Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@02:46:08 GMT

سه مانع اصلی بر سر راه تولید؛ راهکار چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۹۴۶۸

سه مانع اصلی بر سر راه تولید؛ راهکار چیست؟

رهبر انقلاب در آغاز سال جاری و در صحبت های نورزی خود، سال 1399 را سال جهش تولید نامگذاری کردند و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند: "جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به‌وجود آید".

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از گذشت حدود 5 ماه از این سخنان رهبر انقلاب، ایشان در روز عید قربان در صحبت خود با مردم یک بار دیگر به مسئله جهش تولید و موانع موجود بر سر راه آن اشاره کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرت آیت الله خامنه ای در این سخنان خود مساله «هدایت نقدینگی به سمت تولید» و همچنین «رفع موانع جهش تولید» را از دیگر اولویتهای اقتصاد کشور خواندند و گفتند: عده‌ای از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند رؤسای سه قوه کارگروهی را برای شناسایی و رفع موانع تولید تعیین کنند.

همچنین رهبر انقلاب در مورخه 21 مهر 1399  در ارتباط تصویری که با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح در دانشگاه افسری امام‌علی علیه‌السلام داشتند، فرمودند: مکرراً گفته شده که علاج مشکلات اقتصادی در گرو تمرکز بر مسئله‌ی تولید، جلوگیری از سقوط پی‌درپی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فسادهای مالی است.

حالا پرسش این است که چه موانعی بر سر راه تولید قرار دارد؟ این موانع بیشتر داخلی است یا خارجی؟

برای پاسخ به این پرسش می توان به گزارش های پایش محیط کسب و کار مراجعه کرد.  گزارش های پایش محیط کسب و کار نوعی نظرسنجی از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق ‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در سراسر کشور می باشد و این فعالان اقتصادی پیرامون 28 مولفه نظرات خود را به شکل عددی بین صفر (بهترین ارزیابی از مولفه) تا ده (بدترین ارزیابی از مولفه) ارائه می دهند و نتایج این نظرسنجی، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در هر فصل را نشان می دهد.

آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه که مربوط به بهار 1399 می باشد نشان می دهد که به ترتیب سه مؤلفه "غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات"، "بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار" و "دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها" را به عنوان نامناسب ‌ترین مؤلفه ‌های محیط کسب ‌و کار و تولید کشور نسبت به سایر مؤلفه ‌ها مطرح بوده اند. سه مولفه ای که در یک سال گذشته نیز به عنوان سه مانع اول بر سر راه کسب و کارها و تولید تکرار شده اند و تنها اولویت آن ها فرق کرده است. سه مولفه ای که ریشه آن ها به داخل باز می گردد و ربطی به تحریم های خارج ندارد.

همان گونه که ملاحظه می گردد مانع "غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات" در یک سال گذشته به عنوان مهمترین مانع بر سر راه کسب و کارها و تولید از دیدگاه فعالان اقتصادی مطرح بوده است. مانعی که عمدتاً به دلیل نوسانات نرخ ارز به خصوص نرخ دلار ایجاد شده است. شاید به همین دلیل بوده است که رهبر انقلاب در فرمایشات خود یکی از علاج مشکلات اقتصادی کشور را جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی اعلام کرده اند.

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی طی مصاحبه ای با خبرنگار تابناک اقتصادی اعلام کرد: متاسفانه هزینه های تولید ایران وابسته به دلار می باشد و این وابستگی حدود 70 درصد است.

برای حل مشکل نوسانات نرخ دلار هم شاید چند راهکار چاره ساز باشد. اولین راهکار تراز تجاری باید جهت مثبت شدن تراز ارزی، مثبت شود. یعنی واردات کاهش یابد و صادرات غیرنفتی افزایش یابد. باید جلوی واردات بی رویه کالاهای لوکس و غیرضرور گرفته شود. به عنوان نمونه در 22 مهرماه بود که اعلام شد در سال گذشته به میزان دویست هزار دلار خلال دندان وارد کشور شده است و این در حالی است که این کالا اولاً در جنگ اقتصادی کالای غیرضرور محسوب می شود و ثانیاً این کالا در کشور تولید می گردد و نیازی به واردات آن نیست. همچنین موانع بر سر راه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی نیز باید برداشته شود.

راهکار دوم این است که تلاش شود تا ارزهای صادراتی به کشور بازگردند. هم اکنون اعلام شده است که 16 میلیارد یورو ارز صادارتی به کشور بازنگشته است. همچنین در خبر دیگری اعلام می گردد که ایرانی ها صدرنشین خرید خانه در ترکیه هستند. با کنار هم قرار دادن این دو خبر به نظر می رسد که بخشی از ارزهای صادراتی به سمت خرید خانه در ترکیه سوق داده شده است. باید تکلیف ارزهای صادراتی بازنگشته، معلوم شود و مشخص گردد که سرنوشت این ارزها چه شده است.

راهکار سوم جلوگیری از سفته بازی است. هم اکنون بسیاری خرید و فروش دلار را به منظور کسب سود انجام می دهند که این خود به بی ثباتی در بازار ارز دامن می زند. با شیوه هایی از جمله اخذ مالیات می توان این تقاضای کاذب را از روی ارز برداشت.

راهکار چهارم جلوگیری از قاچاق کالاست. افراد برای قاچاق کالا ارز مورد نیاز خود را از داخل و به خصوص بازار آزاد تهیه می کنند که این مسئله می تواند موجب فشار تقاضا و افزایش قیمت در بازار ارز شود. برآوردها نشان می دهد که به صورت میانگین میزان قاچاق کالا سالانه بیش از 15 میلیارد دلار می باشد.

همچنین "بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار" به عنوان دومین مانع بر سر راه کسب و کارها و تولید مطرح بوده است که عمدتاً از تصمیمات یک شبه سیاستگذاران و یا از موازی کارهای نهادهای مختلف نشات می گیرد.

"دشواری تامین مالی از بانک ها" هم که سال هاست مطرح می باشد و از عوامل مختلفی چون فریز شدن منابع مالی بانک ها در بنگاه داری، سخت گیری در پرداخت تسهیلات از جمله ضامن و ... سرچشمه می گیرد.

هم اکنون بیش از 90 درصد تامین مالی تولید بر عهده بانک ها است و بازار سرمایه سهمی کمتر از 10 درصد در این قضیه دارد. با حمایت از بازار سرمایه، این بازار می تواند اولاً به مثابه اسفنجی در جذب نقدینگی عمل کند و روزانه 2 تا 3 هزار میلیارد تومان نقدینگی را به خود جذب نماید و اجازه ندهد که این نقدینگی به سمت بازارهای دیگر از جمله بازار ارز برود ثانیاً می تواند مشکل تامین مالی بنگاه های اقتصادی را نیز حل کند و یکی از موانعی که سال ها بر سر راه تولید و کسب و کارها بوده است برداشته شود.

 

به هر صورت حل مشکلات تولید کشور تنها بر عهده دولت نیست و دو قوه مقننه و قضاییه نیز باید به کمک دولت بیایند. همان گونه که رهبر انقلاب بارها مطرح کرده اند علاج مشکلات اقتصادی کشور چرخیدن چرخ تولید می باشد و برای اینکار باید موانع و مشکلات از سر راه کسب و کارها و تولید برداشته شود.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: جریمه کرونایی چالش مومو تحریم های تسلیحاتی مذاکرات لبنان و اسرائیل هوشیار زیباری انسولین کسب و کار تولید دلار تامین مالی جریمه کرونایی چالش مومو تحریم های تسلیحاتی مذاکرات لبنان و اسرائیل هوشیار زیباری انسولین رهبر انقلاب جهش تولید بر سر راه محیط کسب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۹۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از اعمال دور جدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سال 2012 و از بین رفتن معامله ایران و غرب، با مشکلات عدیده ای در زمینه دسترسی به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ روبرو شدیم. 

کشورها معمولاً راهکارهای مختلفی را در مقابل تحریم ها امتحان می کنند. ما در ابتدا تلاش کردیم از طریق مذاکره به حل و فصل تحریم ها بپردازیم و آن ها را رفع کنیم. وقتی از حسن نیت طرف مقابل و تأثیرگذاری مذاکرات ناامید شدیم به دور زدن تحریم ها روی آوردیم. این سیاست ها نتیجه نداد. 

در نهایت به دنبال راهکارهایی به منظور خنثی سازی تحریم ها برآمدیم. راهکار این بود که به توان داخلی و دانش بنیان کشور تکیه کنیم. بنابراین، در صدد برآمدیم که با سیاست گذاری هایی مانند اجرای طرح تولیدات بار اول و تصویب قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور بپردازیم.

تلاش ها نتیجه داد و توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنایع در زمینه اقلام راهبردی را مرتفع کنیم. حالا هدف گذاری کشور این است که جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم. به زعم بسیاری، این هدف مهم تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محقق می شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید. 

میرتاج الدینی در گفتگو با تابناک اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دانش بنیان ها موفق ترین تجربه ما در حوزه افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بوده اند. اگر بخواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند، باید توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی کشور در گروی حمایت از دانش بنیان ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هر چقدر در این زمینه کارهای جدی تری انجام دهیم، گام بیشتری در راستای تحقق شعال سال برمی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع کشور مطرح است. اعمال این سیاست به افزایش درآمدهای کشور به صورت تصاعدی منجر می شود و ارزش افزوده را افزایش می دهد. 

میرتاج الدینی گفت: در بسیاری از حوزه ها نیاز به تکمیل زنجیره ارزش داریم تا بتوانیم از یک طرف نیازهای داخلی را برطرف کنیم و از طرف دیگر به صادرات بپردازیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در زمینه پتروشیمی حلقه های تولید کامل نیستند و دچار خام فروشی هستیم. مواد پتروشیمیایی را در سطوح اولیه صادر می کنیم و از مزیت های توسعه زنجیره ارزش محروم هستیم. حرکت به سمت تولید محصولات نهایی باید با جدیت در دستور کار باشد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول نیز از دیگر ارکان کلیدی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند. در شرایط فعلی که تحت تحریم قرار داریم، دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ با مشکل مواجه شده است. به منظور رفع این مشکل، طرح تولیدات بار اول با اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی کشور در دستور کار قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو بر سر راه طرح های خوبی مانند تولیدات بار اول سنگ اندازی می کنند. زیرا نفع آن ها در این است که کشور به واردات اقلام مورد نظرشان وابسته به خارج از کشور باشد. آن ها مافیای واردات هستند که از آوردن این اقلام از خارج از کشور بسیار سود می برند. دولت باید با جدیت در مقابل این کج اندیشی ها بایستد و طرح تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را در چارچوب سیاست تولیدات بار اول پیش ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر است. این امر نیز در گروی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.

دیگر خبرها

  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • بررسی راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است