Web Analytics Made Easy - Statcounter

صمیمی با اشاره به برخی بازداشت ها و پروند های تشکیل شده علیه اعضای شوراها و مدیران شهری در تعدادی از مناطق کشور گفت : هرچند رقم این بازداشتها و پرونده ها در مقایسه با تعداد ۱۲۵هزار عضو شورا در کشور ناچیزاست و به رقم یک دهم درصد نمی رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور؛ محمدرضا صمیمی مدیرکل دفتر شهر و روستای وزارت کشور در گفتگوی تلفنی با برنامه "رویداد" رادیو گفتگو با اظهار این مطلب گفت:  امیدواریم با فعال شدن بیش از پیش هیاتهای تطبیق ، کمترین مسائل حقوقی علیه شوراها و مدیران شهری بروز نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صمیمی با بیان اینکه عصاره فعالیت شوراها، مصوبات آنهاست، گفت: در قانون آمده است که هیات های تطبیق در شهرستانها، موضوعات مصوبات شوراهای شهر را از حیث اینکه با قوانین تطبیق یا مغایرت دارد یا نه، بررسی می‌کنند که رئیس دادگستری، فرماندار و نماینده شورا در آن عضویت دارند و هیات تطبیق بخش نیز به مصوبات شوراهای روستایی رسیدگی می کند؛ لذا مصوبات باید با قوانین تطبیق لازم را داشته باشد و از این حیث، نظارت کامل انجام می‌گیرد ما انتظار داریم برای بروز مسائل حقوقی ، این هیات ها ، بیش از پیش فعال تر شوند .


صمیمی با بیان اینکه تعداد شوراها بسیار زیاد است و حوزه فعالیت آن‌ها نیز گسترده و متفاوت است، گفت: این امر موجب می شود تا در موضوعاتی دستگاه‌های نظارتی عام ورود کرده و شاید دستگیری‌هایی صورت گیرد.


مدیرکل دفتر شورهای اسلامی شهرو روستای وزارت کشور اضافه کرد: در خصوص مصوبات شوراها واختلافات و مسائل بوجود آمده احتمالی، در قانون پیش بینی شده است هیات حل اختلاف استان، ورود می کند و  پس از صدور رای اولیه نهایتا ، هیات حل اختلاف مرکزی  که در وزارت کشور مستقر است ، رای نهایی صادر می شود که در واقع این رای فصل الخطاب نهایی است .


صمیمی با تاکید بر اینکه معتقدیم حتی این آمار زیر یک درصد پرونده ها و طرح اتهامات و بازداشت ها زیاد است. اظهار کرد: باید درباره مصوبات شوراها ، شفاف سازی شود و کمترین تخلفات از جانب شوراها و مدیریت شهری به دست بیاید که دستگاههای نظارتی ناچار به چنین برخوردهایی نباشد.


مدیرکل دفتر شهر و روستای وزارت کشور در خصوص نحوه نظارت بر عملکرد شوراهای شهر و روستا عنوان کرد: هیئت حل اختلاف در سطح روستا و شهر و شهرستان فعال است و هیات مرکزی حل اختلاف مستقر در وزارت کشور مثل همیشه فعال است.  


وی افزود: هیات حل اختلاف شهرستان در حوزه روستا و شوراهای روستایی رسیدگی می کند که اگر احیانا تخلف و مشکلی وجود داشته باشد، رسیدگی و اظهارنظر می کند و نهایتا در هیات حل اختلاف استان که ۵ نفر هستند و شامل استاندار، رئیس دادگستری، نمایندگان مجلس و نماینده شورای استان در آن عضویت دارند، رسیدگی می کنند و رای لازم پس از بررسی های کارشناسی صادر می‌شود.


وی بار دیگر تاکید کرد: باید با کمک شورای عالی استانها و دیگر نهادها مانند مجلس و دستگاههای مرتبط تلاش کرده و به سمتی برویم که دیگر در آینده حتی این تعداد پرونده و طرح اتهامات اتفاق نیفتد.


مدیرکل دفتر شهر و روستای وزارت کشور در رابطه با نقش مجلس در صیانت از شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: قانون فعالیت شوراها به شدت زنده و پویا است و همواره به اصلاح، تغییر، ساماندهی و افزایش و یا کاهش موضوعات نیاز دارد که از طریق کمیسیون شوراهای مجلس رصد می‌شود.


صمیمی تصریح کرد: با شروع فعالیت دوره جدید نماینده‌های مجلس، اصلاحات جدیدی مربوط به قانون شوراها مانند مباحث هیات اختلاف، هیات تطبیق و خود قانون شوراها پیشنهاد شده و در حال پیگیری هستیم که در صورت تصویب آنها در مجلس ، کمک  زیادی برای پویایی و فعال بودن مستمر شوراها خواهد داشت.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمدرضا صمیمی شوراها وزارت کشور روستای وزارت کشور هیات حل اختلاف مصوبات شوراها مدیرکل دفتر شهر و روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۶۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد امیرآبادی فراهانی ظهر شنبه در همایش روز شوراها که در شهرداری قم برگزار شد با بیان اینکه موضوع شورا از جمله موارد مورد تاکید دین است گفت: یکی از نهادهایی که اراده مردم در آن نقش اصلی دارد شورای های اسلامی شهر و روستا است که سبب خیر برای کشور است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در برهه هایی برخی دولت ها همکاری لازم را با شوراها در پیشبرد اهداف و ماموریت های آن نداشتند که ضرورت دارد توجه لازم به شوراهای اسلامی شهر و روستا صورت گیرد.

امیرآبادی گفت: برخی تخلفات سبب شده تا نگاه مردم به نهاد شورا تغییر کند، هر چند که در هر دوره شاهد قدرتمندتر شدن شوراها هستیم.

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در سطح کشور هستند این امر افتخاری برای استان و مسوولان است.

نماینده قم در خانه ملت بیان کرد: در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی در مسیر عمران و آبادی کشور صورت گرفت که این خدمات باید برای مردم تبیین شود.

کد خبر 6090204

دیگر خبرها

  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • برنامه‌های وزارت علوم برای ماندن نخبگان/ با تخلفات کنکوری سریع برخورد شد