Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@17:07:23 GMT

جوان گرایی در مدیریت مساجد ضرورتی غیرقابل انکار

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۸۳۹۵

جوان گرایی در مدیریت مساجد ضرورتی غیرقابل انکار

بهره گیری از ظرفیت جوانان در مدیریت اجرایی فرهنگی، عمرانی و خدماتی مساجد برای پیشرفت بیشتر فعالیت ها و جلب مشارکت این قشر ضرورتی غیرقابل انکار که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، جوان و ظرفیت و توانایی های این دوران زندگی برای همگان آشنا و روشن است که اگر این پتانسیل در مدیریت بخش های مختلف جامعه به عنوان نیروی مولد مورد استفاده قرار گیرد در مقایسه با دیگر اقشار و گروه های سنی به نتایج قابل توجه و اثرگذاری خواهیم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ویژگی های خاص جوانی مثل تلاش خستگی ناپذیر، حقیقت جویی، ریسک پذیری، خلاقیت و نوآوری از مولفه های پیشرفت است و برای داشتن این چنین ویژگی هایی باید از ظرفیت و توان جوانان استفاده کنیم.

 

مساجد به عنوان پایگاه های مهم دینی، فرهنگی، اجتماعی و مرکز تعامل های مردمی به مدیریت کارآمد، نوآور، خلاق، فراگیر و جذاب برای نسل های جدید است که برای احیا کارکردهای این مرکز مهم و تحقق اهداف بلند چاره و دروازه ای جز عبور از مدیریت جوان در این مراکز دینی نیست.

 

جوانان متعهد، با اخلاق، اهل اندیشه، توانمند و علاقه مند در حوزه اجتماعی با نگاه اخلاص و به دور از ریا و اهداف دنیایی مدیریت اجرایی مساجد را به دست بگیرند و زمینه ساز احیا کارکردهای این پایگاه اسلامی و جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و زمینه ساز ظهور منجی بشوند.

 

در سال های خیلی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک هفته عمده تلاش و برنامه های خود را برای ساماندهی امور مساجد و زمینه سازی برای فعالیت های جوانان با تصویب قوانین بکار گرفتند اما ابلاغ و اجرای این مصوبات در حاله ای از ابهام است اما آنچه فراتر از مصوبات عمل خواهد کرد، موضوع حضور و مشارکت و مطالبه گری جوانان برای تغییر در مدیریت این مراکز اسلامی است.

 

بهره گیری از تجربه افراد بزرگسال مسئله مهمی است اما نیروی جوانی که در سایر گروه های سنی کمتر دیده می شود را نباید انکار کنیم و پیشکستوتان صحنه هنرمندی را برای جوانان فراهم تا آن ها در کنار تجربه های گرانبها بزرگترها در مدیریتی جدید و نو زمینه ساز بسیاری از فعالیت های فرهنگی و اجرایی باشند که اقدامات آن ها در حوزه های فرهنگی و مذهبی استعداد آن ها را تایید می کند.

 

*جوانان محیط مسجد را زنده و پرنشاط و لبریز از امید می کنند

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: نوجوانان و جوانان با توانایی های فردی و دل های پاک و مشتاق به خوبی ها، محیط مسجد را زنده و پرنشاط و لبریز از امید می کنند.

 

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» با اشاره به نقش و ویژگی دوره سنی جوانی و نوجوانی و ضرورت جذب این دسته از افراد به مساجد افزود: روحانیون و متولیان عرصه های مختلف مساجد باید زمینه ساز حضور این قشر برای فعالیت های فرهنگی و دینی باشند و از بین آن ها افرادی برای بخش های مختلف مدیریتی جذب کنند.

 

وی ادامه داد: مسئولیت دهی به جوانان در مساجد علاوه بر اینکه بر کرامت و هویت بخشی به آن ها اثرگذار است در دست یابی به قابلیت های بیشتر برای مدیریت مسجد نقش کارآمد دارد.

 

معتمدی خطاب به روحانیون مساجد گفت: امام جماعت باید محیط پیرامونی مسجد را شناخته و نسبت به تشویق خانواده‌ها و به خصوص جوانان در مسجد فعالیت کند.

 

*مدیریت به روز مساجد توسط روحانیون

 

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد اصفهان گفت: مدیریت به روز و ارائه مطالب متناسب با نیاز جوانان و مخاطبین از ماموریت های مهم روحانیون در مساجد است.

 

حجت الاسلام «محمدرضا صالحیان» با بیان اینکه مدیریت جوان مساجد تنها مربوط به هیات امنا، مسئول بسیج، مدیرکانون و هیات مذهبی و خادم مسجد نیست، تصریح کرد: امام جماعت جوان و دارای استعداد و توانایی برای ارائه برنامه های مناسب نیز لازم است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر از میان پنج هزار مسجد استان اصفهان که بخش زیادی از آن ها دارای امام جماعت هستند، 70 درصد روحانیون این مراکز جوانان و دارای برنامه های جدید و متناسب با نسل جدید هستند که البته کارآمدی آن ها نیز در همین موضوع است تا با برنامه های فرهنگی، دینی و روابط صمیمانه با نمازگزاران مساجد را پویا کند.

 

*جوان گرایی در مدیریت کانون های مساجد از امسال

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: جوان گرایی در مدیریت کانون های مساجد بر اساس ابلاغیه ستاد کشوری کانون های فرهنگی و هنری مساجد از امسال اجرایی خواهد شد.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی» با بیان اینکه آمار مشخصی از گروه سنی مدیران مسئول کانون های مساجد وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به ضرورت مدیریت کانون ها توسط نسل جوان و بگارگیری این دسته از افراد در حوزه های مختلف مدیریت مسجد، بخشی از مدیران دارای سن و سال بالایی بودند که ایجاد این تغییر لازم است.

 

وی یادآورشد: بهره گیری از تجربه پیشکسوتان مساجد باید همواره مورد توجه جوانان باشد و حفظ حرمت و احترام آن ها لازم است و از طرف مقابل نیز بزرگترها باید شرایط سنی جوانی را درک و آن ها را مورد محبت قرار دهند.

 

حجت الاسلام نیستانی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور مدیران مسئول باید در گروه سنی 18 تا 50 سال و دارای حداقل مدرک لیسانس باشند و با ارائه این دسته از شرایط و مدارک، مجوز کانون ها تمدید خواهد شد.

 

وی یادآورشد: مهلت یک ساله برای رسیدن به این نقطه و انتخاب مدیرمسئول با ویژگی های ابلاغی پیش بینی شده اما فارغ از شرایط ابلاغی، جوانان گرایی و بهره گیری از توان جوانان به پیشرفت کار کمک خواهد کرد.

 

*زمینه های جوان گریزی در مسجد اصلاح شود

 

اگرچه همه دغدغه حضور جوانان و نوجوانان در مساجد را دارند اما بسیاری از زمینه ها مثل شناخت ویژگی های جوانی و نوجوانی در مسجد، نظافت، زیبایی، ارائه مطالب جدید و علمی و به دور از احساس، توجه به فناوری های نوین، حرکت فعالیت های سنتی به سمت جدید و نظم در برنامه ها کمتر مورد توجه بوده است.

 

دستگاه های فرهنگی فعال در حوزه مسجد مثل ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور باید پیش از این به مقوله جوان گرایی در مدیریت کانون ها توجه می کرد اما این حرکت خوب بوده اما باید زمینه های حضور جوانان با ارائه برنامه های کاربردی و حمایت از ایده و طرح های آن ها را مورد توجه قرار دهد.

پایان پیام/128

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیریت جوان مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان جوان گرایی اصفهان جوانان کانون های مساجد جوان گرایی در مدیریت کانون های مساجد مدیریت کانون ها بهره گیری حجت الاسلام زمینه ساز برنامه ها فعالیت ها مورد توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۸۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۶۰۰ کانون فرهنگی مساجد در اردبیل فعالیت می کنند
  • ۵۰ مسجد کردستان میزبان جشن‌های عمومی دهه کرامت هستند
  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق