Web Analytics Made Easy - Statcounter

 زیرا والدین در این بازه از یک سو باید مراقبت کودک خود در مواجهه با آسیب‌های فضای مجازی باشد و از سوی دیگر برنامه روزانه برای یادگیری فرزندشان تدوین کرده و کمی برای آموزش مجازی فرزندانشان وقت صرف کنند.

حتی به تازگی صندوق کودکان سازمان ملل متحد یا «یونیسف» نیز به والیدن توصیه کرده است تا سهولت در گفت‌وگو، آموزش آهسته، مراقبت از کودکان در فضای آنلاین و ارتباط با مرکز آموزشی را هم مورد توجه قرار دهند و برنامه منظم روزانه برای فرزندان خود تدوین کنند و همین توصیه‌ها را می‌توان در سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز دنبال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت تدوین برنامه منظم روزانه

«مرضیه عبداللهی» از معلمان تهران با تاکید بر تدوین برنامه منظم روزانه از سوی والدین، می‌گوید: این برنامه روزانه موجب جدی گرفته شدن کلاس آنلاین و نظارت بر انجام تکالیف دانش‌آموزان می‌شود و دانش‌آموز فضای آموزش مجازی را همانند کلاس درس فیزیکی، مهم تلقی می‌کند.

وی یادآور شد: در سایه وجود همین برنامه روزانه، والدین هم خواسته یا ناخواسته فضای آرام و مناسب برای یادگیری فرزنداشان را فراهم خواهند کرد اما در زمینه نباید زیاد سخت‌گیری شود.  
البته در گزارش «یونیسف» نیز همین موضوع مورد تاکید قرار گرفته و نوشته است که «اگرچه ایجاد یک برنامه منظم و ساختارمند اهمیتی حیاتی برای کودکان و افراد جوان دارد اما در این دوران کودکان نیازمند سطحی از انعطاف‌پذیری هستند». 

والدین باید فعالیت‌ها را برای بهتر شدن تغییر دهند و اگر زمانی که یک برنامه یادگیری آنلاین را پیگیری می‌کنید، فرزندتان بی‌قرار و کلافه به نظر آمد، یک گزینه دیگر که فعالیت بیشتر را می‌طلبد، انتخاب کنید؛ نباید فراموش شود که برنامه‌ریزی و انجام کارهای خانه با یکدیگر تمرین خوبی برای تقویت عملکردهای حرکتی ریز و درشت بدن است و باید سعی شود تا جایی که می‌توانید خود را با نیازهای فرزندتان منطبق کنید. 

لزوم برقراری ارتباط تعاملی والدین با فرزندانشان

نباید فراموش شود که دانش‌آموزان در شرایط کرونا فرصت برقراری ارتباط با همسالان و بیان احساسات خود را از دست داده‌اند و والدین در چنین شرایطی تنها ملجا آنان به شمار می‌روند.
کودک در چنین شرایطی ممکن است واکنش‌های مختلفی نسبت به استرس‌های طبیعی خود نشان دهد و در چنین شرایطی والدین باید بیش از پیش ارتباط میان فردی خود را با فرزندانشان تقویت کنند.

یک روانشناس به خبرنگار ایرنا می‌گوید: ارتباط تعاملی والدین با فرزندانشان زمینه آرامش روانی و بهبود روند یادگیری را فراهم می‌کند و نقش مادران در این زمینه بسیار برجسته است. 
«شیوا دولت‌آبادی» با تاکید بر اینکه نگرانی‌های دانش‌آموزان نباید از سوی والدین کوچک شمرده شود، بیان کرد: اگر احساسات فرزندانمان را درک کنیم و با تمام توجه به سخنان آنان گوش فرا دهیم، در حقیقت زمینه بهبود یادگیری آنان در شرایط کرونا را فراهم کرده‌ایم.

روند آموزش مجازی باید آهسته و پیوسته باشد

بر اساس گزارش «یونیسف» فعالیت را باید با جلسات یادگیری کوتاه‌تر آغاز کنید و سپس به مرور زمان جلسات را افزایش دهید؛ اگر هدف، یک جلسه ۳۰ یا ۴۰ دقیقه‌ای است، کار را با جلسه ۱۰ دقیقه‌ای شروع کنید. در طول جلسه، زمان یادگیری آنلاین یا از روی صفحه نمایش را با فعالیت‌ها یا تمرین غیر آنلاین ترکیب کنید.

مراقبت از فرزندانمان در مقابل آسیب‌های فضای مجازی 

پلت‌فرم‌های دیجیتال فرصتی برای کودکان پدید می‌آورد که یادگیری را ادامه دهند، بازی کنند و ارتباط با دوستان‌شان را ادامه دهند اما دسترسی فزاینده به فضای آنلاین خطرهایی را برای ایمنی، مراقبت و حریم خصوصی کودکان پدید می‌آورد و این موضوع را می‌توان در سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز مطالعه کرد. 

رئیس مرکز پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیز توصیه‌های تخصصی دارد و می‌گوید: با توجه به توسعه آموزش مجازی دانش‌آموزان، ضروری است که والدین برای همراهی و مصونیت فرزندانشان، دانش و اطلاعات خود در زمینه فضای مجازی و تهدیدها و آسیب‌های آن را به ‌روز کنند.

به گفته سرهنگ «علی‌محمد رجبی» همراهی و هماهنگی والدین با سیستم آموزش مجازی وزارت آموزش‌و پرورش نه‌ تنها باعث بالا رفتن سطح آموزش و یادگیری دانش‌آموزان می‌شود بلکه بهترین مانع برای جلوگیری از تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی علیه دانش‌آموزان است.

وی اضافه کرد: آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی از سوی والدین یک ضرورت است و والدین برای کاهش تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی می‌توانند با استفاده از ابزارهای کنترل والدین نظارت دقیق‌تری بر فعالیت و رفتار مجازی دانش‌آموزان داشته باشند.

سرهنگ رجبی با تأکید بر توجه به رژیم مصرف اینترنت، اظهار داشت: حضور کنترل نشده و استفاده زیاد از فضای مجازی علاوه بر آسیب‌های جسمانی، صدمه‌های روحی و روانی مثل اعتیاد اینترنتی را در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: والدین باید بر زمان استفاده از اینترنت از سوی دانش‌آموزان نظارت ویژه داشته باشند و آموزش مجازی دروس نباید باعث این امر شود که تمام زمان دانش‌آموزان در فضای مجازی سپری شود.  

این مقام مسئول با اشاره به سطح دسترسی دانش‌آموزان در فضای مجازی تصریح کرد: والدین از نصب پروکسی، فیلترشکن از سوی دانش‌آموزان جلوگیری کنند زیرا نصب و اجرای این نرم‌افزارها سطح دسترسی کودکان و نوجوانان را به محتواهای نامناسب باز می‌کند و باعث آسیب‌های روحی و روانی دانش‌آموزان می‌شود.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از آمادگی پلیس فتا برای همکاری محتوایی، فنی و پلیسی با آموزش و پرورش برای ارتقای مهارت و امنیت خانواده‌ها و دانش‌آموزان در بستر شبکه اجتماعی دانش آموزان(شاد) خبر داد.

لزوم ارتباط مستمر والدین با معلمان و مدیران مدرسه 

اگر ارتباط والدین با مدرسه فرزندشان ضعیف باشد، به طور طبیعی اطلاعات لازم برای راهنمایی آنان را کسب نخواهند کرد و در نتیجه در روند آموزش مجازی فرزندشان نیز تاثیر چندانی نمی‌توانند داشته باشند؛ البته فضای مجازی نیز شرایط لازم برای ارتباط مستمر با دست اندرکاران مدرسه را فراهم کرده است و عضویت در گروه‌های والدین می تواند مفید واقع شود. 

«یدالله عشرستاقی» مدیر یکی از دبیرستان‌های تهران در این خصوص به خبرنگار ایرنا می‌گوید: والدین در زمینه آموزش فضای مجازی و همراهی و همکاری با نظام آموزشی نقش ۸۰ درصدی دارند.
وی افزود: حضور و غیاب دانش‌آموزان مرتب از سوی مدرسه انجام می‌شود اما والدین به ویژه مادران باید از ساعت برگزاری کلاس مطلع باشند و فرزند خود را به حال خود رها نکنند که همین موضوع به ارتباط مستمر والدین با معلمان و مدیران مدرسه وابسته است. 

به گزارش ایرنا این فضای ناشی از شیوع ویروس کرونا دیر یا زود خواهد شکست اما آنچه اهمیت دارد این است که بتوانیم با کمترین هزینه از این موقعیت عبور کنیم.

برچسب‌ها مدارس ویروس کرونا یونیسف فضای مجازی پلیس فتا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس ویروس کرونا یونیسف فضای مجازی پلیس فتا مدارس ویروس کرونا یونیسف فضای مجازی پلیس فتا اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۸۲۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ میر حافظ حسینی که از سال ۱۳۹۲ تا کنون به دانش آموزان نابینا آموزش می‌دهد با برجسته سازی وسایل آموزشی ازجمله وسایل ریاضی و جغرافیا و علوم زمینه آموزش ساده را برای دانش آموزان نابینا فراهم کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


این معلم پرتلاش در جشنواره جایزه معلم بهمن سال ۱۴۰۲ در تهران برگزیده شد.

دیگر خبرها

  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • گلایه والدین از افزایش سرسام آور شهریه مدارس غیرانتفاعی در رشت
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص