Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی آذرطوسی استاد دانشگاه و پژوهشگر مذهبی، درباره ورود به ماه ربیع و مناسب‌های تاریخی این ماه گفت: شروع ماه ربیع مصادف با هجرت نبی مکرم اسلام از مکه به یثرب است. مستحب است انسان روز اول این ماه را به تأسی از پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) روزه بگیرد.

وی در ادامه افزود: ماه ربیع برای شیعیان به دلیل خروج از ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان و مصیبت‌های اهل بیت (ع)، جزو ماه‌های خاص است؛ البته باید به این نکته توجه کرد که شروع این ماه به عنوان پایان عزاداری برای اهل بیت (ع) نیست؛ بلکه باید این استمرار را در رفتار و کارهایمان ادامه دهیم و دوستی با اهل بیت (ع) و اباعبدالله (ع) را در وجودمان گسترش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اسلام موضوعی با عنوان خداحافظی و پایان نداریم؛ به عنوان مثال وقتی نمازمان تمام می‌شود، سلام می دهیم، یعنی در پایان نماز گویا شروع دوباره ای را تجربه کرده‌ایم.


این کارشناس مذهبی اظهار داشت: درست است با اتمام محرم و صفر پیراهن مشکی را از تن خارج می‌کنیم؛ اما هدفمان تغییر نمی‌کند. در اسلام و فرهنگ دینی مداومت بر یک کار امری ضروری است. مداومت در اینجا به معنای انس و محبت است. در نتیجه از آنجا که ذات ما با اهل بیت (ع) گره خورده است، در روز شادی آن‌ها شاد هستیم و در روز حزن آنان غمگین و نباید این مسیر را حتی یک لحظه قطع کنیم.


حجت الاسلام آذرطوسی گفت: امام باقر (ع) می‌فرمایند «ما من شیء أحب إلی الله من عمل یداوم علیه، و إن قلّ»؛ هیچ عملی نزد خداوند محبوب‌تر از آن نیست که در آن مداومت و استمرار داشته باشیم و در انتها امام می‌فرمایند اگرچه کم باشد، زیرا مداومت دارای ثمراتی دارد.

وی در ادامه به بیان برخی آثار مداومت در کار‌های دینی و معنوی پرداخت و افزود: امیرالمومنین (ع) در روایتی به چند ویژگی مداومت در امور معنوی اشاره می کنند و می‌فرمایند «مداومت در امور خیر باعث اطاعت از پرورگار و لذت بردن از دوستی با او، خودداری از گناه، رشد شخصیتی و تغییر در ذات انسان می‌شود.

این کارشناس مذهبی به یکی از مناسبت‌های مهم ماه ربیع الاول اشاره و مطرح کرد: روز اول ماه ربیع سالگرد یکی از تاریخی‌ترین مناسبت‌های صدر اسلام به نام لیلة المبیت است؛ همان شبی که امیرالمومنین (ع) در بستر پیامبر (ص) به جای ایشان خوابیدند تا رسول خدا (ص) فرصت پیدا و از مکه به مدینه هجرت کنند. در قرآن نیز یکی از فضائلی که برای امام علی (ع) ذکر شده همین فداکاری است. خداوند می‌فرمایند: ««وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد»»؛ افرادی هستند (علی علیه‌السّلام) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او؛ خدا نسبت به بندگانش مهربان است.


حجت الاسلام آذرطوسی ادامه داد: مرحوم طبرسی در تفسیر این آیه شریفه می‌گوید این آیه نزولش برای امیرالمومنین (ع) است؛ پیامبر (ص) به واسطه وحی مطلع شدند که قرار است از قبیله‌های مختلف جمع شوند و ایشان را شهید کنند؛ ولی خداوند جان او را به وسیله تدبیر امیرالمومنین (ع) حفظ کرد؛ زیرا امام علی (ع) تصمیم گرفت جای پیامبر در بستر ایشان قرار بگیرد. هنگامی که شمشیر‌ها بلند شد کفار دیدند امیرالمومنین (ع) در بستر پیامبر است.

وی در پایان گفت: فداکاری امیرالمومنین (ع) در شب هجرت مورد اتفاق شیعه و سنی است و حتی در تاریخ اهل سنت ذکر شده هنگامی که در شورای شش نفری برای انتخاب خلیفه سوم استدلال می‌آوردند، آیه لیلةالمبیت را برای شایستگی امام علی (ع) مطرح کردند.

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: لیله المبیت ماه ربیع الاول روزه پارسی خبر نماز ماه ربیع اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۰۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، اسحاق معبود مژدهی عصر سه‌شنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه کرامت در گیلان در رشت اظهار کرد: این سه کاروان از روز ۲۲ اردیبهشت وارد گیلان می‌شوند و تا یکم خرداد در این استان حضور می‌یابند.

وی افزود: این خادمان در طول مدت حضور خود در هر ۱۷ شهرستان و در مجموع در ۸۰۰ نقطه گیلان حاضر خواهند شد که یکی از کاروان‌ها در مناطق محروم و سخت‌گذر استان حضور خواهد یافت.

وی ادامه داد: دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان، حضور در گلزار شهدا، دیدار با برخی از خانواده‌های شهدا، دیدار با بیماران و سرکشی از زندانیان و همچنین حضور در مدارس گیلان و نواختن زنگ دهه کرامت از مهمترین برنامه های کاروان های خادم حضرت امام رضا (ع) در این استان است.

مسئول کانون جوانان رضوی گیلان بیان کرد: همچنین آیین استقبال از خادمان حضرت امام رضا(ع ) عصر پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت انجام می‌شود که این استقبال در میدان صیقلان رشت آغاز و سپس به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه اخری(س) خواهر گرامی حضرت امام رضا(ع) انجام می‌شود.

معبودمژدهی خاطرنشان کرد: همچنین برنامه ویژه دیگر این دهه, جشن بزرگ میلاد حضرت امام رضا(ع) است که ۳۰ اردیبهشت ماه از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در پیاده راه فرهنگی میدان شهدای ذهاب رشت برپا می شود که سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در این مراسم حضور یافته بودند.

وی در خاتمه گفت: جشن زیر سایه خورشید, ویژه دهه کرامت, مردمی است و هیچ بودجه دولتی دریافت نمی کنیم البته برخی از نهادها همچون شهرداری به این مراسم ها کمک می کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سخت‌ترین دوران‌ زندگى حضرت امیرالمومنین (ع) + فیلم
  • معلمانِ نیک به خدا نزدیک ترند
  • برپایی جشن‌های دهه‌ کرامت در گیلان و میزبانی از سه کاروان خدام رضوی
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند