Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:24:43 GMT

مهمان ناخوانده دریا منبعی معتبر برای کودکان ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۶۹۹۹۱

مهمان ناخوانده دریا منبعی معتبر برای کودکان ایران

این اثر علمی که در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان نوشته شده به تایید کارشناسان اداره کل محیط زیست استان هرمزگان رسیده و منبعی معتبر برای شناخت کامل لاک پشت‌های دریایی ایران محسوب می‌شود.

چاپ نخست کتاب مهمان ناخوانده دریا با یک‌هزار نسخه و با قیمت ۸۰ هزار ریال با ویراستاری یاسمن عباسی در سال ۹۶ توسط توسط انتشارات موسسه فرهنگی منادی تربیت چاپ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فصل شب بیداری مادرها، مکان‌های مورد علاقه لاک پشت‌های ایران برای تخم‌گذاری کجاست؟، تمام ایران مراقب لاک‌پشت‌هاست، لاک پشت دریایی سبز، نگاهی گذرا به لاک پشت سبز دریایی، لاک پشت چرمی، سرخ و زیتونی بخشی از عنوان‌های این کتاب است و برای هر عنوان توضحات خاص آن به همراه تصاویر مربوط به هر بخش ارائه شده تا کودکان و نوجوانان با زندگی کامل لاک پشت‌های دریایی ایران آشنا شوند.

این اثر علمی فاطمه رضوانی، نویسنده جوان هرمزگانی نیز به تازگی مجوز ورود به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت کرده که در یک تفاهم‌نامه‌ای با این نویسنده جوان ۲ اثر علمی وی «لاک‌پشت مهمان ناخوانده دریا (بررسی لاک پشتان دریایی ایران) و فرمانروای آب‌ها (کوسه‌های ایران)» در کمیته بررسی کتاب کانون بسیار مفید تشخیص داده شده و قراراست در انتشارات کانون چاپ شود.

نویسنده این اثر خود را به روح زنده یاد ماریه حسینی قشمی یکی از نوجوانان این جزیره تقدیم کرده است.

در پشت جلد کتاب در وصف لاک پشت چنین آمده است: "سرگذشت جهانی را در لاک کوچکت به دوش می‌کشی و زیبایی‌هایی نهفته در آغوض دریا را در گوش ساحل زمزمه می‌کنی، اکنون نه تنها موج‌ها و مرجان‌ها، دریاها و خلیج‌ها بلکه تمام خشکی‌های دنیا همدوش تواند و سرود ارزشمندی‌ات را سر می‌دهند، کف دستان کوچک هر مرد و زن عاشق حریم حفاظت از توست شاهزاده ساحل‌ها و مسافر دریاها".

«فرمانروای آب‌ها» عنوان دیگر اثر علمی فاطمه رضوانی زندگی کوسه‌های ایران را مورد بررسی قرار داده است.

این کتاب نیز در یک‌هزار نسخه و با قیمت ۹۰هزار ریال با ویراستاری یاسمن عباسی در سال ۹۵ به چاپ رسیده و مناسب سن کودکان و نوجوانان می‌باشد. 

"انواع کوسه‌های ساکن در آب‌های جنوب ایران، خانواده روباه دریایی، کوسه‌های درنده، کوسه‌های پرستار، کوسه ماهیان مرموز، کوسه‌های گاوی، وال کوسه، گربه کوسه- بمبک گربه و ببری‌های شنی" نیز بخشی از فهرست‌های این کتاب است.

نویسنده در این اثر خود نیز به ویژگی‌ها، قلمرو زندگی و ارزش اقتصادی این دسته از کوسه‌ها به همراه تصاویر آن‌ها پرداخته است.

کوسه ماهیان دسته‌ای از آبزیان نسبتا بزرگ هستند، مدت‌ها پیش از به وجود آمدن دایناسورها، کوسه‌ها فرمانروای آب‌ها بودند.

آن‌ها نخستین بار پیش از ۴۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفتند و در ۱۰۰ میلیون سال اخیر به ندرت دستخوش تغییر و دگرگونی شده‌اند.

این ماهی‌های آب شور دارای اسکلت غضروفی هستند، غضروف همان ماده انعطاف‌پذیری است که گوش انسان‌ها را نگه می‌دارد.

کوسه ماهیان جزو ماهیان غضروفی بوده و در خلیج‌فارس و دریای عمان از تنوع قابل ملاحظه‌ای برخوردارند.

در جهان ۵۵۰ گونه و ۲۳ خانواده کوسه وجود دارد که ۶۰گونه و ۱۸ خانواده از آن‌ها در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان زندگی ‌می‌کنند.

برچسب‌ها ادبیات کودک و نوجوان هرمزگان لاک پشت قشم کتاب خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ادبیات کودک و نوجوان هرمزگان لاک پشت قشم کتاب خلیج فارس ادبیات کودک و نوجوان هرمزگان لاک پشت قشم کتاب خلیج فارس اخبار کنکور کودکان و نوجوانان اثر علمی کوسه ها لاک پشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۶۹۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود

لاله جعفری نویسنده حوزه کتاب کودک، درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه امروز طیف وسیعی از کتاب‌ها در بازار نشر وجود دارد اما در مقابله با تالیف‌های خارجی که مخاطب زیادی دارند نویسندگان ایرانی کار سختی پیش رو دارند چون باید به نحوی بنویسند تا بچه‌ها فقط به دنبال کتاب‌های ترجمه نروند و به دنبال تالیفات داخلی نیز باشند.

