Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-06@23:01:28 GMT

روش کار صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۸۱۴۱۶

روش کار صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی

سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری روند فعالیت صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی را تشریح کرد. به گزارش پول نیوز، رضا نوحی سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری در خصوص فرآیند کاری صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی گفت: این صندوق‌ها در محدوده موضوع فعالیت مشخص تعریف شده مجاز به فعالیت هستند. یعنی وظیفه بازارگردانی نماد‌های تعیین شده را با رعایت مقررات موجود بر عهده دارند؛ بنابراین باید ابتدا توسط این صندوق‌ها نماد‌های موضوع عملیات بازارگردانی تعیین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در خصوص مواردی همچون برگزاری مجامع صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی خاطرنشان کرد: مطابق تشریفات مقرر، مجمع صندوق باید با اطلاع رسانی قبلی تشکیل شده و صورتجلسه مذکور به منظور ثبت نزد سازمان ارسال شود. پس از تعیین نماد‌های مذکور انجام بازارگردانی نماد‌های یاد شده متناسب با تعهدات اعلامی از سوی بورس‌ها خواهد بود و حداقل تعهدات اعلامی از سوی بورس‌ها شامل تعهدات حداقل معامله روزانه، حداقل سفارش انباشته و دامنه مظنه است.

سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری در تشریح وظایف و تعهدات بازارگردانان گفت: بازارگردانان ملزم هستند همواره تا زمان ایفای تعهدات حداقل معامله روزانه، سفارش‌های خرید و فروش اوراق بهادار موضوع عملیات بازارگردانی در دامنه مظنه را در سامانه معاملات حفظ کنند. بدین معنی که در صورت اجرا شدن هر طرف از سفارش ها، سفارش‌های سمت دیگر را تامین کنند. وجود پارامتر دامنه مظنه، باعث اثر بخشی بیشتر عملیات بازارگردانی می‌شود. دامنه مظنه محدوده‌ای است متغیر که حاصل تفاوت بین کمترین قیمت خرید در سفارش‌های خرید و بیشترین قیمت فروش در سفارش‌های فروش صندوق است.

دست مدیران صندوق‌ها بازتر شده است
نوحی خاطرنشان کرد:در روز‌های اخیر اختیارات بیشتری به مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی و بورس‌ها به منظور تسریع در فرایند‌های مربوطه از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار داده شده و طی اطلاعیه شماره ۱۲۰۳۰۰۷۱ مورخ ۲۲ مهرماه ۹۹ سازمان در اختیار عموم قرار گرفته است.

وی در تشریح این موارد گفت: مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی مجاز خواهند بود بدون استعلام جداگانه از سازمان بورس نسبت به اضافه کردن نماد اوراق بهادار قابل معامله به فهرست اوراق بهادار موضوع عملیات بازارگردانی صندوق براساس تعهدات اعلامی بورس‌ها اقدام کنند و استعلام دیگری در این خصوص از سازمان بورس انجام نخواهد گرفت.
سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری در خصوص میزان تامین مالی جهت انجام عملیات بازارگردانی توسط صندوق‌های مذکور اظهار کرد: مسئولیت تعیین حداقل منابع لازم جهت انجام عملیات بازارگردانی در ارتباط با تعهدات مربوط به نماد‌های موجود و همچنین نماد‌های جدید، بر عهده مدیران صندوق‌های مربوطه است.

ضوابط برگزاری مجامع صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی
نوحی حضور کلیه دارندگان واحد‌های ممتاز صندوق در مجمع را جهت اضافه شدن نماد‌های جدید یا اصلاح تعهدات بازارگردانی نماد‌های صندوق کافی عنوان کرد و افزود: در این صورت رعایت دوره زمانی ۱۰ روزه قبل از مجمع الزامی نیست.

وی یادآور شد: ارسال صورتجلسه مجامع صندوق‌های سرمایه گذاری مذکور صرفاً با موضوعات یاد شده به سازمان و بورس‌های یادشده، به منزله ثبت صورتجلسه نزد این سازمان بوده و از تاریخ اطلاع رسانی، قابل اعمال است.

سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه گذاری حذف نماد‌های موضوع عملیات بازارگردانی یا اصلاح تعهدات بازارگردانی را منوط به تائید بورس‌های مربوطه عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به موارد اعلام شده، مراحل استعلام تعهدات از سازمان، بررسی کفایت سرمایه توسط سازمان، مدت زمان ۱۰ روزه تا زمان برگزاری مجمع صندوق و همچنین مراحل ثبت صورتجلسه نزد سازمان عملا از فرایند اضافه شدن، حذف یا تغییر تعهدات بازارگردانی حذف شده است.

وی در خصوص وظایف بورس‌ها نسبت به صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی نیز گفت: در این خصوص لازم است تا بورس‌های مربوطه ضمن تشکیل پایگاه داده قابل اتکا مربوط به نماد‌های مورد بازارگردانی، تعهدات آن‌ها و سوابق مربوطه، اطلاعات لازم را ارائه کنند. همچنین با ایجاد سازوکار مشخص، اقدامات لازم در ارتباط با اعلام به مبادی مربوطه را انجام دهند.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صندوق های بازارگردانی صندوق های سرمایه گذاری بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت صندوق های بازارگردانی اختصاصی اختصاصی بازارگردانی مدیران صندوق ها اوراق بهادار سفارش ها بورس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۱۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس

امروز ۱۷ اردیبهشت شاخص کل بورس با ریزش ۲۰ هزار و ۶۴۶ واحدی در سطح ۲ میلیون و ۲۳۹ واحدی ایستاد شاخص کل هم وزن نیز با کاهش بیش از ۶ هزار واحدی در تراز ۷۴۴ هزار و ۱۰۱ واحدی قرار گرفت. سه نماد فملی، فولاد و فارس بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشتند همچنین ذوب، وبملت و کترام سه نماد پرتراکنش بورس بودند. 

شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲۰۲ واحد در سطح ۲۴ هزار و ۹۹۸ واحدی قرار گرفت آریا، خاور و هرگز سه نماد با بیشترین تاثیر بر شاخص کل فرابورس بودند.

امروز فلزات اساسی با ۲۴۹ میلیارد تومان برترین گروه صنایع بود و صنعت خودرو و انبوه سازی هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. افران، سپهر و فردا هم سه نماد با بیشترین تقاضا در بورس بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بنو و پرداخت مبلغ محکومیت سنگین!
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در قم تشکیل می‌شود
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • سپیدار بهترین عملکرد فروش
  • میزان و زمان واریز سود ۴۰ نماد بورسی و فرابورسی
  • سود ۱۳۵۰ درصدی صندوق سهامی سرو!
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم