوریه سال ۲۰۰۱ در مقالهای با عنوان «موتسارت موسیقی فیلم» به کارکرد آثار او در ارائه ژانرهای متفاوت موسیقی پرداخته و بر تعدد آثارش در همکاری با فیلمسازان برحسته سینما تاکید ورزیده است.
نشریه ورایتی در نوامبر ۲۰۱۲، با کسب نظر از ۴۰ آهنگساز فعال سینمای جهان، موسیقی انیو موریکونه برای فیلم مأموریت را بهترین موسیقی نوشته شده برای یک اثر سینمایی تا آن زمان اعلام کرد. از میان آثار وی که بالغ بر ۶۰ میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفتهاست روزی روزگاری در غرب با فروش تقریبی ۱۰ میلیون نسخه از پرفروشترین آلبومهایبیکلام موسیقی فیلم در تاریخ سینما بهشمار میآید.
توفیق در کسب ۷ جایزه بفتا، دو جایزه گلدن گلوب، ۵ بار نامزدی برای کسب جایزه گرمی، یک جایزه اسکار و بیش از ۲۵ نامزدی برای کسب جوایز معتبر آهنگسازی فیلم جهان از این هنرمند فقید یکی از پرافتخارترین آهنگسازان موسیقی جهان ساخته است.
انیو موریکونه، آهنگساز سینما، ۶ ژوئیه (۱۶ تیر ماه) در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما سینمای ایرانمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران فیلم کوتاه تهران فیلمساز و متولد انیو موریکونه بخش مسابقه سینمای ایران فارغ التحصیل جنایت بی دقت موسیقی فیلم شب های سیاه برای فیلم روبرو شد نفر سوم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۷۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیمه فعالان سرود پیگیری میشود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی عصر روز گذشته ۹ اردیبهشت وارد استان فارس شد و با جمعی از فعالان موسیقی استان فارس دیدار کرد.
در این دیدار که در تالار گفتوگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس انجام شد، در ابتدا مدیر انجمن موسیقی استان فارس، رهبر ارکستر فیلارمونیک فارس، برخی از اساتید، نوازندگان و اهالی هنر و موسیقی به بیان نکات و دیدگاه های خود درباره وضعیت موسیقی از جنبههای گوناگون پرداختند. این در حالی است که بعد از صحبت هنرمندان و فعالان موسیقی، سمیعی و همراهانش به پاسخ و بررسی مسایل پرداختند.
کم و کاستی ها را می پذیریم
امیرحسین سمیعی اظهار کرد: هدف از سفر به استانهای مختلف بررسی مشکلات و پیگیری معضلات مربوط به جامعه موسیقی است؛ همچنین بررسی و به رای گذاشتن ظرفیتهای عظیمی که در استانهای مختلف وجود دارد و پرداختن بی چون و چرا به همه مناطق از دیگر اهداف دفتر موسیقی وزارت ارشاد به شمار میرود. البته که نگاه ما در جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۲ توجه به عدالت فرهنگی بود؛ لذا تلاش کردیم تا این عدالت فرهنگی را با توجه به بضاعت نخستین سالی که این جشنواره برگزار شد ایجاد کنیم. البته کم و کاستیهایی وجود داشت و به این نتیجه رسیدیم که قدم اصلی برای رفع این کاستیها، خارج شدن از تهران و سفر به استانهای مختلف کشور برای ارزیابی وضعیت موسیقی است.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ظرفیتهای خوب و ارزشمند استان فارس پیرامون حوزه موسیقی گفت: من معتقدم که در حوزه موسیقی شیراز اتفاق فوقالعادهای در حال رخ دادن است و اگر نسبت به این اتفاقات بیتوجه باشیم از نگاه اصلی وزارت که عدالت فرهنگی است دور خواهیم شد. البته رصد استعدادها و موسیقیهایی که در جهت تقویت فرهنگ و ریشههای ما عمل میکند، ضرورت دارد. ضمن اینکه من بر این باورم بسیاری از مشکلات در عرصه موسیقی مساله اعتبارات و نقدینگی نیست؛ ۹۰ درصد از مشکلات افراد فعال در این عرصه مبنای مالی و حمایتی ندارد بلکه مبنای معنوی دارد.
نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اتفاقاتی که در شیراز و استان فارس میافتد میتواند الگویی برای سایر استانها باشد. ممکن است در برخی استانها موسیقی نواحی جلوتر باشد، در برخی استانها موسیقی جهانی به صورت علمیتری دنبال شود و در بعضی دیگر نیز موسیقی ایرانی پیشتاز باشد اما در استان فارس هم در موسیقی ایرانی هم در آواز جمعی، هم در موسیقی جدی و ارکستری اتفاقات خوبی رقم خورده است؛ حتی میتوان گفت این حرکات خودجوش و باکیفیت را در پایتخت هم نداریم؛ در شیراز یک جوشش اساسی در حال جریان است.
وی عنوان کرد: ارکسترها در بعضی استانها به دشواری شکل میگیرد اما در استان فارس این ارکسترها به صورت حرفهای شکل گرفته و در حال فعالیت هستند، حتی نگاه به آواز کلاسیک در شیراز تخصصیتر از تمام استانهاست. من معتقدم نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد. مبنای این سفر این است که ما این سیستم فرآیند بروکراتیک را کنار بگذاریم و باور کنیم که میتوانیم مشکلات را با گفتوگو حل کنیم. ضمن اینکه بایستی شرایطی فراهم شود تا گروههای موسیقی جدی برای اجرای صحنهای مجبور نباشند در لاین نوبت قرار بگیرند چراکه این نوع موسیقی است که به فرهنگ ما ضریب میدهد.
برای موسیقی فارس باید کار ویژه انجام داد
وی با بیان اینکه موسیقی جدی در فارس به مرزی رسیده که باید دیده شود، گفت: بررسی وضعیت موسیقی در فارس و تناسبسنجی این برآیند نشان از موفقیت فوقالعاده فارس در حوزه موسیقی میدهد، لذا برای فارس باید کار ویژه انجام داد. بایستی فعالان در این عرصه دغدغههای خود را بی واسطه بیان کنند، ما هم در مرکز موسیقی تمام تلاشمان را به کار میگیریم تا این سد شکسته شود و ارتباطات با مرکز موسیقی به یک مکاتبه اداری محدود نشود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش شده تا این سدها شکسته شود؛ سفر به استانهای مختلف با این هدف انجام میشود تا ما بتوانیم بدون واسطه با افراد فعال در این عرصه رو در رو شویم و تدابیر کافی برای اجرایی شدن سیاستها و حل مشکلات در این بخش اتخاذ شود.
دفتر موسیقی، بیمه اهالی سرود را پیگیری می کند
حامد جلیلی مسؤول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: هدف دفتر سرود در ۲ سال گذشته ارتقای سطح کیفی گروههای سرود، ساماندهی گروهها و پیدا کردن استعداهایی بوده که در این زمینه وجود دارند و دیده نمیشوند، برای تحقق این امر راهکارها و برنامههایی ارایه شده و بدون شک امسال نیز گام بزرگی در این مسیر برداشته خواهد شد. در حال حاضر آموزش مربیان گروه سرود به صورت جدی پیگیری میشود و این اقدام در مراحل بعدی به صورت پیشرفتهتر در هر استان دنبال خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیمه اهالی سرود توسط صندوق هنرمندان به صورت جدی در حال پیگیری است، گفت: معمولا گروههای سرود در هیچ رستهای از هنر جای داده نمیشوند، لذا پیگیریهایی برای حل مشکل بیمه آنها صورت گرفته و در سال جاری بیمه اهالی سرود انجام خواهد شد.
جلیلی درباره کمکهای مالی به گروههای سرود گفت: ۱۰ هزار گروه سرود در کشور داریم؛ گروههایی از کوچک تا بزرگ که قابلیت بالایی در این عرصه دارند. ما معتقد هستیم گروههای بزرگ باید آنقدر توانمند شوند که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؛ به اعتقاد ما گروهی که به اجرای میدانی نرسد گروهی است که در اجرا موفق نبوده است. ما براین باوریم بحث هنری جداست و بحث سلیقه مردم هم که باید در ساخت کارها لحاظ شود، به صورت جداگانه مورد توجه است.
وی ادامه داد: باید به همه گروهها رسیدگی شود و اگر بخواهیم بحث مالی را برای همه آنها پیش ببریم حقوق بسیاری از گروهها ضایع میشود، در بحث آموزش هم بحث رسانه به صورت جدی تعریف شده و بر این باور هستیم که اگر مربی، رسانه را بشناسد میتواند اثر تولیدی خود را در فضای مجازی منتشر کند.
پوستاندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی
محمدعلی مرآتی دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم گفت: از سال گذشته پوستاندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی ایران آغاز شد؛ ملاک برای شرکت در این جشنواره به احترام بزرگان موسیقی بر اساس یک فراخوان تعریف شد.
محمدعلی مرآتی ادامه داد: موسیقی نواحی ایران یک موسیقی سطح هنری است که نخبگان و بزرگان گروههای شرکت کننده را انتخاب میکنند و ما تلاش میکنیم شرایط را برای اجرای شرکت کنندگان در این جشنواره ایجاد کنیم، متأسفانه هنوز این ظرفیت را نداریم که از همه گروهها برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم. ظرفیت استان فارس از منظر موسیقی در تنوع فرهنگ شنیداری موسیقی اقوام بر همگان روشن است؛ در این استان اقوام مختلفی در کنار هم موسیقی فراقومیتی ایجاد کردند.
دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در پایان گفت: امسال به زودی از ادارهکلها خواسته میشود که ظرفیت موسیقی را اعلام کنند؛ بدون شک ساز و کار امسال دقیقتر خواهد بود. خود منطقهها افراد را معرفی میکنند و ظرفیتبندیها مشخص میشود تا بتوانیم از این طریق عدالت موسیقی نواحی را ایجاد کنیم.
کد خبر 6091776 علیرضا سعیدی