Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@10:47:10 GMT

جای خالی المان‌های هویتی و زیباشناختی در اهواز

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۹۳۱۳

جای خالی المان‌های هویتی و زیباشناختی در اهواز

اهواز به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور فاقد المان‌هایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است و ضعف در طراحی فضای سبز، نورپردازی شهری و هچنین ایجاد المان‌های هویتی در جای جای این کلانشهر کاملا مشهود است.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: کلانشهر اهواز یکی از شهرهای مهم و پرتردد کشور به شمار می آید، اما متاسفانه با همه سختی ها و مشکلاتی که شهروندان در این کلانشهر با آن مواجه هستند، نبود فضاسازی مناسب شهری با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری کاملا مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با گشت و گذاری در این شهر که از نظر تاریخی و فرهنگی ید طولایی در تاریخ جهان دارد، اما هیچگونه المان مربوط به فرهنگ قومی، ملی، مذهبی و ادبی این شهر مشاهده نمی شود، به گونه ای که مدیران شهری این مهم را به کلی فراموش کرده اند و تنها به ایجاد یک المان مختصر و ساده با تعدادی رنگ و چوب بسنده کرده اند.

 

ضعف خلاقیت در مدیران شهری به وفور موج می زند و هر مدیری که در صحنه حاضر می شود بیشتر به توسعه روابط شخصی می اندیشد هر چند که اتفاقات خوبی شکل گرفته و نهادهای نظارتی و قوه قضائیه به خوبی به این کم کاری و تخلفات اداری و مالی ورود کرده اند همچنان این کم کاری از برخی مدیران مشاهده می شود.

 

اهواز به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور فاقد المان هایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است و این مهم در جای جای این کلانشهر به چشم می خورد، ضعف در طراحی فضای سبز، نورپردازی شهری و هچنین ایجاد المان های هویتی در این شهر کاملا مشهود است.

 

خیابان های اهواز تنها محلی برای گذر شهروندان هستند

کارشناس شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می گوید: زیباسازی شهری در واقع به معنی تقویت ارتباط میان مردم است، یک مکان باید به گونه ای طراحی شود که منافع عموم در آن تامین شود، هنگام طراحی میادین و ورودی های شهر باید غنای حسی و بصری انسان در آن گنجانده شود.

 

«سونا آقایی» با بیان اینکه تقویت غنای حسی و بصری در مبادی ورودی شهر به این معنی است که تعمیرگاه ها و ... نباید در ورودی شهر واقع شوند می افزاید: عموما بلوارها و میادین اصلی شهر باید با المان های فرهنگی و هنری همان شهر تزیین شوند که در این زمینه در اهواز ضعیف عمل شده است.

 

وی با اشاره به اینکه کاشت گیاهان مرتبط با اهواز همانند نخل، صدر، توت و ... باعث افزایش غنای حسی در افراد جامعه می شود ابراز می کند: امروزه در اهواز شاهد هستیم که در خیابان های اصلی اهواز زیباسازی مطلوب و کاملی صورت نگرفته است؛ استفاده از سرامیک های صیقلی در اقلیم های گرم و خشک یک اشتباه است که با توجه به وضعیت گرد و خاک خوزستان این سرامیک ها مشکل ساز می شوند.

 

این کارشناس شهرسازی با ابراز تاسف نسبت به اینکه خیابان های اهواز تنها تبدیل به محلی برای گذر شده اند عنوان می کند: این در حالی است که با اندکی برنامه ریزی و تامین مبلمان شهری با مصالح مورد نظر می توانستیم تغییری در این خیابان ها ایجاد کنیم؛ استفاده از تعلقات و بهره مندی از احساسات تاثیر بسیاری بر ساکنان هر شهر دارد.

 

شهرداران اهواز چرا المان های شهری را به سمت علم و ادب سوق نداده است؟

عضو شواری اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز تصریح می کند: وقتی المان های موجود در شهرهای دیگر  را با المان های اهواز مقایسه می کنیم مشاهده می شود که در شهرهای دیگر المان هایی با مجسمه های کتاب، قلم، سمبل و تندیس شخصیت های ادبی، هنری و فرهنگی طراحی شده، اما در اهواز المان ها تبدیل به چهار عدد شیر، چند تا شتر، تعدادی اسب و ... در میادین شهر شده اند.

 

«محمدرضا ایزدی» اذعان می کند: آیا شهری با این هویت و عظمت تاریخی المان های آن باید اینگونه باشند؟ این اتفاق به تفکر شهرداران اهواز در طول سال های دراز بازمی گردد که چرا المان های شهری را به سمت علم و ادب سوق نداده است؟

 

وی می گوید: خوشبختانه در یک سال گذشته تعدادی آبنما طراحی شده که جای تشکر نیز دارد، هر چند که این آبنماها سنتی و قدیمی هستند اما زنده بودن را در آنها می توان مشاهده کرد که فعلا با توجه به شرایط حاکم نسبت به شیوع ویروس کرونا با تشخیص ستاد مقابله با این ویروس خاموش شده اند.

 

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز در پایان خاطر نشان می کند: شهرداری ذاتا وظیفه اشاعه فرهنگ را ندارد (به جز آموزش فرهنگ شهروندی) و سازمان هایی همانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... وظیفه نشر فرهنگ را عهده دار هستند، اما شهرداری در حوزه کار فرهنگی فعالیت های خوبی انجام داده است.

 

زیباسازی شهری با ابعاد مختلف شخصیتی مورد توجه قرار می گیرد

همچنین یک جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز می گوید: هنگامی که شهرها تحت تاثیر عوامل مختلف دچار رشد بی رویه می شوند به تبع آن تغییر و تحولات بر اساس قاعده منظم پیش نمی روند و این عدم قاعده مندی در شهرها باعث می شود یک سری ناهنجاری هایی در سیما و منطقه شهری ایجاد شود.

 

«زهرا جمشیدی» با اشاره به اینکه این ناهنجاری ها را در بین محله ها و بافت های مختلف شهری مشاهده می کنیم ادامه می دهد: تقسیم نامساوی امکانات در محله ها باعث می شود که شهر نابسامان جلوه دهد، زیباسازی شهری در واقع شامل دو بعد کارکردی و بصری می شود.

 

وی با بیان اینکه بخش کارکردی زیباسازی مربوط به عناصر محیطی، المان ها و مبلمان شهری و همچنین طراحی آن مربوط می شود که این مهم به جسم یک شهروند ارتباط دارد اضافه می کند: در بخش بصری زیباسازی این مهم به ترکیب ها و محیط مربوط است و بیشتر تابلوها و عوامل روانی را مدنظر قرار می دهد، به عبارتی هنگامی که از زیباسازی سخن به میان می آوریم باید تمام مولفه های روحی و جسمی یک فرد را مدنظر قرار دهیم.

 

این جامعه شناس می افزاید: زیباسازی به این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که ابعاد مختلف شخصیتی فرد را مورد توجه قرار می دهد، وجود فضاسازی و همچنین زیباسازی باعث می شود که این شهر تبدیل به فضای امنی برای شهروندان و همچنین تعلق خاطر آنها شود.

 

وی در پایان یاد اور می شود: ما در اهواز سیر رشد بی قاعده را مشاهده می کنیم و عدم وجود المان های مناسب شهری واقعا در این شهر احساس می شود.

 

بنابراین با توجه به گفته کارشناسان لازم است در موضوعاتی که با موارد زیباشناختی و زیباحسی شهروندان ارتباط دارد از کارشناسان خبره این رشته بهره گیری شود اما متاسفانه در المان های شهری بیشتر نقش پیمانکاران پررنگ بوده و کارشناسان نقش بسیار کمتری دارند.

 

پایان پیام/690

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمدرضا ایزدی زهرا جمشیدی زیباشناختی هویت شهری زیباسازی شهری المان شهری خیابان ها المان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

8 تیم برتر جام حذفی و جای خالی سرخابی‌ها

به گزارش "ورزش سه"، با برگزاری دیدارهای مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی 8 تیم برتر این مسابقات انتخاب و معرفی شدند. طی دیروز و امروز 8 بازی از جام حذفی برگزار شد که فوتبال های جذابی بود و در نهایت برنده‌ها توانستند در جمه 8 تیم برتر مسابقات قرار بگیرند.

مس رفسنجان، چادرملو اردکان، گل‌گهر سیرجان، هوادار تهران، آلومینیوم اراک، تراکتور تبریز، ملوان انزلی و سپاهان اصفهان 8 تیمی هستند که بازی‌های این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتند و جواز حضور در یک چهارم نهایی را از آن خود کردند.

در جمع 8 تیم برتر جام حذفی تنها یک تیم لیگ یکی حضور دارد و مابقی از لیگ برتر هستند. چادرملو اردکان که یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر هم هست، در مرحله اول فولاد خوزستان را شکست داد و امروز از سد مس کرمان گذشت تا به جمع 8 تیم برتر مسابقات برسد.

نکته قابل توجه در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی غیبت استقلال و پرسپولیس است. دو تیم بزرگ و پرافتخار فوتبال ایران حالا در جام حذفی حضور ندارند و برای قهرمانی در لیگ برتر تلاش می‌کنند. استقلال در مرحله یک شانزدهم نهایی مغلوب مس رفسنجان شد و پرسپولیس هم امروز در ضربات پنالتی به آلومینیوم اراک باخت و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند.

حالا 8 تیم باقیمانده در جام حذفی شانس خود را برای رسیدن به فینال و قهرمانی در این تورنمنت امتحان می‌کنند. تیم‌هایی که در انتظار قرعه خود در دور بعدی مسابقات هستند و باید دید کدام تیم‌ها با هم روبه‌رو خواهند شد.

دیگر خبرها

  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • اسماعیلی: خلیج فارس از استوانه‌های هویتی جمهوری اسلامی است+ فیلم
  • اجرای طرح هویتی در خیابان معلم
  • قلک پورشه خالی شد
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • پرسپولیس جای خالی گوهری را احساس کرد!(عکس)
  • ماهیگیری با دست خالی! (فیلم)
  • شناسنامه مهمترین سند کشور است
  • 8 تیم برتر جام حذفی و جای خالی سرخابی‌ها
  • مطالبات ساکنین پایین‌دست سد سیمره پرداخت شود