وی افزود: همچنین گستردگی سبک‌های ادبی در حوزه کودک زیاد است و تنوع خوبی وجود دارد. ما داستان‌های تخیلی، ترسناک، طنز، علمی و… را داریم و این تنوع باعث می‌شود تا بچه‌ها به طرف کارهای تألیفی جذب شوند. البته که هنوز فاصله بسیاری با آثار خارجی داریم، چرا که گرانی کاغذ و چاپ باعث شده تا ناشران محدودتر کار کنند و این محدودیت‌ها برای نویسندگان نیز به‌وجود می‌آید. امیدوارم این مشکلات حل شوند و آثار تألیفی در کنار ترجمه بچه‌ها را به سمت خود جلب کنند.

نویسنده کتاب «چوم چوم» درباره یافتن ایده برای نگارش و همراهی با کودک امروز گفت: سعی می‌کنم تجربه‌های میدانی زیاد داشته باشم و با بچه‌ها کار کنم. حواس پنجگانه خود را در مواجه با بچه‌ها تقویت کنم. در پارک، خیابان، مترو و هر جایی‌که کودکی می‌بینم شش دانگ حواسم را جمع کنم تا ببینم عکس‌العملش در مقابله با مسائل چگونه است و سعی می‌کنم ایجاد ارتباط کنم و ببینم مدل حرف‌زدن‌شان تا چه اندازه نسبت به بچه‌های دوره خودمان تغییر کرده است. در کنار این مشاهده میدانی سعی می‌کنم کتاب‌های پرفروش دنیا را بخوانم و نکات قابل توجه آن را درک کنم. از سوی دیگر تلاش می‌کنم تا در فیلم‌ها، انیمیشن‌ها یا حتی بازی‌های رایانه‌ای جستجو کنم ببینم آثار پرطرفدار چه نکاتی به همراه دارند که بچه‌ها به سمت آن‌ها جلب می‌شوند.

جعفری به چگونگی ترغیب بچه‌ها برای مطالعه و فرهنگ‌سازی در راستای مطالعه گفت: بازاریابی مهم‌ترین مساله است. تبلیغات اثر بسیار زیادی دارد و فکر می‌کنم رسانه‌ها حرف اول را در این میان می‌زنند. امروز بین دو فیلم برای پخش، رقابت و تبلیغات گسترده‌ای وجود دارد، چه در شبکه‌های داخلی و چه فارسی زبان خارجی؛ در حالی‌که برای کتاب ما هیچ تبلیغی نداریم. فکر می‌کنم سهل‌الوصول‌ترین راه، همین تبلیغ است. هرچند که هزینه‌بر است، اما رسانه‌های داخلی مانند تلویزیون، به نوعی جزو مایملک مردم ایران به شمار می‌آید و باید از آن استفاده شود. ما در طول روز همه نوع تبلیغی در رسانه می‌بینیم، غیر از کتاب.

وی ادامه داد: از سویی فکر نمی‌کنم در مدارس هیچ تمرکزی روی این مسئله وجود داشته باشد. این اتفاق در حالی است که بیشترین زمان را فرزندان ما در مدرسه و در کنار هم می‌گذرانند و می‌توان برای آن‌ها ساعت مطالعه، یا زنگ کتاب تعریف کرد و به هزار نوع، نه به شکل خشک و اجباری بلکه با بازی و سرگرمی تبلیغ کتاب کرد تا فرهنگ مطالعه در میان بچه‌ها ایجاد شود.

این‌نویسنده گفت: ناشران به دنبال کتاب‌هایی همراه با بازی و سرگرمی هستند و وجه بازی برای‌شان غالب است. درست است که بازی نقش مهمی در زندگی کودک دارد، اما ادبیات نیز جایگاه خودش را دارد و باید این جایگاه حفظ شود. ناشران مجبور هستند برای فروش کتاب دست به هر کاری بزنند و کالایی تولید کنند که روی دست‌شان نماند. اما کتاب‌هایی که ادبیات خالص هستند و به جشنواره‌های داخلی و خارجی راه پیدا می‌کنند هر روز کمرنگ و کم‌تعداد شده‌اند و این را من از سفارش‌هایی که به خودم ارائه می‌شود، می‌بینم. ناشر از من می‌خواهد که سری کاری کنم در حالی که باید بذر آگاهی در ذهن کودک کاشته شود و این با یک اثر خوب اتفاق می‌افتد، اما امروز این گونه نیست. وی در پایان گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا نویسنده آنچه که دلش می‌خواهد را بنویسد و تنها سفارشی کار نکند.

کد خبر 6090973 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • مرزبانی باید به سیستم‌های رصد و پایش الکترونیک دریا مجهز باشد
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه و پیشرفت همه جانبه جامعه می‌شود
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه جامعه می‌شود
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • (تصاویر) شگفت‌انگیزترین اکتشافات در دل دریاها؛ از خوک باربی تا مارماهی کور ژلاتینی
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم