Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت ایران‌پوپلین می‌بایست تا پایان مهرماه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در قالب مزایده به فردی دارای اهلیت واگذار شود، اما هنوز اتفاقی رخ نداده است.

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صنعت نساجی یکی از مهمترین بخش‌های اشتغال زا در کشور است. این صنعت بعد از نیاز‌های اساسی اقتصادی مانند موادغذایی، نقش بالایی در مورد افزایش صادرات غیر نفتی ایفاء می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
توسعه صنایع نساجی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالا، موجب توسعه اقتصاد و ارتقای بهره وری سایر بخش‌های تولیدی در کشور می‌شود و با تکیه بر آن می‌توان به توسعه صنعتی و اقتصادی لازم دست یافت.   بیشتر بخوانید: اجازه نمی‌دهیم کارخانه ایران پوپلین تعطیل شود / فروش اموال شرکت‌ها و کارخانه‌ها معضل گیلان سابقه واگذاری کارخانجات تولیدی در گیلان درخشان و شفاف نیست!   اما با وجود مزیت‌های بیشماری که در رشد و تحول اقتصادی این صنعت وجود دارد؛ بسیاری از واحد‌های نساجی در حال حاضر با حداقل ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند. مشکلات و موانعی که پیش روی آن‌ها قرار گرفته است باعث شده تولیدکنندگان این صنعت در توسعه فعالیت خود دچار تردید شوند. حتی سرمایه گذاران واقعی نیز تمایل چندانی به ورود در این حوزه نداشته باشند.
یکی از شرکت‌هایی که با قدمتی طولانی در عرصه نساجی فعالیت می‌کند، شرکت ایران پوپلین است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های صنایع نساجی در استان گیلان است که سال‌های طولانی با تولیدات با کیفیت، آوازه خود را به گوش همه رسانده بود.  
کارخانه ایران پوپلین در سال ۱۳۵۳ تأسیس و قسمت‌های مختلفی ازجمله ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و چاپ در آن راه‌اندازی شد. این واحد تولیدی متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی از زیرمجموعه‌های هلدینگی بانک ملی است که مساحت آن ۲۵۰ هزار مترمربع و دارای ۱۱۶ هزار مترمربع زیربنا است. در سال ۱۳۶۹ سهام آن در بورس اوراق بهادار تهران عرضه و در سال ۱۳۸۷ به دلیل آنچه از زیان‌ده بودن شرکت عنوان شد، از بورس خارج شد.
یک هزار و ۲۰۰ کارگر این کارخانه در سال ۱۳۷۹ حدود ۴۰ میلیون مترمربع پارچه تولید می‌کردند ولی اکنون به ۲۷۶ نفر کاهش و تولیدات آن نیز به کمتر از ۴۰ درصد زمان گذشته رسیده است.
گفته می‌شود عدم مدیریت صحیح و نبود برخی قطعات باعث شده بخشی از این کارخانه به خرابه و انبار قطعات بازشده تبدیل شود؛ دستگاه‌هایی که تعدادی از آن‌ها به بهانه نوسازی در سال ۹۶ با همراهی برخی ارگان‌ها بخ بیرون کارخانه هدایت شد. حالا از سرجمع ۴۸ دستگاه بازشده بخش بافندگی، ۲۴ دستگاه فروخته و الباقی با ممانعت کارگران، در کارخانه انبار شد.  
در راستای اعمال قانون اصل ۴۴ و مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این شرکت باید تا پایان مهرماه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در قالب مزایده به فرد دارای اهلیت، واگذار و بدهی برق و گاز آن نیز تا پایان شهریور پرداخت می‌شد؛ اتفاقی که هنوز رخ نداده است.
بهبود وضعیت صنعت استان در دستور کار نمایندگان گیلان آقازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: صنعت استان باوجود زیرساخت‌های قابل‌قبول و با قابلیت اشتغال‌زایی مناسب، دارای ضعف مدیریتی است.
نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرنوشت پرفرازونشیب کارخانه صنعتی ایران پوپلین می‌افزاید: به‌طورجدی در حال پیگیری هستیم تا سرنوشت کارخانه ایران پوپلین شبیه به کارخانه‌های دیگر نشود و با سامان دادن به اوضاع آن، مانع خاموش شدن چرخ کارخانه شده و امید را در دل کارگران زحمتکش این کارخانه زنده نگه‌ داریم.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به نگرانی کارگران کارخانه ایران پوپلین با توجه به تجارب گذشته و واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی می‌گوید: از ستاد رفع موانع تولید استان انتظار می‌رود تا بر اساس وظیفه ذاتی خود با پیگیری مشکلات، رفع موانع کارخانه‌های تولیدی استان را در دستور کار قرار دهند. ایران پوپلین قابلیت نجات یافتن را دارد عارف دولت پور، نماینده کارگران ایران پوپلین رشت هم در مورد وضعیت این کارخانه معتقد است که نداشتن سرمایه در گردش بعنوان یکی از مهمترین مشکلات این شرکت است. ۱۰ سال بود که می‌خواستند این شرکت را واگذار کنند و بعد از کش و قوس‌های فراوان ، مدیرعاملی از بین کارگران انتخاب شد که از سال ۸۹ تا ۹۳ مدیر بود. در این مدت وضعیت شرکت خیلی بهتر شده بود، اما سهامداران اصلی پس از چهارسال مانع ادامه کار وی شدند و ترجیح دادند فردی را از بین خودشان به عنوان مدیر عامل معرفی کنند.
نماینده کارگران ایران پوپلین رشت می‌افزاید: ایران پوپلین با همین دستگاه‌هایی که اصرار دارند مستهلک هستند، قابلیت نجات پیدا کردن و کارایی دارد و تنها به یک مدیر دلسوز برای بازیابی شرکت نیاز است.
شنیده حاکی از این است که در سال ۸۰ در دو واحد بخش رنگرزی و ریسندگی، ماشین آلات جدیدی وارد و پک خط تولید بروز رسانی شد و این عامل باعث سودهی بیشتر کارخانه شد؛ بطوریکه تا ۵سال قبل حقوق کارگران سر وقت پرداخت می‌شد، اما اخیرا کارخانه به بهانه استهلاک دستگاه‌ها و عدم سرمایه گذاری در زمینه تولید، افت داشته است.   کارخانه ایران پوپلین بالغ بر ۲۴هکتار زمین با جانمایی مناسب برای کار‌های تجاری و ساخت و ساز است و این موضوع را می‌توان از دیگر انگیزه‌ها برای فروش این شرکت دانست.
بهبود وضعیت ایران پوپلین با مدیرعاملی فردی از بین کارگران به گفته دولت پور، حدود ۱۰سال قبل سرمایه گذاری بانک ملی تمایل به واگذاری شرکت را داشت، همان سال‌ها مدیر عامل وقت، شرکت را معلق کرد ولی کارگران به فوریت یک انجمن صنفی تشکیل داده و مانع تعطیل شدن کارخانه شدند. با حمایت استاندار و فرماندار یک نفر از بین کارگران برای مدیرعاملی به مدت ۴سال انتخاب شد که در این مدت وضعیت ایران پوپلین بهتر و حقوق‌ها مرتب پرداخت می‌شد و در نهایت بدلیل عدم رضایت شرکت سرمایه گذاری بانک ملی این فرد برکنار و شخص مورد نظر شرکت بانک ملی بر سر کار آمد.       مسئولان ایران پوپلین تمایلی برای واگذاری کارخانه ندارند بهمنش، جانشین مسئول بسیج اساتید استان گیلان درباره آخرین وضعیت کارخانه ایران پوپلین به خبرنگار ما می‌گوید: طبق مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، شرکت ایران پوپلین باید تا پایان مهرماه به فردی دارای اهلیت واگذار شود، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته، چون این کارخانه ارزشمندی است و دستگاه‌های بروزی دارد ، برای همین به راحتی از آن نمی‌گذرند.

بهمنش می‌افزاید: از سوی مسئولان موضوعی مطرح شد که کارخانه به مدت یک سال به صورت موقت به فردی آشنا اجاره داده شود و بعد از یک سال اهلیت این فرد تشخیص داده شود! البته ما نسبت به این موضوع ایستادگی و مخالف کردیم.

جانشین مسئول بسیج اساتید استان گیلان تاکید می‌کند: در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی می‌خواهد شرایط را طوری فراهم  کند که زمان شامل حال آن‌ها بشود. هنوز شرکت ایران پوپلین  نتوانسته است بدهی ۱۱۰ میلیاردی خود را  پرداخت کند.

وی در ادامه می‌گوید: در حال حاضر یکی از شرکت‌های بزرگ برای پذیرفتن شرکت ایران پوپلین اعلام آمادگی کرده، اما شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی آمادگی واگذاری کارخانه را ندارد.
چند روزی تا پایان مهر باقی نمانده و با وجود تلاش فعالان کارگری و مسئولان استانی هنوز خبری برای روشن شدن چراغ ایران پوپلین شنیده نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خصوص سازی شرکت ایران پوپلین صنعت نساجی واردات و صادرات وزارت صنعت شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی کارخانه ایران پوپلین شرکت ایران پوپلین ایران پوپلین کارخانه ها رفع موانع دستگاه ها بانک ملی تا پایان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

فرارو- پیش‌فروش سهند سایپا در سال جدید بدون تعیین قیمت نهایی کارخانه استارت خورد.

به گزارش فرارو؛ طرح جایگزینی محصولات سایپا اردیبهشت امسال درحالی آغاز شد که چشم‌انتظاران ساینا S برای صاحب خودرو شدن، راهی جز انتخاب سهند S ندارند. سهند S سایپا که ذاتا فیس‌لیفتی از خود سایناست، مثل اغلب مدل‌های تولیدی سایپا در سال‌های اخیر با پیشرانه X۲۰۰ و موتور ۱.۵ لیتری راهی بازار می‌شود و طبق قرائن‌وشواهد باید منتظر عددی نزدیک ۴۵۰ میلیون به‌عنوان قیمت تمام شده آن در کارخانه باشیم.

سهند S؛ مشخصات فنی

سهند جزو محصولات جدید سایپاست و حالا قرار است بعد از اطلس که فیس‌لیف کوییک به‌حساب می‌آمد، روانه بازار شود. سهند سایپا البته خودش از نظر شکل و قیافه تداعی‌کننده سایناست و خیلی‌ها محصول جدید سایپا را حاصل بازنگری و تغییر چهره همان ساینا می‌دانند.

سهند S مثل اغلب مدل‌های تولیدی سایپا در سال‌های اخیر، برمبنای پلتفرم قدیمی X۲۰۰ طراحی شده است. یعنی همان پلتفرمی که از آن در طراحی تیبا، کوییک، ساینا و ... وجود داشته.

سهند S بدون هیچ تغییر چشمگیری در بخش فنی به سبد محصولات سایپا اضافه می‌شود. پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی M۱۵GSI تفاوت آنچنانی با پیشرانه ساینا S ندارد و حداکثر قدرت و نهایت گشتاور خروجی موتور به‌ترتیب از اعداد ۹۰ و ۱۳۷ فراتر نمی‌رود.

سهند S که تیپ پایه این خانواده است، نیروی تولید موتور را به کمک جعبه‌دنده پنج سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌کند و در فهرست امکانات رفاهی آن، چیز‌هایی مثل فرمان هیدرولیک، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سنسور پارک عقب، رینگ فولادی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور پایش فشار باد تایرها، تهویه الکتریکی دستی، تریم داخلی پارچه ای، دو کیسه هوا و… به‌چشم می‌خورد.

پیش‌فروش سهند بدون تعیین قیمت کارخانه

سهند سایپا برای دومین مرتبه در ماه‌های گذشته بدون تعیین قیمت نهایی در کارخانه پیش‌فروش می‌شود. بار اول نیمه اسفند پارسال پیش‌فروش سهند S کلید خورد و حالا برای دومین مرتبه در ماه‌های اخیر آماده عرضه محصول جدید سایپا می‌شویم.

سهند S با این وجود در هر دو مرحله بدون تعیین قیمت نهایی کارخانه در دسترس متقاضیان سامانه یکپارچه قرار می‌گیرد و متقاضیان آن باید رقمی را به‌عنوان قیمت علی‌الحساب به حساب سایپا واریز کنند.

قیمت سهند S در طرح پیش‌فروش سایپا به‌شکل علی‌الحساب ۲۳۱ میلیون تومان درنظر گرفته شده که همین عدد به‌معنی افزایش هفت قیمت علی‌الحساب سهند در طرح پیش‌فروش سایپاست. چون متقاضیانی که نیمه اسفند پارسال برای خرید سهند اقدام کردند، متحمل هزینه ۲۲۴ میلیون تومانی شدند.

پیش‌فروش سهند سایپا البته فقط مختص متقاضیانی است که قبلا در سامانه یکپارچه فرصت خرید ساینا S تیپ DA را داشتند، اما الان تنها گزینه پیش‌روی سایپا برای این دسته از متقاضیان، فقط سهند s است. با همه این حرف‌ها می‌شود از جدول محصولات حاضر در طرح پیش‌فروش سایپا به قیمت تقریبی سهند S در کارخانه پی ببریم.

قیمت سهند S در کارخانه به ۴۵۰ میلیون می‌رسد

قیمت سهند S در کارخانه، احتمالا چیزی نزدیک ۴۵۰ میلیون تومان تعیین می‌شود.

پیش‌فروش محصولات سایپا در اولین روز‌های اردیبهشت امسال درحالی آغاز شده که تقریبا چیزی نزدیک نیمی از قیمت تمام‌شده آنها، تحت‌عنوان قیمت علی‌الحساب از متقاضیان دریافت می‌شود.

اطلس G یکی از همین مدل‌هاست و اتفاقا مثل سهند، جزو محصولات جدید نارنجی‌پوشان محسوب می‌شود. قیت اطلس G در کارخانه به‌شکل قطعی حول‌وحوش ۴۰۰ میلیون تومان است، اما در قالب طرح پیش‌فروش اردیبهشت سایپا، متقاضیان باید در همان مرحله اول ۲۰۲ میلیون تومان به‌عنوان مبلغ علی‌الحساب واریز کنند.

کوییک GX نیز که در کارخانه یکی از ارزان‌ترین گزینه‌هاست و نزدیک ۳۵۹ میلیون ارزش دارد، با قیمت ۱۸۴ میلیون تومان به‌شکل علی‌الحساب فروخته می‌شود.

قیمت سهند S در کارخانه احتمالا طبق همین فرمول حدود ۴۵۰ میلیون خواهد بود، اما فعلا رقم درخواستی سایپا از خریداران سهند S دقیقا ۲۳۱ میلیون تومان تعیین شده است. بدنیست بدایند موعد تحویل سهند S در طرح فروش اردیبهشت امسال، بین مهر تا هفته چهارم اسفند خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سیاست‌های صنعتی باید تعیین تکلیف شود/ سهم اندک تولید از اعتبارات بانکی
  • بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • تصاویری از مراسم امضای قرارداد واگذاری استقلال و پرسپولیس | تعیین تکلیف ۵ درصد از سهام باقیمانده
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه
  • زمین‌های واگذارشده به دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف می‌شوند
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت